Visa fullständig version : TVserie som INGEN kommer ihåg
Juliette
2007-03-05, 01:39
Jag såg en Tv-serie när jag var liten, som ingen jag känner kommer ihåg... Finns det nån annan här som minns den??
Den sändes på 70-talet, har för mig att den var svart-vit (men det var kanske bara för att vi hade svartvit tv :D)
Den handlade om en gubbe som bodde på en öde ö, han fick morgontidningen i nån finurlig brevlåda som såg ut som ett rör..
Han kunde önska sig saker eller om han trollade.. genom att dra handen längs med hans hatt, typ ett plommonstop..
Jag tror den var fransk och jag tror han mimade, minns inga röster.. Har för mig att den hette T'Pau eller Ta Pau eller nåt sånt..
Jag har googlat och googlat för att bevisa för mina vänner att jag inte bara fantiserat ihop det hela.. :) men har hittat noll..
Nån annan som minns bättre?
Nej, tyvärr men gissar på att det kom inte på Canal+ iallafall :D
Känner inte alls igen det där, men gav google några minuter och kom fram till att det kanske är Pa Pinkleman du tänker på? Han ska ha haft en plommonstop (bowler hat), det är en holländsk serie som blivit två tv-serier, den ena svartvit från ca 1964 och nästa i färg 1976 http://www.imdb.com/title/tt0490737/
http://www.internationalhero.co.uk/p/papinkelman.htm
Powers/Abilities: Pa Pinkelman is a wizard, the only known living human with superhuman powers in his world (not counting his identical cousin). Nevertheless, because it is a slightly absurd comic, the characters can all do superhuman things, like replicating Pa Pinkelman's feats if they have his bowler hat, surviving being frozen in the Arctic, and similar cartoon feats.
He is a wizard because he inherited the powers of his grandfather, who was a world-famous celebrity in the business, by his father, who was a great wizard, and as watered down wizard he's actually just a little wizard. That is, he is dependent on many factors to reach his full power, if his mystical powers have reached their top he is omnipotent (or close enough), if they reach bottom he is just a normal human being.
His power levels depend on:
1.
The day of the week, Monday is bottom day and Friday top day.
2.
Phase of the Moon, New Moon bottom and Full Moon top.
3.
Time of Day, morning bottom, evening (or midnight) top.
4.
The direction of the wind, Wind from the East bottom and from the West top.
5.
The presence of his bowler hat.
The interaction of the different factors makes his power level rather unpredictable...The strongest opponent Pa Pinkelman defeated was the Red Army. He can make things fly, knows how he can make wishes come true, can even create educated human beings, he can walk straight up to a wall, can change human beings in animals and back, he can shrink living beings and things. He has been repeatedly described as immortal. He has some less superhuman remarkable abilities, he can create very good philosophical lectures and literature, he is a talented keeper (football) and he was the first man on the moon (not counting the 4 million people living there already).
Är det rätt?
Th. A. P. Pinkelman, the way he introduced himself to the United Nations Organization.
Detta låter ju onekligen som Tha Pa.
http://www.bubblegum.nl/bgtv/gfx/boek_covers/pa-pinkelman.jpg
pragmatist
2007-03-05, 09:47
Är det Pan Tau du tänker på kanske?
http://www.cyranos.ch/pantau-e.htm
Står inte ut! *gah!*
Du är på pricken lik en klasskompis jag haft (på din avatar) och använder dessutom samma smeknamn. Det enda som inte stämmer in är din address och ålder.
Så... var tvungen att säga det :)
Står inte ut! *gah!*
Du är på pricken lik en klasskompis jag haft (på din avatar) och använder dessutom samma smeknamn.
Jag? Eller tänker du på pragmatist?
Juliette
2007-03-05, 10:40
Är det Pan Tau du tänker på kanske?
http://www.cyranos.ch/pantau-e.htm
JAAAAAAAAAAA det var Pan Tau :)
Tack tack för tipset!!
Jag visste väl att jag inte bara fantiserat ihop barnprogrammet! :D
Juliette
2007-03-05, 10:43
Jag? Eller tänker du på pragmatist?
Eller så kanske det är jag som har en kopia därute irl? :)
Eller så kanske det är jag som har en kopia därute irl? :)
Nä, Snigeln tänker på mig alt pragmatist
Nej jag syftade på Juliette, originalpostern :-p
lol, kwons o pragmatists avatarer, haha! :laugh:
Nä, mig eller pragmatist var det nog allt
Nä, mig eller pragmatist var det nog allt
;)
Ok, jo du kanske har rätt, Pragmatist påminner mig väldigt mycket om en jag känner.
;)
Ok, jo du kanske har rätt, Pragmatist påminner mig väldigt mycket om en jag känner.
Ganska soft å ha en struts som klasskompis dock, när han/hon sitter fast med ett mattetal e're bara att köra ner skallen i golvet å gömma sig. :confused:
Just pullin yer legs Sniggel! Såklart jag förstod att du menade Julie! :thumbup:
Juliette
2007-03-05, 11:29
lol, kwons o pragmatists avatarer, haha! :laugh:
Har massa släkt i Skåne, men ingen i Hässleholm vad jag vet, och ingen som är lik mig (tycker jag själv iaf) :)
Kul att hon har samma nick, jag har i princip alltid haft detta.. Vi kanske har samma smak :)
Har massa släkt i Skåne, men ingen i Hässleholm vad jag vet, och ingen som är lik mig (tycker jag själv iaf) :)
Kul att hon har samma nick, jag har i princip alltid haft detta.. Vi kanske har samma smak :)
Hon jag syftar på är från falkenberg och har pluggat i halmstad.
Nu kanske du inte är så lik som jag tror, bildbehandlingen som din avatar genomgått kanske förvrängt bilden så att du blir mer lik.
Juliette
2007-03-05, 12:04
Hon jag syftar på är från falkenberg och har pluggat i halmstad.
Nu kanske du inte är så lik som jag tror, bildbehandlingen som din avatar genomgått kanske förvrängt bilden så att du blir mer lik.
Så sant, man kan oxå bli ganska olik sig på foton,
Hon ser ut som en photoshoppad jag :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.