Visa fullständig version : Mat som får dig att må toppen
SWETiger
2007-03-05, 12:44
Har du någon maträtt som alltid gör att du känner dig mer belåten och nöjd med din tillvaro än andra? Något som kan få dig på gott humör oavsett situation?
Själv äter jag väldigt sällan rött kött, och mår generellt som bäst när jag inte gör det men det finns ett undantag som verkligen ger en känsla av välbehag. Ett par kryddiga och fettdrypande chorizo-korvar serverat med pulvermos, ketschup, senap och bostongurka är guld värt ibland (speciellt när man sitter med en förkylning).
Låt höra, vad får dig att må toppen?
Nutella eller skippy jordnötssmör på vitt rostat bröd tillsammans med massvis av mjölk är så sjukt gott men jag brukar inte må så bra av det, men ack så glad jag är när jag äter det :)
Har du någon maträtt som alltid gör att du känner dig mer belåten och nöjd med din tillvaro än andra? Något som kan få dig på gott humör oavsett situation?
Själv äter jag väldigt sällan rött kött, och mår generellt som bäst när jag inte gör det men det finns ett undantag som verkligen ger en känsla av välbehag. Ett par kryddiga och fettdrypande chorizo-korvar serverat med pulvermos, ketschup, senap och bostongurka är guld värt ibland (speciellt när man sitter med en förkylning).
Låt höra, vad får dig att må toppen?
Nybakat bröd med gott pålägg och te.
Spagetti och köttfärsås är alltid gott
Tekaka med ägg och räkor och majonäs
Pannkakor
Grillat kött *drool*
Sen har jag ett favvoställe att gå till efter gymmet där jag brukar ta en sallad med rostbiff och keso och en bakad potatis med kryddsmör till. Då mår jag gott :)
Sushi med pepsi max till och riktigt kladdig kladdkaka efteråt.. Låter som knäpp kombo men det får mig verkligen att må toppen alla ggr.. :)
Feta-ost i Hirsbiffar med brysselkål och potatis/morotsmos med keso och stekta palsternackbitar. Dricker mjölk eller apelsinjuice till.
Sjukt gott, och grymt välmående efteråt. Bästa (lakto-ovo-)vegetariska rätt jag smakat. :D
stekt strömming och hemlagat potatismos får mig att må gott också.
Den mesta maten får nog mig att må gott, jag är matglad. :)
+1 på Sushin. Det är helt fantastiskt att beställa in 20-25 bitar lax-nigiri och bara trycka ner dom. Dock med mineralvatten till.
HerrArne
2007-03-05, 15:08
Kålpudding. *drool* :thumbup:
blekfet2
2007-03-05, 15:39
köpes grillad kyckling och 400gram potatissallad.
vitt bröd med massa jordnötssmör.
Stuvade makaroner eller mormors köttbullar i gräddsås.
Eddie Vedder
2007-03-05, 15:45
Blodpudding och strömming, inte tillsammans dock.;)
Blodpuddingen är god i sej, möjligen med lingonsylt till.
Va gäller strömming så är det strömmingsflundror med lite dijonsenap å dill, helst på nybakat bröd annars med sötpotatis till*drool*
Potatissallad/hasselbackspoatis/färskpotatis, en stor grillad köttbit (vilken sort spelar mindre roll) och fet-inte pulver bea,
Nr 14 på spicy hot -eskilstuna.
Stekta nudlar med räkor, fläskfile och jordnötter.. tror det kan vara biff i också
mirrranda
2007-03-05, 16:02
Min egen pastagratäng som jag gör inför varje tävling, då jäklar vet man att det gäller. Dessutom går den inte att göra, den är alltid supergod :hbang:
ett stort nygräddat vitlöksbröd.. *drool*
Caesarsallad med avokado och vitlöksbröd *drool* *cupid* Inte allt för onyttigt men ändå något man kan käka under bulk.
kikärtspytt med potatis, stekt med spiskummin och örtsalt.
Kyckling med quinoa brukar ofta vara en höjdare också, kycklingen ska gärna vara avsvalnad och sen uppvärmd igen, tycker alltid den blir godast så. Kylskåpskall kyckling och keso är ruskigt gott.
Sen är det väl så att är man tillräckligt hungrig så är det mesta gott ;)
Ofta tycker jag att jag känner mig lyckligare om jag äter en maträtt som jag inte ätit på länge, d.v.s. skulle jag äta kikärtspytt varje dag skulle den inte ge samma känsla som om jag åt den en gång i månaden, kanske åter konstigt....
Carolinew
2007-03-05, 17:22
Wokgrönsaker, ris och kyckling är den ständiga ettan... kanske därför jag äter det typ varje dag? *whistle* :D
Juliette
2007-03-06, 13:24
Sushi med pepsi max till och riktigt kladdig kladdkaka efteråt.. Låter som knäpp kombo men det får mig verkligen att må toppen alla ggr.. :)
+1
Man blir helt enkelt lycklig av det *cupid*
Mättnadskänslan efter surkål med kokt fläsk är svårslagen. Man känner hur hela kroppen myser av välmående.
:eating:
LadyInsane
2007-03-06, 16:29
Pasta med pesto är det bästa jag vet. Stuvade makaroner och wraps i alla de former älskar jag också.
Favoritmat ute är en libanesisk wrap med hallomi, gourmetbullar, hummus och stekt aubergine. Äta den gör mig otroligt glad:D
CoolHandLuke
2007-03-06, 17:45
Riktig polenta. Längesen jag orkade göra det men det lägger sig jäkligt skönt i kistan. Det är som en deluxvariant av gröt. Till har man gärna nån form av bönor och/eller riven ost.
TcAnders
2007-03-06, 17:49
Tacoköttfärs, Keso, Majs, Isbergssallad/Gurka, Tacosås och Tortilla.. Det får mig att må grymt bra, väldigt.. VÄLDIGT gott!
// Anders
Flintastek med potatissallad. Dels för att det är gott men även för att det betyder att det är sommar:)
Eddie Vedder
2007-03-06, 18:51
Flintastek med potatissallad. Dels för att det är gott men även för att det betyder att det är sommar:)
Jag tycker själv inte särskilt mycke om flintastek men att det betyder sommar håller jag med om till hundra procent! Det får gärna lukta flintastek så käkar jag kyckilngfilé, fortfarande lika mycke sommarkänsla.:thumbup:
Inga fel med ett par:cheers: :cheers: till det heller.;)
Tacos, kebab eller stuvade makaroner och köttbullar *drool* *popcorn*
Jag säger såhär: Vad som helst bara det är morsan som lagat till det. Förutom några få undantag så är det alltid ett jäkla privilegium att äta den maten.
Inga fel med ett par:cheers: :cheers: till det heller.;)
Jag som trodde du var hardcorehälsosam. ;)
OnT. jag kom på några till,
Tunbrödsrulle, hemmagjord bacon lök och champinjoner-pizza,
Eddie Vedder
2007-03-06, 21:08
Jag som trodde du var hardcorehälsosam. ;)
Jag är hardcorehälsosam, men några öl på en sommarkväll innebär knappast att man är ohälsosam. Snarare psykiskt ohälsosamt att inte göra det.;)
Cerberus
2007-03-06, 21:18
bullar och negerbollar :D omg that is good
Jag säger såhär: Vad som helst bara det är morsan som lagat till det. Förutom några få undantag så är det alltid ett jäkla privilegium att äta den maten.
+1. Finns inget bättre än mammamat!*drool*
KLADDKAKA!
http://www.awfulsouls.com/food/images/kladdkaka.jpg
Typ allt lagat av morsan :D Blir lite extra belåten om man äter något som någon i familjen har skjutit/fiskat själva.
Speciellt hare *drool*
Är sjukt matglad. Just därför har jag varit ganska så överviktig förr i tiden, även om man började bli mätt så fortsatte man att lassa i sig mat för att det bara var så gott! :)
Men nu är det ändrat iaf...
Überbiffen
2007-03-06, 23:20
Oxfilé och rostbiff.
hängmörad ryggbiff som grillats till medium, bearnesesås, något kryddsmör eller tom en pepparsås med antingen klyftpotatis, pommes eller bakpotatis beroende på såsval.
fan vad gott jag mår efter det
Svenskar måste vara det folk som konsumerar mest bearnaisé per capita. Jag ser aldrig att den är lika populär i andra länder. Men här är den banne mig avgudad.
KLADDKAKA!
Klad kaka?
Svenskar måste vara det folk som konsumerar mest bearnaisé per capita. Jag ser aldrig att den är lika populär i andra länder. Men här är den banne mig avgudad.
Jag har aldrig ens sett det i större sortiment utomlands, nån gång på en restaurang men aldrig i matvarubutiker...
Scratch89
2007-03-07, 09:51
Jag hade en viss aning om att mela skulle säga kladdkaka. ;)
Själv älskar jag:
Tacos
Kyckling i alla dess former
Grovt bröd, ägg och kaviar med ett stort glas oboy till
NisseEriksson
2007-03-07, 10:48
Ett varierat Tacobord gör mig glad.
Hemgjord müsli enligt Freckos recept är lika gott det.
petersson
2007-03-07, 11:46
Biff eller entrecote som är ganska så rosa i mitten med kryddsmör, pommes frites och blåostdip.
Rökt öring eller röding med kokt potatis.
Gröt på morgonen.
Köttgryta med kokt potatis.
*drool* *drool* *drool*
KLADDKAKA!
Oh yeah!
McNewbie
2007-03-07, 15:25
En väl tilltagen och planerad frukost.
Känns lyx, då jag sällan hinner göra speciellt mycket anspråk på just det målet.
Ett varierat Tacobord gör mig glad.
Hemgjord müsli enligt Freckos recept är lika gott det.
Ah, du provade? Det äger fan *drool*
- Nybakat italienskt lantbröd med honung och en kopp rött te
- Varma bullar och mjök :)
Hummer och champagne. Helst på golvet efter en rejäl meckning med gf.
Annars är jag svag för djudge kebab (stava?) med persiskt saffransris. Då helst i förort med mig som ende vite mannen.
Lizard
Eddie Vedder
2007-03-08, 05:25
Julmat:eating: :eating:
....åtminstone under en kort och intensiv period i slutet av december, sen står ja mej ett år igen.;)
en fet stekt bit rostasfilé/tornedou
Pressad potatis
Rödvinssås
vitlökssmör............................. mums
en rejäl köttbit och varm hemmagjord potatissallad tillsammans med en rejäl grogg en varm sommarkväll.
svårt att må dåligt då <3
nybakat bröd slår allt och alla!
Eddie Vedder
2007-03-10, 21:29
Varje frukost egentligen, hela stunden runt frukosten är oslagbar.
nybakat bröd slår allt och alla!
+1 :hbang:
Min faders hemmagjorda pizza...åhh sååå gått det är :)
Men borde nog sluta äta den :S
Kyckling,ris,wookgrönsaker med Currysås........*popcorn*
JailBait
2007-03-20, 11:03
nybakade thekakor med smör så det smälter sådär gött, med tomat o herbarmare på.. yeah!
Sofia4_4
2007-03-20, 11:16
choklad *drool*
Palt!
+1
Med smör och lingonsylt! :thumbup:
+1
Med smör och lingonsylt! :thumbup:
Jajamen! :thumbup:
Pannkankor
Falafel
Varm choklad
Sigurdsson
2007-03-21, 21:14
Hemlagad pölsa med potatis och rödbetor.
simonbandarian
2007-03-22, 15:46
måste hålla med kurash där.
ja, kanske inte helt, med tanke på att du verkar vara liiite för ivrig med antalet du äter... har ingen aning hur mycket du väger eller vill väga men det där verkar bara en aning för mycket.. fan inte ens offseason skulle jag äta sådär mycket i en måltid.. inte för att det är fel.. men HUR? fan imponerad att du ens får ner så många.. mitt limit är väl en 17-18 inte mer..
men vad gäller sushin för övrigt är jag heeelt med dig vännen! det billigaste jag lagat i mitt liv och antagligen det enklaste sättet att själv bestämma kalorier och innehåll... bara adda det du vill, rulla, skär i önskade bitar och storlek och ställ in i kylen.. ta ut vid behov och sätt önskat antal på tallriken med lite soja på så har du en gryyym måltid oavsett om du deffar, bulkar eller bara njuter..
med rätt planering blir det ett så enkelt sätt att laga mat för såna som oss.. hmm, ska jag kanske kalla oss "speciella" människor här på ett sånt här forum som kanske inte äter två ggr om dagen som andra "dödliga"...
7-8 mål om dagen javisst =)
hahahah... ibland blir jag sj förvånad och tänker... är vi friska och sunda eller är vi helt enkelt inte som det ska =P
simonbandarian
2007-03-22, 15:50
var faen tog min bild vägen då...? nu kanske?
Resturangpasta. Carbonara, havets läckerheter, tonfisksås eller tomatsås spelar ingen roll. Ost över.
plutten11
2007-03-27, 21:56
Ja jag röstar för både nybakat bröd med smör och ost, och så blodpudding förstås. Jääävlar vad fint det kan vara.
Annars är min favorit varmrökt lax från Blomlöfs rökeri, med nypotatis kokt med dill och romsås. Mmm mm!
Rostade potatis och morots klyftor, kyckling filé (alt. kalkon), gräddsås och svartvinbärs gelé... MUMS.
MojjMojj
2007-05-09, 17:06
Palt!
*drool* *drool* *drool* *drool*
Palt-koma, kanske det bästa som finns*cupid*
måste hålla med kurash där.
ja, kanske inte helt, med tanke på att du verkar vara liiite för ivrig med antalet du äter... har ingen aning hur mycket du väger eller vill väga men det där verkar bara en aning för mycket.. fan inte ens offseason skulle jag äta sådär mycket i en måltid.. inte för att det är fel.. men HUR? fan imponerad att du ens får ner så många.. mitt limit är väl en 17-18 inte mer..
men vad gäller sushin för övrigt är jag heeelt med dig vännen! det billigaste jag lagat i mitt liv och antagligen det enklaste sättet att själv bestämma kalorier och innehåll... bara adda det du vill, rulla, skär i önskade bitar och storlek och ställ in i kylen.. ta ut vid behov och sätt önskat antal på tallriken med lite soja på så har du en gryyym måltid oavsett om du deffar, bulkar eller bara njuter..
med rätt planering blir det ett så enkelt sätt att laga mat för såna som oss.. hmm, ska jag kanske kalla oss "speciella" människor här på ett sånt här forum som kanske inte äter två ggr om dagen som andra "dödliga"...
7-8 mål om dagen javisst =)
hahahah... ibland blir jag sj förvånad och tänker... är vi friska och sunda eller är vi helt enkelt inte som det ska =P
Kallt ris till sushi.....?! Pardon? :MrT:
Stuvade makaroner med lökbiff är toppen =)
grisbil3n
2007-05-09, 20:27
Polarkraft extrem med pastasås och västan 5% samt champinjoner o lite krejer på, det är fint det. In i micron med skiten.
Kallt ris till sushi.....?! Pardon? :MrT:
Hihi, va en gång på en date där dom serverade kall sushi... Fan va sur jag va! Har ju arbetat med en super kock från hasseludden så va ju inte van vid så äklig betald sushi *grr27*
En oxfilé pizza med bernaisesås eller biff med potatis och sås.
Åse Columbus
2007-05-12, 15:58
http://www.ammarnasvilt.se/Sortiment.htm
under varje köttsort finns mumsiga recept!!!!!
en bagel med agg och ost nar den smalt helt perfekt elelr en bagel med jordnotssmor.
Fatalist
2007-05-19, 13:56
Hemlagade kroppkakor med massor av grädde och smör........... MMMMM
Det finns egentligen bara en sak som får mig att må oförskämt bra och det är frukosten. Jag har aldrig problem att få i mig den, oavsett när jag går upp och redan när den är avslutad vill jag bara somna igen för att få äta nästa.
Riktigt dåliga morgnar vänds till euforisk lycka efter ett bemästrat frukostintag komponerat av de heliga ingredienserna
Standardfrukosten: Havregrynsgröt med osockrad jordgubbsylt, proteinshake och en kopp kaffe.
:thumbup:
Jag mår bra av all god mat, extra bra av ännu godare mat. *cupid*
Men lite speciellt är ändå pappas nybakta grova bröd med mycket smör och ost på (osten ska smälta lite lätt av att brödet är ångande varmt). *drool*
StarkeMats
2007-05-21, 21:12
Kyckingfilét och ris! De e fan mums de :)
Stora smörgåsar med massor av pålägg! *drool*
inte bra att sitta och läsa denna tråd såhär sent när kylen i princip är tom.
Men en mör och fin bit entrecote med pommes och vitlökssmör och en skön sallad med lite fetaost och en kall öl till det är jäklig härligt.
En annan favorit är kycklingklubbor marinerade med vitlök, vinäger salt och peppar, grillade tills dom blivit knapriga åsså ris till det såklart..ojoj..
kladdkaka och vispgrädde klår det mesta som efterrätt om man frågar mig..
Varför har jag ingen sån redig mat i kylen? *cry*
Klassikern curryklyckling och ris är en sån där maträtt jag mår bra av.
Å andra sidan mår jag väldigt bra av t ex blodpudding, stekt laxfilé, pasta bolognese och skinkstek med potatisgratäng också, så jag är inte begränsad till en maträtt i det avseendet.
De flesta efterrätter är för sötsliskiga för att jag ska tycka om dem, fast färsk ananas och glass är gott.
Minikeso+skivad banan+ en klick lingonsylt utan socker.
Det är en av mina favvos just nu faktiskt.
Kyckling i alla dess former!
Slabbefusk
2007-05-22, 17:49
Riktigt fin brunsås, fluffigt potatismos samt köttbullar. Jag blir lycklig bara jag tänker på det *cupid* .
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.