handdator

Visa fullständig version : Vad äter ni till frukost?

FreCKo
2007-03-11, 14:59
Det är jävligt mycket snack om frukost och frågor om frukost osv, så jag vart lite nyfiken på vad folket här inne käkar till frukost... Käkar ni en bulle till frukost var fjärde vecka så kanske inte det är så bra att skriva men på ett ungefär vad ni äter?

Eftersom den som skapar tråden ska börja: Jag käkar nästan alltid mackor, vilket jag håller på att tröttna på. Ska börja käka gröt, nån enstaka skiva bröd med skinka och kanske en proteinshake för att hålla mig mätt ett tag.

Er tur *popcorn*

Eddie Vedder
2007-03-11, 15:02
Gröt, antingen på havregryn, rågflingor lr AXA's grynmix(som innehåller bl.a. havregryn och rågflingor:D ) och i den gröten blandar jag i vafan som helst förutom mjölk typ.

Imorse hade jag i fräst lök, alaskan pollock och kakaopulver och igår hade jag i sojabönor och vita bönor exempelvis.

Keso, ägg, kalkon, kyckling, morötter, kesella, tonfisk, fil/yoghurt och torsk är annat som kan förekomma i gröten för mej. Jag är ungefär lika kräsen med mat som en gris.;)

regus
2007-03-11, 15:11
Stek ägg eller omelett, brukade koka ägg. Men har förätit mig på det. Nu duger bara kokta rackare som pålägg. Äggen äts Tillsammans Gröt eller mackor. Kanske både och om jag är hungrig.
Till det dricks några dl mjölk och vatten.

Har jag bråttom blir det bröd med smör och mjölk.

Skywalker
2007-03-11, 15:35
havregrynsgröt men kanel eller med hallonsylt, och ett stort glas mjölk

Gpajpen
2007-03-11, 15:55
rester från gårdagens middag !

raQblad
2007-03-11, 16:10
Två portioner havregrynsgröt, en banan, en deciliter müsli och en deciliter lingonsylt plus ett glas färskpressad juice till det. Mumma.

lectris
2007-03-11, 16:13
90% av tiden blir det 2dl havregrynsgröt med massor av kanel, 1 banan och lite minimjölk. Till det kanske en fullkornsknäcke med kalkon.. och en kopp kaffe, såklart :thumbup:

Sofia4_4
2007-03-11, 16:39
Gröt, antingen på havregryn, rågflingor lr AXA's grynmix(som innehåller bl.a. havregryn och rågflingor:D ) och i den gröten blandar jag i vafan som helst förutom mjölk typ.

Imorse hade jag i fräst lök, alaskan pollock och kakaopulver och igår hade jag i sojabönor och vita bönor exempelvis.

Keso, ägg, kalkon, kyckling, morötter, kesella, tonfisk, fil/yoghurt och torsk är annat som kan förekomma i gröten för mej. Jag är ungefär lika kräsen med mat som en gris.;)

herregud...du är verklingen inte kräsen. :laugh:

Klenis
2007-03-11, 16:55
Havregrynsgröt. Äckligt som fan är det, men kan inte käka mackor nu när jag fått tandställning. Går inte att använda framtänderna. Till det blir det en proteinshake.

Händer att det blir en panpizza ibland.

SWETiger
2007-03-11, 16:55
2 portioner havregrynsgröt kokt med lite mer än 0,5 dl russin och mjölk till det. Eventuellt några skivor knäckebröd till.

Sofia4_4
2007-03-11, 17:01
Jag äter exakt samma frukost när jag är hemma, i 2 år nu - 2 skivor grovt bröd med keso, pesto, avokado och peppar på. Och 4 koppar kaffe. Jag har inte tröttnat.

Ello
2007-03-11, 17:22
Varje morgon:
Gröt på 1dl fiberhavregryn med en skvätt mjölk, ett kokt ägg och en protteshake. Längtar till frukosten varje kväl...*drool*

Janitorr
2007-03-11, 17:32
Gröt+jordnötssmör+banan+torkad frukt+kanel och minimjölk i glas
eller
osötad müsli+sojadryck+proteinpulver+frukt+krossade linfrön

machine gun
2007-03-11, 17:38
Antingen gröt på havregryn, råggryn, grahamsgryn eller naturell müsli eller så blir det fil med müsli. Ibland nån macka också och självklart KAFFE, vilket intas som en dubbel espresso eller, när jag är ledig, latte.

farre
2007-03-11, 19:02
Vardag:

Gröt med mjölk och äppelmos det kan även hända att jag slänger i mig en banan på vägen till skolan.

Helg

Gröt eller fil, fullkornsbröd eller hårt bröt med något kött på, ägg och ibland ett glas juice.

Det är väl så det brukar se ut oftast :)

:eating:

Raggis
2007-03-11, 20:28
4 skivor wasa sport + keso + kalkon.

champion
2007-03-11, 21:08
Ätit samma frukost i 6år(kanske 7år) och den består av havregrynsgröt, ½l mjölk, en banan, kanel, 3st brödskivor och skinka på. Älskar dena frukost än idag *cupid*

Eddie Vedder
2007-03-11, 21:09
Ätit samma frukost i 6år(kanske 7år) och den består av havregrynsgröt, ½l mjölk, en banan, kanel, 3st brödskivor och skinka på. Älskar dena frukost än idag *cupid*

Förstår att du aldrig tröttnar, kan man vakna upp till nåt underbarare än en sån frukost?*drool* :thumbup:

Rahf
2007-03-11, 21:13
75-100g råa havregryn med 2-3dl mjölk, 2-3 skivor balansbröd (ska testa polarkraft denna vecka.) med en massa keso på och ett omega-3 piller! Det slinker ner nåt päron då och då. Käkat non-stop i bara två månader men tröttnar absolut inte

mACKANNN
2007-03-11, 21:25
varje dag, förutom när kvargen är slut och jag inte hunnit trampa till lidl ännu, sen kanske 6 månader tillbaka:

250g kvarg, 1dl havregryn, 1banan och sen fyla på med lättmjölk tills det når 750cl strecket i mixern. blir alltid prick 3 glas :D

snabbt, enkelt och mättande

Kary
2007-03-11, 22:03

Oj...alltså inget illa menat...men...det där skulle jag aldrig få ner...*spy*

Kary
2007-03-11, 22:04
Själv äter jag förresten två äggvitor, kesella, senap, skinka och grönsaker (mest tomat) till frukost.

L-Sami
2007-03-11, 22:07
Havregrynsgröt med mjölk/sylt, ägg, rapsolja och vatten till dricka.

FreCKo
2007-03-11, 22:46
herregud...du är verklingen inte kräsen. :laugh:

+1 *spy*

Jag äter exakt samma frukost när jag är hemma, i 2 år nu - 2 skivor grovt bröd med keso, pesto, avokado och peppar på. Och 4 koppar kaffe. Jag har inte tröttnat.

Grovt bröd med keso, pesto, avokado och peppar? Måste provas *drool*

Jag är förresten förvånad att ingen käkar riktig amerikansk frukost i stil med stekt bacon och ägg *popcorn*

floppix
2007-03-11, 22:50
Jag är förresten förvånad att ingen käkar riktig amerikansk frukost i stil med stekt bacon och ägg *popcorn*

Ingen frukost, men en;

bulkbrunch:
2 paket bacon
10 tärnade stekta potatisar
3 stekta ägg
5dl äppeljos

NisseEriksson
2007-03-11, 22:56
Freckos Müsli, "energi"bröd från pågen med ost+salami.
Ibland resten från gårdagens kvällsmat (främst fredagskvällar du mycket mat görs)

sissa
2007-03-11, 23:07

Trodde först du försökte göra nån slags parodi över bilden av en byggare.(De ska ju blanda allting för sjutton)
Men du verkar mena allvar och lever härmed upp till myten med råge :D

sissa
2007-03-11, 23:08
Det vanligaste till frukost är fil med musli och mackor. Går snabbt och bra.

På vinterhalvåret kan det bli havregrynsgröt då och då.

Har jag middagsrester i kylen så kan det bli det också.

Fartman
2007-03-11, 23:31
Havregryn, fil och proteinpulver. Allt rörs ihop och äts med sked, går väldigt fort att trycka i sig.. under 5min är inga problem.

Flexbert
2007-03-11, 23:36
1 omega-3
30 cl apelsin juice, multivitaminerad.
2 stora mackor, med ost/skinka och två gurkskivor.
3 dl vaniljyogurt, med skivad banan och musli.

Lika gott varje dag! *drool*

Dnepr
2007-03-12, 02:08
2-3 dl fiberberikade havregryn och 1-2 dl proteinpulver - som jag antingen blandar i mixern eller blandar efter att jag kokat gröt. Ofta nån frukt till och ibland även en skvätt mjölk.

Carl_B
2007-03-12, 03:18
frebaco havreringar med fil + protein shake vid sidan om samt multi-vitamin

jedimind
2007-03-12, 05:30
3dl Havregrynsgröt med lite äpplemos och rostad mandel och 3dl minimjölk
Scrambled eggs vid sidan av (3 ägg, 4 äggvitor) med 2 skivor bröd.
1 glas apelsinjuice med fruktkött (tropicana)
1 multivitamin
glutamin 5-10 gram
kreatin 5-10 gram

Eddie Vedder
2007-03-12, 06:26
Trodde först du försökte göra nån slags parodi över bilden av en byggare.(De ska ju blanda allting för sjutton)
Men du verkar mena allvar och lever härmed upp till myten med råge :D

Ja det gör jag faktiskt, jag äter ALLT det där.

Tycker inget av det smakar illa heller, man får inte va inskränkt och rädd för att testa nytt!:D

Nyss blev det gröt med 100g pollock och 2dl naturell lättyoghurt.*drool*

Sofia4_4
2007-03-12, 07:39
+1 *spy*

Grovt bröd med keso, pesto, avokado och peppar? Måste provas *drool*

Det är sååååå gott. Jag kan inte sluta.

Milia
2007-03-12, 08:43
Jag älskar också frukosten och tröttnar aldrig!
Gröt på 1 dl fiberhavregryn, kardemumma, vatten och 2 äggvitor (3 idag)
Till gröten äter jag lite russin, tärnat äpple, kanel och sojamjölk.
1 kopp grönt te.

Efter någon timme äter jag 2 skivor fullkornsbröd typ Axas kärnrågbröd eller Skovmand från Schulstad, med lättkaviar och ett kokt ägg,
och en halv kopp äckligt starkt snabbkaffe*drool* :hbang:

Bobbokrull
2007-03-12, 08:59
Denna morgon blev det:

Havregrynsgröt (2 dl gryn)
1 dl pauluns müsli (som topping på gröten)
40 gram vaniljprotein
100 gram äggvita.

sissa
2007-03-12, 11:23

Tycker inget av det smakar illa heller, man får inte va inskränkt och rädd för att testa nytt!:D

Lite roligt att du blandar i allt utan mjölk. Som väl är det mest normala. :D
Ja,ja, jag har ju förvisso aldrig testat och det är ju inte jag som ska äta det, så kör hårt! :thumbup:

skaparn
2007-03-12, 11:34
Gröt på 3dl havregryn
Ett rivet äpple
Kanel
Oftast en drink med lite vassle/kasein mixat med en banan
Om inte en drink, några knäckebrödskivor med ost och skinka

Jag saknar ibland tiden då jag var oseriös. Kunde starta dagen med kaffe och snus för att sedan gå till replokalen och spela lite jazz.

mjukglass
2007-03-12, 11:45
Gröt gjord på:
1 dl Fiberberikade havregryn
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl skalade sesamfrön

1 avokado
1 banan
2-3 hela ägg
1 matsked fiskolja

FreCKo
2007-03-12, 12:29

Ska väl inte klaga, om du gillar det så är det väl lugnt.

*screwy*

Scratch89
2007-03-12, 13:11
Gröt på 2 dl havregryn, 250 gram keso mini.
På helgerna lägger jag oftast till lite bröd och sånt. *popcorn*

beffen
2007-03-12, 13:44
Fil,müsli, 2ägg, 2 Brödskivor med skinka och paprika. 1 Apelsin. Har ätit den frukosten så länge jag kan minnas, lika kul att vakna upp och äta den varje dag:D

Syrsa
2007-03-12, 17:13
Äter alltid samma frulle. Blir som aldrigmätt annars;P

50gr fiberhavregrynsgröt
10gr russin
13gr solroskärnor
10gr linfrön
1msk kallpressad rapsolja

2dl sojamjölk
lite hallon på gröten
1kokt ägg.

MUMMAAAA! Frukosten är mitt favvomål.Godare än middagen.

FreCKo
2007-03-12, 21:43
Imorgon blir det mannagrynsgröt och mackor *drool* Jävlar va jag ska frossa :smash:

Strongman
2007-03-12, 21:46
har börjat med ny frukost nu !

havregrynsgröt med lingon
1 macka med bonjour ost eller god skinka och paprika om det finns
1 kokt ägg
frukt(er) idag blev det 2 apelsiner som jag pressade

ni kanske inte tycker det är mycket, men för mig är det mycket från att havt ett glas mjölk som frukost för länge

Emil_Larsson
2007-03-12, 21:47
Om jag hinner med frukost så blir det vad som finns hemma, det vill säga, kalaspuffar, músli, risgrynsgröt, smörgåsar, stekt ägg ibland, köttbullesmörgåsar.
Fast oftast är jag inte hungrig på morgonen så jag skiter i att käka frukost

jenny
2007-03-12, 22:18
Fiberberikad havregrynsgröt med lättmjölk. solrosfrön, och hela physilliumfrön och linfrön
sportknäckebröd med leverpastej
en halv grapefrukt
+ ett glass vatten

Inertiatic
2007-03-12, 23:49
Har tidigare aldrig orkat mer än en macka till frukost, nuförtiden blir det corn flakes med mjölk. Kanske borde prova havregrynsgröt som alla andra.

Jompan
2007-03-13, 11:24
Gröt på fiberberikade havregryn (gyllenhammars), med skivad banan, solrosfrön, sesamfrön, psylliumfrön och inte att glömma minst en näve blåbär och hallon, det gör susen. Oftast har jag lite lingonsylt som topping och mjölk. *drool*

z_bumbi
2007-03-13, 11:47
Har tidigare aldrig orkat mer än en macka till frukost, nuförtiden blir det corn flakes med mjölk. Kanske borde prova havregrynsgröt som alla andra.

Släng i en mindre mängd havregryn i mjölken tillsammans med cornflakesen och testa hur det funkar, det kan vara ett sätt att gå över till müsli.

Nomis2000
2007-03-13, 13:38
En halv liter fil med hemmagjord müsli på havregryn, hasselnötter, sötmandel, linfrön och russin samt en skivad banan och ett halvt skivat äpple.
Tre-fyra knäckemackor med ost och skinka eller bara leverpastej. Ett glas juice och en kopp kaffe. Alltsom allt ca: 1000kcal när jag räknade på det igår. Hade med 2 ägg förut men gallblåsan vill inte vara med när jag äter det längre.

Cerberus
2007-03-13, 13:50
Havregrynsgröt(standard, inget fiberberikat längre), kokos eller /och lite nötter i det, 1tsk honung och kanel(oftast), 1dl whey-80 blandat med 4 dl vatten och en matsked fiskolja som ja trycker i mig :D

MUMS!

zirak
2007-03-13, 14:12
Fruktsallad på 7-10 sorters frukt och bär, toppat med 2-3 matskedar riven cockos. Är inne på mitt 4 år nu och tror inte att jag kommer att ledsna på denna frukost, även om det är lite jobb med den.

Inertiatic
2007-03-13, 15:50
Släng i en mindre mängd havregryn i mjölken tillsammans med cornflakesen och testa hur det funkar, det kan vara ett sätt att gå över till müsli.

Bra idé, ska prova på det.

Eddie Vedder
2007-03-13, 15:54
Fruktsallad på 7-10 sorters frukt och bär, toppat med 2-3 matskedar riven cockos. Är inne på mitt 4 år nu och tror inte att jag kommer att ledsna på denna frukost, även om det är lite jobb med den.

Hur kan du!?Akta dej för den dödliga fruktosen!:D

Verkar hur gott som helst!*drool* :thumbup:

augustsson
2007-03-13, 16:14
havregrynsgröt med hallonsylt(2dl havregryn), pallar inte 3dl :-(
1 glass vatten + kreatin
1 vitamintablett (ABCDE)

apa_ola
2007-03-13, 16:35
Gröt, mjölk, macka och ägg kanske. Eller mackor med mjölk om ägg och gröt inte orkar tillagas.

Emil_Larsson
2007-03-13, 18:07
FreCKo. diggar din signatur :)

picko
2007-03-13, 20:07
Filmjölk med 2dl havregryn. 2 mackor med skinka och keso sen två kokta ägg på det.

Sonny.
2007-03-13, 20:12
1,5 dl fibergröt, müsli med mjölk, mackor om jag känner för det, en kopp té och en vassleproteindrink.

Martyn
2007-03-14, 06:20
Lite jobbigt att fixa fin frukost nar man backpackar, men den ser ut sa har nu:

Weet-bix med en god yoghurt blandat med keso och lite kanel. Sotningsmedel om inte yoghurten ar smaksatt. Darefter ror jag runt lite. Blir nastan som havregrynsgrot och smakar riktigt gott! :thumbup:

bluelight
2007-03-14, 07:34
prottedrink + två mackor med valfritt pålägg, 2-3 dl havregryn i drinken när de inte är deff.

GymTT
2007-03-14, 08:04
Havregröt kanske 2dl, slänger i bananprotte, ibland en skivad banan...thats it.

Eddie Vedder
2007-03-14, 09:50
För er som inte fattar hur jag kan äta vissa av dom grötblandningar jag kör med kan jag säga att jag "bröt ännu en barriär" imorse.

Har aldrig vågat med på fet fisk i gröten även om torsk/pollock/tonfisk förekommer i gröten flera gånger i veckan, men ida åta jag gröt med en burk makrill i tomatsås!

....nej inte var för sej utan makrillen i gröten:thumbup:

antonio
2007-03-14, 12:04
Det där går i perioder..jag har länge käkat havregrynsgröt med mosad banan och 1 havre extrem med lätt skinkost, skinka samt minimjölk.

För tillfället äter jag 250g risgröt (Felix, f.d. Bob), 1 fullkornsbröd ev. havre extrem m lätt skinkost + minimjölk.

/A

Videll
2007-03-14, 17:10
OKej här kommer min frukost som jag käkat i lite drygt ett år nu.

2 dl fiberberikat havregryn
1 dl sojaprotein
5 dl minimjöl
2 msk pumpakärnor
2 msk solrosfrön
2 tsk oboy
1 st banan

ca 950-1000 kcal beroende på bananens storlek. Detta mixar jag ner och dricker upp på en 5-10 min, rikrigt gott är det också =) omega-3 piller tillkommer också och ibland en liten hut rapsolja.

Stray
2007-03-14, 17:54
Fråga angående Sojamjölet

Jag hittade en förpackning sojamjöl hemma och de står att 1 matsked motsvarar näringsvärdet av ett ägg..

Funderar på att blanda in 1 matsked i gröten, vet ngn hur mkt kcal osv det kan tänkas vara i en matsked?

mini
2007-03-14, 18:11
Min frukost varierar lite. Just nu har jag en riktigt god semimager ost hemma, så det blir ett par knäckemackor, en frukt och tre koppar kaffe. Annars är standardfrukosten havregrynsgröt på 1,5 dl gryn, sylt utan tillsatt socker och 3 dl lätt- eller minimjölk.

William
2007-03-14, 18:15
Standardfrukosten sedan ngn månad tillbaka är 4-5 skivor morotsbröd med jordnötssmör och jordgubbsylt. Till det en proteindrink och ett par frukter.

Bonnie
2007-03-14, 18:17
De dagar jag får i mig nått så blir det äpplegröt + minimjölk.

När jag var liten fick jag chokladpudding till frukost av Mamma, det var det ända jag fick i mig på morgonen, hehe.

Robban
2007-03-14, 18:47
Stor kopp kaffe med lite mellanmjölk. Detta avnjuts med en stor portion vatten.

Troll
2007-03-14, 23:37
Oftast blir det gröt på 2dl fiberhavregryn med sylt eller äppelmos och mellanmjölk, 2 till 3 mackor med antingen tonfisk/ost/leverpastej och tomat eller gurka, en banan eller apelsin, 2 glas juice eller vatten och en vitamintablett.
Är det helg så kokar jag några ägg också.

nordland
2007-03-15, 00:10
3dl vaniljyogurt
en näve nestle fitness flingor
1/4 burk keso (den lilla 250g)
1 skivad banan
1 tärnat äpple
1 klippt apelsin

+

2 skivor lingongrova eller annat mörkt bröd med rökt kalkon

+

50/50 drink på
3dl vatten
30g kasein (optimum)
30g kolhydratsblandning (optimum)

+

Diverse vitaminer/mineraler, kreatin, Nitric Oxide, matsmältningsenzym, ingefära

Jag är dyr i drift......

kspr
2007-03-15, 00:40
Havregryn och mjölk i en gigantisk kopp brukar det bli. Är inte så sugen på att göra nåt mer avancerat på morgonen.

dnordstrom
2007-03-15, 01:46
Havregrynsgrot med russin och kanel brukar det bli nu for tiden. Gillar aven att ha applen, bananer och dylikt pa groten.

Till detta varierar jag mellan vanlig mjolk och sojamjolk eftersom de innehaller olika vitaminer. Och smakar annorlunda saklart.

Ibland blir det aven en fullkornsmacka pa sidan om det har. Rostad, med jordnotssmor och keso ar en personlig favorit.

Tenzu
2007-03-15, 13:42
Fil med två krossade sport-knäcke.