handdator

Visa fullständig version : Pausen mellan måltider

GULD
2007-03-07, 15:53
Hej,
jag äter cirka 6 gånger per dag och med 1,5h mellanrum...

Det jag undrar över är hur lång tid det tar för maten att lämna matsäcken? för att sedan gå ner i tarmarna...

Jag vill inte äta när den gamla måltiden är i matsäcken!
Räcker 1,5h paus mellan måltiderna eller behövs mer eller mindre?

JJ
2007-03-07, 15:55
Jag vill inte äta när den gamla måltiden är i matsäcken!

Och varför skulle det vara så illa?

King Grub
2007-03-07, 16:01
En normal måltid är 50% tömd från magsäcken efter 2.5 - 3 timmar. Fullständig tömning tar 4-5 timmar.

20-30 minuter efter måltiden sker ingen magsäckstömning. Därefter är hastighetens tömning linjär. För vätska är volymen är den största påverkande faktorn. Det är ett exponentiellt förhållande mellan volym och hastigheten på magsäckstömningen vad gäller vatten - ju större volym, desto snabbare magsäckstömning. Är vätskan sur, näringsrik eller hyperton sker tömningen långsammare.

En normal måltid töms långsammare om den är fett och fiberrik. Är den stor måste den till stor del brytas ned till vätska först. Är det en liten munsbit det handlar om kommer magsäcken inte att bli utspänd och därmed blir det liten påverkan = långsam tömning.

Så det är många faktorer som spelar in, volym och komposition.

Larsson85
2008-06-03, 18:15
En normal måltid är 50% tömd från magsäcken efter 2.5 - 3 timmar. Fullständig tömning tar 4-5 timmar.

20-30 minuter efter måltiden sker ingen magsäckstömning. Därefter är hastighetens tömning linjär. För vätska är volymen är den största påverkande faktorn. Det är ett exponentiellt förhållande mellan volym och hastigheten på magsäckstömningen vad gäller vatten - ju större volym, desto snabbare magsäckstömning. Är vätskan sur, näringsrik eller hyperton sker tömningen långsammare.

En normal måltid töms långsammare om den är fett och fiberrik. Är den stor måste den till stor del brytas ned till vätska först. Är det en liten munsbit det handlar om kommer magsäcken inte att bli utspänd och därmed blir det liten påverkan = långsam tömning.

Så det är många faktorer som spelar in, volym och komposition.

Vad händer efter det att maten lämnar magsäcken, går det direkt ut till tarmarna då? Anledningen till att jag frågar är att jag ska på koloskopi och har fått reda på att jag inte får äta dagen innan. Koloskopin ska ske kl 10:15. Så jag funderar på om jag kanske ska slänga i mig en brakfrukost kl 9 dagen innan, och sen fasta fram tills undersökningen. På 5 timmar har klockan blivit 14, och det är inte förrän kl 17 eller ngt som jag ska börja dricka tarmsköljning. Så det bör vara gott mått på att få tarmarna rensade? Dessutom ska jag dricka tarmsköljning på morgonen när undersökningen ska ske också.

z_bumbi du kanske har någon strategi för detta, du har väl antagligen också gått igenom dessa undersökningar.

Cohen
2008-06-03, 22:11
Vad händer efter det att maten lämnar magsäcken, går det direkt ut till tarmarna då?

Ja. Efter magsäcken kommer tarmen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digestive_system

Dock överlåter jag de mer kunniga till att besvara din fråga.

Wiktor
2008-06-03, 22:25
jag äter cirka 6 gånger per dag och med 1,5h mellanrum...
Stämmer verkligen de där siffrorna? Det skulle ju innebära att du bara är vaken 7,5-9h per dygn?

Larsson85
2008-06-03, 23:03
Stämmer verkligen de där siffrorna? Det skulle ju innebära att du bara är vaken 7,5-9h per dygn?

Hur tänker du nu, Måste han lägga sig direkt efter sin sista måltid, och äta sin första direkt när han vaknar?

Wiktor
2008-06-03, 23:08
9h blir det om han äter direkt när han vaknar och 1,5h innan han går och lägger sig. Jag tyckte det kändes som ett rimligt antagande. Men det kan ju som du påpekar vara ett felaktigt antagande.

NiXPhoenix
2008-06-05, 19:21

HAHAHHAHHA :laugh:

Nåja, det tar ju ett tag att äta också.
Säg att det tar i snitt 25 min för en måltid (vissa mer, vissa mindre) så lägger han 2½h på att äta, 1½ h gånger sex på att vänta.
Blir elva och en halv timma det. Sen väntar han 30 min med att äta på morgonen och väntar 60 min innan han går och lägger på kvällen.
Alltså sover vår trådskapare "endast" elva timmar per dygn. :)

Nä, jag tror inte heller att det stämmer riktigt, känns som extremt tätt inpå.