Visa fullständig version : Du måste äta fett för att bränna fett!
Man har fått höra en par gånger att man måste äta fett för att bränna fett, och nu undrar jag vad det faktiskt finns för belägg för ett sådant påstående.
Vad är fett bra för och vad händer när vi får för lite?
Cerberus
2007-03-13, 13:10
nej du MÅSTE inte äta fett för att förbränna fett, däremot så behövs fett för en balanserad testosteron-nivå(exakt hur d funkar vet jag ej). Sen är det väldigt viktigt för hjärnan om jag inte minns fel.
Tintomara
2007-03-13, 13:15
Vad är fett bra för
Livsmedelsverket:
Varför behöver vi fett?
Fett ger kroppen energi i koncentrerad form och lagras i fettväven som energireserv. Fettväven är dessutom värmeisolerande och ger skydd åt inre organ.
Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.
Fetterna förser oss också med de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Fettsyrorna påverkar en rad funktioner i kroppen, bland annat blodtryck, blodets levringsförmåga och immunförsvaret.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14545&epslanguage=SV
pragmatist
2007-03-13, 14:11
Kroppen bränner ju bevisligen fett vid total svält, så som ett kategoriskt påstående är det uppenbart falskt.
Det stämmer ju till en viss del, när man äter fett så förbränns fett, samma sak med om man äter kolhydrater så förbränns kolisar, men kroppsfettet försvinner inte om man inte ligger på energiunderskott.
Om jag inte är ute och cyklar nu så är det ju så att desto högre E% av det dagliga intaget som kommer från fett desto mer fett förbränner du. Men samtidigt så lagrar man in mer fett samtidigt om man höjer E% av fettintaget så det kvittar. Jag får en känsla av det är det dom flesta som säger sådana saker syftar på men dom vet oftast inte vad det innebär.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.