Visa fullständig version : Psylliumfrön
Sökte på psylliumfrön och fick upp en massa trådar. Läste någon stans att man kunde lägga i en matsked i havregrynsgröten så skulle man få mkt mer gröt men jag minns inte vart jag läste det.
Är det sant? Blir det mycket mer gröt? Och hur mycket mer vatten ska man ha med, läste också att man måste ha mer vatten för att de sväller så mycket.
Någon som gör gröt med psylliumfrön, tänkte nämligen testa snart.
Hm?
Undrar också detta.. körde med det förut men det blev mest en gele-hinna ovenför gröten.
Fröna passerar väl bara kroppen, alltså ingen näring? ger det kcal då?*whistle*
Eddie Vedder
2007-03-08, 12:14
Sökte på psylliumfrön och fick upp en massa trådar. Läste någon stans att man kunde lägga i en matsked i havregrynsgröten så skulle man få mkt mer gröt men jag minns inte vart jag läste det.
Är det sant? Blir det mycket mer gröt? Och hur mycket mer vatten ska man ha med, läste också att man måste ha mer vatten för att de sväller så mycket.
Det var Brooklyn här på forumet som kom med det tipset, jag har tyvärr inte hittat psylliumfrön i affärn efter det å har inte kunnat testa.*gah!* Har däremot provat linfrön som ger den effekten å psylliumfrön skall vara ännu "effektivare".
Lägg i fröna i kastrullen å koka, sen när vattnet börjar försvinna tillsätter du lite till, sen lite till o.s.v. tills gröten verkar "mättad" på vatten. Ju mer vatten desto mer gröt, men dock mindre matig gröt bör tilläggas.
Undrar också detta.. körde med det förut men det blev mest en gele-hinna ovenför gröten.
Fröna passerar väl bara kroppen, alltså ingen näring? ger det kcal då?*whistle*
Att man tar upp noll kcal tror jag är en överdrift men det mesta passerar igenom, ja. Och hur mycke kcal innebär det om du typ får i dej 1/3 av kalorierbna från 1msk psylliumfrön?;)
Anledningen till att linfrön å psylliumfrön (och kanske flera andra frön oxå?) passerar igenom utan att brytas ned är helt enkelt en överlevnadsmekanism för plantan. Dom förökar sej på det sättet, ett djur går å betar, käkar upp X antal frön, skiter ut dom på ett annat ställe där det växer upp nytt.
"Circle of life"!:D
machine gun
2007-03-08, 12:15
Psylliumfrön ger varken näring eller energi eftersom de inte tas upp av kroppen. De används främst för att få igång magen, då de innehåller en massa gelbildande fibrer. Det var nån käck trend för nåt år sen också, där folk använde psylliumfrön för att sänka GI på maten.
För att få mer gröt skulle jag öka mängden gryn istället, det ger både näring, energi OCH fibrer. Mkt bättre.
Det var Brooklyn här på forumet som kom med det tipset, jag har tyvärr inte hittat psylliumfrön i affärn efter det å har inte kunnat testa.*gah!* Har däremot provat linfrön som ger den effekten å psylliumfrön skall vara ännu "effektivare".
Lägg i fröna i kastrullen å koka, sen när vattnet börjar försvinna tillsätter du lite till, sen lite till o.s.v. tills gröten verkar "mättad" på vatten. Ju mer vatten desto mer gröt, men dock mindre matig gröt bör tilläggas.
Att man tar upp noll kcal tror jag är en överdrift men det mesta passerar igenom, ja. Och hur mycke kcal innebär det om du typ får i dej 1/3 av kalorierbna från 1msk psylliumfrön?;)
Anledningen till att linfrön å psylliumfrön (och kanske flera andra frön oxå?) passerar igenom utan att brytas ned är helt enkelt en överlevnadsmekanism för plantan. Dom förökar sej på det sättet, ett djur går å betar, käkar upp X antal frön, skiter ut dom på ett annat ställe där det växer upp nytt.
"Circle of life"!:D
Förstår att du ej fått tag på nåra, jag var på coop forum.. SLUT.. sen var jag i andra affärer där de inte ens tog in dom. Var nyss på Malmborgs där jag lyckades snappa åt mej den SISTA påsen!! grr..
jo men hur mkt vatten handlar det om som de kan ta upp? vet du det? Om jag tar en matsked av dom, handlar det då om 1 dl? om 2?
Tack för bra svar.
Eddie Vedder
2007-03-08, 12:48
Förstår att du ej fått tag på nåra, jag var på coop forum.. SLUT.. sen var jag i andra affärer där de inte ens tog in dom. Var nyss på Malmborgs där jag lyckades snappa åt mej den SISTA påsen!! grr..
jo men hur mkt vatten handlar det om som de kan ta upp? vet du det? Om jag tar en matsked av dom, handlar det då om 1 dl? om 2?
Tack för bra svar.
Du får prova dej fram "under tillagningens gång" så att säga. I normala fall brukar ju dubbelt så mycke vatten som havregryn gälla för vanlig havregrynsgröt. Så om vi säger att du ska använda 2dl havregryn och 1msk psylliumfrön så börja med typ 4.5dl vatten, låt det koka å sen fyll på med lite vatten efterhand.
Jag har som sagt aldrig testat psyllimfrön och kan inte säga hur mycke bättre det funkar än linfrön men testa först att tillsätta en halv deciliter första gången å sen efter det kan du ju tillsätta 1msk vatten åt gången. Du lär märka när gröten är "mättad" på vatten. Se till å va försiktig så det inte blir havregrynssoppa bara!;)
King Grub
2007-03-08, 13:22
Läste någon stans att man kunde lägga i en matsked i havregrynsgröten så skulle man få mkt mer gröt men jag minns inte vart jag läste det.
Är det sant? Blir det mycket mer gröt?
Det blir mer bajs i alla fall... Avföringsmängden ökar med 50% vid regelbundet loppfröbruk. http://bestsmileys.com/toliot/6.gif
Stool frequency increased significantly after 8 weeks of psyllium treatment (3.8 +/- 0.4 vs. 2.9 +/- 0.1 stools/week, P < 0.05) as did stool weight (665.3 +/- 95.8 g vs. 405.2 +/- 75.9 g, P < 0.05). :thumbup:
Aliment Pharmacol Ther. 1995 Dec;9(6):639-47.
Eddie Vedder
2007-03-08, 13:34
Det blir mer bajs i alla fall... Avföringsmängden ökar med 50% vid regelbundet loppfröbruk. [img]
Detta fick jag erfara på dagens löppass, hade 1msk linfrön i gröten imorse å fick springa hemåt p.g.a. den "linfrö-i-gröten-relaterade" situationen som uppstod.*whistle*
Jag måste ha sprungit som om jag hade rakitis dom sista hundra meterna innan jag kom hem:D
*mmmmmmmm* nu är jag verkligen sugen på gröt hahaha..
Ojdå själv käkar jag ca 1dl psylifrön varje dag...minst...har inga problem med magen...men kanske bör sluta om det finns neg effekter?
King Grub
2007-03-08, 14:05
Nej, det är inte skadligt. "Mer bajs" är inte dåligt, tvärtom är bulk i tarmen bra.
King Grub; Är du näringfysiolog, expert eller bara kung när det gäller kost och näringslära..?=)
Eddie Vedder
2007-03-08, 14:08
Nej, det är inte skadligt. "Mer bajs" är inte dåligt, tvärtom är bulk i tarmen bra.
Hur är det med vätecyanidproducerande glykosider i psylliumfrön? Va gäller linfrön så är dom ju ganska rika på det och rekommenderat intag är ju att inte överstiga 2msk. Speciellt inte krossade.
Är psylliumfrön fria från cyanid?
King Grub
2007-03-08, 14:09
King Grub; Är du näringfysiolog, expert eller bara kung när det gäller kost och näringslära..?=)
Både och. ;) Blygsam, dessutom.
On topic: det finns ingen anledning att vräka på med 1 dl frön heller, om du inte tycker att dom är speciellt goda eller så. Det finns ingen mängdrelaterad fördel uppåt heller. Att använda dom i GI- och insulinsänkande syfte har ingen speciellt praktisk betydelse för en frisk person.
King Grub
2007-03-08, 14:11
Hur är det med vätecyanidproducerande glykosider i psylliumfrön? Va gäller linfrön så är dom ju ganska rika på det och rekommenderat intag är ju att inte överstiga 2msk. Speciellt inte krossade.
Är psylliumfrön fria från cyanid?
Inget cyanidproducerande i ispaghula.
Eddie Vedder
2007-03-08, 14:13
Inget cyanidproducerande i ispaghula.
Låter bra! Mer gröt å mindre cyanid.:D
Tack så mycke för upplysningen.:)
blev nyss klar med gröten! såå gott! och dessutom väldigt mycket mer. Lyckat, det är värt att bajsa lite mer för det här.. mums
Eddie Vedder
2007-03-08, 14:18
blev nyss klar med gröten! såå gott! och dessutom väldigt mycket mer. Lyckat, det är värt att bajsa lite mer för det här.. mums
Ge dej inte ut å spring ikväll bara!:D
är det så farligt :O jag ska träna thai halv sex. Aja toan är precis utanför så känns ganska säkert. :D
Både och. ;) Blygsam, dessutom.
On topic: det finns ingen anledning att vräka på med 1 dl frön heller, om du inte tycker att dom är speciellt goda eller så. Det finns ingen mängdrelaterad fördel uppåt heller. Att använda dom i GI- och insulinsänkande syfte har ingen speciellt praktisk betydelse för en frisk person.
Nej, men dom håller mig mätta:)
Jag fattar inte. Hur fasiken kan det bli mer gröt? Förutom den lilla mängd frön man nu tillsatt. Jag åt gröt med psylliumfrön imorse, men jag vet inte om jag tyckte det var mer gröt för det.:confused:
Eddie Vedder
2007-03-08, 16:01
Jag fattar inte. Hur fasiken kan det bli mer gröt? Förutom den lilla mängd frön man nu tillsatt. Jag åt gröt med psylliumfrön imorse, men jag vet inte om jag tyckte det var mer gröt för det.:confused:
Då tillsatte du ju förmodligen inte mer å mer vatten heller.
Det är ju därför det blir mer volymiöst, fröna suger ju åt sej vatten så om man häller på lite till å lite till hela tiden blir ju grötportionen större, dock helt annan konsistens desto mer vatten givetvis.
Då tillsatte du ju förmodligen inte mer å mer vatten heller.
Det är ju därför det blir mer volymiöst, fröna suger ju åt sej vatten så om man häller på lite till å lite till hela tiden blir ju grötportionen större, dock helt annan konsistens desto mer vatten givetvis.
Ah, ok! Missa det där med vattnet... Men du vet ju att jag fuskar med micron! :em:
Eddie Vedder
2007-03-08, 16:14
Ah, ok! Missa det där med vattnet... Men du vet ju att jag fuskar med micron! :em:
Precis, å fusk leder ingenvart:smash:
;)
Brooklyn
2007-03-08, 16:27
kul att ni gillar mitt tips :)
Eddie Vedder
2007-03-08, 16:32
kul att ni gillar mitt tips :)
Åh upphovsmannen tittar in!:D
Måste bara få inflika att jag testat Psylliumfrön sen jag såg tipset i den här tråden och jag är helt frälst, tack!!! :thumbup:
Brooklyn
2007-03-08, 17:36
Åh upphovsmannen tittar in!:D
:naughty:
Kan ju bara flika in och säga att de ljusa fröna sväller massor mer än de mörka...
Och på tal om ljusa psylliumfrön... vad är det för skillnad på dem och de "vanliga" mörka? Är det någon skillnad? (förutom prismässigt, vad jag märkt)
King Grub
2007-03-08, 19:00
Och på tal om ljusa psylliumfrön... vad är det för skillnad på dem och de "vanliga" mörka? Är det någon skillnad? (förutom prismässigt, vad jag märkt)
Dom odlas i olika länder (världsdelar, t o m), dom ljusa är mindre rensade från skräp, och dom ljusa är några procent effektivare om man ser till hur mycket GI och insulinindex sänks.
Måste bara få inflika att jag testat Psylliumfrön sen jag såg tipset i den här tråden och jag är helt frälst, tack!!! :thumbup:
Ja!! jag med! Bästa upptäckten på läääääääänge.
Mums. Och toan har inte blivit drabbad ett dugg..
Och jag som älskar gröt.. så lovely
Cerberus
2007-03-08, 19:42
ska pröva, om ja skiter extra mkt skippar jag nog det :P. Tycker det e jobbigt att bajsa fler än 1-2ggr per dag.
Dom odlas i olika länder (världsdelar, t o m), dom ljusa är mindre rensade från skräp, och dom ljusa är några procent effektivare om man ser till hur mycket GI och insulinindex sänks.
Jag har faktiskt aldrig sett de ljusa.. bara de mörka.
King Grub
2007-03-08, 20:17
Risenta har bägge; jag tror ICA har dom mörka och Coop dom ljusa.
Vilken bajstråd detta är :D
Jag fattar inte, min mage pallar dem inte alls, jag får bara ont ont ont i magen av dem, och får springa på toa många gånger....:(
King Grub
2007-03-08, 20:42
Jag fattar inte, min mage pallar dem inte alls, jag får bara ont ont ont i magen av dem, och får springa på toa många gånger....:(
Du har inget fysiologiskt behov av frön i alla fall.
är det nån skillnad i smak mellan dom?
dom ljusa smakar bättre än dom mörka. Dom mörka blir beskaoch "skummas" på ågot sätt. Jag brukar tillsätta lin och loppfrön när jag mossar ihop min makrill i tomatsås för min frukostmacka. Häller även på ca 1/ 4 dl kokande vatten. Sen låter jag det stå och dra medans jag fixar gurka, ägg, sallad, apelsin och äpple, senap, ingerfära och en megastor kopp te. Brukade göra kruskakli/rågflingor/vetegroddar/lin-loppfrö/dadel/fikon/kardemumma-gröt med oatley, massa kanel och frukt men tröttnade lite (till min stora besvikelse) och så provade jag macka (efetr många mackfria år) och jag är fast! Mums!
Blir gott att blanda med tinfisk i vatten tillsammans med stark ajvar relish, åppelcidervinäger och lite varmt vatten. Sen får det stå i typ5 min. Tar lite dijonsemnap till det, super!
Aj aj aj, det här väcker minnen.. kan berätta att det är mindre trevligt att bita i sten när man sitter och trycker i sig morgongröten.
Psylliumfrö-trenden som rådde var förövrigt en av de bästa trenderna, först hade man fått lära sig en massa jobbigt med GI hit och dit.. MEN det fanns några kungliga frön som sänkte GI så då kunde man typ äta allt igen :D
(det var många diskussioner om att "göra godis nyttigt" mha fröna :))
Du har inget fysiologiskt behov av frön i alla fall.
Nej, jag vet, men som redan nämnts i tråden så är det väldigt praktiskt att använda i mat, då det ökar volmen och gör att maten blir mer mättande....så synd är det i alla fall:(
För er som gillar effekten som psylliumfrön ger i gröt - och inte vill riskera att bita i sten... testa Fiber Husk (Psyllium husk). Det är krossade skal av psylliumfrön som gör att gröten "växer" ännu mera:thumbup:
Jag skriver inte så ofta på forumet men jag måste bara meddela att även jag testade idag psylliumfrön i gröten. Helt underbart! Bästa tipset jag fått från kollo. :thumbup:
Skablistor
2007-03-13, 03:56
Varför äter folk detta frö om det inte ger någon effekt? Jag förstår mig inte på er :smash:
Eddie Vedder
2007-03-13, 04:03
Varför äter folk detta frö om det inte ger någon effekt? Jag förstår mig inte på er :smash:
Men herregud, du har inte läst tråden va?:smash:
Vissa känner att det ger en bättre mättnadskänsla och fyller upp gröten utan att ge extra energi och om bättre mättnadskänsla och mer gröt på samma mängd gryn är det man är ute efter, vad är då för "effekt" som du menar att man inte uppnår iom att det fungerar?
Tidigare användes det även som GI-sänkare av vissa men det verkar ha varit en kort men intensiv period, jag missade det helt "när det var på tapeten" iaf.:D
Brooklyn
2007-03-13, 08:48
Men herregud, du har inte läst tråden va?:smash:
Vissa känner att det ger en bättre mättnadskänsla och fyller upp gröten utan att ge extra energi och om bättre mättnadskänsla och mer gröt på samma mängd gryn är det man är ute efter, vad är då för "effekt" som du menar att man inte uppnår iom att det fungerar?
Tidigare användes det även som GI-sänkare av vissa men det verkar ha varit en kort men intensiv period, jag missade det helt "när det var på tapeten" iaf.:D
:D
Man bör nog köpa extra toalettpapper....
För er som gillar effekten som psylliumfrön ger i gröt - och inte vill riskera att bita i sten... testa Fiber Husk (Psyllium husk). Det är krossade skal av psylliumfrön som gör att gröten "växer" ännu mera:thumbup:
Var hittar man det?
Cerberus
2007-03-13, 14:52
ska iväg o köpa psylliumfrön snart! :D blir spännande att pröva i morgondagens gröt.
Eddie Vedder
2007-03-13, 15:04
ska iväg o köpa psylliumfrön snart! :D blir spännande att pröva i morgondagens gröt.
Antar att du köper 1kg vitlök oxå?:D
machine gun
2007-03-13, 16:15
Var hittar man det?
Brukar stå i hyllan med glutenfria produkter. Man använder det ofta för att fiberberika glutenfritt bröd.
Cerberus
2007-03-13, 16:20
Antar att du köper 1kg vitlök oxå?:D
lol, nej jag gav upp efter några dagar av vitlöks-roidandet :D hahah
Finns psylliumfrön på hälsokost bara eller? Har varit på Konsum och Willys i stan men de hade inget, jävla töntar är de här. Dåligt utbud!
lol, nej jag gav upp efter några dagar av vitlöks-roidandet :D hahah
Finns psylliumfrön på hälsokost bara eller? Har varit på Konsum och Willys i stan men de hade inget, jävla töntar är de här. Dåligt utbud!
Det ska finnas på typ alla ica/konsum. Det brukar ju alltid finnas en hylla med frön/bönor. Men det kan iofs stå Loppfrön på förpackningen istället för psylliumfrön..
Cerberus
2007-03-13, 16:49
Det ska finnas på typ alla ica/konsum. Det brukar ju alltid finnas en hylla med frön/bönor. Men det kan iofs stå Loppfrön på förpackningen istället för psylliumfrön..
thx! blir kvällens uppdrag..
Cerberus
2007-03-13, 21:55
blev mums! återstår att se om ja skiter som attan då. Blev jäkla geggig gele-aktig konsistens men lätt värt det.
Fixade bara de mörka, är de sämre eller bättre?
Var hittar man det?
Fanns varken på Ica eller Coop där jag bor, men hittade det i hälsokostaffären (Life). Dock en massa småsten i påsen med ljusa frön.. *grr27*
blev mums! återstår att se om ja skiter som attan då. Blev jäkla geggig gele-aktig konsistens men lätt värt det.
Fixade bara de mörka, är de sämre eller bättre?
Hur mycket frön använder du då? Jag brukar ha i som mest 3 matskedar på 2 dl havregryn och 5 dl vatten, det blir inte såå geléaktigt tycker jag.
Jag tycker att de ljusa blir godare =)
Eddie Vedder
2007-03-14, 12:36
Hur mycket frön använder du då? Jag brukar ha i som mest 3 matskedar på 2 dl havregryn och 5 dl vatten, det blir inte såå geléaktigt tycker jag.
Häller du på dina 5dl vatten å sen bara väntar tills det är klart?
För i såna fall är det ju inte konstigt att det inte blir mer gröt om du inte fortsätter att tillsätta mer å mer vatten. Ju mer vatten desto större volym å mer geléaktigt blir det. Givetvis finns ju en gräns där det bara blir havregrynssoppa av allt men man får ju hälla på lite åt gången å se om det sugs upp.
Jeg kjøper "FiberHusk" av merket Lindroos. Dette er "pulveriserte psylliumfrøskall", men det står at det bare gir 10 kcal pr 100 g!
Jeg tenkte det bare var hele psylliumfrø som ga energi, men at det ble en hel del kalorier når de ble malt/pulverisert??
Bør jeg kunne stole på deklarasjonen på pakken? (85 g fiber/100 g)...
Tvärtom, blir knappt ett spår på pappret :hbang: :)
Man bör nog köpa extra toalettpapper....
Häller du på dina 5dl vatten å sen bara väntar tills det är klart?
För i såna fall är det ju inte konstigt att det inte blir mer gröt om du inte fortsätter att tillsätta mer å mer vatten. Ju mer vatten desto större volym å mer geléaktigt blir det. Givetvis finns ju en gräns där det bara blir havregrynssoppa av allt men man får ju hälla på lite åt gången å se om det sugs upp.
Jag skulle aldrig vilja att det blir mer geggigt än vad det blir med 5 dl vatten! blä!.. dessutom blir jag skitmätt på den mängden jag får nu :thumbup: Det blir mer av 3 matskedar psyllium och 1-2 extra dl vatten, inte överdrivet men mer blir det. min mage svullnar en del. Men jag kan inte låta bli..... håller med dem som sagt att detta är det bästa tipset från kolo =) så tack till dej som kom med det.
Jeg kjøper "FiberHusk" av merket Lindroos. Dette er "pulveriserte psylliumfrøskall", men det står at det bare gir 10 kcal pr 100 g!
Bør jeg kunne stole på deklarasjonen på pakken? (85 g fiber/100 g)...
Jeg blander alltid Lindroos FiberHusk i gröten. Som du selv sier er det knuste skall av psylliumfrö = det inneholder mye fiber och lite kalorier. Hvorfor skulle du ikke kunne stole på deklarasjonen?
Jeg blander alltid Lindroos FiberHusk i gröten. Som du selv sier er det knuste skall av psylliumfrö = det inneholder mye fiber och lite kalorier. Hvorfor skulle du ikke kunne stole på deklarasjonen?
Jeg ble litt i tvil, for jeg tenkte det var som med linfrø, at bare de hele frøene passerer mer eller mindre ufordøyd, uten å tilføre kalorier.
Det står som sagt at det er 85 g kostfiber, psylliumfrø har mest vannløselige fibre, og jeg tenkte løselige kostfiber hadde 2-3 kcal/g?
Cerberus
2007-03-15, 14:05
1-2 msk prövade jag på en 1dl havregryn o massa vatten hehe. Grodyngel kändes det som
Helena B
2007-03-15, 15:09
Jag tillsätter alltid psylliumfrön när gröten är klar. Gjorde misstaget att tillsätta det i gröten under kokningen. Slutade med att jag kunde äta gröten med kniv och gaffel.
mirrranda
2007-03-15, 15:23
Jag langar i 1 msk psylliumfrön tillsammans med 3dl vatten och 1dl havregryn. Sedan låter jag detta koka samtidgt som jag har i ca 1-1,5dl vatten under tidens gång. Det växer ju något otroligt :D Taaaack brooklyyyn *cupid*
Jeg ble litt i tvil, for jeg tenkte det var som med linfrø, at bare de hele frøene passerer mer eller mindre ufordøyd, uten å tilføre kalorier.
Det står som sagt at det er 85 g kostfiber, psylliumfrø har mest vannløselige fibre, og jeg tenkte løselige kostfiber hadde 2-3 kcal/g?
Fiberhusk er knuste SKALL av psylliumfrö... det er ikke knuste hele psylliumfrö;)
Fiberhusk er knuste SKALL av psylliumfrö... det er ikke knuste hele psylliumfrö;)
Aha, jeg tenkte jo ikke på den forskjellen! *whistle*
Takk for infoen ihvertfall! ;)
machine gun
2007-03-16, 18:00
Jag förstår poängen om man har magproblem. Men gäller det verkligen alla i den här tråden? 1 dl havregryn ger bara ca 130 kcal, det är ju extremt lite för en måltid, även under deff. Vill man ha mer gröt är det väl ändå bättre att trycka i en extra dl havregryn?
Visst gröten sväller.. men är det bara jag som tycker den typ smakar svagt av fisk och blir som slajm?*spy* Eller är det skillnad om man har ljusa frön?
Kör på 1-2 msk..
Brooklyn
2007-03-24, 12:34
Jag langar i 1 msk psylliumfrön tillsammans med 3dl vatten och 1dl havregryn. Sedan låter jag detta koka samtidgt som jag har i ca 1-1,5dl vatten under tidens gång. Det växer ju något otroligt :D Taaaack brooklyyyn *cupid*
*cupid*
Isabella
2007-03-24, 16:56
vilken skillnad blir det på psylliumfrön i gröten eller om man använder sig av linfrön?
Eddie Vedder
2007-03-24, 17:03
vilken skillnad blir det på psylliumfrön i gröten eller om man använder sig av linfrön?
Psylliumfröna sväller mer, suger åt sej mer vatten alltså.
Båda två glider rakt genom systemet såvida du inte tuggar dom lr kör med krossade.
Cerberus
2007-03-24, 17:03
linfrö har ja inte upplevt att det ger någon extra volym öht så det blir en rejäl skillnad.
Isabella
2007-03-24, 20:56
Psylliumfröna sväller mer, suger åt sej mer vatten alltså.
Båda två glider rakt genom systemet såvida du inte tuggar dom lr kör med krossade.
dankedanke
TylerDurden84
2007-03-28, 16:43
Tycker att linfröna krossas lättare mellan tänderna än psyl.fröna.
Jag kan förstå att man tycker att det är bra tt det blir mer mat men jag kan inte förstå att man tycker att det är gott.
Mycket kan man säga att det är men inte gott
Isabella
2007-03-29, 04:38
bara jag som upplever att gröten är svår att få någorlunda fast?
Jag kan förstå att man tycker att det är bra tt det blir mer mat men jag kan inte förstå att man tycker att det är gott.
Mycket kan man säga att det är men inte gott
Jag har endast använt de ljusa frönen och de smakar ingenting tycker jag. Nån som provat båda sorterna och upplever smakskillnad?
bara jag som upplever att gröten är svår att få någorlunda fast?
Joo, men prova att knäcka i en äggvita så blir gröten fastare. Ett tips!
Alltså, för att återuppliva tråden, jag har förstått att fröna går igenom kroppen och inte ger mer än fartigare mage om de inte krossas... men är det skillnad där mellan psyllium- och linfrön? För på linfröförpackningar står näringsvärden ändå med, men inte på de för psyllium? Om man nu skulle krossa psylliumfrön, vad är det för värden då? Varför skrivs det inte på de förpackningarna också? I övrigt är ju informationen rätt lik *fövirrad och vill sluta fnula runt på något hon inte själv kan klura ut*
Psylliumfröna ger i princip inget energipåslag.
Det går att köpa malda psylliumfrön (Fiber Husk) och knappt då ger det ett energipåslag. De passerar helt enkelt kroppen energimässigt obemärkta :)
Jag brukar ta psylliumfrön då de hjälper mig med magen, men jag undrar om det är förstör för det snabba upptaget av EAA-protein. Självklart tar jag inte psylliumfrön med EAA, men hur lång tid tar det isåfall för att magen ska bli "tom"?
Eddie Vedder
2008-10-03, 14:27
Jag brukar ta psylliumfrön då de hjälper mig med magen, men jag undrar om det är förstör för det snabba upptaget av EAA-protein. Självklart tar jag inte psylliumfrön med EAA, men hur lång tid tar det isåfall för att magen ska bli "tom"?
Magsäckstömningens hastighet saktas ner av fibrer, gelbildande fibrer som de i psylliumfrön och linfrön gör det extra effektivt. Men SÅ stor inverkan har det inte att du direkt behöver tänka annorlunda över antal timmar innan EAA-intag. För jag antar att du inte käkar mer än typ 1-2tsk eller så?
LadyInsane
2008-10-03, 14:32
Är det bara jag som tycker att gröten blir hemsk om man stoppar i Psylliumfrön? Har testat..men den blir alldeles geggig och vattning.
Magsäckstömningens hastighet saktas ner av fibrer, gelbildande fibrer som de i psylliumfrön och linfrön gör det extra effektivt. Men SÅ stor inverkan har det inte att du direkt behöver tänka annorlunda över antal timmar innan EAA-intag. För jag antar att du inte käkar mer än typ 1-2tsk eller så?
Nja, 1-2 matskedar blir det väl. Påverkar det EAA om man tar det, säg två timmar efter?
Eddie Vedder
2008-10-03, 20:03
Nja, 1-2 matskedar blir det väl. Påverkar det EAA om man tar det, säg två timmar efter?
Jag vet inte hur lång tid det tar innan magsäcken är tömd efter det, äter du enbart två matskedar psylliumfrön eller tillsammans med en 1000kcal måltid t.ex.?
Är det bara jag som tycker att gröten blir hemsk om man stoppar i Psylliumfrön? Har testat..men den blir alldeles geggig och vattning.
Har nog inte ätit gröt med psyllium sedan jag startade tråden höhö men för mej blev gröten slemmig. Jag var ganska mån om att hålla mej smal då pga thaiboxningen så jag blev glad att jag kunde äta mer. Men om man inte bantar eller går på diet så smakar det slem.
Jag vet inte hur lång tid det tar innan magsäcken är tömd efter det, äter du enbart två matskedar psylliumfrön eller tillsammans med en 1000kcal måltid t.ex.?
Med vatten bara. Ingen 1000kcal isterband och stuvad potatis. Ska jag tolka det som att det inte lär påverka?
Eddie Vedder
2008-10-04, 06:15
Med vatten bara. Ingen 1000kcal isterband och stuvad potatis. Ska jag tolka det som att det inte lär påverka?
Du kan tolka det som att det kommer gå mycket fortare än i fallet med måltiden på 1000kcal.
Jag måste ge ett defftips angående loppfrön. Ett glas Fun Light av valfri smak blandas generöst med psyllium och får dra sig i kylskåpet några timmar. Resultaten blir bättre än man tror. Krämaktigt, och den artificiella aspartamsmaken är rundare och smakar väldigt likt socker. Ungefär som såndär jordgubbskräm som (iaf jag) åt som liten. Faktiskt mättande också.
Dock ser det kanske inte så aptitligt ut, men det får man tåla när man har en god, mättande och helt energilös efterrätt.
creperiet
2008-10-07, 20:50
Jag måste ge ett defftips angående loppfrön. Ett glas Fun Light av valfri smak blandas generöst med psyllium och får dra sig i kylskåpet några timmar. Resultaten blir bättre än man tror. Krämaktigt, och den artificiella aspartamsmaken är rundare och smakar väldigt likt socker. Ungefär som såndär jordgubbskräm som (iaf jag) åt som liten. Faktiskt mättande också.
Dock ser det kanske inte så aptitligt ut, men det får man tåla när man har en god, mättande och helt energilös efterrätt.
Du är inte den första;).
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2948272&highlight=psylliumsylt#post2948272
Har dock allvarliga biverkningar på mag- tarmsystemet, även vid lätt överkonsumption:thumbup: . Hellre några vanliga skedar metabolförstorande fruktoskräm.
Äsch, jag som tyckte jag var så originell. Måste dock få någon att stilla min paranoia, är det helt orimligt att frön som ligger så länge i vatten separeras från sitt geléhölje och då kan tas upp av kroppen som energi?
Eddie Vedder
2008-10-08, 19:24
är det helt orimligt att frön som ligger så länge i vatten separeras från sitt geléhölje och då kan tas upp av kroppen som energi?
Att det skulle vara omöjligt tror jag inte, kan säkert "sippra ut" något som kroppen kan ta upp. Om man dessutom tuggar på något av fröna kommer du ju få i dig den energin.
Men du inser ju själv hur onödigt det är att fundera över sett till eventuell påverkan på kaloribalansen o.s.v. Om man vore SÅ petnoga så lär man ju undvika energin från FUN light också.:Virro
Nej, jag förstår ju att ett par frön inte gör någon skillnad, ens på tio år. Det jag undrade var ifall geléhöljet separerades om de ligger i vatten för länge, vilket kanske skulle leda till att jag tar upp energin från dem. Frön är väl generellt sett ganska energirika, så ett par matskedar en eller två gånger om dagen blir ju inte så obetydligt om nu energin tas upp.
Eddie Vedder
2008-10-08, 20:20
Nej, jag förstår ju att ett par frön inte gör någon skillnad, ens på tio år. Det jag undrade var ifall geléhöljet separerades om de ligger i vatten för länge, vilket kanske skulle leda till att jag tar upp energin från dem. Frön är väl generellt sett ganska energirika, så ett par matskedar en eller två gånger om dagen blir ju inte så obetydligt om nu energin tas upp.
Mitt råd: Noggrann bajsanalys:D
Skämt åsido kommer majoriteten passera, särskilt om du bara sväljer rakt upp och ner. Det är just gelehöljet som är de olösliga kostfibrerna och de slinker som sagt rakt igenom.
Precis som med ALLT som har med kroppen och kosten att göra så är det aldrig 100% av något men det är helt klart en absolut majoritet som passerar.
Och om du själv vill kolla så kan du som sagt få synbara bevis i både toalettstol och på pappret.:D
väcker liv på denna gamla tråd igen,
har haft i 1msk psylliumfrö i gröten i 3 dar nu och har ännu inte skitit något på 3dar, börjar fan bli orolig känns som det e mkt hårt packat.. har även i 1 msk krossade linfrön, om de nu har någon betydelse. Eller e det vanliga linfrön man "ska" ha ?, för övrigt har ja inga problem med magen vill bara kunna skita inom en snar framtid, tack!
forslund
2010-04-01, 09:48
Krossade linfrön bör du undvika, ja.
Jag har börjat med att ha 1 msk psylliumfrön i min morgongröt och jag har märkt stor skillnad. Ibland har det gått 5-6 dagar mellan tömningar för min del, men sedan fröna introducerades är det betydligt oftare. Mycket skönt. Vänta ett par dagar till så får du se ifall det blir någon skillnad.
OneManArmy
2010-04-01, 14:05
Jag kör med 2 matskedar psylium och 2 matskedar linfrö + 1dl havregrynsgröt i stortsett varje dag.. och kvarg på det då.
Blir awsome
Drar upp denna tråden igen.
Har tänkt att börja ta psylliumfrön för att se om min mage mår bättre av detta.
Hur intar jag fröna? 1msk hela i ett glas med vatten varje morgon? Ska dom intas hela eller krossade?
AnonymNinja
2012-10-20, 22:58
Drar upp denna tråden igen.
Har tänkt att börja ta psylliumfrön för att se om min mage mår bättre av detta.
Hur intar jag fröna? 1msk hela i ett glas med vatten varje morgon? Ska dom intas hela eller krossade?
Första och sista gången jag prövade psylliumfrön så fick jag bara sjukt ont i magen, har ganska känslig mage.
Krossade linfrön bör du undvika, ja.
Nej, man bör bara inte äta för mycket. Man kan äta upp till 50 gram (5 msk) dagligen utan bieffekter men det är inte rekommenderat. Äter man mer än 2-3 matskedar är det ju dessutom något fel på en.
På tal om linfrö:
Flaxseed dietary fibers lower cholesterol and increase fecal fat excretion, but magnitude of effect depend on food type.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22305169
Cannabinoid-like anti-inflammatory compounds from flax fiber.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22706678
Flaxseed dietary fiber supplements for suppression of appetite and food intake.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22245724
Nutritional value and functional properties of flaxseed.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22888664
Barbastark
2012-11-09, 15:32
Nån som vet om man tar upp näringen i psylliumfröna om man kokar dem? Eller kan man räkna dem som 0 kcal även om man kokar dem tillsammans med gröten?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.