handdator

Visa fullständig version : Vitaminbrustablett

Pulsaxe
2007-03-05, 08:31
Igår fick jag "veta" efter att jag tagit min vanliga dos vitaminpiller(som är i brustablettformat) att kroppen inte skulle ha möjligheten att tillgodose sig det utan att allting skulle komma ut i urinen, han som sa detta hade fått veta det från en läkare på tv.

Kan detta "fenomen" vara sant?

King Grub
2007-03-05, 08:54
Kan detta "fenomen" vara sant?

Ja, om det är överdoser. 1000 mg vitamin C på en gång är t ex inte speciellt lyckat.

Frisk
2007-03-05, 08:58
Gäller detta alla tillskott i brusform eller bara vitaminer?

Jag tänker på mineraltabletter i brusform...

King Grub
2007-03-05, 09:01
Det handlar inte om att det är brustabletter - ett överskott av vattenlösliga vitaminer kissas ut, och vissa vitaminer, C i synnerhet, kommer i onödiga jättedoser per tablett.

skaparn
2007-03-05, 09:16
Det handlar inte om att det är brustabletter - ett överskott av vattenlösliga vitaminer kissas ut, och vissa vitaminer, C i synnerhet, kommer i onödiga jättedoser per tablett.

Det är lite lustigt, eller inte, att även Apotekets egna kommer i sådana 1g-tabletter när kunskapen om dosens övermått ändå borde finnas inom organisationen.

HerrArne
2007-03-05, 09:25
Jo, 1g tabletterna är skojjiga... Misstänker dock att det blir svårt att sälja en vettigare storlek eftersom brukarna är vana vid just 1000mg och troligen kommer att ställa sig skeptiska till lägre dos (mer är ju, som bekant, alltid bättre... :( ).

Nu finns det ju en del varianter på C-vitamintabletter, men nog är det enklast (och billigast) att bara bryta standardvarianten i bitar? Förutsatt att man känner till att man vill ta mindre doser... :D

gnagaren
2007-03-05, 10:15
Hur ska man göra da, dela på mitten och ta halva tabletten två gånger om dagen eller en halv om dagen?

L-Sami
2007-03-05, 10:17
Hur ska man göra da, dela på mitten och ta halva tabletten två gånger om dagen eller en halv om dagen?

Räcker med 500mg per dag, alltså en halv tablett.

gnagaren
2007-03-05, 10:20
Räcker med 500mg per dag, alltså en halv tablett.

Ok sweet, då har mna lärt sig något nytt idag :thumbup:

King Grub
2007-03-05, 10:23
400 mg om dagen mättar plasma och celler fullständigt hos unga friska individer (Proc Natl Acad Sci U S A. 2001 Aug 14;98(17):9842-6). Resten avsöndras i urinen.

gnagaren
2007-03-05, 10:24
400 mg om dagen mättar plasma och celler fullständigt hos unga friska individer (Proc Natl Acad Sci U S A. 2001 Aug 14;98(17):9842-6). Resten avsöndras i urinen.

Tack igen, då har jag lärt mig ännu mer idag ;)

Pulsaxe
2007-03-05, 15:55
Då detta är en multivitamintablett innehåller den ju en hel del andra vitaminer än bara c-vitamin.
Det står olika procentantal på paketet som motsvarar hur många procent av det dagliga behovet tabletten innehåller, Som med c-vitamin tex; 100% av RDI.
Om man nu äter säg mat som täcker en viss andelprocent av behovet måste väl ändå tabletten bidra till att fylla behovet om det nu skulle bli så, Eller?

Eddie Vedder
2007-03-05, 16:03
Då detta är en multivitamintablett innehåller den ju en hel del andra vitaminer än bara c-vitamin.
Det står olika procentantal på paketet som motsvarar hur många procent av det dagliga behovet tabletten innehåller, Som med c-vitamin tex; 100% av RDI.
Om man nu äter säg mat som täcker en viss andelprocent av behovet måste väl ändå tabletten bidra till att fylla behovet om det nu skulle bli så, Eller?

Ja det är ju hela tanken med kosttillskott, exakt samma sak med protein. Protein får du ju oxå i dej via maten men har man anledning att tro att behovet inte tillgodoses fullt ut så kan ett tillskott vara på sin plats.

C-vitaminöverskott är ju inget att direkt oroa sej över då det utsöndras via urinen men andra makronäringsämnen som A-vitamin och järn vars överskott lagras i levern kan bli väldigt toxiska om man ligger på ett högt överskott under lång tid.

Ekonom
2007-03-05, 16:38
Det är lite lustigt, eller inte, att även Apotekets egna kommer i sådana 1g-tabletter när kunskapen om dosens övermått ändå borde finnas inom organisationen.

just därför är det bra att apoteket nu snart avregleras!

FreCKo
2007-03-05, 16:48
Tack igen, då har jag lärt mig ännu mer idag ;)

Nu till den stora frågan om du kan hacka loss en bit vitaminbrus som innehåller prick 400mg c-vitamin *whistle*

just därför är det bra att apoteket nu snart avregleras!

Ska det avregleras? :confused:

kyla
2007-03-05, 17:23
Känner till att folk vräker i sig 10 gram (ja, gram) och mer av vitamin B5 om dagen för att få bort finnar. Vad tror "näringsexperterna" (King Grub m fl) om effekten av det? Det vore intressant... Själv tror jag metoden är ren bullshit, stora doser för att sälja mycket... Man kan väl inte ta upp 10 gram vitamin som kommer "ensamt" med vatten!?