handdator

Visa fullständig version : kosttillskottsföretagens egna studier

Ekonom
2007-03-09, 13:41
Både muscletech och AST har ju studier där just deras vassleprotein visar sig ge dramatiska muskelökningar.

I AST:s studie ökade väl försökspersonerna i snitt 5kg muskler på 10 veckor och i Muscletech:s studie ökade föreökspersonerna i snitt 8 kg muskler på 6 veckor.

Alla som tränat mer än en vecka förstår ju att det bara är trams, men hur går det till? Det kan ju knappast vara rena lögner om studierna publiceras...

Proppar de försökssnubbarna fulla med kreatinmonohydrat och hävdar att vätskevikten är muskler eller vad gör de för att få resultaten så extrema?

Någon som har nån teori?

Funderar på att köpa på mig Nitro-tech, äta 1.2 g/kg/dag, träna som Jay cutler i sex veckor och sen stämma dem á la amerkansk kultur när jag endast ökar ett hekto i muskler.

King Grub
2007-03-09, 13:43
Studierna finns allmänt tillgängliga, med abstrakten på PubMed och referenser där till tidskriften där dom är publicerade i fullängd, bara att kolla upp.

King Grub
2007-03-09, 13:46
Några av "AST-studierna":

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17095924&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17277594&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17240782&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Fullängsstudierna finns i nämnda nummer av Med Sci Sports Exerc och Int J Sport Nutr Exerc Metab.

King Grub
2007-03-09, 13:50
Här är hela Effects of Supplement Timing and Resistance Exercise on Skeletal Muscle Hypertrophy. Medicine & Science in Sports & Exercise. 38(11):1918-1925, November 2006 (förutom tabeller och bilder):

muskelbyggarn
2007-03-09, 13:54
Här har vi ett bevis på detta med STUDIE-Hysterin som råder. Studier är bra att ha som GRUND men man måste gå igenom vad de är gjorda på och hur.

Om vi tar AST:s studie. Problemet där är att man inte bara jämför VP2 och annat hydrolyserat vassleprotein utan man kör 2 grupper. En som kör på med sin vanliga träning och som proteintillskott - kasein. I den andra får de VP2 SAMT man kör den tyngre träningen 4-6 reps per set.

Man har alltså 2 faktorer med som påverkar uppgången och ändringen av träningsrutinen säkert den som är mest vital. Det kan alla vittna om som påbörjar "rätt" träningsrutiner.

Så här är det med de flesta studier, extremare i dessa fall när det finns företag bakom. Men om en studie görs på Ämne X på maratonlöpare eller råttor. Kan man då direkt dra slutsatser att samma sak gäller oss som styrketränar?

EiseltUK
2007-03-09, 13:58
Finns oxo den här studien med protienmix+AA.

http://www.eiselt.se/Eiselt_studie%20AA+protein.pdf

Ekonom
2007-03-09, 14:10
Studier är kanon, men det jobbiga är när man har två stycken som säger RAKA MOTSATSEN. *screwy*

Ex.

En studie (kanske va det eiselt länkade till) visade att det var mkt bättre att tillsätta kasein till vassle för muskelbygge, medans AST:s första studie visar att vassle är sjukt mycket bättre än kasein...*screwy*

En annan säger att tillsats av leucin till vasslehydrolysat ger bättre proteinsyntes (eller vilket "mått" som nu användes) Medan en annan sa att tillsats av leucin till en EAA blandning inte ger några fördelar.*screwy*

Sen kan man tänka sig att de praktiska skillnaderna är hårfina, men om det ligger nån sanning i AST:s studie så skilljer det ju 4kg på vassle och kasein :D

Nä, jag tror jag fortsätter på min post-träningsdrink nedan! :naughty:

EiseltUK
2007-03-09, 14:23
Nä, jag tror jag fortsätter på min post-träningsdrink nedan! :naughty:

Ok men var lite föriktig med testominet. Det är potenta grejer. Hoppas att du kör en ordentlig PCT efter. ;)

muskelbyggarn
2007-03-09, 14:29
>Ekonom

Precis som jag skrev i AST:s fall så är det inte bara med i studien vassle - kasein utan också ett ändrat träningsförfarande!!!

Sedan har vi alltid det trevliga med att trixa med siffror. 4 kg mot 1kg är 400% mer. 4kg mer på en kropp på 80kg är 5%, inte så upphetsande försäljningsargument :D

Återigen så får man se på helheten och se mellan raderna - om det finns något intressant där. I AST:s fall tycker jag den mer visar att tung träning ger mer resultat än "lätt" träning.

Vänl,,,