handdator

Visa fullständig version : Tradera/E-bay: Hur få ut bra betalt

B-jay
2007-03-03, 13:24
Ska sälja en mobiltelefon på Tradera eller E-bay.

Finns det några bra knep för att få ut så mycket betalt som möjligt.

Jag vill ha ett reservationspris på 2500 kr(Vilket är ganska billigt ändå).
Bör man starta auktionen på 1 kr som många gör för att locka folk som tror dom kan göra ett riktigt klipp, eller ska man lägga ett något högre utgångspris?

Finns det några andra tips och knep man kan använda sig av?
Har aldrig sålt något på auktionssajter förr, någon som har mycket erfarenhet av detta?

j_p
2007-03-03, 13:46
Jag har inte så stor erfarenhet, men när det gäller tradera tycker jag personligen reservationspris är riktigt puckat. Bojkottar alltid auktioner med reservationspris för att jag helt enkelt tycker man kan lägga utgångsbudet på den nivå man tycker är rimlig istället för att larva sig med 1kr osv. Lite samma grej som att lägga ut en lägenhet några hundra tusen lägre än vad man egentligen godtar bara för att få folk på visningen. Larv.

Ganymedes
2007-03-03, 20:10
1) Stava rätt och använd korrekt gramatik (sorry alla språkpolis-poliser ;) )
2) BRA produktbild, inget gryningt skit från nån mobilkamera och inga löskukar som syns i bakgrunden
3) Kort men relenvant och informativ text och slagkraftig rubrik
4) använd "utvalda objekt"!
5) placera i RÄTT kategori, många missar detta faktiskt, typ lägger i "övrigt" när det finns en jättebra kategori
6) Lägg INTE ett för högt utropspris, för då tror folk att de inte kommer göra "drömklippet" och skiter därför att bjuda.
7) Lägg in din annons inför/under löning, den ska inte avslutas när folks pengar börjar tryta.

Lycka till!

Shakemynuts
2007-03-03, 21:12
Bra tips Ga(n)ymedes! :)

Eftersom det är en mobil du säljer så kan du som självklart inte få mer än du gav för den, så bara för att kan du lägga ett Köp nu pris på bara ett par hundra under nypriset, ifall nån nappar. Jag har lyckats med det ett par gånger.

Reservationspris borde du egentligen inte ha. Men det kan va bra om man har något ganska dyrt, som man inte vill ska råka gå iväg för 20kr. Så om mobilen är en populär mobil som lätt trissas upp i priset (se efter andra auktioner på Tradera kanske) så behöver du nog inte ha det.
Där har man också gjort några klipp. :D Sitta o kolla på Sista minuten auktioner och bara buda på saker som är skitlågt men värt mycket pengar, för att senare sälja igen! :)

jontahontas
2007-03-04, 13:01
Tycker mig inte se det men det är viktigt att auktionen syns - därav är alla äckligt dyra tillägg tradera / ebay vill att du ska göra faktiskt värda att lägga pengar på.