handdator

Visa fullständig version : Omfördelning av fettmassa

überstarken
2007-03-01, 21:55
Hej Bullen.

Tänkte inleda med att berätta att det är inte jag som skriver utan det är någon annan... *rolleyes*
Till saken:
Låt säga att man under större delen av sitt liv haft mycket fett på en viss del av kroppen (te x röven), tillochmed så mycket att man ser "celluliter" på detta ställe, samtidigt som man är riktigt (nåja) fit någonannanstans (te x tvättbräda). Skulle en deff kunna göra så att man får en jämnare fördelning av fettmassan, om man alltså lyckas få bort allt fett som är på det stället där det är oönskat? Eller kommer det fördelas på samma sätt igen när man återigen nått upp till samma fettprocent?

/Den som undrar tackar på förhand Bullen för hjälpen.

Sniggel
2007-03-01, 23:32
Bra fråga. Har för mig att där fett försvinner sist, läggs det också till först generellt sett, men jag är osäker och också nyfiken på eventuella svar.

Cerberus
2007-03-01, 23:58
har för mig jag läst att lång tids användning av grönt te och cla kan omfördela fettet men är inte säker?

Endura
2007-03-02, 09:02
Hur fettet är fördelat på din kropp är genetiskt och inget du kan påverka. Det handlar om att du genetiskt har en högre andel fettceller på just de 'bestämda' platserna (depåerna). När du tappar fett, tappar du det procentuellt.

Man kan enkelt jämföra en fettcell med en elastisk kula som ökar och minskar i storlek. Du har ett visst antal utplacerade på din kropp och det är genetiskt betingat. När du tappar fett minskar de i storlek, men antalet är fortfarande det samma. Du får alltså inte fler fettceller när du går upp i vikt, utan de du har ökar i storlek. Det är därför punktförbränning inte funkar och att det krävs drastiska saker som tex fettsugning för att helt bli av med en fettcell - den sugs ut.

Celluliter är inte fett utan slaggprodukter som samlas och binder till sig vatten, det är därför många väldigt smala människor (även elitidrottare) kan ha celluliter. Det beror på hur bra din kropp är på att rensa ut slaggprodukterna hur mycke du har och det påverkas av din kost, blodcirkulationen, cellförnyelseförmågan osv... vilken till viss del kan kopplas till övervikt, då övervikt främst består av en dålig kostsammansättning och det i sin tur ger en dålig blodcirkulation osv osv...

Det handlar om helheten ;)

Så för att svara på din fråga, troligen skulle du uppleva det som dina "problemområden" kommer vara det även efter du gått ner i vikt och sen upp igen. Fettcellerna har bara minskat resp. ökat i storlek...

Rhino
2007-03-02, 10:42
Intressant och bra post!

En fråga:

Du får alltså inte fler fettceller när du går upp i vikt, utan de du har ökar i storlek.

Är det inte så att man vid en viss övervikt faktiskt även får ett ökat antal fettceller?

Tintomara
2007-03-02, 10:56
Låt säga att man under större delen av sitt liv haft mycket fett på en viss del av kroppen (te x röven), tillochmed så mycket att man ser "celluliter" på detta ställe, samtidigt som man är riktigt (nåja) fit någonannanstans (te x tvättbräda). Skulle en deff kunna göra så att man får en jämnare fördelning av fettmassan, om man alltså lyckas få bort allt fett som är på det stället där det är oönskat?
När någon pratar om "mycket fett" så handlar det enligt min uppfattning sällan om verklig/klinisk övervikt/fetma utan mer om någon detalj som bara den personen kan se, ingen annan. Men må vara hur det vill med den saken. Låt oss tala om verklig övervikt.

Feta personer har inte samma proportioner som smala. De flesta som går upp i vikt blir tjockare överallt, men inte i exakt samma grad. Proportionerna förändras därför med tilltagande övervikt och fetma. Och omvänt - när en tjock person blir smal så normaliseras proportionerna.

Men vad är då "normala" proportioner? Tja, det varierar från person till person. Dels bestäms det av generna, dels bestäms det av hormonerna. Det är t.ex hormonerna (könshormonerna) som gör att en normalviktig kvinna i fertil ålder oftast har mer fett på höfter och lår än vad en normalviktig man har. Vi formas av våra gener, men också i hög grad av våra könshormoner.

Övervikt och fetma är EN sak. Hur vi är biologiskt skapta i vår "grundform", genetiskt och hormonellt, det är något annat. Svårare att "åtgärda". (Varför det nu skulle åtgärdas över huvud taget!)

Eller kommer det fördelas på samma sätt igen när man återigen nått upp till samma fettprocent?
Ja.

Ola Wallengren
2007-03-02, 11:16
Endura

Kan du ge exempel på slaggprodukter som binder vätska, och vad är "slaggprodukter" egentligen?

emmak
2007-03-02, 11:27
Endura

Kan du ge exempel på slaggprodukter som binder vätska, och vad är "slaggprodukter" egentligen?

Slaggprodukter är väl baktierer i alla dess former?

überstarken
2007-03-02, 13:03
Endura: Kan inte nya fettceller skapas då?

Jag har ju läst att hos kvinnor fördelas gärna en stor del av fettet runt höft och rumpa, hos män mer på magen. Antar att detta beror på mängden av kvinnligt/manligt könshormon. Om man då haft stor östrogenmängd tidigare av någon anledning, och därmed placerat mycket fett runt höfter/rumpa, Och senare i livet fått hög testosteronmängd pga hård träning, bättre mat, pubertet osv. Borde det inte då fördelas annorlunda då fettet tas bort, och sedan läggs till igen?

Endura
2007-03-02, 13:29
Endura: Kan inte nya fettceller skapas då?

Jag har ju läst att hos kvinnor fördelas gärna en stor del av fettet runt höft och rumpa, hos män mer på magen. Antar att detta beror på mängden av kvinnligt/manligt könshormon. Om man då haft stor östrogenmängd tidigare av någon anledning, och därmed placerat mycket fett runt höfter/rumpa, Och senare i livet fått hög testosteronmängd pga hård träning, bättre mat, pubertet osv. Borde det inte då fördelas annorlunda då fettet tas bort, och sedan läggs till igen?

Borde inte fett isf "omfördela" sig på personer som byter kön och tar hormoner därefter? Det gör de inte, de finns där de finns i en viss mängd pga ditt kön och dina anlag från dina föräldrar. Olika folkgrupper har ju också olika naturlig fördelning...

Jag sökte lite på nätet om celluliter och just vad slaggprodukterna består av var svårt att hitta, men den här texten kan vara till hjälp:

Saxat från http://www.electa.se/klinik/celluliter/

Celluliter är vanligast hos kvinnor och delvis genetiskt och delvis hormonellt betingade.
Celluliter orsakas av att underhudens fettceller blir större, och att vätska samlas i vävnaderna omkring dem.

Hudens förankringspunkter, som är oelatisk, drar ner huden i underliggande vävnad och mellan dessa buktar de uppsvällda fettcellerna och den överflödiga vätskan. Detta ger huden ett apelsinliknande utseende.

Den minskade blodcirkulationen bidrar till en ansamling av metaboliska slaggprodukter, försämring av ämnesomsättningen samt förtätning av bindväven. Elasticiteten försämras och förhårdnader kan uppstå i vävnaden. Detta resulterar i områden med fettansamlingar och celluliter som inte svarar på kroppslig träning eller strikt diet.

Finns säker massor av info om det om ni bara söker, jag sökte tex på "vad är celluliter".

Endura
2007-03-02, 13:38
Hittade det här när jag sökte på "metaboliska slaggprodukter":

Genom stimulering av den metaboliska funktionen av mjuka vävnader, spolas elaka slaggprodukter bort från muskulaturen så som gifter, tungmetaller och toxiska substanser.

Låter ganska oroväckande... men det jag har förstått av det är att det har att göra med hur väl blodet klarar att transportera bort "skräpet" i kroppen. Kan tänka mig att diverse gifter och sånt som kroppen inte kan ta tillvara/hantera räknas in här... Är sedan blodcirkulationen inte på den nivå man skulle önska, klarar kroppen inte av att "rensa sig".

Men nu känner jag att jag börjar vara ute på hal is, så nån annan som vet mer får gärna "ta över".

Tintomara
2007-03-02, 17:39
Borde inte fett isf "omfördela" sig på personer som byter kön och tar hormoner därefter? Det gör de inte
Jo, det gör det. Överviktiga kvinnor som byter kön till män får en omfördelning av fett från lår/höfter till mage/midja. Vilket inte är konstigare än att de får skäggväxt, ökad kroppsbehåring och mörk röst.

Endura
2007-03-02, 21:56
Det var helt klart ny vetskap för mig... de jag känner som bytt kön har inte fått en "omfördelning" på fettet... och då känner jag både killar och tjejer som bytt.

Enda skillnaden som varit är att killarna fått bröst, thats it.

Tintomara
2007-03-02, 22:26
de jag känner som bytt kön har inte fått en "omfördelning" på fettet... och då känner jag både killar och tjejer som bytt.
De könsbytare jag tänker på är biologiska kvinnor med tydlig övervikt/fetma, inte normalviktiga. Vet dock inte hur representativa dessa individer, som jag träffat/läst om, är. Men helt klart är att det inte behöver handla om någonting så drastiskt som ett könsbyte. Även den förhöjning av manliga hormoner som finns PCO(S)-kvinnor räcker för att ge överviktiga PCO(S)-kvinnor en typiskt manlig fettfördelning (stor mage), finnar och okvinnlig hårväxt i ansiktet (dock inte regelrätt skäggväxt precis som hos en man) - trots att det då inte rör sig om lika dramatiska hormonnivåer som vid ett könsbyte. Så hormoner är rätt verkningsfulla grejer. (Men alla reagerar inte likadant förstås. När det t.ex gäller män som byter kön till kvinnor så är det väldigt olika hur det går med brösttillväxten.)

überstarken
2007-03-04, 14:47
Tackar för svaren! Jag ska påbörja min deff inom ett par veckor, och göra mig av med det fett jag inte minns att jag aldrig haft. Så får vi se vad som händer vid nästa bulk :)