Visa fullständig version : Forum för programmering.
Finns det några som är riktigt bra?
C++, C# och Java är språken som det handlar om.
Proffs och lite brus.
Hasse kanske vill ha synpunkter från mer än en.
Hasse kanske vill ha synpunkter från mer än en.
Kanske jag inte var seriös.
www.codeproject.com för .NET(c++, c#)
msdn har också forum för .NET etc
Flashback har en forumsdel, finns en och annan som är duktig tror jag
Codeguru är väl bra.
Det finns säkert väldigt många bra forum för speciella inriktningar, och då menar jag inte bara språk utan exempelvis embedded programmering, Web programmering, DirectX, .Net, Symbian osv.
http://www.c-sharpcorner.com
I stort sett alla mina frågor har besvarats av redan befintliga trådar på denna
Finns det någon som har tips på java-forum eller annat på svenska?
Finns det någonstans man kan vända sig om man ska göra spel i java?
Har kört fast bigtime....
http://forum.java.sun.com/index.jspa :)
Finns det någon som har tips på java-forum eller annat på svenska?
Finns det någonstans man kan vända sig om man ska göra spel i java?
Har kört fast bigtime....
Vad är problemet? Jwzrd är nog rätt bra på Java så han kanske kan hjälpa, jag är inte alls särskilt duktig men kan testa.
Gjorde ett 2D racingspel i Java för en två år sedan, som ett litet projekt med tre andra. Vi hade också en del problem, det mesta fick man komma på själv, alt. fråga polare och klasskompisar. Forum på nätet var ganska meningslöst tyckte jag (dock tror jag jag gick in i lite dåliga fourm), folk orkar oftast inte sätta sig in i problemet, och kan man inte förklara problemet bra så är det inte alltför lätt hjälpa till heller. Testade dock inte suns forum
Tack för tipsen..har kollat java sun redan. Samma med webforum...
Har bestämt mig för att göra en frågesport i java eftersom jag befarar att jag inte klarar av ngt mer avancerat än så (är värdelös på java)
Finns det om möjligt ngt ännu lättare spel att programmera? Tänkte försöka hålla mig runt 300 rader kod...
Har bestämt mig för att göra en frågesport i java eftersom jag befarar att jag inte klarar av ngt mer avancerat än så (är värdelös på java)
Finns det om möjligt ngt ännu lättare spel att programmera? Tänkte försöka hålla mig runt 300 rader kod...
Alltså, jag är inte bra på att koda, så det kan ha att göra med egna brister. Men 300 rader hinner jag komma upp i innan jag ens deklarerat klart. Lägg till en nolla så låter det mer realistiskt, och vad spelar antalet rader egentligen för roll?
Alltså, jag är inte bra på att koda, så det kan ha att göra med egna brister. Men 300 rader hinner jag komma upp i innan jag ens deklarerat klart. Lägg till en nolla så låter det mer realistiskt, och vad spelar antalet rader egentligen för roll?
Han har en skoluppgift.
Han har en skoluppgift.
Att knacka ett spel på 300 rader? Hårt.
Och dom säger att skolan är för slapp nowadays....
Att knacka ett spel på 300 rader? Hårt.
Och dom säger att skolan är för slapp nowadays....
Men för att vara seriös. Programmering är både lätt och svårt. Det svåra handlar dock inte om programmeringen utan om hur nästan alla som läser programmeringskurser har en helt bakvänd bild om hur programkoden bara kommer till med lite hjälp av någon annan. Ingen tanke behövs. Man letar inte rätt på ett "lätt spel" och börjar skriva rad 1, sedan 2 tills man når 298.
Till er som anser att antalet rader är ett mått på hur avancerat ett datorprogram är eller hur mycket tid det krävs för att utveckla det:
Tänk om, tänk rätt!
Det är intressant att det finns företag och personer som fortfarande andvänder detta mått för att göra reklam för sig själva.
"Jag producerar 100 rader kod i timmen" osv. :smash:
Gissa hur bra resultatet blir om man lejer ut utveckling till dessa? Spaggettikod och bara en massa copy-paste.
Vi lejde ut ett mindre jobb till ett företag i Indien och det vi fick tillbaka var banne mig helt oandvändbart. Det var flera tusen rader kod för en enkel uppgift. Det löste uppgiften men om förutsättningarna ändrades och man var tvungen att ändra på något så fick man leta sig förtvivlad och ändra på många ställen.
Till er som anser att antalet rader är ett mått på hur avancerat ett datorprogram är eller hur mycket tid det krävs för att utveckla det:
Tänk om, tänk rätt!
Det är intressant att det finns företag och personer som fortfarande andvänder detta mått för att göra reklam för sig själva.
"Jag producerar 100 rader kod i timmen" osv. :smash:
Gissa hur bra resultatet blir om man lejer ut utveckling till dessa? Spaggettikod och bara en massa copy-paste.
Vi lejde ut ett mindre jobb till ett företag i Indien och det vi fick tillbaka var banne mig helt oandvändbart. Det var flera tusen rader kod för en enkel uppgift. Det löste uppgiften men om förutsättningarna ändrades och man var tvungen att ändra på något så fick man leta sig förtvivlad och ändra på många ställen.
Haha jo. Om du kikar runt så finns det dessutom fullt med hängselfarbröder som myntat olika metoder som egentligen bara handlar om att räkna kodrader. Det finns system för att bortse ifrån kommentarer UTOM om de dokumenterar en funktion osv osv. Allt för att få nyckeltal. :)
Haha jo. Om du kikar runt så finns det dessutom fullt med hängselfarbröder som myntat olika metoder som egentligen bara handlar om att räkna kodrader. Det finns system för att bortse ifrån kommentarer UTOM om de dokumenterar en funktion osv osv. Allt för att få nyckeltal. :)
*gah!* Ja, jag vet!
Känns som ett bra tillfälle att gå och träna nu. Börjar bli lagom aggresiv!
Random rnd = new Random();
while (true)
{
Console.WriteLine("Type q for quit");
Console.WriteLine("Guess a number between 1 and 10: ");
string input = Console.ReadLine();
if (input.Equals("q") || input.Equals("Q"))
break;
int number = -1;
try
{
number = Int32.Parse(input);
}
catch(Exception e)
{
Console.Error.WriteLine("Lätt att det blev fel nu " + e.Message);
}
int rand = rnd.Next(1, 10);
if (number == rand)
Console.WriteLine(number + " var rätt!");
else
Console.WriteLine("Tyvärr, " + rand + " var det rätta svaret");
}
Roligaste spelet någonsin, fast i c#. Du får konvertera det själv.
Sedan skulle väl inte en frågesport vara direkt svårt att göra under 300 rader om man nu vill. Lägg frågor/svar i en xml/text-fil eller databas. Skriv ut fråga, hämta svar och kolla (se till att kolla "nästan" rätt också), ge poäng om man skrivit rätt.
Sedan om du skall ha grafik så tar det ju självklart mer rader, men grafik i Java gör man inte. Det är som att använda en magmaskin för att träna biceps, det går men det är också rätt korkat.
Sedan skulle väl inte en frågesport vara direkt svårt att göra under 300 rader om man nu vill. Lägg frågor/svar i en xml/text-fil eller databas. Skriv ut fråga, hämta svar och kolla (se till att kolla "nästan" rätt också), ge poäng om man skrivit rätt.
Sedan om du skall ha grafik så tar det ju självklart mer rader, men grafik i Java gör man inte. Det är som att använda en magmaskin för att träna biceps, det går men det är också rätt korkat.
Skippa FUD:en Trance. Du kan inte koda dig själv ur en våt brun papperspåse i något språk men du vet säkert att grafik och Java är dåligt? Kanske kunde du få förklara för mig hur språket ens är relevant för prestanda när... det är runtime:en som kör skiten och det är grafikkortets hårdvara som renderar rubbet? Går for (;;) snabbare i C# än i Java? Ärligt talat: stfu. SJUKT pinsamt av dig.
Ett litet grafisk GUI till frågesportprogrammet borde inte vara så svårt (även om det blir en del kod jämfört om man ska göra annat). Går förmodligen hitta en "mall" på nätet. Ifall man nu vill piffa upp programmet lite..
Dumleman
2007-03-05, 11:52
Eftersom det är en skoluppgift så är det textbaserat som gäller.
Skippa FUD:en Trance. Du kan inte koda dig själv ur en våt brun papperspåse i något språk men du vet säkert att grafik och Java är dåligt? Kanske kunde du få förklara för mig hur språket ens är relevant för prestanda när... det är runtime:en som kör skiten och det är grafikkortets hårdvara som renderar rubbet? Går for (;;) snabbare i C# än i Java? Ärligt talat: stfu. SJUKT pinsamt av dig.
Men logna dek. Jag förde in en klassisk FUD för att vi brukar köra med sådant jag och du. Det var gjort med kärlek. Det finns ju till och med spel till java-plattformen. T.ex. flying guns.
Dock har det varit ett dilemma när det gäller deras egna GUI-bibliotek. Sun satsade ju på enterprise och därför kom desktop efter och det har ju inte återhämtat sig än. Speciellt när deras egna IDE var så dålig så länge, gjorde det ju inte lättare direkt.
Jag är inte heller någon språk-fanatiker. Jag gillar de flesta språk faktiskt och just nu håller jag inte ens på med något av c-familjens språk.
Alla vet att ska det vara grafik - så ska det vara Pascal.
Om jag bara hade haft ett screenshot från "Ormen II", ett maskenspel jag skrev i gymnasiet som utnyttjade Pascals egna grafikrutiner. Mycket värdelöst spel, fast det kanske vi inte ska lasta språket för.
Alla vet att ska det vara grafik - så ska det vara Pascal.
Om jag bara hade haft ett screenshot från "Ormen II", ett maskenspel jag skrev i gymnasiet som utnyttjade Pascals egna grafikrutiner. Mycket värdelöst spel, fast det kanske vi inte ska lasta språket för.
Pascalpowaaaaaaaa!!!11 :hbang:
Och var det inte slött nog, då startade man en tidig version av Delphi för att verkligen undvika ljudbangen.
Men logna dek. Jag förde in en klassisk FUD för att vi brukar köra med sådant jag och du. Det var gjort med kärlek. Det finns ju till och med spel till java-plattformen. T.ex. flying guns.
Dock har det varit ett dilemma när det gäller deras egna GUI-bibliotek. Sun satsade ju på enterprise och därför kom desktop efter och det har ju inte återhämtat sig än. Speciellt när deras egna IDE var så dålig så länge, gjorde det ju inte lättare direkt.
Jag är inte heller någon språk-fanatiker. Jag gillar de flesta språk faktiskt och just nu håller jag inte ens på med något av c-familjens språk.
Erm, Sun satsade på Desktop/WORA, sen enterprise och nu försöker de med desktop igen. Tricket är dock att det sedan många år funnits OS-projekt för spel-libbar också.
Det har sedan länge funnits alternativ till Netbeans. Sun är inte direkt kända för att vara bra på att marknadsföra bra saker. De är Apples motsats i princip. Apple lyckas gång på gång släppa mycket fina produkter med ganska lite funktionalitet (men som fungerar bra) - dock långt ifrån bäst. Sun lyckas få bäst/näst bäst-produkter att förbli okända och verka skitsega och dåliga.
Erm, Sun satsade på Desktop/WORA, sen enterprise och nu försöker de med desktop igen. Tricket är dock att det sedan många år funnits OS-projekt för spel-libbar också.
Ja, jag läste att de skulle satsa på det igen. Hoppas det blir bra. Ett jäkligt jobbigt dilemma är ju det att folk ofta vill känna igen sig på den plattformen de är och då är det svårt att göra plattformsoberoende. Finns ju varianter som SWT som finns på de plattformar som räknas. Men en sådan aproach gör ju det lätt bundet mer till en plattform än en annan.
Det har sedan länge funnits alternativ till Netbeans. Sun är inte direkt kända för att vara bra på att marknadsföra bra saker. De är Apples motsats i princip. Apple lyckas gång på gång släppa mycket fina produkter med ganska lite funktionalitet (men som fungerar bra) - dock långt ifrån bäst. Sun lyckas få bäst/näst bäst-produkter att förbli okända och verka skitsega och dåliga.
Yep, sedan skall väl Netbeans vara bra numera? Sedan är det andra du säger väldigt sant. Sun har ju alltid varit ganska innovativa med haft dåligt rykte medan Apple tar en bra grej, gör den mer användarvänlig/snyggare/smidigare och hypar upp den lite och sedan säljer.
Hur som helst är jag personligen sugen på att lära mig Erlang. Utvecklat av ericsson och skall vara riktigt bra när det gäller concurrency så det skalar grymt bra. Vore lite häftigt att kunna faktiskt.
Netbeans är ju riktigt bra.. Men det tar 3 evigheter att starta.
Netbeans är ju riktigt bra.. Men det tar 3 evigheter att starta.
Nej. Netbeans är inte riktigt bra. Har du testat IntelliJ IDEA från Jetbrains eller Eclipse från IBM? Netbeans är en hundpuck i jämförelse med dem.
Dumleman
2007-03-05, 13:06
Nej. Netbeans är inte riktigt bra. Har du testat IntelliJ IDEA från Jetbrains eller Eclipse från IBM? Netbeans är en hundpuck i jämförelse med dem.
Jo Netbeans är riktigt bra sen finns det säkert andra ides som också är riktigt bra.
Jo Netbeans är riktigt bra sen finns det säkert andra ides som också är riktigt bra.
Men ge dig. Testa först fler än en IDE, sen kan du återkomma. I relation till IDEA och Eclipse är Netbeans poop. Ffs, JBuilder är bättre och smidigare än Netbeans.
Jag har inte särskilt god datorvana och ska nu göra en massa spel varav ett är valfritt. Den måste innehålla viss grafik (allt!) gjort i java och jag har inte särskilt fria händer...
Problemet är inte att jag är underbegåvad..problemet är att vi inte har ngn handledning och jag vet knappt vad en Jcombobox är... 300 rader var dessutom ett exempel på hur stort det ska vara. Vad fan vet jag om hang-ups på div. inlärningsmetoder:Virro
Tack för tipsen allihopa! Känns som om det här kommer ta en stund;)
Jag har inte särskilt god datorvana och ska nu göra en massa spel varav ett är valfritt. Den måste innehålla viss grafik (allt!) gjort i java och jag har inte särskilt fria händer...
Problemet är inte att jag är underbegåvad..problemet är att vi inte har ngn handledning och jag vet knappt vad en Jcombobox är... 300 rader var dessutom ett exempel på hur stort det ska vara. Vad fan vet jag om hang-ups på div. inlärningsmetoder:Virro
Tack för tipsen allihopa! Känns som om det här kommer ta en stund;)
Finns ett sätt att lära sig programmera och det är:
Läs mycket och programmera mycket. Man måste spendera tid och helst tycka det är roligt för att bli bra.
Ljuva tider. I gymnasiet var det Pascal som gällde. Jag minns ett av mina program som bestod av ett antal bollar (cirklar) som studsade runt. Problemet var att de inte alltid ville studsa mot varandra och de missade även en del väggar. Föga kunde man då ana att jag skulle utvecklas till det programmeringsorakel jag är idag.
När folk klagar på Pascal tänker jag tillbaka på ännu yngre dagar när jag programmerade i QBasic. Jämfört med det så var Pascal hypersnabbt.
Men ge dig. Testa först fler än en IDE, sen kan du återkomma. I relation till IDEA och Eclipse är Netbeans poop. Ffs, JBuilder är bättre och smidigare än Netbeans.
Jag hade för mig du var lite anti-Eclipse. Eclipse har blivit bättre?
Ljuva tider. I gymnasiet var det Pascal som gällde. Jag minns ett av mina program som bestod av ett antal bollar (cirklar) som studsade runt. Problemet var att de inte alltid ville studsa mot varandra och de missade även en del väggar. Föga kunde man då ana att jag skulle utvecklas till det programmeringsorakel jag är idag.
Heh, nästan säker på att jag gjort något liknande. Var väl någon med venndiagram och så skulle man randoma fram lite punkter och räkna dom och så..
Mest kommer jag väl ihåg lärarnas inkompetens. Matteläraren var förvisso rätt duktig (alla hans programmeringsuppgifter var mer matte än programmering iofs) men kemiläraren vars grupp jag var i var rätt värdelös. Hans svar på allt var typ "men har du kollat så du har ; överallt" (eller vad man nu avslutade en line med i pascal)..
Hur som helst är jag personligen sugen på att lära mig Erlang. Utvecklat av ericsson och skall vara riktigt bra när det gäller concurrency så det skalar grymt bra. Vore lite häftigt att kunna faktiskt.
Det är dock väldigt nischat språk, men säkert nyttigt ifall man vill jobba på Ericsson eller kanske i övriga telekomindustirn (tror dock ändå det är bara Ericsson). MPD är väl bättre om man vill testa på alla möjliga sätt att få till concurrency, Erlang är väl främst asynkron sådan. Dessutom segt med funktionellt språk :/ Har lite föreläsningsantecknignar och länkar om du är seriöst intresserad men saknar info.
Det är dock väldigt nischat språk, men säkert nyttigt ifall man vill jobba på Ericsson eller kanske i övriga telekomindustirn (tror dock ändå det är bara Ericsson). MPD är väl bättre om man vill testa på alla möjliga sätt att få till concurrency, Erlang är väl främst asynkron sådan. Dessutom segt med funktionellt språk :/ Har lite föreläsningsantecknignar och länkar om du är seriöst intresserad men saknar info.
Har läst funktionella språk innan och hållt på lite med haskell. Skulle mest hålla på med det för att det vore intressant att kunna, har nog inte tänkt att arbeta med det. Funktionella språk är ju väldigt "vackra" när man förstår dem.
Erlang används ju i mer än telekom-industrin. T.ex. i http://www.vendetta-online.com/ . Det är ju open source också. Men men, skulle väl inte vara för seriöst.
Har läst funktionella språk innan och hållt på lite med haskell. Skulle mest hålla på med det för att det vore intressant att kunna, har nog inte tänkt att arbeta med det. Funktionella språk är ju väldigt "vackra" när man förstår dem.
Erlang används ju i mer än telekom-industrin. T.ex. i http://www.vendetta-online.com/ . Det är ju open source också. Men men, skulle väl inte vara för seriöst.
Då är nog inte Erlang något större problem att lära sig. Kanske kräver en del praktik att bli bra men just syntax och sånt är nog inga större problem få grepp om det mesta ganska fort. Jag har inte fått uppfattningen att det är särskilt spritt iaf, har inte hittat mycket info utan www.erlang.org . Här har du en liten lab på concurrency i Erlang ifall du vill prova (tar nog inte många timmar om du redan kan haskell) http://www.cs.chalmers.se/Cs/Grundutb/Kurser/ppxt/labs/lab3/index.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.