Logga in

Visa fullständig version : För mycket fiber?

martin86
2007-03-13, 18:06
Jag äter i runda slängar 3500 kcal om dagen, baserat på sex måltider. Jag äter varierad kost och mitt kolhydratsbehov tillfredsställs framför allt av fullkornspasta, fullkornsbröd, havregryn och müsli. På senare tid har jag märkt att jag behöver skita nästan efter varje måltid. Min mage mår i övrigt bra, och det är inte fråga om någon diarrékonsistens på avföringen, utan det är för det mesta solida skitar:D.

Dock känns det som ganska jobbigt att behöva gå så många gånger om dagen, och jag antar att det beror på mitt relativt höga fiberintag. Förutom fibrerna från kolhydratskällorna tillkommer ju även fibrerna från den frukt jag äter under dagen, och jag har estimerat mitt kostfiberintag till ca: 60-65 g/dag.

Det jag undrar är om det är någon som upplevt samma problem och i så fall hur du fick bukt med problemet?

Jag funderar på att börja äta bröd med lite lägre fiberhalt, och ser hur det påverkar. Innebär det någon egentlig skillnad om man äter ett "onyttigare" bröd, med mindre fiberinnehåll istället? Är bortfallet av mineraler och näringsämnen påtagligt eller är det det försumbart eftersom jag äter så pass mycket fullkornsprodukter?

Hoppas att någon tar sig tid att svarar. Tack på förhand!

Eddie Vedder
2007-03-13, 18:36
Mitt fiberintag är oxå på tok för högt p.g.a. sinnessjuk gröt-och grönsakskonsumtion dock är mina magproblem det motsatta, d.v.s. perioder där jag inte kan "number 2" på kanske fyra-fem dagar!*gah!*

Ditt förslag om bröd tycker jag är smart, jag brukar göra samma sak nu att jag skiter i att vitt bröd är sämre ur näringssynpunkt så dom få gångerna jag köper bröd (vilket överhuvudtaget är väldigt sällan) köper jag något nybakat som jag käkar upp samma dag och då tar jag det jag tycker verkar godast oavsett om det kanske finns varianter som är "nyttigare". Men å andra sidan, vad är egentligen "nyttigt" om ännu mer fibrer från brödet bara gör mer skada än nytta? Enda negativa är väl i såna fall om du skulle känna att du får större blodsockersvängningar och sämre mättnadskänsla av fiberfattigare bröd, det är iaf ingen problem för mej.

Precis som du säger får du gott å väl i dej det nyttiga från fullkornsprodukter genom fullkornspastan och havregrynen. Ett annat tips är att köra potatis och/eller "vanlig" pasta som kolhydratkälla som ersättning till fullkornspasta då och då, variation är aldrig fel!:thumbup:

martin86
2007-03-13, 21:06
Haha, fan vad jobbigt att inte kunna gå på flera dagar, tur att man inte har det problemet :D. Men jag ska nog prova med lite "vanlig" pasta och bröd utan så mycket fibrer för att se hur det påverkar mig.

ligne
2007-03-14, 14:46
jag känner ett flertal personer som måste gå på toa direkt efter mat, alltid.

själv hade jag samma problem innan och frågade en läkare vad det kanske kunde bero på.

han svarade då att det kunde vara bakteriefloran i magen som var ur balans och rekommenderade mig att dricka ett glas Proviva på morgonen och ett glas på kvällen.

nu vet jag inte om det enbart beror på Provivan men jag har absolut blivit bättre i magen sen jag började följa hans råd.

värt ett försök kanske?

Sverker
2007-03-14, 16:31
Det finns ett integrerat nervsystem i magen:D

Äter vi något och fyller på magsäcken kommer nerverna att sända signaler, hela vägen ner, att skicka födan vidare. Alltså kommer det som sitter i övre tunntarmen att tryckas ned till nedere tunntarmen. Det som sitter där hamnar i tjocktarmen. Det som finns i tjocktarmen hamnar i ändtarmen. Något förenklat.

Det är därför man kan ge barn ett glas vatten eller en frukt ifall de inte varit på toaletten senaste tiden. Samma sak för fullvuxna.

ligne
2007-03-14, 19:19
så om man vill undvika att behöva springa på dass hela dagarna så bör man äta färre gånger men i större mängder?

Sverker
2007-03-15, 18:18
Eller se till att nedre tjocktarmen och ändtarmen är tömd innan träningen:D

Att fördela avföringen genom att fördela måltiderna är ett trögt system.