handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga om innehållsförteckningen på ostekt kyckling.

Mantus
2007-03-12, 22:19
Köpte ett kilo kronfågel kyckling, när jag stekt den blir det 600g kyckling. Jag antar att det på förpackningens innehållsförteckning menas ostekt kyckling och att jag kan räkna om proteinet på 1k ostekt kyckling till 600g stekt kyckling. Eftersom det enbart är vatten som försvunnit så borde alla näringsämnen vara kvar right?

Borde vara så som jag menar men är lite nojig nu när jag gör matlådor till deffen. Vill inte få ett underskott på för mycket heller ifall jag skulle ha fel.
Sorry för språket men jag steker kycklingen samtidigt så jag skriver snabbt.

Degpekka
2007-03-13, 01:28
näringsvärdet borde ju vara på ostekt, alltså så som den ligger i påsen...

Eddie Vedder
2007-03-13, 03:56
näringsvärdet borde ju vara på ostekt, alltså så som den ligger i påsen...

Det tror jag oxå dom menar, varför du ofta tjänar pengar på dyrare kyckling typ Kronfågel i jämförelse med lågprismärken.
Dom må vara betydligt billigare per kg när man står där med två påsar djupfrysta kycklingfiléer i handen och ska välja, sen så köper man den "billiga", steker den och "vips!" så är den ungefär hälften så stor som en färdigstekt kycklingfilé av ett mer kvalitétsmärke.

Brukar t.o.m. stå "80% kycklingkött" på ingrediensförteckningen från vissa lågprismärken har jag sett, så redan där har dom ju fyllt upp kycklingen med vatten och den tillagade filén blir ju därefter sen.*gah!*

Rahf
2007-03-13, 14:31
Hatar när det står något annat än "Kyckling" på näringsinnehållet. Vafan ska man dit och peta med en massa druvsocker och skit för?

Fartman
2007-03-13, 16:33
Det tror jag oxå dom menar, varför du ofta tjänar pengar på dyrare kyckling typ Kronfågel i jämförelse med lågprismärken.
Dom må vara betydligt billigare per kg när man står där med två påsar djupfrysta kycklingfiléer i handen och ska välja, sen så köper man den "billiga", steker den och "vips!" så är den ungefär hälften så stor som en färdigstekt kycklingfilé av ett mer kvalitétsmärke.

Brukar t.o.m. stå "80% kycklingkött" på ingrediensförteckningen från vissa lågprismärken har jag sett, så redan där har dom ju fyllt upp kycklingen med vatten och den tillagade filén blir ju därefter sen.*gah!*

Man tjänar inte på att att köpa den dyrare kycklingen, i tex kronfågels fall handlar det om 87% kycklingkött. Medan lågpriskyckling som tex Euroshopper/Coop-xtra har 80%. Du får alltså betala nästan det dubbla för dom där ynka 7% som det skiljer...

För att svara på topic; innehållsförteckningen gäller fryst vara. I stekt tillstånd har kyckling betydligt högre proteininnehåll per 100g, och detta beror givetvis på att det försvinner lite vatten i processen.

Carolinew
2007-03-13, 17:03
Har aldrig kollat på de dyra märkenas innehållsförteckning, men då borde det ju med andra ord vara mer kcal/100 g på deras än på lågprismärken... eftersom vatten inte innehåller nån energi. Ganska smart sätt att lura folk att en produkt är nyttig (många förknippar ju lågt kcal-innehåll som nyttigt) genom att spruta in en massa vatten... :smash:

Cerberus
2007-03-13, 17:08
ja fy fan för coops kycklingfile, svinmkt vatten, 1kg file blir fanimej inte mkt mat efter stekning!

fluffy_ferret
2007-03-13, 19:48
Det är en ganska vanlig företeelse att man sprutar in vatten för att få upp vikten för att så på vis kunna sälja det dyrare. Visst är det fantastiskt att livsmedelsverket tillåter en sån trevlig rutin?

Jag förutsätter att näringsinnehållet gäller obehandlad kyckling. Näringsinnehållet i vitaminer m.m. förändras efter tillagning, beroende på vilken typ av tillagning. Som en tumregel, så försvinner mer ju mer man steker/kokar maten. Det tillaggningssätt som ger minst bortfall av vitaminer och dylikt är antagligen en ångkokare. Mikrovågsugnen ska man nog undvika, eftersom den är duktig på att ta bort näringsämnen. Här kan du läsa en undersökning om mikrovågsugnars påverkan på maten:
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/106558884/ABSTRACT

FreCKo
2007-03-13, 23:11
Varför inte slänga in kycklingen i ugnen om det försvinner så mycket vätska vid stekning? :confused:

ligne
2007-03-14, 14:49
Varför inte slänga in kycklingen i ugnen om det försvinner så mycket vätska vid stekning? :confused:

varför skulle man?

man vill ju inte ha vattnet, man vill ha köttet :smash:

Inzza
2007-03-14, 14:56

dunstar inte vatten i ugnen?

Pellefant
2007-03-14, 14:56
Finns det intresse för en ovetenskaplig undersökning?

Jag har länge tänkt ta ett antal märken allt eftersom och väga påsens innehåll före och efter de varit i ugnen, lista land, vattenmängd, köttmängd, "kött efter tillagning per krona" mm i en lista. Finns det intresse för en sådan tabell? (Det kan ta nån månad att prova sig igenom ett tiotal olika märken)

ligne
2007-03-14, 14:57
Finns det intresse för en ovetenskaplig undersökning?

absolut!

det skulle vara roligt att se skillnaderna.

Eddie Vedder
2007-03-14, 15:05
Jag skulle absolut läsa den med intresse!

Pellefant
2007-03-14, 15:24
Då blir det en sådan. :) Håll ut. :)

LadyG
2007-03-14, 15:29

Det skulle ju vara superintressant!

Mantus
2007-03-16, 11:36

Väntar med spänning.:)