handdator

Visa fullständig version : XP eller vista med mina specs?

Achryl
2007-03-07, 17:09
Datorn ska formatteras. Ska jag satsa på vista eller xp? (dvs blir det lagg)

p4 2.53 Ghz
1024 mb ram
128 mb grafikkort

EDIT: Dvs, jag kan visserligen själv läsa lägstarekommemmendationerna, men vill veta om jag kan jobba smärtfritt med min dator med vista i praktiken.

axlpxl
2007-03-07, 17:14
Jag hade fortsatt med xp.

Yes
2007-03-07, 17:16
XP. Jag har iof bara sett Vista på farsgubbens burk, som jag har för mig är snabbare än sådär, och det är ta mig tusan slött.

blekfet2
2007-03-07, 17:19
ska själv forsätta med xp till de fått till alla buggar som säkerligen kommer dyka upp med vista.

jakke
2007-03-07, 17:21
Vista flyter på lika bra, kanske t.o.m bättre på min bärbara med 1.1GHz M-processor, 1278 i ram. och grafikkortet delas med ramminnet, max 128MB

christian
2007-03-07, 17:21
Inga probs med Vista. Beror såklart vad du tänkt köra på Vista...

Achryl
2007-03-07, 17:25
Inga probs med Vista. Beror såklart vad du tänkt köra på Vista...

premiere och spel blir väl det tyngsta. Men som jag förstått stänger vista ner sina energikrävande funktioner när man jiobbar med nåt som tar mycket minne? Eller har jag missuppfattat det?

christian
2007-03-07, 17:31
premiere och spel blir väl det tyngsta. Men som jag förstått stänger vista ner sina energikrävande funktioner när man jiobbar med nåt som tar mycket minne? Eller har jag missuppfattat det?

Inte vad jag vet. Största problemet du får är dåligt optimerade drivrutiner för ditt grafikkort, tror jag. Annars kommer du inte märka så stor skillnad.

hultman
2007-03-07, 17:35
Nämn en anledning till att börja använda Vista.

Achryl
2007-03-07, 17:38

Om det funkar är det snyggare, har bättre funkitoner och är roligt för att det är nytt

christian
2007-03-07, 17:40

Du har inget val. Förr eller senare måste du gå över till det ändå. :)

jwzrd
2007-03-07, 17:46
Du har inget val. Förr eller senare måste du gå över till det ändå. :)

Nej?

Trance
2007-03-07, 17:49

Det är bättre än XP? Inget måste direkt, men om man kan få det gratis genom skolan eller liknande så ser jag ingen anledning att inte gå över.

jwzrd
2007-03-07, 17:51
Det är bättre än XP? Inget måste direkt, men om man kan få det gratis genom skolan eller liknande så ser jag ingen anledning att inte gå över.

Skitbra för alla som använder många funktioner i XP snarare än i applikationer de installerar själva. Men det är klart, de som inte har något särskillt att göra surfar kanske i Windows Explorer, testar Widgets och/eller flippar mellan fönster.

Ganymedes
2007-03-07, 17:56
XP är stabilt nog som det är. Vad har Vista som du saknar, och som du verkligen behöver? Kör själv Vista men rekommenderar att du väntar tills sp1, tidigast, om du inte bara mååååste prova. :)

shut teh face
2007-03-07, 17:58
Nej?
Jo om du tänkt spela nya spel i framtiden (directx 10)

christian
2007-03-07, 17:58
Nej?

Ska vi slå vad?

Kanske inte om 1 år, kanske inte ens 3. Eller 5.

Men senare, när XP nått end of life och börjar fasas ur och saker och ting inte är kompatibla längre, så... jmf gärna med NT4, 9x, m fl.

hultman
2007-03-07, 18:02
Om det funkar är det snyggare, har bättre funkitoner och är roligt för att det är nytt

Jag kan fixa snyggare skins till XP än Vista, och de onödiga applikationerna klarar jag mig verkligen utan.

christian:
Jaså? Är det alltså helt omöjligt att få tag i drivrutiner till exempelvis Windows ME och 2000?

Jag testade Vista för några dagar sedan, och aldrig någonsin har jag formaterat så snabbt. Såvitt jag förstått så har Windows mer "koll" på vad deras användare gör vid datorn, och Vista kan blockera olagligheter.

hultman
2007-03-07, 18:03
Ska vi slå vad?

Kanske inte om 1 år, kanske inte ens 3. Eller 5.

Men senare, när XP nått end of life och börjar fasas ur och saker och ting inte är kompatibla längre, så... jmf gärna med NT4, 9x, m fl.

Ja, men varför denna stress att byta operativsystem bara för att ett nytt släppts? Det är fortfarande mycket troligt att det finns flera riktigt jävla buggar i Vista som kan utnyttjas på olika sätt.

Yes
2007-03-07, 18:05
Här har man visst en konstig definition av att inte ha något val...

Trance
2007-03-07, 19:56
Skitbra för alla som använder många funktioner i XP snarare än i applikationer de installerar själva. Men det är klart, de som inte har något särskillt att göra surfar kanske i Windows Explorer, testar Widgets och/eller flippar mellan fönster.

Jag menade mer det underliggande som sägs ha förbättrats en del, t.ex. tcp/ip-stacken (kanske inte märker något direkt dock). Samt personligen anser jag att nya utforskaren är mycket smartare än innan, när man vant sig.

Jag har inte heller några problem med de program jag använder mest. dc++, mirc, sciTE, vlc samt några andra småprogram. VLC var jag tvungen att ändra en inställning i options för att det skulle funka riktigt dock. Drivrutinerna funkar, men nog tappat lite fps i de spel jag spelar. Men vet dock andra som har större problem.

Trance
2007-03-07, 19:57
Jag testade Vista för några dagar sedan, och aldrig någonsin har jag formaterat så snabbt. Såvitt jag förstått så har Windows mer "koll" på vad deras användare gör vid datorn, och Vista kan blockera olagligheter.

Du har förmodligen läst massa FUD.

shut teh face
2007-03-07, 20:10
Jag läste om någon tjänst i vista som skulle stänga av bildskärmen under x sek(min?), om man spelade upp en video som var nedladdad. :MrT:

Antagligen 1) bullshit eller 2) oväsentligt

Trance
2007-03-07, 20:16
Jag läste om någon tjänst i vista som skulle stänga av bildskärmen under x sek(min?), om man spelade upp en video som var nedladdad. :MrT:

Antagligen 1) bullshit eller 2) oväsentligt

1.

Vad folk pratar om är DRM för bluray/hd-dvd som Microsoft implementerade för att mediebolagen pressade på. Det går till så att när du stoppar in en sådan originalskiva med DRM-skydd i din bluray/hd-dvd-spelare så stängs vissa utkanaler ner.

Då tänker folk, men jag som tankar tv-serier. Kan jag inte titta på dem? Jo, det påverkar inte det.

Yes
2007-03-07, 20:27
1.

Vad folk pratar om är DRM för bluray/hd-dvd som Microsoft implementerade för att mediebolagen pressade på. Det går till så att när du stoppar in en sådan originalskiva med DRM-skydd i din bluray/hd-dvd-spelare så stängs vissa utkanaler ner.

Då tänker folk, men jag som tankar tv-serier. Kan jag inte titta på dem? Jo, det påverkar inte det.
Är det BARA detta Microsoft har lagt till? Har ju varit ett jäkla snack om kopieringsskydd och hur självaste Bill Gates kommer krypa ut ur TP-kabeln för att ge en smisk om man varit olydig.

Vore trevligt att få lite i klarhet i hur det ligger till, blir ju lätt så mycket skitsnack att det är svårt att sålla ut faktan.

Trance
2007-03-07, 20:42
Är det BARA detta Microsoft har lagt till? Har ju varit ett jäkla snack om kopieringsskydd och hur självaste Bill Gates kommer krypa ut ur TP-kabeln för att ge en smisk om man varit olydig.

Vore trevligt att få lite i klarhet i hur det ligger till, blir ju lätt så mycket skitsnack att det är svårt att sålla ut faktan.

Det har varit extremt mycket snack om det, och nästan alla citerar samma källa. Som är denna: http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html . Dock har han ju flertalet rena felaktigheter och vissa ställen där han för folk bakom ljuset. Här har du lite frågor och svar från ms:
http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/archive/2007/01/20/windows-vista-content-protection-twenty-questions-and-answers.aspx
samt en blogg-post om det hela: http://www.geekzone.co.nz/juha/2069

Vad det hela egentligen handlar om är detta:
"Do these content protection requirements apply equally to the Consumer Electronics industry supplied player devices such as an HD-DVD or Blu-Ray player?

Generally the requirements are equivalent for all devices. For example, an HD-DVD or Blu-Ray disc always requires HDCP protection for DVI/HDMI outputs regardless of the type of device playing the disc. There are some cases, such as DVD-Video, where PCs have slightly different protection requirements than CE devices, but these differences are mainly historical and as dictated by the licenses associated with the systems providing access to the content (e.g., CSS for DVD)."

Vista kommer fungera som alla andra spelare som vill spela upp sådant material helt enkelt. Nu kan man ju tycka att MS borde stått emot och vägrat implementera det, men chansen finns ju att mediebolagen då bara skulle struntat i Vista. Film etc på datorn är ju inte direkt stort. Så det är ju ****** som Sony med deras root-kits och fanatiska DRM som skall ha mest stryk egentligen.

hasse36
2007-03-07, 21:17
Haters!

Du kan köra både XP och Vista på samma dator. Skapa ytterligare en primär partition och installera Vista på denna. När man startar datorn får man en meny där man kan välja mellan Vista och XP. Om man inte väljer något startar Vista efter 30 sekunder. Detta kan senare ändras så att XP startar som default efter valfritt antal sekunder.

Läs mer här. (http://lifehacker.com/software/top/windows-vista-beta--how-to-dualboot-windows-xp-and-windows-vista-179906.php)

Vista Home Basic har inte Aero Glass (bla 3D-flippen) som gör att du kan imponera på jwzrd. Minst Home Premium är det som gäller.

Tanka hem Windows Vista Upgrade Advisor (http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradeadvisor.mspx) för att kolla vad MS rekommenderar.

Yes
2007-03-07, 21:29
Tack Trance! Det redde ut saken. :)

jwzrd
2007-03-07, 21:43
Jag menade mer det underliggande som sägs ha förbättrats en del, t.ex. tcp/ip-stacken (kanske inte märker något direkt dock). Samt personligen anser jag att nya utforskaren är mycket smartare än innan, när man vant sig.

Jag har inte heller några problem med de program jag använder mest. dc++, mirc, sciTE, vlc samt några andra småprogram. VLC var jag tvungen att ändra en inställning i options för att det skulle funka riktigt dock. Drivrutinerna funkar, men nog tappat lite fps i de spel jag spelar. Men vet dock andra som har större problem.

Jag menade inte så. Jag tvivlar inte på att Microsoft - nu när det går bra för Apple - kommer att få till en snorigt bra produkt, städad och med hög kvalitet som aldrig förr. Det jag syftade på var snarare att värdet av extratjänster i OS:et är begränsat för den som idag använder XP och som dessutom inte programmerar för det eller spelar spel som kräver bästa DirectX-versionerna; jag menar det eftersom ingen ändå använder andra direkta barebone-funktioner i OS:et än "konsumerar" utseendet och interagerar med eventuella förbättringar i form av användbarhetstekniska finesser. Dvs: surfar i Windows Explorer och flippar fönster i 3 dimensioner.

Haters!

Vista Home Basic har inte Aero Glass (bla 3D-flippen) som gör att du kan imponera på jwzrd. Minst Home Premium är det som gäller.

Bah. Vista är för segt. Det är segare/lika segt som OS X men utan att vara lika snyggt eller ha samma uppsättning coola applikationer. Jag gillar fancy pants-gränssnitt men det Microsoft producerar är inte snyggt på det viset jag gillar det. De gillar extravaganda krit-/målarblocks-explosioner i regnbågens färger, jag vill ha minimalism, 2 komplementfärger, perfekt renderade typsnitt och gråskalor. Jag kör XP med Classic theme och clear-type även om clear-type ser ut som ett fyllo ritat med 2HP-blyerts.

Yes
2007-03-07, 22:00
Bara för att jag känner mig snäll idag... det här borde vara något för jwzrd:
http://xoblite.net/

jwzrd
2007-03-07, 22:25
Bara för att jag känner mig snäll idag... det här borde vara något för jwzrd:
http://xoblite.net/

Hur kunde du veta det? När jag körde linux körde jag alltid ett sådant tema i fluxbox.

Yes
2007-03-07, 22:34
Är det enkelt, minimalistiskt, snabbt och effektivt man vill ha så är det ju något blackbox-baserat som gäller. :)

Xoblite kändes iof an aning slött på min burk faktiskt, fast det är nog bara för mig det blivit så(till Windows kör jag istället ett hyffsat snyggt Windowblinds-tema, vilket liknar Vista utan att vara det minsta slött). Ibland är jag lite svag för ögongodis så för Linux håller jag mig till XFCE.

shut teh face
2007-03-07, 22:40
Det där vista advisor fick min dator att låsa sig.

Ganymedes
2007-03-08, 08:32
Det där vista advisor fick min dator att låsa sig.

Det är en del av wow-upplevelsen. ;)

corbendallas
2007-03-08, 13:44
Kan det bli mkt tyngre än så???? Jag hade valt XP alla gånger för att slippa strul. Fungerar Adobe Premiere på Vista?

Achryl
2007-03-08, 14:09
SPOILER:

Det blev xp :Virro