Visa fullständig version : Classic Dr. Ken
Lite såndäringa hardkårträning, tror jag det kallas, för de som gillar att se sånt:
http://www.gridironincny.com/videos/# (klicka på Classic Dr. Ken)
Själv tycker jag de kunde drivit på den där Gregory lite hårdare, tycker han fick slappa lite väl mycket. :D
Bra böjteknik, explosiv och fin men.. varför dra ut på settet genom att fika i 10 minuter mellan reppen? Med så lång vila mellan reppen är det ju ffs inte ett set längre.
Mjo, karln ska tydligen vara en riktig jävel på att böja, om jag inte missförstått så har han gjort 30 reps med ännu mer vikt(då har han också vägt över 100Kg i bra form). Jag är dock inte heller helt överens med de långa pauserna, men jag antar att syftet är att köra så många reps som möjligt på så tunga vikter som möjligt.
Tyckte Greg senare i filmen hade lite sämre teknik, höll inte riktigt upp huvudet ordentligt och det såg ut som övre ryggen säckade ihop lite(framförallt i marklyften).
From "Squat Perspective" by Dr. Ken:
Kevin began training when he was twelve years of age. He "peaked" physically at 268 pounds but spent most of his "big days" time at 248. Those who saw him have not forgotten just how much photos did not do him justice. From the time Kevin was twelve, he squatted 15, 20, or 30 reps in the squat once or twice per week, every week. When he was in the Navy, he lifted in a hold that was perhaps ten by ten and would squat while the ship, the USS Independence, listed from one side to the other. He would stand, wait for the ship to "hit center", squat and come up, wait in the "up" position while the ship listed to one side, do another squat while it centered, and completed all of his reps that way. He never missed a workout, even while on active combat alert. Every year for almost twenty years, he squatted for high reps, once or twice a week, and did so, like Greg and Sol, "all out". It wasn't a "big thing", it was what we did.
Så kan man förstås också göra. :D
Nitrometan
2007-03-07, 13:11
Dr Ken?
Är det Ken Leistner?
Han har lite speciella idéer...
Låten är ju grymmaste "hypelåten" som finns :) Sprutar adrealin om den kom upp när man böjde...*flex*
Nitrometan
2007-03-07, 13:19
Ah, det var Ken Leistner.
Hmmm. Tja. "Breathing squats" får man väl kalla det.
Yes: säger Ken att han själv har vägt över 100?
Dr Ken?
Är det Ken Leistner?
Han har lite speciella idéer...
Jepp.
Har inte läst speciellt mycket av honom men det kanske man skulle göra.
Nitrometan
2007-03-07, 13:23
Han skrev en hel del i Powerlifting USA förr.
Yes: säger Ken att han själv har vägt över 100?
Jag vet inte vad Ken själv har sagt men enligt folk som verkar ha lite koll på honom ska han ha vägt runt 230lbs, innan han blev sjuk/skadad.
Nitrometan
2007-03-07, 13:27
Jag vet inte vad Ken själv har sagt men enligt folk som verkar ha lite koll på honom ska han ha vägt runt 230lbs, innan han blev sjuk/skadad.
OK.
Jag har bara sett lite gamla tävlingsresultat (ej över 170 lbs) och gamla bilder. Han ser mer hård än stor ut om man säger så.
Har han tävlat i SL? Kommer du ihåg hur hans resultat såg ut?
Nitrometan
2007-03-07, 13:51
Ja, han tävlade för länge sen. 70-tal kanske? Tidigt 80? Kommer inte ihåg alls faktiskt. Jag orkade inte memorera. Om jag bläddrar i gamla tidningar och hittar nåt så ska jag säga till dig.
Okej, vore intressant att se hur mycket han kunde maxa, speciellt om han tränade på det där sättet med många reps.
Nitrometan
2007-03-07, 18:07
Okej, vore intressant att se hur mycket han kunde maxa, speciellt om han tränade på det där sättet med många reps.
Han skrev nästan varje månad från -79 till 2000 i PLUSA. Han coachade iaf en del lyftare på 80-talet (Lee Moran bl.a). Han gifte sig med en lyftare (Kathy Tuite - blev Kathy Leistner när de gifte sig).
Jag har inte hittat några resultat.
Men det jag störde mig på lite i hans artiklar var att han rekommenderade så många reps även för lyftare.
Lite artiklar av honom:
http://www.helmethut.com/newsindex.html
(betalsajt)
http://www.trainhardwithdrken.com/
Sen har han skrivit en hel del artiklar för "Hardgainer Magazine".
http://www.hardgainer.com/hardgainer.html
Coolt, tack för infon!
Finns för övrigt ett klipp på Kathy Leistner på cyberpump(vilket tyvär kostar pengar att regga sig på) där hon plågas i en benpress. Låter som hon föder barn, men fan så hon tar i. :D
Men det jag störde mig på lite i hans artiklar var att han rekommenderade så många reps även för lyftare.
Det låter onekligen lite oortodoxt eller vad man ska säga, fast som han gör sina "breathings quats" kanske det ligger något i det. En annan ganska känd "HIT;are" , Andrew Baye, har skrivit lite om ett test han gjort(kan eventuellt finnas på www.baye.com) där han tränat ett par tonårstjejer, tvillingar. Han satte dem på två liknande program med skillnaden att den ena körde med rest-pause och den andra "raka" set. När styrkeökningarna testades(här var det förstås frågan om exakt samma övningar och utförande för båda) så var det en klar skillnad till fördel för rest-pause(ingen gjorde förstås några jumoökningar, men det kan man ju inte heller räkna med för ett par tunna konditionsutövande tjejer).
Dr. Ken's böjar kan väl anses vara "rest-pause" också. Kanske ger det någon fördel när man vill öka i styrka. Det verkar iaf inte helt osannolikt med tanke på att med ett sådant utförande kan man ändå hantera hyffsat tunga vikter vid fler reps(lär iaf bli stor skillnad jämfört med att köra typ 20 reps i ett "rakt" set utan vila, där man är nära att förgås av mjölksyra).
Fast någonstans måste han väl lagt in lågreps? Annars borde det bli svårt att bli duktig på maxningar, om man inte ens övar in vana med tunga vikter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.