handdator

Visa fullständig version : Färska grönsaker vs Frysta

lastbil
2007-03-07, 02:45
Jag brukar köpa fryst broccoli, haricort verts mm. Som jag micrar och äter med min pasta+tonfisk etc.

Borde jag satsa på färska grönsaker istället är det på något sätt bättre? När jag ändå ställer dumma nybörjar frågor. Försvinner någon näring beroende på hur jag värmer grönsakerna, tex är koka, ångkoka bättre än micra?:em:

Eddie Vedder
2007-03-07, 05:11
Jag brukar köpa fryst broccoli, haricort verts mm. Som jag micrar och äter med min pasta+tonfisk etc.

Borde jag satsa på färska grönsaker istället är det på något sätt bättre? När jag ändå ställer dumma nybörjar frågor. Försvinner någon näring beroende på hur jag värmer grönsakerna, tex är koka, ångkoka bättre än micra?:em:

Nej byt inte, frysta är ofta mer näringsrika än färska. Dom skördas, går igenom nån form av uppvärmningsprocess tror jag, men sen fryses ju grönsakerbna omedelbart ner och behåller sitt näringsvärde. Färska grönsaker liger ju framme och exponeras för syre i flera dagar, sen köper du dom å dom kanske ligger ett par dagar till innen dom äts upp.

Va gäller näringsförluster av värmekänsliga näringsämnen så är ångkokning bäst. Micron och vanlig kokning är nog likvärdigt, men man kan ju säga att ju längre tid under uppvärmning desto större förluster.
Så om du ska koka grönsaker så koka upp vattnet först sen häller du i grönsakerna i kokande vatten och inte mer vatten än att det precis täcker grönsakerna. Sen överkokar du inte för länge, det går att minimera näringsförluster med lite kunskap.

Tomat (speciellt krossade och puré) å morötter är däremot bättre när du värmer på det, karotenoiderna blir mer tillgängliga då.

VoDaresVins
2007-03-07, 16:51
Bra info Eddie.
Jag brukar tillreda de frysta grönsakerna genom att lägga igång vattenkokaren, hälla de frysta grönsakerna i en mugg och sedan hälla över det kokande vattnet. Sen får de ligga en liten stund medan man fixar klart allt annat käk. På så sätt har man direkt rätt mängd vatten och grönsakerna blir aldrig sönderkokta utan är passligt knapriga.

paddanboy
2007-03-07, 17:10
Broccoli brukar kräva kokning. Men ärtor och dyligt brukar jag hälla i pastavattnet, vänta kort och sen i durkslaget. Man vill ju få dem tinade bara, det räcker ju.

Brukar även använda micro.

VoDaresVins
2007-03-07, 17:17
Broccoli brukar kräva kokning.

Brukar nog köra samma sak med broccoli, d.v.s. bara låta det ligga i kokat vatten. Äter den heldre med lite tuggmotstånd än att den är helt mjuk.

paddanboy
2007-03-07, 17:23
Brukar nog köra samma sak med broccoli, d.v.s. bara låta det ligga i kokat vatten. Äter den heldre med lite tuggmotstånd än att den är helt mjuk.

Mja, lite tvärtom för mig, beror. Kan va gött med lite mosaktiga ibland.