handdator

Visa fullständig version : proteinupptag

wannabegrunten
2003-03-08, 00:41
Har börjat träna igen efter ett uppehåll på 8 månader, vilket innebär att jag också har börjat äta ordentligt igen.

Har för mig jag läste någon gång att kroppen inte kan ta upp mer än ca 40 gram protein efter en måltid. Är detta något som stämmer? Isåfall kanske det är onödigt att dra i sig 400 gram torskfilé mitt på dagen och 350 gram kycklinfilé senare på kvällen?

Någon som vet något om detta?

Matti
2003-03-08, 01:13
Har för mig jag läste någon gång att kroppen inte kan ta upp mer än ca 40 gram protein efter en måltid. Är detta något som stämmer?
Nej, varför tror du det? Alla vet ju att gränsen ligger på 25.82 gram per måltid. Förutom när det är skottår och fullmåne, då kan man äta 27.47 gram per måltid.

(det finns ingen gräns..)

Pez
2003-03-08, 02:27
Originally posted by Matti

Nej, varför tror du det? Alla vet ju att gränsen ligger på 25.82 gram per måltid. Förutom när det är skottår och fullmåne, då kan man äta 27.47 gram per måltid.

(det finns ingen gräns..)

Klart det finns en gräns, det är snarare så att den gränsen är olika från person till person samt en hel drös med andra omständigheter.

/pez

Sverker
2003-03-08, 08:00
Oavsett HUR mycket protein du / man skall äta vid varje tillfälle kommer du att tjäna på att sprida ut proteinet över flera mindre måltider.

Matti
2003-03-08, 09:10
Klart det finns en gräns
På hur många gram skulle du säga att den gränsen i genomsnitt ligger på?

Vilka faktorer avgör hur mycket protein man kan äta? (förutom uppenbara saker som att man inte kan stoppa i sig mer protein än det fysiskt får plats i magen)

Vad händer när man äter mer protein än denna gräns?

Pez
2003-03-08, 09:32
Originally posted by Matti

På hur många gram skulle du säga att den gränsen i genomsnitt ligger på?

Ingen aning.

Vilka faktorer avgör hur mycket protein man kan äta? (förutom uppenbara saker som att man inte kan stoppa i sig mer protein än det fysiskt får plats i magen)

Mer än som går att räkna upp antagligen - men t.ex mängd muskelmassa, träningsfrekvens/intensitet, tid på dygnet, tidigare dagars näringsintag, vad man intar tillsammans med proteinet, vilken källa proteinet kommer ifrån osv..

Vad händer när man äter mer protein än denna gräns?

Håller man ett extremt intag av proteiner så kan njurarna ta stryk, men det handlar om mängder långt över vad de flesta stoppar i sig skulle jag tro, men har ingen koll på siffror.

De flesta som styrketränar seriöst med mål att lägga på sig muskelmassa petar i sig runt 2-4gr protein/kg kroppsvikt och dag. Skulle tro att det intervallet är både effektivt för muskeluppbyggnad samt helt ofarligt för kroppen.

Tänk på att se till att få dig 0.5-1g protein/kg kroppsvikt tillsammans med snabba kolhydrater efter träning iallafall, där kan du garanterat tillgodogöra det störst mängd näring vid ett och samma tillfälle under dagen.

Kom även ihåg att protein inte är allt.

/pez

Matti
2003-03-08, 10:43
Förlåt, den sista frågan var lite felaktigt formulerad, jag borde ha skrivit något i stil med Vad händer med det överflödiga proteinet som intas efter att man nått sin "gräns"?

Som jag har förstått det kommer proteinet bara att sitta i magen i väntan på att det upptas (förutom ett par procent som kan försvinna som avföring). Fast då har jag ingen biologi-utbildning.

Sverker
2003-03-08, 15:50
Att smälta proteinet , dvs att dela upp det i aminosyror i magen och tarmarna är inte begrännsande. Vi kan äta stora mängder protein utan problem.
Det som begrännsar är hur snabbt proteisyntesen är, dvs hur snabbt vi bygger nya protein av aminosyrorna vi ätit. Inte bara nytt muskelprotein utan även nya antikroppar till immunsystemet, nya blodprotein så att blodet kan stelna vid sår, sårläkning, hår, naglar, hud osv, osv.

Allt protein vi äter, utom den lilla del som vi kan bygga in varje dag som ny muskelvävnad ( max 5 - 6 g ) blir energi.

Det gäller för oss som tränar att ALLTID ha tillgång till aminosyror för att kunna bygga muskler men äter vi för mycket är det som att elda för kråkorna. Mer protein innebär INTE mer muskler utan bara mer energi att förbränna.

Sprid ut proteinintaget över dagen istället.