handdator

Visa fullständig version : Är det en bra blanding på min kost?

trobban
2007-03-04, 15:04
Hej,
jag hade tänkt gå ner lite mer i fettvikt över en längre tid och det här är en vanlig kost för mig för en dag;
kvarg, "sockerfri" myssli, pannbiffar på nötfärs 12 % fett stekt i rapsolja, sallad på morötter, kålrot, purjolök och rotselleri, sötmandel, lite linfrö, banan, makrill på burk som mellanmål ibland, whey 80, Esapro och malto de dagar jag styrketränar. En multivitamin/mineraltablett samt en omega 3 tablett per dag.
Ser kosten OK ut i långa loppet dvs är den hälsosam för mig eller missar jag något kritiskt/viktigt med en sådan här kost? Behöver jag mer frukt eller grönsaker för att vara hälsosam eller riskera att få cancer tex?
Ligger på ca 35 % prot, 45 % kolh och 20 % fett...
Gärna input från kunniga såsom Grubben etc...killen kommer säkert leva och frodas till han e en bit över 100 år:)

Max
2007-03-04, 17:14
Äter du inget spannmål, potatis eller ris?
Inga frukter förutom banan? Endast de grönsaker du räknade upp?

Eddie Vedder
2007-03-04, 18:49
Hej,
jag hade tänkt gå ner lite mer i fettvikt över en längre tid och det här är en vanlig kost för mig för en dag;
kvarg, "sockerfri" myssli, pannbiffar på nötfärs 12 % fett stekt i rapsolja, sallad på morötter, kålrot, purjolök och rotselleri, sötmandel, lite linfrö, banan, makrill på burk som mellanmål ibland, whey 80, Esapro och malto de dagar jag styrketränar. En multivitamin/mineraltablett samt en omega 3 tablett per dag.
Ser kosten OK ut i långa loppet dvs är den hälsosam för mig eller missar jag något kritiskt/viktigt med en sådan här kost? Behöver jag mer frukt eller grönsaker för att vara hälsosam eller riskera att få cancer tex?
Ligger på ca 35 % prot, 45 % kolh och 20 % fett...
Gärna input från kunniga såsom Grubben etc...killen kommer säkert leva och frodas till han e en bit över 100 år:)

Bra variation mellan fettkällor å helt okej energifördelning överhuvudtaget skulle jag påstå om det nu stämmer. Jag blir lite tveksam när den enda egentliga kolhydratkällan du nämner är müslin, det är en bra källa till kolhydrater men äter du müsli till kött och fisk o.s.v. oxå? Bröd, potatis, ris m.m. kan du klara dej utan, det är inte så att det är livsviktigt, dock har jag svårt att se hur den kosten kan bestå av 45% kolhydrater?

Som talaren ovan redan nämnt skadar det inte med ytterligare lite variationer på frukt-och gröntsidan, exempelvis mörkgröna grönsaker såsom spenat å broccoli.

NisseEriksson
2007-03-04, 21:36
Det går inte att utvärdera din kost på en dags exempel.
Grönsakerna ser ok ut, kolhydratskällor som är nämnda innan , var är de?
Bra kost för övrigt, ingen risk för cancer eller dylikt, bara du varierar dig.

trobban
2007-03-05, 12:13
Havregryn glömde jag nämna. I princip äter jag biff och nämnda grönsaker...dvs. rotgrönsaker. Jag äter äpplen också. Mina kolhydratkällor blir ju grönsakerna, frukten, mysslin, havregrynen och malton som jag ser det. Jag e trött på att koka potatis, ris och fan ingen pasta för min del. Jag har räknat ut på Excelmallen att min kostfördelning blir som jag skrev och det blir faktiskt 45 % kollisar. En del blir ju i form av malto i samband med träning och de dagar jag inte tränar får jag väl dra i mig någon brödskiva eller något sådant. Broccoli e bra...det tänker jag köpa och spenat också. Gällande grönsakerna så blir det runt 500-700 gr per dag. Vad e det för fel att byta ut potatis och ris mot grönsaker?

Eddie Vedder
2007-03-05, 12:22
Havregryn visste vi redan att du äter, müsli består lixom till stor del av havregryn.

Det är absolut inga fel alls att byta ut kolhydratkällor som potatis å ris mot grönsaker, frågan va mest hur du kunde komma upp i 45% kolhydrater. Brukar va svårt att få i sej så mycke kolhydrater via frukt å grönsaker. Annars är det inga fel alls som sagt, sålänge du mår bra å det fnkar så kör på det sättet du gör.

trobban
2007-03-05, 12:47
Jag tror att det blir bra...185 g prot, 245 g kolh och ca 50-75 g fett. Jag har svårt att variera mig och jag har inte ätit så mycket grönsaker tidigare men vill få till en ändring och bli "mer hälsosam". Jag vill inte göra det på fel sätt och glida iväg på ett spår som i långa loppet skadar mig. Jag såg en svensk bodybuildare på TV och han käkade i princip kyckling, ris och ärtor till lunch och middag varje dag. Han hade även torsk i frysen...Han verkade så insnöad och varierade sig inte alls och jag undrar om det är bra i längden. Jag kan själv bli sådan och vill bryta mitt gamla mönster...Tack för er input!:)

Sniggel
2007-03-05, 14:11
Jag tycker din "ensidiga" kost ser ganska bra ut för att vara ensidig faktiskt.
Du kan ju variera vilka grönsaker du få i dig, ta apelsin istället för banan ibland, och som du själv nämnde, äta bröd de dagar du inte tränar.
Jag antar att du tänkte följa detta schemat medans du går ner i vikt och sen ändras kosten igen?

trobban
2007-03-05, 19:28
I princip hade jag tänkt följa det...När det e dags att öka lite i vikt och muskler så hade jag tänkt äta lite mer energität mat såsom pasta och så men inga större förändringar. Faran ligger i att äta mer och mer på Donkan, kebabrullar etc när man skall gå upp i vikt istället för att öka mänden "kvalitativ" mat...

Eddie Vedder
2007-03-05, 19:52
Kaloririk mat är inte per definition "onyttig mat", det är inte alls svårt att få i sej mycke kcal genom mer näringsrik mat. Standardmjölk, mackor med smör å leverpastej/ost/stekt ägg+kaviar etc. (kaloririka å, enligt mej, nyttiga mackor). Extra olja å nötter nämns alltid i det här sammanhanget vilket är befo´gat då det både är väldigt nyttigt å energirikt. Alla former av drickbara kcal är bra vid viktuppgång så fruktjuicer å mjölk som sagt är ju bra att ta till. Lite mättnadskänsla men ändå ansenlig mängd energi om du drar i dej exempelvis en halvliter av båda på en dag.

trobban
2007-03-06, 00:58
Jo...med kvalitativ mat menar jag näringsrik mat som du säger. Kebabrulle och Donken anser jag vara kaloririk mat men näringsfattiga sett till energin du får i dig....