Visa fullständig version : BÄSTA .- Nyttigaste frukosten!
Hejsan!
Skulle vilja ha lite fakta om hur en superduper bra frukost ser ut. fakta fakta fakta fakta . Om antal gram i protein, fett, kolhydrater, . ( kanske om miniraler, vitaminer osv osv )
Vad som är bra och äta, och inte bra att äta.
Nu äter jag 2 mackor med ost och skinka, 1 tallrik gröt, med 1 bannan. 2 glas mjölk. Ibland byter jag ut gröten mot flingor.
Väger 64 kg och är tjej.
Räcker det för mej? Om jag tränar kickboxning 4 ggr i vekcan och är på gymmet 2-3 ggr.
Frågar just om frukosten för den är viktigast. De andra målen vet jag är bra... Pizza varje dag . NOT;)
Eddie Vedder
2007-03-13, 10:51
Ja den frukosten ser väl okej ut, kosten är ju en helhet. Ingen får i sej allt man behöver på EN normal måltid. Så ät du den där frukosten och sen en varierad kost i övrigt.
Ja den frukosten ser väl okej ut, kosten är ju en helhet. Ingen får i sej allt man behöver på EN normal måltid. Så ät du den där frukosten och sen en varierad kost i övrigt.
Okej. :)
fluffy_ferret
2007-03-13, 11:01
Tycker det spelar inte så stor roll vad man äter så länge man får i sig nog mycket av det livsviktiga proteinet och fettet och håller sig smal. Finns lite olika källor på hur mycket protein och fett man behöver. Dietisterna rekommenderar t.ex. 0.8g protein per kroppsvikt. Men, det är ju egentligen ointressant om du frågar efter frukost eftersom det inte är meningen att du ska täcka det här behovet på ett enda mål mat.
Ägg brukar vara en bra frukost. Ägg innehåller alla vitaminer förutom C om jag minns rätt. Gärna naturligt, riktigt fett som smör istället för margariner.
Gillar du Makrill så är det också en bra idé. Äpple och apelsen är två nyttiga frukter. Banan har nackdelen att man blir ganska mätt och däst av den (du kan ju testa). BÄR är ännu nyttigare än frukter om du kan tänka dig att testa det, förslagsvis t.ex. yoghurt med blåbär/hallon etc. finns i butik. Mjölk innehåller 18/22 livsviktiga ämnen om jag minns rätt, drick det till hellre än juice. Sätt gärna paprika på dina mackor, det är en nyttig grönsak.
Både ost och skinka är ju utmärkt...
Sockrade frosties tycker jag inte är acceptabelt som flingor...
Nyckeln är i alla fall att äta mer än en rätt dvs ha en macka till gröten och gärna en frukt/ägg till så täcker man på så vis fler behov.
MrBurner
2007-03-13, 11:07
Dietisterna rekommenderar t.ex. 0.8g protein per kroppsvikt.
Hmm, jag tror nog bestämt att du har blandat ihop något där för om du räknar på det så är det fruktansvärt lite protein att få i sig på en dag ;)
0.8g kolhydrater per kg kroppsvikt i samband med träningspasset har jag dock läst om...
Angående proteinet så är det väl något i stil med 2g/kg kroppsvikt varje dag.
Scratch89
2007-03-13, 11:09
Hmm, jag tror nog bestämt att du har blandat ihop något där för om du räknar på det så är det fruktansvärt lite protein att få i sig på en dag ;)
0.8g kolhydrater per kg kroppsvikt i samband med träningspasset har jag dock läst om...
Angående proteinet så är det väl något i stil med 2g/kg kroppsvikt varje dag.
Nej, det stämmer. Om man inte är sådär vidare fysiskt aktiv så finns det ingen anledning att mosa i sig 2 gram protein per kg kroppsvikt, varje dag. Bara dyrt.
fluffy_ferret
2007-03-13, 11:11
Man får ju kanske anpassa sig om man tränar hårt fysiskt. Det 0.8g per kg var nog det jag hörde i samband med ett normalt liv med måttlig fysisk aktivitet.
MrBurner
2007-03-13, 11:23
Just ja, tänkte inte på att man inte behöver få i sig lika mycket om man inte tränar, men nu tränade ju damen så lite tur hade jag som svarade som jag gjorde :)
Eddie Vedder
2007-03-13, 11:46
Om man inte är sådär vidare fysiskt aktiv så finns det ingen anledning att mosa i sig 2 gram protein per kg kroppsvikt, varje dag. Bara dyrt.
Det är överhuvudtaget väldigt sällan som någon verkligen behöver 2g protein/kg kroppsvikt om man ligger i energibalans.
För dom få personerna där det verkligen finns ett fysiologiskt behov av så högt proteinintag så har dom förmodligen ett så högt kcalintag överhuvudtaget att det snarare är svårt att undvika den dosen snarare än att fylla den. Ta en skidåkare på 75 kg exempelvis som kanske behöver 5000kcal per dygn, nästan omöjligt att inte komma upp i 150 gram protein så såvida man inte medvetet undviker det.
machine gun
2007-03-13, 16:40
Dietisterna rekommenderar t.ex. 0.8g protein per kroppsvikt.
Nej, WHO rekommenderar 0,8 g protein/kg kroppsvikt/dygn eftersom det är den nedre gränsen för att man inte ska börja bryta ned kroppseget protein. Dietister ger alltid individanpassade råd.
fluffy_ferret
2007-03-13, 20:10
Nej, WHO rekommenderar 0,8 g protein/kg kroppsvikt/dygn eftersom det är den nedre gränsen för att man inte ska börja bryta ned kroppseget protein. Dietister ger alltid individanpassade råd.
Märklig debatteknik vissa har.
http://www.primavi.se/fragel_dietist/qapost.cfm?ID=438&subjectName=Protein/kolhydrater
En klassisk och klockren frukost:
1. Havregrynsgröt.
medelsnabba kolhydrater, nyttigt fett, faktiskt gansk proteinrikt, mycket mineraler (zink, magnesium, järn) och b-vitaminer och sist men inte minst, fibrer.
2. Ägg.
proteinrikt, olika fetter, vissa mineraler och de flesta vitaminer så när som på c-vitamin som leder oss in på...
3. Juice
C-vitamin + extra kolhydrater.
4. Några omega-3 kapslar
för att komplettera fettprofilen...
5. Mjölk på gröten + kanske ett extra glas
Proteinrikt, kalcium, A/D vitamin, b-vitaminer etc.
Där har man verkligen ALLT medelsnabba kolhydrater, protein, nyttiga fetter, ett brett vitamin&mineral spektrum. Ett + är att proteinet i havre mjölk och ägg kompletterar varandra
Kvantitet av de olika ingredienserna efter ämnesomsättning / kroppsvikt / mål etc.
klassiskt, men if it ain't broken - don't fix it va?
1. Havregrynsgröt.
medelsnabba kolhydrater, nyttigt fett, faktiskt gansk proteinrikt, mycket mineraler (zink, magnesium, järn) och b-vitaminer och sist men inte minst, fibrer.
2. Ägg.
proteinrikt, olika fetter, vissa mineraler och de flesta vitaminer så när som på c-vitamin som leder oss in på...
3. Juice
4. Några omega-3 kapslar
Där har man verkligen ALLT medelsnabba kolhydrater, protein, nyttiga fetter, ett brett vitamin&mineral spektrum. Ett + är att proteinet i havre mjölk och ägg kompletterar varandra
Kvantitet av de olika ingredienserna efter ämnesomsättning / kroppsvikt / mål etc.
Plus att det är en helt fantastiskt god frukost!*drool*
1. Havregrynsgröt.
2. Ägg.
3. Juice
4. Några omega-3 kapslar
Då var bulkfrukosten färdigplanerad då :D *drool*
Tack för alla de bra svaren. :)
Hej Damir!
lege??
Fotfarande en av damirs kompisar... Om du kollad i de andra trådarna så har faktst folk bekräftat att jag faktist finns.
hertzman
2007-03-15, 14:32
En bra frukost är lätt ordnad.
5dl mjölk
4dl havregryn
30 gram proteinpulver
En skvätt kakao (Altenativt oboy om du inte är rädd för sockret)
Jordnötssmör i valfri mängd, för att få in lite fett.
Släng allt i mixern, kör i nån minut, drick! Klart!
fluffy_ferret
2007-03-16, 12:00
Jordnötssmör brukar oftast innehålla mycket dåliga, industriellt processade, fetter. Inget jag skulle rekommendera...
hertzman
2007-03-16, 13:48
Vet inte vilket jordnötssmör du köper, men mitt innehåller jordnötter och en lite skvätt rapssolja, samt salt. Annars bör du ju relativt lätt kunna göra det hemma, om man verkligen vill undvika alla former av härdat/raffinirerat fett.
openside
2007-03-16, 14:40
1. Havregrynsgröt.
2. Ägg.
3. Juice
4. Några omega-3 kapslar
Om man tycker att gröten är tråkig att bara äta den slät så kan man antingen ha lite hallon till, skivad banan eller rivet äpple. Betydligt bättre än sylt eller äpplemos.
Om man tycker att gröten är tråkig att bara äta den slät så kan man antingen ha lite hallon till, skivad banan eller rivet äpple. Betydligt bättre än sylt eller äpplemos.
vad är fel på äppelmos?
fluffy_ferret
2007-03-16, 16:30
Vet inte vilket jordnötssmör du köper, men mitt innehåller jordnötter och en lite skvätt rapssolja, samt salt. Annars bör du ju relativt lätt kunna göra det hemma, om man verkligen vill undvika alla former av härdat/raffinirerat fett.
Underbart. Kollade på en stormarknad en gång och inspekterade alla jordnötsburkar men hittade bara skit.
Vad heter märket du köper?
1. Havregrynsgröt.
2. Ägg.
3. Juice
4. Några omega-3 kapslar
Om man bortser från omega3-tillskottet så har min frukost sett ut precis så i flera år. Majoriteten av dem i alla fall. Som nämnt är det ju gott, men även riktigt billigt! Lite beroende på vilken juice man väljer, men ändå.
Underbar frukost!
Edit: + en sked hallon- eller jordgubbssylt till gröten.
hertzman
2007-03-17, 20:32
Underbart. Kollade på en stormarknad en gång och inspekterade alla jordnötsburkar men hittade bara skit.
Vad heter märket du köper?
Skippy är det jag käkar, ingredienser: Malda rostade jordnötter 79%, vegetabilisk olja, dextrose, härdat vegetabiliskt fett, salt.
Knappast optimalt, men så bra jag antar att det går att få om man inte vill göra det själv.
vildängel
2007-03-17, 23:55
Kung Markatta har ett jordnötssmör som i princip innehåller bara jordnötter och inget annat. Ekologiskt dessutom, dock ganska dyrt har jag för mig. Men gott och nyttigt.
http://www.kungmarkatta.se/produktlista.asp#vegetariska
Ivantheman
2007-03-18, 00:26
har ekologiskt hokospkus jordnötssmör hemma som innehåller endast jordnötter och havssalt. smakar juuuvligt kolla hälsokost/delikatessbutiker
ät fyra rostade mackor med nuetella på och lite juice till, funkar iaf =)
fluffy_ferret
2007-03-18, 14:50
Det är synd att man ofta måste pröjsa mer för bra kvalitet på livsmedlen. Om fler skulle köpa nyttigare alternativ så skulle priset gå ner.
1. Havregrynsgröt.
2. Ägg.
3. Juice
4. Några omega-3 kapslar
Men äggen är väl inte vidare bra med tanke på att ägggulan har ett ganska högt kolesterol värde?
Jag har hört att det där med att äggulan skulle ha ett högt kolestrolvärde bara är bull. Att man inte behöver vara rädd för att käka fler gulor än två längre. Någon som kan kommentera det ryktet? Sant/Falskt?
Eddie Vedder
2007-03-19, 22:48
Jag har hört att det där med att äggulan skulle ha ett högt kolestrolvärde bara är bull. Att man inte behöver vara rädd för att käka fler gulor än två längre. Någon som kan kommentera det ryktet? Sant/Falskt?
Äggula är väldigt rikt på kolesterol, det gör ju dock inte ägg till ett "farligt" livsmedel. Du behöver ju inte tokäta fem-äggsomeletter varje dag men äggulan är extremt näringsrik och ägg innehåller suveränt protein.
Att säga att det är helt oskadligt med kontinuerligt äggätande vågar jag inte påstå, för säkerhets skull kan ett tillräckligt intag av EPA å DHA vara på sin plats iaf.
Men som sagt, ät ägg dina! Som med allt annat är det vårat fantastiska ord "lagom" som är bäst!:thumbup:
Eddie Vedder
2007-03-19, 22:51
Här har du en väldigt intressant tråd om det här med ägg och kolesterol:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75799&highlight=kolesterol
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.