Visa fullständig version : Linfrö
Provade att söka, men fick så många träffar att jag inte fick någon ordning på någonting. Det enda jag undrade över var varför det är mer energi i krossade linfrö än hela och vilket som är lämpligast för någon som deffar.
Kroppen kan inte ta upp näring ur hela linfrön, de bara passerar genom kroppen.
King Grub
2007-03-09, 10:49
Från dom hela tas ingen energi alls upp. Dom passerar ut i toaletten igen osmälta. Hela är bra för tarmfunktionen, men kan inte räknas in i energi- och fettintaget.
Krossade bör man inte äta mer än 1-2 matskedar om dagen av, eftersom dessa innehåller glykosider som producerar cyanid i kroppen.
Åhå, på det viset, tackar :)
Då är det hela jag vill ha för tillfället, positiv effekt för tarmfunktionen utan att lägga något till energiintaget. Men jag skaffar krosssade till senare när deffen är över.
Eddie Vedder
2007-03-09, 11:06
Då är det hela jag vill ha för tillfället, positiv effekt för tarmfunktionen utan att lägga något till energiintaget. Men jag skaffar krosssade till senare när deffen är över.
Den här tråden diskuterades igår, mest om psylliumfrön men även linfrön. Psylliumfrön ger samma effekt utifrån vad det verkar som du vill uppnå (det fetstilta i citatet), men utan cyanidbildande glykosider:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90492
Från dom hela tas ingen energi alls upp. Dom passerar ut i toaletten igen osmälta. Hela är bra för tarmfunktionen, men kan inte räknas in i energi- och fettintaget.
Dum fråga kanske, men om man tuggar sönder dom hela då? Blir det någon skillnad för energiupptaget? *popcorn*
Den här tråden diskuterades igår, mest om psylliumfrön men även linfrön. Psylliumfrön ger samma effekt utifrån vad det verkar som du vill uppnå (det fetstilta i citatet), men utan cyanidbildande glykosider:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90492
Aldrig hört talas om det fröet, men det är ju helt klart intressant :)
Intressant tråd :thumbup:
King Grub
2007-03-09, 11:35
Dum fråga kanske, men om man tuggar sönder dom hela då? Blir det någon skillnad för energiupptaget? *popcorn*
Då är dom inte hela längre...
Då är dom inte hela längre...
Aha... :)
Det som gjorde mig lite undrande var en text från SLV,
"En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. [...] Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."
Får det att låta som att tugga hela linfrö är "bättre" än att dom är krossade från början ur cyanidexponeringssynpunkt, men det verkar ju skumt. Tuggat och krossat borde ju som sagt bli samma slutresultat.
De kanske krossas mer omsorgsfullt i maskin än mellan tänder?
De kanske krossas mer omsorgsfullt i maskin än mellan tänder?
Ja, skulle väl vara det då i sådana fall.
Skit samma, i normala doser är det ju ingen risk i vilket fall som helst. Om man sen får lite extra energi på köpet om man tuggar sönder några hela så...
King Grub
2007-03-09, 12:34
Får det att låta som att tugga hela linfrö är "bättre" än att dom är krossade från början ur cyanidexponeringssynpunkt, men det verkar ju skumt. Tuggat och krossat borde ju som sagt bli samma slutresultat.
Sak samma, ja. Använder man dom hela skall man inte tugga dom, om man vill ha dom hela.
Tintomara
2007-03-09, 12:52
Hela linfrön som har stått över natten i ett halvt glas vatten, de är slemmiga och hala. Behöver absolut inte tuggas. Bara att gapa och svälja.
Kan det vara så att hela linfrön är bra ur deffsynpunkt? Jag tänker så att man kanske kan käka dem och få en mättnadskänsla av det pga att magen får jobba lite.
Eddie Vedder
2007-03-09, 18:59
Kan det vara så att hela linfrön är bra ur deffsynpunkt? Jag tänker så att man kanske kan käka dem och få en mättnadskänsla av det pga att magen får jobba lite.
Om du käkar dom, alltså tuggar i dej dom, så kommer du ju ta upp kalorierna ändå.
Har du däremot tänkt svälja ner grymma mängder linfrön bara för att fylla magen lär du knappast må bra. Som att deffa på rå potatis ungefär, dom kalorioerna tar du knappt upp heller men lär få förbannat ont i magen.
Man ska inte äta grymma mängder linfrön öht, 1-2 msk på sin höjd. :)
Fast sväljer man ner dem hela med filen/gröten ger de säkert en liten mättnadskänsla, men det kan inte vara speciellt stor skillnad. Inte med de små mängderna.
CoolHandLuke
2007-03-10, 14:55
Fick slut på müsli en gång o körde krossade linfrö istället. Typ 2 dl eller nått sånt. Tror det var samma dygn jag fick en av mina värsta migränattacker. Eller om det nu var förgiftningsattack. På den tiden hade jag inte så mycket koll på kost, nej.
machine gun
2007-03-10, 15:39
Livsmedelsverket rekommenderar inte konsumtion av krossade linfrön överhuvudtaget.
Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV
Livsmedelsverket rekommenderar inte konsumtion av krossade linfrön överhuvudtaget.
Hm... attans... :furious:
Jag tyckte linfrö verkade väldigt bra annars. Men mupparna på livsmedelsverket brukar inte avråda från saker för skojs skull, vad jag vet så... Får återvända till funderandet.
Tack för varningen :)
Spontant anar jag att de då även avråder från konsumtion av linfröolja också? Rätt eller fel? (Hej hå Anna Skipper!;) )
Eddie Vedder
2007-03-11, 09:38
Spontant anar jag att de då även avråder från konsumtion av linfröolja också? Rätt eller fel? (Hej hå Anna Skipper!;) )
"Övrigt
Livsmedelsverket har f n inga uppgifter angående halter av cyanid i linfröolja, men troligen blir en del kvar i presskakorna. Enligt producentansvarslagen är det tillverkarens ansvar att inte saluföra produkter som kan medföra hälsorisker för konsumenterna."
Läste du allt i länken?;)
"Övrigt
Livsmedelsverket har f n inga uppgifter angående halter av cyanid i linfröolja, men troligen blir en del kvar i presskakorna. Enligt producentansvarslagen är det tillverkarens ansvar att inte saluföra produkter som kan medföra hälsorisker för konsumenterna."
Läste du allt i länken?;)
Klart att jag inte ens klickade på länken. Egna efterforskningar ägnar jag mig inte åt när det är helg.
Så tack för svaret! :D
Nej, cyaniderna finns inte med i oljan. Är oljan raffinerad och utan partiklar ( inte grumlig ) finns inga pressrestrer med heller.
machine gun
2007-03-11, 17:40
"Enligt producentansvarslagen är det tillverkarens ansvar att inte saluföra produkter som kan medföra hälsorisker för konsumenterna."
... och därför kan man ju undra varför man får sälja krossade linfrön hursomhelst...
Eddie Vedder
2007-03-11, 17:50
... och därför kan man ju undra varför man får sälja krossade linfrön hursomhelst...
Undrar jag oxå faktiskt, kanske har att göra med att man vill använda krossade linfrön i bakning som tydligen inte ska vara nån fara?
machine gun
2007-03-12, 16:10
Undrar jag oxå faktiskt, kanske har att göra med att man vill använda krossade linfrön i bakning som tydligen inte ska vara nån fara?
Jo, kanske. Men då borde det stå på förpackningen att de måste upphettas innan konsumtion. Iofs känns det som att fetterna borde oxidera om man bakar med dem, men det är ju å andra sidan inte lika illa som cyanidförgiftning.
Varför krossade linfrön överhuvudtaget ? Kör med hela linfrön ifall magen behöver det.
Bästa källan till fettet är raffinerad linfröolja. Köp en liten förpackning och förbruka den på en månad eller så.
Varför krossade linfrön överhuvudtaget ? Kör med hela linfrön ifall magen behöver det.
Bästa källan till fettet är raffinerad linfröolja. Köp en liten förpackning och förbruka den på en månad eller så.
Jag skulle aldrig rekomendera linfröolja, finns inte en chans, den där vedervärdiga smaken fastnar och man blir aldrig av med den.
Zeta har en bra olja. Smaklös i ordet possitiva bemärkelse.
För egen del äter jag hellre fisk än tankar linolja.
Cerberus
2007-03-12, 18:54
rätt allvarligt egentligen, det står väl inte på linfrö-paketen att de kan ta kål på en?
machine gun
2007-03-12, 21:57
rätt allvarligt egentligen, det står väl inte på linfrö-paketen att de kan ta kål på en?
Nej, på något paket med krossade linfrön (vet ej märke) stod det till och med att man kunde äta upp till 10(!) msk/dag utan att det skulle vara skadligt.
Skulle det stå: "OBS! Innehåller cyanid!" skulle de nog sälja lite sämre ;)
Såg att det finns en variant av wasa sport knäckebröd som heter wasa sport plus. Den hade linfrön på och det var ju bra för att linfrön innehåller omega 3. Men fröna är ju hela och borde gå rakt genom kroppen? :confused: Jag förstår inte riktigt hur de har tänkt.
Eddie Vedder
2007-03-12, 22:09
Såg att det finns en variant av wasa sport knäckebröd som heter wasa sport plus. Den hade linfrön på och det var ju bra för att linfrön innehåller omega 3. Men fröna är ju hela och borde gå rakt genom kroppen? :confused: Jag förstår inte riktigt hur de har tänkt.
Ja om du inte tuggar dom så går dom rakt igenom, men det är ju knappast nåt som brödföretaget behöver nämna. Linfrön innehåller omega-3, brödet innehåller linfrön, alltså innehåller brödet omega-3*whistle* .
Hursomhelst är risken för cyanidexponering eliminerad iom att dom har bakat bröd med fröna i, så det är ju iaf bra.:D
Ja om du inte tuggar dom så går dom rakt igenom, men det är ju knappast nåt som brödföretaget behöver nämna. Linfrön innehåller omega-3, brödet innehåller linfrön, alltså innehåller brödet omega-3*whistle* .
Hursomhelst är risken för cyanidexponering eliminerad iom att dom har bakat bröd med fröna i, så det är ju iaf bra.:D
Jag kan tänka mig att de har tänkt så.
Å andra sidan har sport plus ett något högre fettinnehåll än vanligt sport som jag antar kommer från linfröna. Så antingen vill Wasa hävda att linfrön bryts ner i magen eller så finns en del krossade frön med också.
Eddie Vedder
2007-03-12, 22:19
Jag kan tänka mig att de har tänkt så.
Å andra sidan har sport plus ett något högre fettinnehåll än vanligt sport som jag antar kommer från linfröna. Så antingen vill Wasa hävda att linfrön bryts ner i magen eller så finns en del krossade frön med också.
Jag tror inget av dom, linfrön är ju inte kalorifria snarare väldigt kaloririka per 100g så givetvis måste man nämna energiinnehållet. Sen att dom kan glida rakt igenom om man inte tuggar dom är ju en annan sak. Om du köper en påse linfrön står det ju inte att näringsvärdet ä 0.:D
Jag tror inget av dom, linfrön är ju inte kalorifria snarare väldigt kaloririka per 100g så givetvis måste man nämna energiinnehållet. Sen att dom kan glida rakt igenom om man inte tuggar dom är ju en annan sak. Om du köper en påse linfrön står det ju inte att näringsvärdet ä 0.:D
Du har rätt igen. Jag trodde att det inte stod något på linfröna, men det var physilliumfröna som det stod att de går oförändrade genom kroppen. Då tycker jag att det nya wasa är lite av falsk marknadsföring. Varför snacka om omega 3 när man inte kommer att ta upp det?
Eddie Vedder
2007-03-12, 22:35
Du har rätt igen. Jag trodde att det inte stod något på linfröna, men det var physilliumfröna som det stod att de går oförändrade genom kroppen. Då tycker jag att det nya wasa är lite av falsk marknadsföring. Varför snacka om omega 3 när man inte kommer att ta upp det?
Därför att det alltid finns folk som köper det, både påståendet och brödet. Man läser, "oj omega-3, då är kanske det här brödet bättre än det andra" och hur stor del av alla som köper det reflekterar sen över huruvida källan omega-3 i brödet kan tas upp i kroppen?
Precis som när det står "inget tillsatt socker, bara sötat med naturligt fruktsocker", sen tänker den som läser det "åh, nyttigt socker från frukt!":D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.