Visa fullständig version : För mycket fibrer?
Militären
2007-03-02, 12:17
Tjenare gott folk!
Har en fråga angående fibrer.
Sitter och lägger upp matschema med diagram och liknande och allt ser bra ut, Protein, Fett Kohyldrater ligger gott under nivån jag vill men fibrer nivån e skyhög!
Har detta någon inverkan på fettet eller så? jag menar, Kommer det att göra att jag går upp en massa i vikt, typ omvandlas till fett eller något eller kommer jag bara bli hård i magen? :P
Tack på förhand!
Tjenare gott folk!
Har en fråga angående fibrer.
Sitter och lägger upp matschema med diagram och liknande och allt ser bra ut, Protein, Fett Kohyldrater ligger gott under nivån jag vill men fibrer nivån e skyhög!
Har detta någon inverkan på fettet eller så? jag menar, Kommer det att göra att jag går upp en massa i vikt, typ omvandlas till fett eller något eller kommer jag bara bli hård i magen? :P
Tack på förhand!
Kommer väl snarare bli så att du får lite orolig mage om du överdriver fiberintaget. Blev så för mig första månaden iallafall, sprang på toaletten hela tiden.
Hur magen reagerar beror mycket på om det är vattenlösliga fibrer eller inte.
Psylliumfrön och hela linfrön är utmärkta fibrer som bara passerar kroppen utan att ge ett näringspåslag och som binder vatten i en geleaktig form, ger kanoneffekt på mage och tarmar :)
Fibrer i allmänhet kräver vatten, ju mer fibrer desto mer vatten lär du kompensera med, annars kan du bli hård i magen = jobbiga toabesök.
Men det där märker du, kroppen säger ifrån.
Nån direkt påverkan på näringsinnehållet gör däremot inte fibrer, förutom att du får mer mättnadskänsla av mat me mycke fibrer i.
machine gun
2007-03-02, 13:31
Mycket fibrer innebär som regel mycket fytinsyra vilket i sin tur innebär hämmat upptag av bl.a. järn och zink. Har även läst något om eventuell hormonpåverkan, men är inte tillräckligt insatt för att uttala mig om just det. Det största problemet med ett överdrivet fiberintag rent gerenellt är att maten blir väldigt voluminös och det blir svårare att få i sig tillräckligt med energi. Men sen är det ju skillnad på lösliga och olösliga fibrer också.
Militären
2007-03-02, 15:16
Ok, Tack för hjälpen!
Då får jag tänka på detta.
Fibrer är dåligt för testosteronhalten :(
Fibrer är dåligt för testosteronhalten :(
Onanering och sex är också dåligt för testosteronhalten på kortare sikt. Skit i att det är dåligt. Förmodligen ingenting som man märker av ändå såvida man inte bara uteslutande lever på morötter. Vilket kommer innebära sina egna problem i framtiden.
Fastna inte så mycket på det här med testosteron.
Hur mycket fiber i g hamna du på?
Tycker man klarar upp till 60g per dag.
Om du har högt energiintag, så du hamnar på mer än 60g per dag, så kan du byta en del fullkornsprodukter mot mer raffinierade, men byt inte ut alla fullkornsprodukter mot sådana.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.