Visa fullständig version : Pannkakor
När man var liten kunde man äta femtioelva pannkakor sen blev morsan sne och övergav pannkaksbakandet och käkade en knäckemacka (detta eftersom att smeten inte räckte till pannkakor åt henne).
Fast nu är det slut på de glada dagarna, nu mer orkar jag inte äta mer än kanske fem och då har jag dessutom inte perverst mycket sylt på pannkakan längre.
Kanske beror på att man inte skall växa minst en meter till i längd och öka sin kroppsvikt/behåring med sisådär 300%, men ändå...
Vafan beror det på, asså varför kan jag inte äta pankakor som jag en gång gjorde?
Du förbränner inte lika mycket idag, prova och svält dig i ett par dagar så får du se att du får i dig femtioelva pannkakor sen
Nitrometan
2007-03-13, 13:03
Kanske beror på att man inte skall växa minst en meter till i längd och öka sin kroppsvikt/behåring med sisådär 300%, men ändå...
Kanske?
Högst troligt skulle jag säga.
hobbitar
2007-03-13, 13:07
Jag tror det beror på att man inte fattade att man var mätt när man var liten. Man hade fullt upp med att äta så man tänkte inte på det....
Är jag ensam om att fortfarande kunna få i mej dom mängderna??? :D :em:
(om jag inte tränade skulle jag antagligen inte ta mej ut genom dörrn :laugh: )
TIPS för garanterad maximal pannkaksmissbruksvolym: Morgonpass med HIIT direkt efter... *popcorn*
Det heter plättar inte pannkaka! *grr27*
Plättar är små, pannkakor är stora.
Så ni pratar om plättar? :thumbup:
Plättar är små, pannkakor är stora.
Plättar kan vara stora eller små men är alltid tunna medans pannkaka är tjock och gjord i en långpanna!
*popcorn*
http://images.google.se/images?hl=sv&q=pannkaka&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2
http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&gbv=2&q=pl%C3%A4ttar&btnG=S%C3%B6k
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pannkaka
Om den gräddas i stekpanna (oftast en särskild platt form av stekpanna, som kallas pannkakslagg) får man flera tunna pannkakor, vilka i Finland och norra Norrland i Sverige benämns plättar. !
Cerberus
2007-03-13, 14:01
vad fan, satan så länge sen det va jag käka pannkakor...
Pannkakorna man åt som barn var säkerligen mindre då än de man äter nu
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pannkaka
Om den gräddas i stekpanna (oftast en särskild platt form av stekpanna, som kallas pannkakslagg) får man flera tunna pannkakor, vilka i Finland och norra Norrland i Sverige benämns plättar. !
Exakt. Dock är ju u-lands-definitionen irrelevant. Pannkaka är pannkaka.
Lätt som en plätt? Allt blir bara pannkaka? Hjälp mig att reda ut begreppen.
s_himself
2007-03-13, 14:21
Äter jag pannkakor så blir det alltid 10+ med nutella eller sylt på. I vissa fall smör och lite strösocker.
Det är helt enkelt gott..
Cerberus
2007-03-13, 14:53
who cares about the name?! :D för mig är pannkakor stora och täcker en hel stekpanna medans plättar görs i speciella pannor med flera mindre cirklar i sig.
Är ju också norrifrån så blir plättar för mig. Vad heter pannkaka i långpanna för er då? *popcorn*
Godbiten filmrulle, visst heter den dammsugare?
Finns det fler begrepp värda att reda ut?! :smash:
Är ju också norrifrån så blir plättar för mig. Vad heter pannkaka i långpanna för er då? *popcorn*
Godbiten filmrulle, visst heter den dammsugare?
Finns det fler begrepp värda att reda ut?! :smash:
Tjockpankaka...
japp,säger dammsugare...
champion
2007-03-13, 15:02
Får väl i mig 10st max nu. Har fått i mig 18st som max då mådde jag inte bra efter det *spy*
gladiatorerna1
2007-03-13, 15:18
Du förbränner inte lika mycket idag, prova och svält dig i ett par dagar så får du se att du får i dig femtioelva pannkakor sen:) :thumbup:
gladiatorerna1
2007-03-13, 15:20
vad använder ni för recept när ni gör pannkakor?
Korv, havregryn, lite brödsmulor, vaniljyoughurt.
En gammal väl beprövad variant var att ha mycket hushållsfärg i (tex röd / grön) :)
Arnesson
2007-03-13, 15:30
Ingen aning på din fråga, men ett tips til´l dem som vill äta relativt nyttiga plättar:
http://www.ica.se/img_archive/emv/plattar_gott_stor.jpg
Åt sådana med keso och jorsgubbssylt idag, riktigt mumsigt!
Någon som har schysst recept på crepes? Pannkakor med köttfärs i och lite annan gegga har jag för mig...
Jag är beroende av ugnspannkaka (med glass,hallon och banan).*drool*
gladiatorerna1
2007-03-13, 16:40
Jag är beroende av ugnspannkaka (med glass,hallon och banan).*drool*
vad är receptet?
NiXPhoenix
2007-03-13, 17:01
Plättar kan vara stora eller små men är alltid tunna medans pannkaka är tjock och gjord i en långpanna!
*popcorn*
Ugnspannkaka heter det.
För att slafsa till det ytterligare så är NÖTCRÉME verkligen en höjdare att ha på! :eating:
Aldrig testat men teoretiskt sett borde jordnötssmör funka också...
gahhh farlig jävla tråd :D
En gammal väl beprövad variant var att ha mycket hushållsfärg i (tex röd / grön) :)
Japp, men det kan komma med biverkningar... :D hade en 6 årig brorsdotter som ett tag vägrade acceptera annat än mat med rosa kulör ur stekpannan.
Tjockpankaka...
japp,säger dammsugare...
Nu när jag tänker efter säger jag nog ugnspannkaka:smash:
Äter jag pannkakor så blir det alltid 10+ med nutella eller sylt på. I vissa fall smör och lite strösocker.
Det är helt enkelt gott..
jag tror alltid att jag gillar crepes med nutella men konstaterar sen att det gör jag inte, eller det är inte så gott som jag tror att det ska vara
men smör och socker är gott.
Det är bland det första jag gör när jag kommer till Paris, köper en crepes.
mmmmmmmmmm
Glass på pannkakor ftw
En omgång smet för 4 pers, ½ liter vaniljglass, en burk valfri sylt och en liter mjölk till, då kan man äta tills man känner ett visst obehag. *drool*
Jag gillar ugnspannkaka när man stoppar lite fläskbitar i, det äts tillsammans med lingonsylt *drool*
vad är receptet?
Här har du ett recept gladiatorerna1!
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=3627&receptname=Ugnspannkaka+med+bacon
Om du inte vill ha i baconen kan du ta bort dem/tänka bort dem från receptet
Du kan hitta massa andra recept snabbare än att fråga på kolo genom att skriva in namnet på receptet du är sugen/nyfiken på i sökmotorn Google.
www.google.com
Om man gräddar pannkakor, får man fortfarande kalla dem pannkakor om man fyller dem med köttfärssås? :confused: "Crepes" låter lite för delikat för att få passa mina "köttfärstuber". Gjorde såna igårkväll till picnickmat för sonen, enda sättet att få i honom något matigt utan att allt ska hamna på istället för i kraken.
Kanske samma syndrom hos dig, du grisade som sjutton å fick inte i dig hälften av det du trodde? (sen när du gott från bordet kastade din mamma knäckemackan åt sidan å åt från golvet.. vad vet jag).
Metal_boy_
2007-03-13, 21:42
Plättar gör man i såkallat plättgärn. Så deså!
En omgång smet för 4 pers, ½ liter vaniljglass, en burk valfri sylt och en liter mjölk till, då kan man äta tills man känner ett visst obehag. *drool*
Kallmjölk är ett måste med pannkakisarna.
Då heter det fläskpannkaka ;)
Jag gillar ugnspannkaka när man stoppar lite fläskbitar i, det äts tillsammans med lingonsylt *drool*
Shakemynuts
2007-03-14, 09:47
Jag fattade att du var härifrån så fort jag läste ditt inlägg. :D
Nej. Pannkaka är de tjocka right? Sen så är det små och stora plättar typ.. Haft diskussionen X antal gånger med en granne som är pitebo! :D
corbendallas
2007-03-14, 10:26
Kan nån kalorimärka denna tråden? Helt jäkla livsfarlig o det är låååååångt till lördag (ätardag) *suck*
Nitrometan
2007-03-14, 10:27
Plättar gör man i såkallat plättgärn. Så deså!
Stavas plättjärn. ;)
Men gott är det hursomhelst.
En portion av min ugnspannkaka + glass, banan och hallon är i runda slängar 400 kcal.
Kan nån kalorimärka denna tråden? Helt jäkla livsfarlig o det är låååååångt till lördag (ätardag) *suck*
Om den gräddas i stekpanna (oftast en särskild platt form av stekpanna, som kallas pannkakslagg) får man flera tunna pannkakor, vilka i Finland och norra Norrland i Sverige benämns plättar!
Var går gränsen för norra Norrland? Här (Umeå) säger vi pannkakor vad jag vet.
- Pannkakor = paraplybeteckning, man kan dock gissa av numerus ("Det blir pannkaka till middag" = tjockpannkaka,, "Det blir pannkakor ..." = tunnpannkaka)
- Tunna pannkakor/tunnpankakor: Stekpanne-/pannkakslaggstorlek
- Plättar: typ 13 cm i diameter, steks i plättlagg
- Tjockpannkaka/ugnspannkaka: Långpannestorlek
Kan tillägga att jag och mina syskon var rätt så bottenlösa som små; farsan brukade effektivisera processen genom att ta fram stekpannan vi normalt sett bara använde för annat än pannkakor också, och steka i stereo (varför hälften av pannkakorna hade en lätt arom av korv).
Sofia4_4
2007-03-14, 10:51
Det här Pannkaktråden ligger högst upp på brädan alldeles för länge. Jag blir så sugen. *drool*
Ät inte det Sofia för då kommer du bara starta en tråd om det sen och må dåligt hela dagen.
Pannkakor är överskattat
Jag tror alltid att det ska vara godare än vad det är.
och då undantar jag crepsen i Frankrike.
Det är en helt annan sak
Pannkakor är överskattat
Det är en helt annan sak
du har så rätt, nutella & banan e vidrigt gott!
förövrigt så har jag faktiskt funderat över pannkaksfenomenet. jag äter sällan pannkakor nu men när jag väl gör det så blir jag mätt efter bara 2-3st och dessutom smakar de inte så gott längre. men jag fattar inte hur man kunde äta så sjukt många när man va liten? man åt ju inte så mycket av allt annat? ta tex pizza? man klarade knappt en pizza då men nu klarar man nästan 2?
här i gbg har vi ett ställe som säljer creps, får nog dra dit imorgon :naughty:
det bästa med paris är nog ändå att man vilket tid på dygnet som helst kan få sig en nutella-banan creps,,,
Metal_boy_
2007-03-14, 22:06
Stavas plättjärn. ;)
Men gott är det hursomhelst.
Såna får man i bakhuvudet om man är trög och inte fattar vad folk menar :D
;)
Var går gränsen för norra Norrland? Här (Umeå) säger vi pannkakor vad jag vet.
AC+BD = norra Norrland, har jag för mig är vedertaget, men Umeå är undantaget på grund av alldeles för mycket kontakt med omvärlden. Det förstör det inavlade språket vi värnar i glesbygden.
Jag säger plättar om de som är ca 25 cm i diameter och steks i gjutjärnspanna, inget annat. Det är dessutom fel i det inledande inlägget. Det fanns inte, finns inte, och kommer aldrig finnas någon övre gräns. Tyvärr.
Metal_boy_
2007-03-14, 22:52
AC+BD = norra Norrland, har jag för mig är vedertaget, men Umeå är undantaget på grund av alldeles för mycket kontakt med omvärlden. Det förstör det inavlade språket vi värnar i glesbygden.
Jag säger plättar om de som är ca 25 cm i diameter och steks i gjutjärnspanna, inget annat. Det är dessutom fel i det inledande inlägget. Det fanns inte, finns inte, och kommer aldrig finnas någon övre gräns. Tyvärr.
Det är en oskriven regel att plättar är små. Pluttiga plättar. Käft nu.
AC+BD = norra Norrland
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Map_Norrland_Sweden.png
Sofia4_4
2007-03-15, 08:29
Ät inte det Sofia för då kommer du bara starta en tråd om det sen och må dåligt hela dagen.
Jag mår aldrig dåligt av att ha startat en tråd på Kolo. :)
Jag kan inte äta pannkakor även om jag vill. Jag kan inte laga dem.
Pannkakor är överskattat
Det är en helt annan sak
O fy fan vad gott! Käkade där för två månader sen, citron och chokladfyllning... *drool*
Nitrometan
2007-03-15, 08:34
Jag mår aldrig dåligt av att ha startat en tråd på Kolo. :)
Det finns två lösningar på det:
1) Jag kan göra dem åt dig.
2) Det finns färdiga att köpa i affären.
Tyvärr samma problem, har alltid låtit kvinnor i min närhet göra dem åt mig. Läs mamma och flickvänner :D
Sofia4_4
2007-03-15, 08:42
Det finns två lösningar på det:
1) Jag kan göra dem åt dig.
2) Det finns färdiga att köpa i affären.
Ja, laga de åt mig. :)
De färdiga gillar jag inte.
Nitrometan
2007-03-15, 08:43
Ja, laga de åt mig. :)
Your place or mine?
Sofia4_4
2007-03-15, 08:48
Your place or mine?
Your place förstås. Jag köper inte ens produkterna hemma för att inte ge mig ut på experiment, som jag gjorde förr. Misslyckades varje gång. :smash:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Map_Norrland_Sweden.png
Hädare. Den dagen ett enda fragment av Gästrikland tillhör norra Norrland kommer jag börja kalla mig same och kämpa för ett Lappland fritt från de nya länen.
Fast nu är jag ju stockholmare.
Nitrometan
2007-03-15, 09:01
Your place förstås.
Skicka PM. *whistle*
skaparn: ståkkåmare?
Sofia4_4
2007-03-15, 09:09
Skicka PM. *whistle*
Det finns ett problem dock. Jag är redan misstänksam om jag ska verkligen äta pannkakorna och har börjat fundera på Titeln på den nya "avstå från Nitros pannkaka" tråd. Jag kan redan tänka mig vilka tips ska jag få då och vilka tips kommer du att få för att få mig att äta dem. Det blir Kolos längsta tråd.
*rolleyes*
Till sist kommer jag att somna som jag gjorde efter macka med ost tråden.
*whatever*
Skicka PM. *whistle*
LIFVDINGÔH OCH DJUFVGÅNN SERRU
Jag hade samma grej - Kunde kränga hur många pannkakor som helst, men nu på senare år ligger det på runt 20 st. ;)
Fast Prottepannkakorna är något mer mättande. Och luktar vanilj som bonus.
Sofia4_4
2007-03-15, 09:39
Jag hade samma grej - Kunde kränga hur många pannkakor som helst, men nu på senare år ligger det på runt 20 st. ;)
Fast Prottepannkakorna är något mer mättande. Och luktar vanilj som bonus.
Bara 20?! Du ligger på svältgränsen. :smash:
I like my pannncakes big with cream and syrup ontop. :naughty:
Sofia4_4
2007-03-15, 09:43
I like my pannncakes big with cream and syrup ontop. :naughty:
Jag ser att du använder mat i sexuellt syfte också. ;) Det är ok. Bara du inte går o svälter dig så.
Tricklev
2007-03-15, 10:55
Samma sak för mig, har helt enkelt blivit tråkig av uppväxten. :Virro
Helena B
2007-03-15, 11:02
vad fan, satan så länge sen det va jag käka pannkakor...
För mig var det när jag bodde hemma, så ca 10 år sedan :(
För mig var det när jag bodde hemma, så ca 10 år sedan :(
Du hade chansen förra veckan.
Campus
"Ärtsoppa med pannkaka sylt & grädde eller rabarberpaj med vaniljsås"
Helena B
2007-03-15, 11:18
Du hade chansen förra veckan.
Campus
"Ärtsoppa med pannkaka sylt & grädde eller rabarberpaj med vaniljsås"
Har inte så stor koll vad de serverar, äter aldrig där. Men jag ska ha det i åtanke nästa gång jag blir sugen.
Har inte så stor koll vad de serverar, äter aldrig där. Men jag ska ha det i åtanke nästa gång jag blir sugen.
Jag har bara ätit där en gång men matsedeln ligger på hemsidan. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.