Visa fullständig version : Skippa frukost och äta 5-8 timmar senare?
Vad finns det för belägg för att detta har negativa effekter på kroppen?
Förutom att du kommer gå hungrig jävligt länge och eftersom du antagligen är trött på morgonen och behöver få i dig lite energi så skulle jag gissa på att efter sömnen så behöver du fylla på förråden inför dagen och om du inte gör det ganska snabbt så kommer kroppen börja ta energi från musklerna.
King Grub
2007-03-04, 21:18
Försämrad insulinkänslighet, försämrade blodfettvärden och sämre mental prestationsförmåga.
CoolHandLuke
2007-03-05, 17:09
Försämrad insulinkänslighet, försämrade blodfettvärden
Har du nån tråd som diskuterar det? Inte helt självklart varför det skulle vara så och under vilka förhållanden.
King Grub
2007-03-05, 17:41
Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96.
J Am Diet Assoc. 2005 May;105(5):743-60.
Skulle jag skippa frukosten skulle jag nog vara totalt utmärglad vid lunch...
Frukosten är enligt mig den viktigaste målet på dagen, som man inte ska slarva med.. dessutom är ju havregrynsgröt såååå gott :D
nej tbh smakar det skit, men jag äter det ändå
Det stämmer rätt bra när de säger att det är dagens viktigaste måltid. Jag klarar mig absolut inte utan en bra frukost i kistan.
Frukost for the win!!
Är det inte just detta man gör om man äter enligt IF modellen?
Undrar lite eftersom IF verkar vara väldigt positivt omskrivet på det här forumet.
Var ligger skillnaden?
Djur som får fasta periodiskt uppvisar förbättrad glukosmetabolism och förbättringar vad gäller hjärt- och kärlfaktorer.
http://www.pnas.org/cgi/content/full/100/10/6216
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/6/1921
Människor som får äta sina kalorier i ett mål per dygn uppvisar lägre kortisolnivåer, mindre mängd kroppsfett och ökad mängd muskelmassa. Samtidigt påverkades kolesterolnivåer negativt (alltså i innebörden dåligt), och hungersymptom ökade.
Tilläggas skall, att mätningarna gjordes vid en tidpunkt på dygnet, som kan förvränga resultaten, men en indikation i alla fall.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981
En tränande som förlägger en majoritet av sitt näringsintag efter träning skapar antagligen bra förutsättningar för återhämtning och tillväxt.
Inte meningen att vara näsvis...
Bara nyfiken... =)
Försämrad insulinkänslighet, försämrade blodfettvärden och sämre mental prestationsförmåga.
Kroppen kan inte klockan. Om man inte är hungrig på morgon, finns det verkligen en rimlig chans för negativa konsekvenser om man struntar i att äta? Ibland kastar man ju i sig mat sent på kvällen dagen innan, och håller sig mätt en lång tid efteråt som konsekvens...
Kroppen kan inte klockan. Om man inte är hungrig på morgon, finns det verkligen en rimlig chans för negativa konsekvenser om man struntar i att äta? Ibland kastar man ju i sig mat sent på kvällen dagen innan, och håller sig mätt en lång tid efteråt som konsekvens...
Däremot så vet ju kroppen när den vaknat.. Tror inte att det spelar någon roll när man äter sin frukost, så länge man gör det någorlunda närapå uppvaknandet.
King Grub
2007-12-30, 05:27
Kroppen kan även klockan; det finns definitivt en cirkadisk påverkan av ätande - nattätande är betydligt sämre metabolt sett än dagätande, t ex.
Frågan gäller 5-8 h efter man vaknat och då är man garanterat lite mer än bara sugen på Kolbasz, Salsicca och Picaro.
Animalistic
2007-12-30, 11:45
hur är det med katabolismen?
mer än normalt katabol?
jag har fått för mig det *rolleyes*
King Grub
2007-12-30, 12:23
Proteinnedbrytningen är större än proteinnybildningen i fastande tillstånd, även om detta kan kompenseras vid andra tillfällen med födointag.
hmm jo där har ni en poäng, 5-8h efter man vaknat är man nog i princip alltid hungrig oavsett hur mycket man slängt i sig dagen innan.
Proteinnedbrytningen är större än proteinnybildningen i fastande tillstånd, även om detta kan kompenseras vid andra tillfällen med födointag.
Har inte du skrivit förut att det inte spelar någon roll hur ofta man äter? Eller vad har man missat nu?
King Grub
2007-12-30, 13:00
Slå upp ordet "kompensera" i en ordlista.
Slå upp ordet "kompensera" i en ordlista.
Inga problem att skippa frukosten om man fått i sig de extra kalorierna kvällsmaten innan då, såklart?
insolation
2007-12-30, 15:44
kompensera ge kompensation, ersätta, uppväga, gottgöra, utjämna
med andra ord så blir det iaf inte sämre...
Inga problem att skippa frukosten om man fått i sig de extra kalorierna kvällsmaten innan då, såklart?
Problem för vad?
Om du enbart tänker på proteinbalansen så fungerar det förmodligen hos de flesta att äta senare och då äta tillräckligt för att växa.
Det som fick mig att reagera först var grubs inlägg:
Gäller dessa alternativ även också vid exempelvis dubbel kvällsmat. Eftersom Martin (Grandmaster) diskuterat att det mentala är från individ till individ med att inte äta frukost eller inte. Tror bl.a. han har refererat till en studie om skolelever som koncentrerar sig bättre med att skippa frukosten, för att visa andra sidan av myntet.
Det vara knappast ett påhopp, vilket ni verkar ha fått för er!
Men jag tror inte Grandmaster skulle rekomendera någon att skippa frukosten för att prestera bättre i skolan.
Min åsikt där, är att resultatet skulle bli katastrof.
Kombinera rekomendationen att skippa frukosten med jargongen att skollunchen är äcklig och vi får lågpresterande skolungdomar som lever på skräp.
Skulle jag skippa frukosten skulle jag nog vara totalt utmärglad vid lunch...
Frukosten är enligt mig den viktigaste målet på dagen, som man inte ska slarva med.. dessutom är ju havregrynsgröt såååå gott :D
+ 1
:)
Men jag tror inte Grandmaster skulle rekomendera någon att skippa frukosten för att prestera bättre i skolan.
Min åsikt där, är att resultatet skulle bli katastrof.
Kombinera rekomendationen att skippa frukosten med jargongen att skollunchen är äcklig och vi får lågpresterande skolungdomar som lever på skräp.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2638206
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2638206
:confused:
Ingen nyhet att anorektiker ofta är ambisösa med extremt höga krav på sig själva.
Då tror jag att de först var duktiga i skolan och därefter placerade extrema krav på sina axlar än att de levde ut kraven i självsvält och förbättrade sina betyg.
Med risk för varningar från moderatorer osv..
Ska man verkligen ha försök till pro-självsvält trådar på ett träningsforum?
Det är ganska störande.
King Grub
2007-12-31, 21:28
Att fördela om energiintaget och ändra måltidsfrekvensen måste inte vara självsvält. Det kan t o m vara överätning, även om större sammanhängande delar av dygnet är utan födointag. Vi censurerar inte ämnen och åsikter bara pga av att en minoritet inte kan hantera en diskussion. Jag går upp kl 5, äter första målet vid 10-tiden. Svälter jag?
RanShi: Jag bulkade upp mig 2kg i höstas genom att "svälta" 18h/dygn, och äta 6h.
Då är jag helt efterbliven.
Kan någon upplysa mig?
Det hela låter väldigt konstigt.
King Grub
2008-01-01, 05:20
Man väljer att äta färre och större mål i stället för fler och mindre helt enkelt.
Eddie Vedder
2008-01-01, 07:58
Lite konstigt att det reageras så på att vissa väntar sålänge med mat efter att man vaknar men inte ifrågasätts det direkt om en person väljer att undvika mat efter 18:00 och sedan kanske äter frukost runt nio på morgonen dagen efter.
Även det är en ganska lång fasta. 16:30 åt jag middag igår, det var en jäkla massa mat. Åt precis upp min frukost och har inte känt mig dödshungrig trots många timmar utan mat.
Okej, nu börjar det hela låta intressant.
Men varför ska man hellre välja att äta färre och större mål; det är väl exakt som innan man tränade?
Har själva "fastan" någon positiv effekt eller är det bara pga. att man helt enkelt inte orkar planera flera mål och inte har tid men ändå får i proteinmängden på få måltider?
Helt enkelt, finns det några belägg eller "scientific reports a la King Grub" som stödjer färre och större måltider-konceptet?
Eddie Vedder
2008-01-01, 13:26
Helt enkelt, finns det några belägg eller "scientific reports a la King Grub" som stödjer färre och större måltider-konceptet?
Jo det finns gott om evidens som talar både för det ena och för det andra. Summa summarum är att man helt enkelt borde leva efter det måltidsmönstret som passar ens siyuation bäst.
IF är för extremt för mig men fortfarande tycker jag om att äta stora måltider och frukost, lunch och middag duger gott. Är jag dock hungrig däremellan tar jag såklart ett mellanmål.:)
Vad menar du förresten med "det är väl exakt som innan man tränade?
"?
Doctor Snuggles
2008-01-01, 13:30
Ja, själva fastan har sannolikt en hälsofrämjande effekt (iaf om man tittar på djurstudier, är väl inte helt bevisat hos människor). Nu minns jag inte exakt men det påstods finnas träningsrelaterade fördelar också, kanske var det hormonresponsen... Leta efter trådar Grandmaster har vart med och postat i, finns en del info där.
Vad menar du förresten med "det är väl exakt som innan man tränade?
"?
Well, själva konceptet att äta sällan..och mer. Gillar idén att man ökar antalet måltider och verkligen äter varenda, blir mer peppad och det känns mer "äkta". Det är väl mest psykologiskt för mig, den delen. Skillnaden är väl att man äter mycket mer protein nu än innan man tränade, såklart.
Eddie Vedder
2008-01-01, 14:13
Well, själva konceptet att äta sällan..och mer. Gillar idén att man ökar antalet måltider och verkligen äter varenda, blir mer peppad och det känns mer "äkta". Det är väl mest psykologiskt för mig, den delen. Skillnaden är väl att man äter mycket mer protein nu än innan man tränade, såklart.
Ja det är nog psykologiskt, på samma sätt är det psykologiskt för mig. Hatar att smålarva mig med minimåltider och äta stup i kvarten.;)
Jag tror du har en egen bild av hur "man"(vem det nu är?) äter om man tränar. Själv äter jag inte på något särskilt sätt för att det ska vara extra bra för träningen, begreppet "träningsmat" tycker jag är överskattat. Sålänge maten är i tillräcklig mängd och mestadels hälsosam så duger den gott ovh väl för den som vill prestera.
Ja det är nog psykologiskt, på samma sätt är det psykologiskt för mig. Hatar att smålarva mig med minimåltider och äta stup i kvarten.;)
Jag tror du har en egen bild av hur "man"(vem det nu är?) äter om man tränar. Själv äter jag inte på något särskilt sätt för att det ska vara extra bra för träningen, begreppet "träningsmat" tycker jag är överskattat. Sålänge maten är i tillräcklig mängd och mestadels hälsosam så duger den gott ovh väl för den som vill prestera.
Okej, nice.
Men finns det inte nån slags tidsberoende gräns för kroppen om man har vissa näringsämnen i sig för länge; att näringsämnen som bara ligger där för länge på nåt sätt "försämras"?
:confused:
Ingen nyhet att anorektiker ofta är ambisösa med extremt höga krav på sig själva.
Då tror jag att de först var duktiga i skolan och därefter placerade extrema krav på sina axlar än att de levde ut kraven i självsvält och förbättrade sina betyg.
Första meningarna var det intressanta:
"Det är klarlagt att hungerhormonet ghrelin, som stiger under fastan, ökar inlärningsförmågan och den långsiktiga retentionen av sinnesintrycken. Det är sannolikt att detta gäller även för människor och, anekdotiskt, har dessa effekter rapporterats."
Som sagt, detta var bara för att visa andra sidan myntet. Finns säkert en del psykologiska faktorer som spelar in.
Tycker själv jag känner mer koncentration om innan frukost om jag inte jobbar fysiskt eller ätit dåligt kvällen innan (båda har säkert med kaloriintaget att göra).
KING GRUB: Känner du dig mindre koncentrerad den tiden innan du äter frukost?
King Grub
2008-01-01, 16:36
Nej, tvärtom.
Första meningarna var det intressanta:
"Det är klarlagt att hungerhormonet ghrelin, som stiger under fastan, ökar inlärningsförmågan och den långsiktiga retentionen av sinnesintrycken. Det är sannolikt att detta gäller även för människor och, anekdotiskt, har dessa effekter rapporterats."
En snabb sökning på nätet gav att grelin stimulerade hippocampus och gav bättre minne och inlärning...hos möss ?
Finns det fler försök utförda på mäniskor där man stimulerar bildandet av grelin och mäter en ökad förmåga av det vi kallar inlärning ?
Eddie Vedder
2008-01-01, 17:13
Men finns det inte nån slags tidsberoende gräns för kroppen om man har vissa näringsämnen i sig för länge; att näringsämnen som bara ligger där för länge på nåt sätt "försämras"?
"Bara ligger" var då?
Först blandas ju all mat och dryck i magsäcken (till en stor "gröt" som kallas kymus) för att sedan portioneras ut och metaboliseras kontinuerligt. Så magsäckstömningen, matsmältningen, absorbtionen av näringsämnen i tarmen och slutligen metaboliseringen av dessa pågår ju hela tiden.
En riktigt stor måltid kan dels finnas kvar i magsäcken samtidigt som en annan del redan finns i blodet som fria fettsyror, monosackarider, aminosyror och absorberade mikronutrienter.
Eddie Vedder:
Så allt man äter (näringsämnena) ligger helt enkelt och köar tills det behandlas och kan inte brytas ner av andra "naturliga" ämnen innan "kroppen" tar upp dem?
Jag är ganska..inte så lärd...om jag ska vara ärlig.
Så jag uppskattar svaren!
Eddie Vedder
2008-01-01, 17:51
Eddie Vedder:
Så allt man äter (näringsämnena) ligger helt enkelt och köar tills det behandlas och kan inte brytas ner av andra "naturliga" ämnen innan "kroppen" tar upp dem?
Nej det var ju just så jag skrev att det inte är.
Det du kallar att "köa" skulle väl i såna fall kunna liknas vid magsäckstömningen. Där ligger maten och väntar på att portioneras ut (lite förenklat då, det händer ju förstås saker även i magsäcken) och sedan hydrolyseras proteinet, kolhhydraterna och fettet till mindre och mindre beståndsdelar.
När spjälkningen är fullständig absorberas ämnet. Det är inget konstigt med det, precis så det ska vara.:)
En snabb sökning på nätet gav att grelin stimulerade hippocampus och gav bättre minne och inlärning...hos möss ?
Finns det fler försök utförda på mäniskor där man stimulerar bildandet av grelin och mäter en ökad förmåga av det vi kallar inlärning ?
De flesta studier gör ju på möss, och är ofta överförbara till människor. Det enda jag vill få ut var "andra sidan av myntet". Jag själv har på en längre tid nu väntat med frukosten cirka fem timmar och känner mig precis som king grub, mer koncentrerad tiden på "fastan".
Möss är inte mäniskor.
Jag tror inte att lärandet går att koppla till enskilda molekyler. Däremot går det att skapa förutsättningar för lärandet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lev_Vygotsky
Vygotsky formulerade lärandet i ett samspel med andra.
Min bild är att lektionen innan lunch är den minst produktiva lektionen på dagen. Förmågan att koncentrera sig var sämst då.
Nej det var ju just så jag skrev att det inte är.
Det du kallar att "köa" skulle väl i såna fall kunna liknas vid magsäckstömningen. Där ligger maten och väntar på att portioneras ut (lite förenklat då, det händer ju förstås saker även i magsäcken) och sedan hydrolyseras proteinet, kolhhydraterna och fettet till mindre och mindre beståndsdelar.
När spjälkningen är fullständig absorberas ämnet. Det är inget konstigt med det, precis så det ska vara.:)
Så ämnena spjälkas helt enkelt tills dom kan absorberas?
Så om man äter grymt mycket under en måltid och det tar ganska lång tid tills allt absorberas, så kan man alltså få det att kännas som om man ätit 2 mindre måltider under samma tidsintervall, rent teoretiskt?
Eddie Vedder
2008-01-01, 20:20
Så ämnena spjälkas helt enkelt tills dom kan
absorberas?
Ja har det inte spjälkats kan det inte absorberas, molekylerna är alldeles för stora för att ta sig in i tarmcellmembranet om inte molekylen hydrolyserats tillräckligt.
Intakta proteiner måste spjälkas till fria aminosyror alternativt väldigt små peptider, kolhydraterna måste bli monosackarider o.s.v.
Så om man äter grymt mycket under en måltid och det tar ganska lång tid tills allt absorberas, så kan man alltså få det att kännas som om man ätit 2 mindre måltider under samma tidsintervall, rent teoretiskt?
Ja.
Inte bara i teorin, det fungerar på jut det sättet alldeles utmärkt även i praktiken. Det är ju därför många av oss föredrar större och färre måltider än massa småmåltider.
CoolHandLuke
2008-01-01, 21:41
Jag blir mindre hungrig av att äta mer sällan. Ju oftare jag äter ju hungrigare blir jag.
Alfred Nobel
2008-01-01, 23:22
CoolHandLuke instämmer med dig, jag håller mig därför till 3 basala måltider med en dryck innan/efter träning. Små äter jag under dagens lopp retar jag bara upp magen och gör den hungrig.
Mjo, exakt samma sak händer mig som ovanstående skrivit om..
Käkar man en frukost på 5-6 ägg och gröt; för att 2 timmar senare käka en normalstor lunch, ta kreatinet 30 minuter innan och dextropur 10 minuter innan träning, en mandarin och ett äpple direkt efter träning (med kreatinet) och efter 10 minuter en ganska stor post-workout måltid med ungefär 300 g kött och en massa ris; så är det konstigt att jag känner att jag svälter ca. 3 timmar efter.
Det är nog mitt öde att bli sumobrottare, eller nåt sånt.
Alfred Nobel
2008-01-02, 10:25
RanShi antagligen :thumbup:
Niklas Sjöö det e stekigt, stek, stek, stek...
Men jag tänker fan fortsätta äta så. FOOD!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.