handdator

Visa fullständig version : Fruktarism, eller vad den nu kallas?

Brian Boitano
2007-03-06, 18:56
Vet inte vad denna "diet" kallas.. gissar vilt på fruktarism *whistle*

Vet ni vad jag frågar efter? Nån slags diet där man i princip bara äter frukt? Vet inte riktigt. Såg nån dokumentär om det här för nåt år sen eller två..

nån som vet vad jag är ute efter?

edit: Frukt är huvudfödan är vad jag har förstått, vet inte mycket mer än så, därför jag frågar här

Fartman
2007-03-06, 19:02
Om man bara äter frukt kallas den nog "idioti".

Brian Boitano
2007-03-06, 19:24
Jo den verkade lite knasig, men är ändo nyfiken på att veta mer om denna 'idioti'

EDIT: Kommer ihåg från dokumentären att pappan uppfostrade sitt barn att leva på samma kost

Rahf
2007-03-06, 19:37
Låter vrickat och med tanke på att det här är ett forum som består av huvudsakligen kroppsbyggare så har du nästan hamnat fel. Klart nu kommer det förmodligen någon och rättar mig. Men principen är ändå densamma :D

michael
2007-03-06, 21:25
Intressant, då våra förfäder i huvudsak fick sina kolhydrater från just frukt i många många år innan vi kunde det här med att odla säd(~10,000 år sen)

Inzza
2007-03-06, 21:31
Intressant, då våra förfäder i huvudsak fick sina kolhydrater från just frukt i många många år innan vi kunde det här med att odla säd(~10,000 år sen)

Fast idag lever vi 40 år längre i genomsnitt, så jag tror nog inte våra framsteg inom maten är överdrivet "skadliga" för oss.

Sniggel
2007-03-06, 22:10
Hur gjorde vi med köttet vi fångade. För det finns väl glykogen lagrat i kött innan det är processat?
Är tillagning (grillning t ex) av nyss dödad björn tillräckligt för att glykogen ska försvinna?
Åt man rått kött?
Är mängderna glykogen så små att de är försumbara?

PowPow
2007-03-06, 22:17
Ja, frukterianism bygger ju på att man uteslutande äter det som växter producerar (frukt, bär, nötter). Själva växten äter de inte, om jag har rätt för mig. Svårare än så är det väl inte :)

Steve Jobs var det ett tag.

Fartman
2007-03-06, 22:22
Du tänker inte på det här med stenålderskost då?
Det kan man säkert leva helt ok på då det också innehåller kött och sånt.
Men att leva på BARA frukt är bra dumt då det blir svårt att få i sig tex fullvärdigt protein.

PowPow
2007-03-06, 22:25
Du tänker inte på det här med stenålderskost då?
Det kan man säkert leva helt ok på då det också innehåller kött och sånt.
Men att leva på BARA frukt är bra dumt då det blir svårt att få i sig tex fullvärdigt protein.

Varför tror du det? Det handlade ju om en diet där man "i princip bara äter frukt". låter mer som fruktarianism än stenålders kost, enligt mig.

Fartman
2007-03-06, 22:31
Varför tror du det? Det handlade ju om en diet där man "i princip bara äter frukt". låter mer som fruktarianism än stenålders kost, enligt mig.

Jag tror inte det.
Utifrån beskrivningen låter det onekligen som den välkända Bionda-dieten, dvs bara frukt.
Men då ingen vettig människa lever på en sådan diet tänkte jag bara kolla om det nu inte var den betydligt vettigare stenålderskosten det handlade om.

PowPow
2007-03-06, 22:37
Jag tror inte det.
Utifrån beskrivningen låter det onekligen som den välkända Bionda-dieten, dvs bara frukt.
Men då ingen vettig människa lever på en sådan diet tänkte jag bara kolla om det nu inte var den betydligt vettigare stenålderskosten det handlade om.

Bionda-dieten? Det är väl en diet som fanns långt innan den token gjorde entre i den kvällspressvärld de flesta här inne verkar leva och verka i (och för?).

Det finns många människor som lever som fruktarianer, och som uppenbarligen mår bra av det. Men det är klart, folk blir ju så oerhört stötta och utomordentligt arga när de hör att det finns folk som lever vegetariskt, så jag kan tänka mig att ilskan bubblar än starkare av att höra att folk lever fruktarianskt. Ammagad liksom.

Om folk mår bra och klarar sig på en fruktdiet, så låt dem göra det.
Jag skulle aldrig göra det, och jag skulle aldrig rekomendera någon att försöka sig på det. Men inte heller skulle jag kalla de som valt att göra det för ifolk helt utan vett. De har väl sina motiv. Men hey, that's just me.

PowPow
2007-03-06, 22:42
Verkar vara en hel del framstående personer (förutom Bionda och Mr. Jobs) som har levt enligt föreskrivna diet. Enligt Wiki i all fall.

Fruitarians

* Herbert Shelton, the founder of Natural Hygiene. Fruitarianism is a sub-category of the holistic health doctrine of Natural Hygiene.[27]
* Dr. Henry Anderson, founder of the City University of Los Angeles, the Minister of Education for the Wasitaw Nation, the "oldest Indigenous People on Earth", and Attorney General of the Pembina Nation of North Dakota[28], the author of the book "The Nature and Purpose of Disease: Definitive Guide of Peoples with Melanin". Publishers in Nigeria, Japan, Germany, India and the United States expect this book to be nominated for a Nobel Prize.[29][30]
* Dr. Marvin Katz, fruitarian ethics professor, philosophy lecturer at the University of Akron. Fired from a NE Ohio University with 5 of his peers for taking a stand against the war in Vietnam. [31][32]
* Francisco Martin, President of the Vegan Society of Spain, fruitarian since 1987.[33]
* Karen Noble, owner of a raw-food centre in Barnet, north London, in 1999 said she had "not had a cold since 1983, when she became a fruitarian".[34]
* Arne Wingqvist, a walkathon participant, a student of Dr. Shelton Health School,[35] in 1997 he said he had renewed vigor and vitality due to fruitarianism.[36] By 1999, Wingqvist identified himself as a vegetarian/vegan, eating "uncooked food...fruit and vegetables".[37]

michael
2007-03-07, 00:45
Fast idag lever vi 40 år längre i genomsnitt, så jag tror nog inte våra framsteg inom maten är överdrivet "skadliga" för oss.

Ganska idiotiskt att se kost som orsak till livslängd, speciellt under de livsformer våra förfäder levde under.

Allt du har ett samband min vän, ingen orsak.

michael
2007-03-07, 00:48
Hur får man i sig fettsyror och protein som fruktarian?
Har ju hört om mannen som bara äter sallad, han har ju ganska dålig blodfettsprofil och alla underbara effekter av ett bristande endokri-system

PowPow
2007-03-07, 00:53

How do you get all the protein you need?
Well, how much does a person need? For sure you can't look in a table for values, because these tables are made for omnivores. When you become a fruitarian your rate of nutrient assimilation increases. The rate might be 70-80% for fruitarians and maybe 20-30% for omnivores. This means that fruitarians need a whole lot less protein (and other nutrients too, of course) than omnivores. Some say that the human body, no matter what, uses 20-25 g of protein/day. Well, let's say they're right and that a fruitarian then should need about 30 g protein/day.

All fruit contains about 1% protein; that is 10 g per kg. Avocado (which most fruitarians eat a lot of) contains more, between 2-3%. I don't know for sure how much other fruitarians eat, but I eat 2.5-3.5 kg of fruit a day, which means that I get 25-35 g of protein/day (probably a bit more due to the avocados). We can see that it's enough, because I needed about 30 g/day. The banana, for example, contains all essential amino-acids and a couple more. In fact, in a banana you can find everything your body needs!

How do you get the essential fatty-acids?
All fruit (except watermelon) contains between 0.5-1.3 g of fat. A varied fruit diet will easily get you the essential fatty-acids. And then there is the avocado! About 16-20 g fat and all the essentials included.
http://paranormal.se/topic/frukterianism.html

En snubbes svar i alla fall. Om han har alla chipsen i påsen vet jag inte, men uppenbarligen lever han i alla fall. Att styrketräna som fruktarian lär inte vara att rekomendera (=

Edit:
Omnivores betyder blandätare (folk som äter produkter från både djur- och växtriket).

YTS
2007-03-07, 01:10
Har ju hört om mannen som bara äter sallad, han har ju ganska dålig blodfettsprofil och alla underbara effekter av ett bristande endokri-system

För fettsyror är väl avocado ett förslag, hallon innehåller 17 E% protein, men man får ju äta ganska stora mängder hallon för att få tillräckligt med protein.
Om man räknar in frön och nötter, så är det ju lättare med både protein och fettsyror.
Edit: Pow Pow var snabbare.

Sverker
2007-03-07, 07:23
Det gäller att se personen som förespråkar dieten.
- Är det en medelålders man utan fysiska krav i sin vardag ?

- Är det en 30-årig kvinna som tävlat på hög nivå i en fysisk idrott och därefter fött 2 eller 3 barn. Jag vill se det hemma hos reportaget med stjärnan och ett berg av barn i soffan när hon berättar hur bra alla mår.

Det gäller bara att fundera lite här:D

skaparn
2007-03-07, 07:53
Jag har kört en variant på fruktarianism några veckor nu sedan vi gjort för stora fruktkorgsbeställningar på jobbet. Satte i mig 7-10 frukter per dag, och jisses vad fibrerna ställde till det. Men det var gott.

Nu har jag skurit ner det hela och äter utöver 3-4 bananer bara någon enstaka per dag med mycket mindre svullen buk som följd.

Ganymedes
2007-03-07, 08:43
"Fruktarism"... när inte vegan-tramset räcker till. Undrar vem som först anser att frutkarism inte är tillräckligt moraliskt (frukter är ju trots allt trädens ofödda foster, gud bevars!) och startar en diet/livsstil som uteslutande går ut på att äta sådant som inte avger skuggor.

Eddie Vedder
2007-03-07, 11:07
"Fruktarism"... när inte vegan-tramset räcker till. Undrar vem som först anser att frutkarism inte är tillräckligt moraliskt (frukter är ju trots allt trädens ofödda foster, gud bevars!) och startar en diet/livsstil som uteslutande går ut på att äta sådant som inte avger skuggor.

Finns redan folk som enbart äter fallfrukt just därför att dom anser att frukten lever sålänge den är i trädet, vet dock inte vad denna kosthållning kallas.

jwzrd
2007-03-07, 11:13

Det där är sådant bs. Våra förfäder åt säd lite senare. Vissa av dem levde säkert på maskar och solrosor på ett annat ställe. Vilken klan/grupp/grotta och tidsperiod tänker du på? Människan är och har alltid varit allätare, det betyder att vi ätit det som gjorde att vi överlevde på den plats vi var.

Ganymedes
2007-03-07, 13:14
Finns redan folk som enbart äter fallfrukt just därför att dom anser att frukten lever sålänge den är i trädet, vet dock inte vad denna kosthållning kallas.

Kortvarig? ;)

PowPow
2007-03-07, 15:39

Fallfruktarianism är det svenska ordet, enligt wiki.

kahn
2007-03-07, 21:19
Lite OT, men var det inte en "fruitarian" som en kvinna i filmen Notting Hill sade sig vara? Om inte minnet sviker mig så beskrevs det där som att man bara åt det som fallit från träd och andra växter av sig självt, utan att man plockat eller behandlat det på något sätt. Ett plockat äpple eller uppdragna morötter var tydligen att anse som "mördade".

Nu är väl å andra sidean inte en romantisk komedi den mest säkra källan i sådana här sammanhang...

machine gun
2007-03-08, 08:51
Det finns även en kosthållning som går ut på att bara äta levande föda. Det är en variant av vegankost där ingenting får upphettas till över 46 grader (tror jag det var) och all mat som äts är därmed rå. Det som kan ifrågasättas är ju hur nyttigt det är att äta bönor som inte har kokats, då en del mindre nyttiga ämnen (trypsininhibitorer och lektiner) finns kvar i oförstörd form.

skratt
2007-03-08, 11:58
skulle inte enbart kunna käka levande föda.. men det finns förvånande många goda recept *drool*.
De mixas nötter, groddar bönor och linser, mosas med avokado, blödlägger säd osv. Vissa rätter ser man inte ens skillnad på vanliga.

Men utan goa grytor och gröt.. nänä!*cupid*

stridis
2007-03-08, 13:14
Hmm levande föda. Tänker på ställen där de serverar "prancing shrimps" dvs levande räkor.

Eskimåer får inte i sig någon frukt och de lever ju bra. Lite magsäcksinnehåll verkar vara det enda de behöver förutom kött i kosten.

Men frukt är gott.

Ganymedes
2007-03-08, 13:34
"Ät allsidigt" är min filosofi. Asketism är bara skit.

kspr
2007-03-09, 00:27

vegantramset? Är det tramsigt att inte äta kött menar du? Motivera gärna...

Skulle tippa på att skälet till att man är fruktarian och inte vegan är att man tror att det har hälsofördelar, inte att man tycker synd om grönsaker men inte frukter.

PowPow
2007-03-09, 00:31
vegantramset? Är det tramsigt att inte äta kött menar du? Motivera gärna...

Människan har alltid ätit kött, vi ska äta kött, man klarar sig inte på grönsaker, man kan inte bara äta gräs, vi är inte kaniner, man äter upp djurens mat, djuren finns för att de ska ätas, det kommer bli för många djur om vi inte äter upp dem osv osv osv

Edit: För säkerhets skull ska jag kanske tillägga att jag inte var allvarlig.

kspr
2007-03-09, 01:25
Människan har alltid ätit kött, vi ska äta kött, man klarar sig inte på grönsaker, man kan inte bara äta gräs, vi är inte kaniner, man äter upp djurens mat, djuren finns för att de ska ätas, det kommer bli för många djur om vi inte äter upp dem osv osv osv

Edit: För säkerhets skull ska jag kanske tillägga att jag inte var allvarlig.

:cryout: :)

kspr
2007-03-09, 01:42
Other fruitarians wish to avoid killing in all its forms, including plants.[17]

Some fruitarians say that eating some types of fruit does the parent plant a favor and that fleshy fruit has evolved to be eaten by animals, to achieve seed dispersal[18]. Fruit seeds passed in feces may sprout in a pile of ready-made fertilizer, encouraging proliferation of the plant, but only if one defecates outside, which most Westerners do not. Fruit cores or pits, however, will be tossed aside to sprout too near the parent plant to gain any benefit. (teh wikipedia)

Ok då en del är faktiskt fruktarianer istället för veganer pga moraliska skäl :/

mikaelj
2009-11-06, 18:48
"Low-Fat Raw Vegan Elite Athlete" (http://foodnsport.com/blog/articles/801010-Allstar-Kathleen-Leonard.html)

En på Dr. Grahams 80/10/10. Någon här som har erfarenhet?

machine gun
2009-11-06, 19:17
"Low-Fat Raw Vegan Elite Athlete" (http://foodnsport.com/blog/articles/801010-Allstar-Kathleen-Leonard.html)

En på Dr. Grahams 80/10/10. Någon här som har erfarenhet?

Jag antar att 80/10/10 står för makronutrientfördelningen där 80 är kolhydrat? Tycker det låter märkligt, även för någon som kör på vegan raw. Det är en ultralöpare på ett annat forum som är vegan och just nu kör raw food under en period, men hon äter väldigt mkt nötter och frön och kallpressade oljor, så fetthalten blir inte lägre än i en vanlig blandkost. Även proteinet hamnar inom "normala" ramar. Det är det genomgående jag noterat efter att ha hobbyforskat lite på vad raw food-folket äter. Att äta så lite som 10 E % fett kan varken vara nyttigt eller speciellt praktiskt. Enda anledningen jag kan komma på är om man har fettmalabsorption, men då brukar man ju få tillskott av MCT.