Visa fullständig version : Har råoljan varit bra eller dålig för mänskligheten?
Det är inte över ännu, men hittills har råoljan har givit oss billig energi men även miljöförstörelse, konflikter m.m. Vilket tror du, efter en titt i backspegeln, väger tyngst; fördelar eller nackdelar?
Tror du att du ger samma svar om några decennium?
Svår fråga det där, känns som jag får grunna på den ett tag. Säger pass så länge.
Jag tror det gett mest fördelar. Tänk bara på all plast som finns i världen och vad den gör för nytta. Det är inte mycket man skulle kunna ersätta plast med. Miljöförstöringen klarar vi förhoppningsvis av, om bara alla som är kritiska får upp ögonen och ser vad vi håller på att göra med världen.
Utan oljan hade vi suttit i våra hyddor och frusit.
utan oljan hade det nog inte gått så långt i utvecklingen att vi kunnat upptäcka att det leder till problem..
Tror oxå att det varit det mer bra än dåligt
Än så länge har den ju varit superbra, men det kanske dom inte kommer tycka längre fram i tiden.
Började fundera på ifall inte svaret är avhängigt hur man ser på vad som är "bra" för mänskligheten. Ifall målet är att vår ras ska överleva så länge som möjligt på jorden, oavsett levnadsstandardstandard, kanske det hade varit bättre om vi hade fortsatt bruka jorden bakom oxar tio.
Eller är en kortare period med högre levnadsstandard mer värd? Man tillämpar ibland ett kvalitetsindex för en enskild människas levnadsår där sjukdomar gör att det så kallade fullvärdiga livet förkortas något. Egentligen bara ett sätt att få ett bättre statistiskt mått på hur folkhälsan är än antalet år alla lever. Det kanske inte är någon vits att leva 90 år om de sista 20 är med KOL.
På samma sätt borde man kanske se oss människor.
Med det inte sagt att jag tycker en generation har rätt att totalt slå undan benen för nästa genom att på väldigt kort tid förbruka en resurs, men jag vill bara ifrågasätta att det skulle finnas en plikt att vara långsiktigt hållbar in absurdum som vissa menar. Inte trådskaparen alltså - men vissa(tm).
Med det inte sagt att jag tycker en generation har rätt att totalt slå undan benen för nästa genom att på väldigt kort tid förbruka en resurs, men jag vill bara ifrågasätta att det skulle finnas en plikt att vara långsiktigt hållbar in absurdum som vissa menar. Inte trådskaparen alltså - men vissa(tm).
Är det inte ett större problem att man egentligen tänker väldigt kortsiktigt? Jag har uppfattningen att det är i alla fall vanligare att tänka på hur man själv kommer ha det än hur ens barnbarns barn kommer att ha det. Även om det säkert förekommer att folk tänker 40 000 år frammåt :)
---
Som svar på trådfrågan så hmmmmmmm ur ett mänskligt perspektiv så om vi inte går under pga miljöförstöring och exploatering så är det nog inte så dumt med olja. Annars är det dumt med olja :) Det är väl svårt att säga om vi borde ha "tagit det lugnt" med att förbränna fossila bränslen och istället ha väntat på miljövänligare alternativ, vi kanske behöver överväldigande hot framför oss för att utveckla något mycket bättre, mycket mer hållbart.
Råoljan har inneburit en fantastisk utveckling inom industrierna och har underlättat människors vardag något fruktansvärt. Det är väl tack vare råoljan de allra flesta har ett arbete att gå till.
Utan råoljan hade vi, som tidigare nämnt, suttit u våra lerhyddor.
Är det inte ett större problem att man egentligen tänker väldigt kortsiktigt? Jag har uppfattningen att det är i alla fall vanligare att tänka på hur man själv kommer ha det än hur ens barnbarns barn kommer att ha det. Även om det säkert förekommer att folk tänker 40 000 år frammåt :)
Ja, det är nog ett större problem. Men jag är en superhjälte utan fruktan för även de små ting som hotar den intet ont anande mänskligheten.
Chanserna för att den mänskliga rasen ska få ett så långt liv som möjligt tror jag har ökat iomed användandet råolja.
Den har självklart varit både bra och dålig, men människan är anpassningsbar och jag tror att allt i slutändan hade blivit mycket bättre utan olja. Framförallt för miljön.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.