handdator

Visa fullständig version : Viktökning. Gör jag rätt?

skurknnn
2007-03-05, 18:23
Kan jag/Bör jag ändra på något här?

Tränar bara styrke mån, tis, tors samt fredag. Vila onsdag, lördag och söndag. Dricker gainer direkt efter träning och har fasta måltider. Äter var tredje timma. Sover ca 8h/dygn.

Längd 191cm
Vikt 81kg. Vägde 74.6kg när jag började med detta 20070205.

Målet är 90-95kg.

Frukost

2dl havregrynsgröt
2bananer
6dl mjölk
3 ägg

Mellanmål

Grovt bröd + skinka
frukt, oftast banan

Lunch

Väldigt blandat.. potatis/ris/pasta, fisk/kött/kyckling. Äter 1.5ggr mer än vad jag orkar

Mellanmål 2

Grovt bröd + skinka
frukt, oftast banan.

Middag

Samma som lunch, väldigt blandat. Äter 1.5ggr mer än vad jag orkar

Kvällsfika.

250gr kesella.

Eddie Vedder
2007-03-05, 18:29
Du gör inget "fel", eftersom "rätt och fel" inte existerar. Men ett bra upplägg har du definitivt, med bra käk men som så ofta är det lite väl tunnt på fettsidan å grönsaker.

Förvånansvärt ofta äter folk kanonbra vad gäller protein och kolhydrater men för lite fett å glömmer grönsakerna. Så att lägga till lite broccoli, koka lite morötter etc. samt att ha lite raps-och/eller olivolja i maten skulle inte skada.

Hur många gånger du äter spelar ingen roll men om du trivs med upplägget så kommer du öka i vikt sålänge du ligger på kcalöverskott. Är det där för lite kcal för ett överskott, ja du kommer du gå ner.

Slartibartfast
2007-03-05, 19:24
Är råa morötter bortkastade att äta?

Eddie Vedder
2007-03-05, 19:55
Är råa morötter bortkastade att äta?

Beror på hur du definierar "bortkastat". Det som är så bra med just morötter är ju ett högt innehål av beta-karoten å beta-karoteneta tillgänglighet är inte i närheten av lika bra när morötterna är råa som tillagade. Uppvärmning, finfördelning och tillgång till fett är bra förutsättningar för upptag av beta-karotenet från morötterna.

Men sen kan det ju va gott att knapra på en rå morot, den innehåller fortfarande fibrer oxå, så bortkastat är väl å ta i.

Raggis
2007-03-05, 20:01
Har du gått upp över 6 kg på under en månad? Nog för att det mesta 'r vattenvikt. Men, ändå :P

Rahf
2007-03-05, 20:14
6kg är lite mycket enligt mig. 1kg i veckan är rimligt och då kommer du också lägga på dig en måttlig mängd fett. Det är klart du kan ju ha valt att köra grisbulk men kom ihåg att fettet kommer ta längre tid att skala bort.

FreCKo
2007-03-05, 22:19
Ligger du på ett kaloriplus du är nöjd med så är schemat bra, gör du inte det så är det dåligt... Så enkelt är det :thumbup: