Visa fullständig version : liten oljefråga
jag undrar lite . jag var i en matvarubutik igår och såg där märket zeta`s linfrö olja. På 100g innehåller den:
10g mättat fett
20g enkelomättat fett
70g fleromättat fett
varav 53,5g är omega 3
Nu undrar jag om denna olja är bra eller dålig jämfört med tex udo´s choice eller typ vanlig linfröolja från tex en hälsokost?
Jag kör på den oljan. Jag betalar 20:- för 0,5 L. Jag tror verkligen inte att Udos e så mycket mera bättre i förhållande till det priset som udos har, men det e bara vad jag tror, någon annan kan säker det här bättre.
/cyrX
Kostar den oljan 20:- för ½ liter?? :kickass:
Är väl 500 gram olja va??
Genast låter det billigt att få i sig omega-3...
hos mej kostar den 30kr 0,5l.
Men ni tror alltså att den är helt okej då?
Den fungerar utmärkt.
Jag har för mig, att en av skillnaderna är att den linfröoljan som säljs i mataffären inte innehåller omega 6, vilket den kallpressade som du köper i hälsokostbutiken gör. Men som sagt, Zeta´s linfröolja fungerar utmärkt.
Glöm inte att ha balans i oljeintaget...
Saxat fån medicallink.se
------------------------------------------
Både omega 6- och omega 3-fettsyror behövs men i en bra balans. Idag äter vi Sverige 20-25 gånger mer omega 6-fettsyror än omega 3-fettsyror. De flesta experter anser nu att förhållandet mellan de båda fettsyrorna bör vara cirka 5-10:1, det vill säga bara 5-10 gånger så mycket omega 6-fettsyror. För mycket av omega 6-fettsyror i cellerna gör att man kan få stark bildning av inflammatoriska ämnen. Från motsvarande omega 3-fettsyror fås betydligt mindre
--------------------------------------------
//M
Ni bör nog tänka på att Zetas linfröolja lär vara varmpressad, och förvaras dessutom i en genomskinlig flaska!
Fleromättat fett oxiderar väldigt lätt så oljan ska vara kallpressad och förvaras i mörk flaska och i mörker!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.