handdator

Visa fullständig version : Protein+Kolhydrater=Gainer?

Stray
2007-03-05, 16:44
Hej!

Jag har ställt denna fråga förut, men jag är fortfarande litet kluven på hur det hela fungerar.

För tillfället dricker jag ON:s Whey 100 2ggr / dag. 1 Till frukost och en efter träning + 1 banan.

Som jag förstår är min banan, för lite kolhydrater? Vad är det man skall dricka istället? wheyn + "malto"? (vet inte vilken produkt detta skulle vara i webshoppen - länka gärna). Blir inte denna kombination en såkallad Gainer?

Jag har alltid kört med whey+banan för jag associerat gainer med bulk > tjock osv. Varför köper man inte färdig gainer ist för att blanda whey+malto?

Sedan till min sista fråga, mitt whey är nu slut och jag funderar på att testa
Fairings Complete 3 + "malto" ? Finns det ngn som kan uttala sig om ngn avsevärd skillnad mellan fcp 3 och on:s whey 100?

Hoppas ni förstår mitt dilemma

//Stray

NisseEriksson
2007-03-05, 17:33
Varför köper man inte färdig gainer ist för att blanda whey+malto?

Därför att blanda själv är billigare (oftast)
Men de flesta köper färdig gainer.

Raggis
2007-03-05, 17:37
Därför att blanda själv är billigare (oftast)
Men de flesta köper färdig gainer.

Samt att du får bestämma mängderna själv.

FreCKo
2007-03-05, 22:25
Maltodextrin = t.ex. Fairing Fast Carbs. http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

69 spänn för 1½kg, det är fan bra pris!

Gainer = bulk/tjock är helt FEL! Det är inte gainern som gör dig fet utan det totala kalori-intaget under dagen.

Behöver man inte bestämma mängder själv så är en gainer kalas, men vill man t.ex. ta vassle (whey-80 eller 100) som t.ex. mellanmål så kan det vara smartare att köpa delar och blanda själv. Det är inte så mycket mer jobb.

Stray
2007-03-06, 11:13
ok jag tror jag hänger med nu.

Fungerar doseringen typ 1dl whey + 1dl malto? För att få en 20g protein / 40g kolhydrater, eller är jag helt ute och cyklar?

Ynve
2007-03-06, 13:06
Är också rädd för att "fetta" på mig för mycket så jag tar en tredjedel så mycket kolhydrater (i volym) som prottepulver.

King Grub
2007-03-06, 13:09
Det handlar om dygnsintaget av allt kontra den totala dygnsförbrukning om man "fettar på sig" eller inte. Det går utmärkt att deffa med gainers och att bulka med "Diet-någonting".

Eddie Vedder
2007-03-06, 13:09
Är också rädd för att "fetta" på mig för mycket så jag tar en tredjedel så mycket kolhydrater (i volym) som prottepulver.

Ju mer kcal du väljer att tillföra i form av tillskott desto mer får du skära ner på kcal i form av mat om du nu inte vill gå ner.

Svårare än så är det inte och prioriteringen mellan vad man ska skära ner på av kost lr kosttillskott borde vara ganska självklar tycker jag. Lägger du på dej (vad som enligt dej är-) onödig fettmassa så sänk intaget av "pulverkalorier"!

Stray
2007-03-06, 16:56
Köpte på mig 1,5kg malto och 4kg CPIII.
Ska klura ut dosering osv när jag fått förpackningarna.

Rahf
2007-03-06, 17:35
För mig personligen så är ½dl = 30g för min malto. Kör cirka 1dl av det och 0,75 whey-80 på det. Beror ju givetvis på vilken typ av träning man utför också.

FreCKo
2007-03-06, 23:31
För mig personligen så är ½dl = 30g för min malto. Kör cirka 1dl av det och 0,75 whey-80 på det. Beror ju givetvis på vilken typ av träning man utför också.

Vad för malto har du? På min står det 1dl = 50gr... Ditt verkar renare med andra ord *whistle*

Rahf
2007-03-06, 23:42
Vad för malto har du? På min står det 1dl = 50gr... Ditt verkar renare med andra ord *whistle*

Carboflex från Star Nutrition. Ibland får jag nästan dåligt samvete för att PWO-shaken är så förbannat söt *screwy*

Kan det vara så att kompositionen är annorlunda eller är den alltid densamma på kolisar? Min har då 95% malto och 5% fruktos.

FreCKo
2007-03-06, 23:53
Carboflex från Star Nutrition. Ibland får jag nästan dåligt samvete för att PWO-shaken är så förbannat söt *screwy*

Kan det vara så att kompositionen är annorlunda eller är den alltid densamma på kolisar? Min har då 95% malto och 5% fruktos.

Där är anledningen, jag tar Fairing Fast Carbs som är 100% malto... Det är billigare än Carboflex, så jag kör på det då jag är snål som en get fast nu har jag alltså två anledningar till att köra på det *whistle*

Scratch89
2007-03-07, 09:05
Lite offtopic kanske, men smakar Fairings Fast Carbs något? Carbo Flex smakar ju lime, och det är ju hur gott som helst när man blandar det med proteinpulver! *drool*

FreCKo
2007-03-07, 10:09
Lite offtopic kanske, men smakar Fairings Fast Carbs något? Carbo Flex smakar ju lime, och det är ju hur gott som helst när man blandar det med proteinpulver! *drool*

Jag tycker inte att det har någon smak alls, men den gör gainern "fylligare". Om du smakat både gainer och whey-80 och känt skillnaden (whey-80 känns liksom tunnare) så förstår du vad maltot gör.