Visa fullständig version : Använder ni träningsbälte?
Fredszky
2003-03-06, 13:29
Undrar hur många som använder träningsbälte här!
Kör ni med träningsbälte för att avbelasta ryggen?
Ninjasmurf
2003-03-06, 13:35
kör alltid med bälte när jag kör tungt på knäböjen..kan inte kör marklyft eftersom ryggen e paj.
andvänder alltid bälte i dom övningar som det kan behövas i..
vågar typ inbte köra tunga mark utan bälte längre :)
Valrossen
2003-03-06, 14:22
Har bälte när jag kör Knäböj under 4 reps och vid skivstångsrodd. Aldrig annars.
Aldrig. Har iofs inte kört på monster vikter heller dock.
King Grub
2003-03-06, 14:57
När vikterna närmar sig 200 eller över i böjen är det dags att spänna på sig bältet. :bpump:
Fultjack
2003-03-06, 15:12
brukar ha det när man kör 1-4 reps i knäböj. mark + att jag alltid har det i stående rodd, tycker det tar för mkt på korsryggen annars ...
Kör med bälte i:
-knäböj
-marklyft
-militäpress (utanstöd för ryggen dvs stående eller sittande utan ryggstöd)
-vad press i smithen (+300kg på stången gör att men bör ha eftersom man inte har något att balansera kroppen mot.)
-skivstångsrodd på vikter +120kg
Jag kör med relativ stora vikter och däför går säkerheten först.
//Andreas
Aldrig. Böjer (fulla) 200kg och marklyfter 250+, men har aldrig känt något större behov att ett bälte. Jag tror att man tjänar på att undvika bälten och andra hjälpmedel och istället låter kroppen anpassa sig till vikterna - och det gör den INTE med ett bälte.
Kör bälta på knäböj, skivstångsrodd samt stelbenamarklyft... för att spara ryggen lite, tränar ändå den i så många andra övningar,,,,
Japp, i böj så gör bältet nytta!
feldtarn
2003-03-07, 20:48
lite översvank så jag behöver det när jag tränar vader, skivstångsrodd,hantelpress o militärpress axlar, kapp.....
blir helt paj annars....
men lite disco är det ju:em:
gleipner
2003-03-07, 21:26
Ser det som självklart att använda bälte.Av rena säkerhetsskäl,ryggen är jag rädd om.
Gillar att köra knäböj och marklyft på gränsen av vad den tål.:naughty:
Nepp. Inga bälten, lindor, dragremmar, handskar eller dylikt.
Har däremot på mig strumpor, skor, kalsong, byxa och tröja. Och en vattenflaska i handen (den får emellertid stå på golvet under själva övningarna).
Använder aldrig bälte.
Ligger iofs bara runt 100 kg i böj och mark.
Under uppbyggnaden används det ej , men rena tävlings grenar åker det på Mark och böj , meningen är ju att man ska va stark med utrustningen på (SL)
Bara när jag kör riktigt tunga knäböj och marklyft... Då menar jag när jag kör 1-3:or
Har ännu inte känt att jag skulle behöva ett bälte, och kom inte med snacket om att jag inte tränar tungt nog ! :em:
kaminmannen
2003-03-12, 00:14
Med i knäböj och ibland i stångrodd. Jag tycker att det bara är i vägen i marklyft.
En gång provade jag bälte i marklyft, det var obehagligt.
Japp. har både Valeobälte och klassiskt styrkelyftsbälte. Dessutom remmar (flera olika), lyftardojjer, burk med magnesium, knäskydd och lindor. Bältet sitter på hela passet (enda sättet att få hem det - har säkert försett stora delar av norra stor-Stockholm med bälten) men jag drar inte åt det förrän det börjar bli tungt. Över 200 i böj och mark - då ska det vara där.
allan
HookersUnited
2003-03-18, 13:53
När jag kör marklyft och knäböj.
Fick lust att bumpa denna tråd, sedan svarade ju faktiskt Allan på frågan jag ställt mig flera gånger utan att få svar: Hur mkt ska det vara på stången när man behöver bälte?
mangemani
2005-11-30, 14:45
funderar på att skaffa nu när ryggen krånglar.
testade syrrans killes bälte nu under rehaben och det underlättade för ryggen en aning kände man.
så när jag får tillfället så ska jag köpa ett.
Akta er för att använda bälte i böjen. Man kan knäcka revbenen ;)
Nitrometan
2005-11-30, 14:47
200. Det är gränsen. Över 200 åker bältet på.
Sen har det hänt att det har åkt på vid lägra vikter också, om inte ryggen känns helt fräsch.
Karl_alfred
2005-11-30, 15:36
Japp. har både Valeobälte och klassiskt styrkelyftsbälte. Dessutom remmar (flera olika), lyftardojjer, burk med magnesium, knäskydd och lindor. Bältet sitter på hela passet (enda sättet att få hem det - har säkert försett stora delar av norra stor-Stockholm med bälten) men jag drar inte åt det förrän det börjar bli tungt. Över 200 i böj och mark - då ska det vara där.
allan
Menar du rent generellt att bälte ska va på över 200? Eller är det för din egen del detta gäller?
Menar en sådan grej lär ju va ganska relaterad till hur mkt muskler man har och delvis hur mycket man väger. En kille på 70 kg lär ju ha mycket störe behova av det medans en kille runt 100kg o över inte alls kasnke behöver det.
Använder inte bälte just nu, men ska börja med det i v-bar.
Karl_alfred
2005-11-30, 15:40
Svar op frågan nej jag använder det inte, jag tycker generellt inte om hjälpmedel i träningen. Men ser heller inte det som ett problem om folk gör det, de är upp till var och en.
jo jag använder fortfarande bälte. (svarat en gång 2003 redan)
men numera använder jag det bra mycket mindre än tidigare, körde allting utan ett tag då jag märkte att bålstyrkan blivit mycket sämre..
strong-man
2005-11-30, 16:27
200+kg då åker bältet på i mark
och vid 140kg i böjen och ibland när man kör tunga militärpresar :bpump:
Har först nu börjat komma upp i vikter där bälte kanske skulle vara bra. Så svaret är nej för tillfället, men kommer bli ja ganska snart hoppas jag.
Använder inte träningsbälte (då jag kör på lätta vikter).
Nope använder inte bälte, än iaf.
Använder inte bälte och behovet lär inte finnas på ett tag med de vikter jag kör på i marklyft och knäböj. :laugh:
I takt med att jag ökar så ska jag nog fortsätta utan bälte så länge jag kan.
Jag har bälte kanske inte så mycket för att avbelasta utan för att få mer kraft,
speciellt när arbetsseten kommer. Brukar dock alltid värma upp utan, men koppla på bältet runt 1-2 uppvärmningsset före arbetsseten.
Dissector
2005-11-30, 18:28
Kör med träningsbälte ibland, beror på om jag känner för det eller inte, men aldrig i annat än knäböj, möjligtvis marklyft. Man ser ju många som kör med det i exempelvis stångcurl o.s.v, men det känns lite overkill tycker jag, men det kanske är effektivt, ingen aning.
Shadow Warrior
2005-11-30, 18:43
Nej, jag har ont i ryggen ändå... *rolleyes*
Nitrometan
2005-11-30, 23:02
Menar du rent generellt att bälte ska va på över 200? Eller är det för din egen del detta gäller?
Menar en sådan grej lär ju va ganska relaterad till hur mkt muskler man har och delvis hur mycket man väger. En kille på 70 kg lär ju ha mycket störe behova av det medans en kille runt 100kg o över inte alls kasnke behöver det.
Det är givetvis en smaksak. Beror lite på hur stabil man är i midjepartiet. Och lite hur nervös man känner sig när man lastar på...
Har inte kört med bälte hittills men det finns ett i hyllan och vid nästa markpass åker det på. Skall prova och se om ett bättre buktryck hjälper mig att hålla upp ryggen. Just nu tenderar jag att fälla ryggen när jag lassar på lite tyngre vikter. -> Rygglyft...
internethjälten
2005-12-01, 22:07
Undrar hur många som använder träningsbälte här!
Kör ni med träningsbälte för att avbelasta ryggen?
Har 2 bälten, ett styrkelyft och ett disco.
Har styrkebältet under knäböj och marklyft, skivstångsrodd etc.
Discobältet har jag som stöd dagen efter ryggpasset om det
behövs för att avlasta korsryggen.
internethjälten
2005-12-01, 22:15
Aldrig. Böjer (fulla) 200kg och marklyfter 250+, men har aldrig känt något större behov att ett bälte. Jag tror att man tjänar på att undvika bälten och andra hjälpmedel och istället låter kroppen anpassa sig till vikterna - och det gör den INTE med ett bälte.
...och då tar du inte kosttillskott heller utan låter kroppen anpassa
sig till endast riktig kost ? -hjälpmedel var ju inte bra
...och sen tränar du väl barfota med för att låta föttrna anpassa
sig till golvet ? -hjälpmedel var ju inte bra
Tycker inte det behövs för tillfället.
Tricklev
2005-12-03, 16:32
...och då tar du inte kosttillskott heller utan låter kroppen anpassa
sig till endast riktig kost ? -hjälpmedel var ju inte bra
...och sen tränar du väl barfota med för att låta föttrna anpassa
sig till golvet ? -hjälpmedel var ju inte bra
Dummste argumentet någonsin.
Någonsin.
Det enda hjälpmedel jag använder är just bälte.
Japp
knäböj
marklyft
militäpress
rodd
och ibland när jag kör bänk vet inte riktigt varför men käns hellt enkelt bra när man skall maxa.
Sen använder jag ett sån smalare träningsbälte ibland på jobbet vid tunga bökiga lyft .. Käns viktigare att ha bälte på jobbet än vad det gör att ha det på gymmet .. [Jobbar på flyttfirma]
kör bälte i (för mig) tunga mark.... körde bälte u böj förut oxå men det har jag lagt ner, kommer mkt djupare utan
Börjar alltid utan. Sen om midjepartiet inte pallar med efter ett par set, så åker bältet på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.