handdator

Visa fullständig version : Hur kommer det sig...

paddanboy
2007-03-09, 22:38
Har en tandbok vid namn Aha där de menar att; "Ju mer välmående ett land är, desto mer kolhydrater konsumeras". Hur kommer detta sig, när västvärlden samtidigt konsumerar mest kött(proteiner i detta fall) enligt mina googlekällor?

Visserligen dras västvärlden med stora fetmaproblem(och därav troligen högre kalorikonsumtion/capita), men generellt måste ju kalorierna försvinna någonstans. Äter Tredje världen mycket fett eller vad? Troligtvis inte, där lär västvärlden också vara bäst.

Nå, hur får man ihop ekvationen?

Rahf
2007-03-09, 22:44
Har en tandbok vid namn Aha där de menar att; "Ju mer välmående ett land är, desto mer kolhydrater konsumeras". Hur kommer detta sig, när västvärlden samtidigt konsumerar mest kött(proteiner i detta fall) enligt mina googlekällor?

Visserligen dras västvärlden med stora fetmaproblem(och därav troligen högre kalorikonsumtion/capita), men generellt måste ju kalorierna försvinna någonstans. Äter Tredje världen mycket fett eller vad? Troligtvis inte, där lär västvärlden också vara bäst.

Vad tusan drar du för resonemang? Vi äter ju sjukt mycket mer av allt jämfört med vad dem gör. Klart som tusan vi blir fetare.

Fredrik_S
2007-03-09, 23:50
Hur kan du inte få ihop det?
Väst världen äter mer kolhydrater fett och protein och mer välmående och fetare än u länder. Fetman i västvärlden leder inte till mer dödlighet än svälten i uländerna.

johnnytex
2007-03-10, 00:06
Fetman i västvärlden leder inte till mer dödlighet än svälten i uländerna.

Idag äter fler människor ihjäl sig än dör av svält.

Sonny.
2007-03-10, 00:13
Ojoj. Galet lång tråd på g.

regus
2007-03-10, 00:15
Idag äter fler människor ihjäl sig än dör av svält.

luktar som SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT SNACK

johnnytex
2007-03-10, 00:25

Från den nya fetma-läroboken :D

http://www.kilovis.se/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=4&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=15

Jacksatan
2007-03-10, 00:39

Tror du att tredje världen har samma BMI i snitt som västvärlden? har du tänkt när du skrev tråden?

Eddie Vedder
2007-03-10, 05:02

Fler människor lider av övervikt än svältproblemen i världen ida, det är inget skitsnack.

Därmed inte sagt att insatser för att minska världssvälten skall få lägre prioritet till förmån för "kampen mot fetman".

paddanboy
2007-03-10, 08:55
Tror du att tredje världen har samma BMI i snitt som västvärlden? har du tänkt när du skrev tråden?

Ja det står i post #1, "Visserligen dras västvärlden med stora fetmaproblem(och därav troligen högre kalorikonsumtion/capita)"

Läs först innan du postar.

paddanboy
2007-03-10, 08:58
Så det är primärt feta människorna som bidrar till att västvärlden kan vara bäst på alla tre, protein, fett och kolhydrater?

Lägg utöver detta på motoriseringen av västvärlden och andra för människan energisparande maskiner och dylikt.

Min tanke är att U-länder % äter mest kolhydrater, då detta troligtvis är lättast att producera i form av vete, ris, potatis och så vidare...

Sverker
2007-03-10, 09:33
Under bra förutsättningar ger nog ris mest kalorier per tunnland. Lång hållbarhet och två eller t o m tre skördar per år. Kräver inte överdrivet mycket gödning eller bekämpning mot mögel och skadeinsekter. Med en bra vattenbuffel och ett par starka armar kommer man långt.

Går vi till mellanvästern i USA så finns det däremot gott om yta. Ris, majs eller vete spelar ingen roll, det finns konstgödning.Lite tunnare utfall per hektar men med en bra traktor och mycket diesel kommer man långt.

pragmatist
2007-03-10, 09:45
Min tanke är att U-länder % äter mest kolhydrater, då detta troligtvis är lättast att producera i form av vete, ris, potatis och så vidare...

Att man procentuellt sett äter mer kolhydrater i u-länder motsäger ju i och för sig inte att man ändå äter mer kolhydrater per capita i rika länder (i gram räknat).

Frisk
2007-03-10, 10:20
De sa på programet biggest loser när det gick att de samlade in de feta personernas kläder när de inte passade längre och skickade dem till Afrika. För det var brist på kläder som passade.

Och dessa kläder var ju rejält stora så hur gick de ihop......

Trance
2007-03-10, 11:26
De sa på programet biggest loser när det gick att de samlade in de feta personernas kläder när de inte passade längre och skickade dem till Afrika. För det var brist på kläder som passade.

Och dessa kläder var ju rejält stora så hur gick de ihop......

För att afrika är en stor jäkla kontinent och mer än vad du ser på Röda Korsets reklam.

paddanboy
2007-03-10, 12:05
Att man procentuellt sett äter mer kolhydrater i u-länder motsäger ju i och för sig inte att man ändå äter mer kolhydrater per capita i rika länder (i gram räknat).

Nej precis, men det är ju lite av frågan. I väst är gemene man inte överdrivet aktiv och gör av med mycket kalorier, men ändå äter vi mest bland alla dessa tre energikällor. BMI:t/capita i väst måste vara avsevärt högre än BMI:t i u-länder i sådana fall.

Jacksatan
2007-03-10, 14:53
Ja det står i post #1, "Visserligen dras västvärlden med stora fetmaproblem(och därav troligen högre kalorikonsumtion/capita)"

Läs först innan du postar.

Sen lägger du till ett "men generellt sett måste kalorierna försvinna nånstans". Du har väl åtminstone sådana fundamentala kunskaper om kost att du vet om att en kille på 140kg förbrukar mer än en kille på 60kg? Läser man din frågeställning så får man lätt intrycket att du inte förstått det. Förklara annars hur du menar med den här tråden.

paddanboy
2007-03-10, 15:17
Jo, jag vet faktiskt att Göran på 140 kg förbrukar mer än Jacksatan på 70 kg.

paddanboy
2007-03-10, 15:22
Min tanke/hypotes är att U-länders kolhydratskonsumtion procentuellt är högre än väst då detta är avsevärt billigare och effektivare att framställa.

Men att detta samtidigt väcker frågor om hur västvärlden kan ta en topplacering på alla tre energikällor, och det intressantaste i detta fall; kolhydrater. Då kan alltså denna toppkonsumtion förklaras med att BMI:t i väst ligger högre, och att vi troligen kan inringa det till de fetare människornas överkonsumtion i väst.

Alltså:
Västvärlden tar topplacering pga personer med högt BMI, eller hög energiförbrukning i förhållande till U-länder.

regus
2007-03-10, 15:34
Fler människor lider av övervikt än svältproblemen i världen ida, det är inget skitsnack.

Därmed inte sagt att insatser för att minska världssvälten skall få lägre prioritet till förmån för "kampen mot fetman".

Där lärde jag mig något nytt.
Sjuk värld.

Jacksatan
2007-03-10, 16:19
Jo, jag vet faktiskt att Göran på 140 kg förbrukar mer än Jacksatan på 70 kg.

Hör av dig när du tar hälften av vad jag gör i nånting, lille vän.

Snake
2007-03-10, 16:24

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

paddanboy
2007-03-10, 20:25

Ja starke Adolf, jag ska skicka en kondoleans då. Adress?

Jacksatan
2007-03-10, 21:01
Ja starke Adolf, jag ska skicka en kondoleans då. Adress?

Djäknegatan 6, 75423 Uppsala. Väl mött.