Visa fullständig version : Fett..!!
Haggstar
2003-03-08, 15:06
Vad är det som gör att mättat fett har lättare att fastna än omättat och fleromättat fett?
Varför hjälper omättat och fleromättat fett till att förbränna/bli av med oönskat kroppsfett?
Tacksam för hjälp..
Du måste ge kroppen fett för att den ska bränna fett.
Annars går den i "starving mode".....den får inget fett och däför vill den heller inte bränna det fett som finns kvar.
Haggstar
2003-03-08, 15:39
Okej tack det är jag med på :thumbup:, men det jag menar och egenligen söker är vad som skiljer fetterna åt!!
Tänkte bara skriva att det finns många studier som visar att enkelomättat fett är det som lättast lagras som fett i fettcellerna, men att mättat fett är det som är svårast att förbränna när de väl lagras som fett i fettcelerna.
Allt fett är viktigt för kroppen(viktigare än kolhydrater iaf).
Vad menar du med "fastna"?
i vad...stekpannan?
shirunai
2003-03-09, 08:12
Originally posted by Grahn
Allt fett är viktigt för kroppen(viktigare än kolhydrater iaf).
Vad menar du med "fastna"?
i vad...stekpannan?
på kroppen? :notme:
Precis som ABC123 skrev så tyder ju studier på att mättat fett lätttare används som energi direkt efter intag än enkelomättat.
Så vet inte om man kan säga att det lättare fastnar på kroppen.
varför är då mättat fett sämre än enkel och fleromättat fett?:confused:
Tja...för att folk i allmänhet vill värdera allt och helst tillskriva alla problem till ett enda näringsämne som de sedan kan undvika i hopp om att bli smala, vackra och långlivade.
Det var en synpunkt Grahn.
Däremot finns det en stark koppling mellan ett högt intag av mättat fett och förhöjda kolesterolvärden samt åderförfettning.
En koppling som borde avlivat folk som kör keto på stubinen men som lyste med sin frånvaro under studier på denna diet, snarare så hade ju de personer som vräkt i sig mängder av "onyttigt" fett fått bättre kolesterolvärden osv.
Samband är inte detsamma som orsak.
En tanke bara:
Fleromättat och omättat fett härsknar ju lättare i naturen än mättat fett. I kroppen funkar det väl också så att det fleromättade och omättade fettet har sämre hållbarhet än det mättade fettet vilket gör att det måste "bytas ut" oftare/tidigare än det mättade. Vet inte om detta i sig kan ha något med saken att göra. Jag vet att cellmembranen börjar "läcka" när de blir mättade med omega-3 och då får kroppen jobba (pumpa) för att behålla rätt balans av olika ämnen innanför och utanför cellerna, detta borde öka energiförbrukningen något och eventuellt fettförbränningen också? Vet inte om de omättade och fleromättade fetterna kan ha en mildare variant av denna effekt. Någon mer kunnig än jag själv får reda ut om dessa teorier kan stämma.
Muskelsmurfen
2003-03-14, 17:41
Har för mig att jag läste något om detta för inte så länge sedan.
Enkelomättat fett lagras lättast av kroppen men förbränns också ganska lätt.
Mättade fetter lagras lätt men inte lika lätt som enkelomättade, däremot så är det fleromättade fettet mycket svårare att bli av med.
Kroppen lagrar väl fettet i den mättade formen, de omättade fetterna måste bli mättade innan de lagras, därför föredrar kroppen att använda dem som energi, hellre än de mättade. Jag är inte helt säker, men jag tror att det är på det viset.
Kroppen förstår troligen att omättat fett oxideras lättare och därför gör den sig av med det fettet snabbare än mättat.
fettpartiklar från mättat fett är hårdare i strukturen. Omättat har mjukare och böjligare struktur. Alltså är det lättare för kroppen att använda omättat fett till energiförbrukningen än mättat...
Läste ngn artikel om att endast omättat fett användes vid träning och inte mättat. lät konstigt i mina öron...:-)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.