handdator

Visa fullständig version : Mängd protein, hjälp!

mawe
2007-03-08, 21:45
Hejsan har precis börjat hårdträna nu 6 pass i veckan och skulle givetvis öka tillsatsen med protein-kosttillskott.
Har tillgång till 2 olika tillskot och det är multipower - fit protein som innehåller 100g prot / 200ml
Och har även tillgång till whey 80 som innehåller 22,4g per 200ml.(om man tar 2dl vatten)

Ja till min fråga då hur mycket ska man dricka egentligen? Har kikat runt efter någon formel eller något men utan vidare resultat:)

Så någon som har något förslag?, jag är 167,5cm och ca 60kg

Tack på förhand:thumbup:

Ekonom
2007-03-08, 21:52
Hejsan har precis börjat hårdträna nu 6 pass i veckan och skulle givetvis öka tillsatsen med protein-kosttillskott.
Har tillgång till 2 olika tillskot och det är multipower - fit protein som innehåller 100g prot / 200ml
Och har även tillgång till whey 80 som innehåller 22,4g per 200ml.(om man tar 2dl vatten)

Ja till min fråga då hur mycket ska man dricka egentligen? Har kikat runt efter någon formel eller något men utan vidare resultat:)

Så någon som har något förslag?, jag är 167,5cm och ca 60kg

Tack på förhand:thumbup:

För det första tror jag du var trött när du läste att fit protein innehåller 100g protein per 200 ml.

Sen är det ingen precisions fråga direkt med protein. Ta en dl. whey80 efter träning tillsammans med lite carbs och ta ytterligare en dl. någon annan gång under dan, som mellanmål, eller till en proteinfattig måltid.

Du kan dricka en flaska fitprotein efter träningen, det är ett bra val.

Annars, se över hur mkt protein din mat innehåller. Är den proteinrik, ta lite whey80. Är den proteinfattig, ta mycket whey80 eller ännu bättre, förbättra kosten!

blekfet2
2007-03-08, 22:01
tillskott heter tillskott av en anledning, gissa?!

Om du inte får i dig nog av en "källa" från vanlig kost så kan det vara enkelt att tillföra ett kosttillskott. Du kan räkna ut vad du får i dig genom kosten för att då räkna ut om du behöver ett tillskott av något slag för att uppnå rekommenderade/önskade mängder av t ex protein.

mentzer
2007-03-08, 22:20
Väger du 60kg är 120g/dag garanterat tillräckligt.