handdator

Visa fullständig version : Glukosgodis?

Cerberus
2007-03-01, 22:08
Läste i senaste body att det e ok o käka under deff, vad kan det vara?

Sega råttor eller dylikt?

Eddie Vedder
2007-03-01, 22:16

Bra å bra, det kan va ett okej val om du kolhydratladdar i jämförelse med fruktosladdat godis. Att det är bra under deff e väl å ta i kanske.

Cerberus
2007-03-01, 22:20
Bra å bra, det kan va ett okej val om du kolhydratladdar i jämförelse med fruktosladdat godis. Att det är bra under deff e väl å ta i kanske.

bättre än vanligt godis då :)

Eddie Vedder
2007-03-01, 22:22
bättre än vanligt godis då :)

Ja de kan man ju säga:)

Cerberus
2007-03-01, 22:25
Ska försöka styra in grisardagarna till mer moderata kolhydratsdagar me bröd, pasta o sånt.

apa_ola
2007-03-01, 22:43

Det fanns inga exempel på sådant godis? *popcorn*

Cerberus
2007-03-01, 22:44
Det fanns inga exempel på sådant godis? *popcorn*

nej :( därför jag undrar. Gissar dock på att det e typ gelegodis..

CoolHandLuke
2007-03-02, 11:51
Torkad frukt har en hel del glukos. Men också fruktos förstås som gör dem lite 'översöta' ibland. Finns ju olika sorter med varierande förhållande. Russin är väl 50-50 ungefär. Stora fördelen är väl att man får i sig mineraler på köpet. Framför allt mineralsalter som kalium och magnesium.

TylerDurden84
2007-03-02, 12:16
Allt som är riktigt segt och svårtuggat brukar innehålla glukossirap som nämnts tidigare. Kolla bara på innehållsdek. att glukossirap står för socker eller eventuellt fruktossirap.

Zakath
2007-03-02, 19:39
Fruktos bör man dock undvika i större mängder, finns ingen sämre vanligt använd kolhydratkälla.

NisseEriksson
2007-03-02, 19:42

Stod det inga exempel i Body?

Sverker
2007-03-02, 19:46
Jag kan inte komma på något glukosgodis:confused:

Självklart finns snacks som pop-corn och salta pinnar som innehåller lite fett, men glukosgodis...

NisseEriksson
2007-03-02, 20:17
I klubbor och dylikt finns glukos för konsistensens skull.
Jag googlade på olika termer men detta var det enda jag hittade.

emmak
2007-03-02, 21:27
Nappar t.e.x är glukosbaserat godis..Är som sagt bara att kolla på påsen om glukossirap står före socker :)

Lizard
2007-03-03, 00:29
Jag kan inte komma på något glukosgodis:confused:

Självklart finns snacks som pop-corn och salta pinnar som innehåller lite fett, men glukosgodis...
Ischoklad! :)

Men det går att göra maräng som återfyllnadsgodis:

Vispa 6 äggvitor bastant tills de skummar upp till en fluffig smet (kan hållas uppochned). Obs!; skålen måste vara absolut ren och torr annars händer inte ett vitten.
Vänd försiktigt i i 3 dl druvsocker och 1/4 tsk minosel® i skummet.

Pluppa ut rejäla klickar på bakplåtspapper. Ugnen ska vara satt på 125 grader och genomvarm. Sätt in plåten och sänk temperaturen till 100 grader (ytan hårdnar till ett skal först). Låt stå en timme i ugnen på 100 grader innan de tas ut.

Perfekt som återfyllnadsgodis.

Lizard

Dnepr
2007-03-03, 00:47
Ischoklad! :)

Men det går att göra maräng som återfyllnadsgodis:

Vispa 6 äggvitor bastant tills de skummar upp till en fluffig smet (kan hållas uppochned). Obs!; skålen måste vara absolut ren och torr annars händer inte ett vitten.
Vänd försiktigt i i 3 dl druvsocker och 1/4 tsk minosel® i skummet.

Pluppa ut rejäla klickar på bakplåtspapper. Ugnen ska vara satt på 125 grader och genomvarm. Sätt in plåten och sänk temperaturen till 100 grader (ytan hårdnar till ett skal först). Låt stå en timme i ugnen på 100 grader innan de tas ut.

Perfekt som återfyllnadsgodis.

Återfyllnadgodis? Eget ord?

Lizard

Återfyllnadgodis? Eget ord?

Sverker
2007-03-03, 07:44
Ischoklad :confused: Har lite svårt för den talgiga smaken:D

Går det att blanda in ren glukos i ischokladen. Att glukos INTE används i godis är ju för att den lätt kristallicerar och gör godiset sandigt i munnen.
Genom att använda socker eller fruktossirap så störs kristalliceringen och godiset blir mjukare i munnen.

Lizard
2007-03-03, 10:39
Ischoklad :confused: Har lite svårt för den talgiga smaken:D

Går det att blanda in ren glukos i ischokladen. Att glukos INTE används i godis är ju för att den lätt kristallicerar och gör godiset sandigt i munnen.
Genom att använda socker eller fruktossirap så störs kristalliceringen och godiset blir mjukare i munnen.

Jag vet att vi gjorde ischoklad själva när jag var liten och den bestod av druvsocker, kokosfett och chokladpulver. I övrigt tror jag att det du skriver stämmer - socker har en tendens att bli något annat efter tillagning.

Depnr; vet inte...jo troligen. Men i alla fall mer logiskt än det vanligare förekommande utrycket att köra en övning. Köra innebär ju att styra någon annans arbete, hästen eller bilens t ex. Men det är kanske det som gör PTs så populära? Man kan beställa att en PT tränar armarna åt sig för man orkar eller hinner inte själv...? :)

Lizard

Dnepr
2007-03-03, 11:55
Depnr; vet inte...jo troligen. Men i alla fall mer logiskt än det vanligare förekommande utrycket att köra en övning. Köra innebär ju att styra någon annans arbete, hästen eller bilens t ex. Men det är kanske det som gör PTs så populära? Man kan beställa att en PT tränar armarna åt sig för man orkar eller hinner inte själv...? :)

Lizard

Varför är det mer logiskt när ditt ord bara används av dig? Köra behöver varken ha med häst eller bil att göra. Man kan köra för fullt, det kan köra ihop sig, köra fast osv. Roligt exempel Lizard. Hur som helst så lät det gott det du sa.

Över och ut.

Zakath
2007-03-03, 13:18
Varför är det mer logiskt när ditt ord bara används av dig? Köra behöver varken ha med häst eller bil att göra. Man kan köra för fullt, det kan köra ihop sig, köra fast osv. Roligt exempel Lizard. Hur som helst så lät det gott det du sa.

Över och ut.

Återfyllnadsgodis var ju ett bra och logiskt ord. Godis som är bra för återfyllnaden av glykogendepåerna helt enkelt.

Dnepr
2007-03-03, 13:52
Återfyllnadsgodis var ju ett bra och logiskt ord. Godis som är bra för återfyllnaden av glykogendepåerna helt enkelt.

Klart att det fyller på glykogenet - det jag invände mot var det Sverker menade - att det kanske inte är så mycket godis om det inte smakar gott.

Zakath
2007-03-03, 16:50
Klart att det fyller på glykogenet - det jag invände mot var det Sverker menade - att det kanske inte är så mycket godis om det inte smakar gott.

Och däri ligger knuten, vi behöver godis som smakar gott och är baserat på glukos. :) Maränger är ju bästa förslaget hittils, men de är så jobbiga att göra...