Visa fullständig version : Skippa lunchen eller ej?
När jag gick skola så funderade jag många gånger på att skippa maten då jag ansåg att den var väldigt onyttig vissa gånger, frågan är nu om det var bra eller dåligt att göra? är det bättre att äta den även fast den inte är nyttig än å skippa den?1
Ta med eget eller ät det som erbjuds. Bättre det än ingenting så att du håller ämnesomsättningen igång under hela dagen. Vad klassar du som onyttigt?
Måltidsfrekvensen spelar ingen roll för den framtida kroppskompositionen eller whatever om du håller energiintaget och makronutrientkompositionen fixerat. Så om du kompenserade den förlorade lunchen så kvittar det.
Det enda som är onyttigt är väl de få gångerna skolan serverar pizza?
Käka för f*n,,mat är mat,,,
Eddie Vedder
2007-03-01, 18:43
Käka för f*n,,mat är mat,,,
SÅ TALAR EN BYGGARE!!!:hbang:
:D
Vill man prestera i skolan på eftermiddagen skippar man inte lunchen. Den stora frågan är dock vad du anser vara onyttigt. Det finns otaliga trådar om skolmaten och i alla konstateras samma sak. Det är inget fel på skolmaten, bara eleverna.
Ryska_raketen
2007-03-01, 19:00
Matlåda är svaret på allt.
Denstillasittande
2007-03-01, 19:17
Håller med alla andra, detta är inte England vi har BRA skolmat ät !
Okej, för tack alla svar! :)
nja tänkte främst på hamburgare, pizza, vitt ris, pankaka etc..
Att ni ens får pizza brukar anses som lyx av skolgående människor.
Skippa pizzan om du nu känner dåligt samvete av att äta den. Ät allt annat.
Matlåda är svaret på allt.
Den tar man runt 16 efter proteindrinken vid 14;)
När jag gick skola så funderade jag många gånger på att skippa maten då jag ansåg att den var väldigt onyttig vissa gånger, frågan är nu om det var bra eller dåligt att göra? är det bättre att äta den även fast den inte är nyttig än å skippa den?1
Om man svarar på din fråga så beror det ju på vad man är ute efter...om man går på diet kanske pizza,hamburgare,fläskfitta, osv är bra käk,,men wtf om det går o käka är det väll bara o trycka,,om man går upp i vikt för snabbt får man käka mindre..
Emil_Larsson
2007-03-01, 20:52
Och vad är det onyttiga med skolmaten nu då? fisk, potatis, köttbullar, korv, kyckling, ris?
Låter i mina ögon som nyttig mat. Man kan ju plocka sallad och allt möjligt.
Det verkar som om det än en gång behöver påpekas att "nyttig mat" inte enbart är råris, kycklingfile grillad utan fett, tonfisk och proteindrinkar. Yankeee har helt rätt när han pekar ut vikten av att äta regelbundet för att kunna prestera något vettigt i skolan - dessutom är det bra att äta regelbundet eftersom man då minskar risken att bli ashungrig och vräka i sig mat när man väl äter. Det är inget nytt att man, om man får bli tillräckligt vrålhungrig, lätt tappar kontrollen och äter mer än man behöver sedan, d.v.s. en överhoppad lunch överkompenseras på kvällen. Ett i högsta grad mänskligt fenomen, och inget som gäller bara "bantande tanter" eller något sådant. Tallriksmodellen är en bra riktlinje för att inte "spåra ur", om man är orolig för att skolmaten skall bli för onyttig.
Okej, för tack alla svar! :)
nja tänkte främst på hamburgare, pizza, vitt ris, pankaka etc..
Alternativ bör finnas. Ta en hamburgare=protein+fett, komplettera med lättmjölk om du vill ha mer protein och undvika ytterliggare fett från hamburgaren. Ratar du hamburgarbrödet kan du komplettera med knäckebröd.
Pizza förekommer väl sällan? Se det som sällanmat, eller ta mindra pizza och mer mjölk ock knäcke.
Kör samma version med annan mat om du funderar på att skippa helt.
Säger heraso, mätt på dagens skollunch 1,5 tallrik ärtsoppa, 1 assiett råkost, 1 glas mjölk och 3 fullkorn + med hallonsylt. :eating:
X-ecuter
2007-03-03, 12:43
jag vette fan om jag tycker översaltad buljongsoppa med lite grönsaker är speciellt nyttig... känns inte så iallafall *cupid* dock får vi ju inte det så ofta
Bästa vi får är Kycklingfile med pasta och najs sås... bara o trycka i sig kyckling
Scratch89
2007-03-03, 13:28
Kräsna ungar.
Tolkia slår huvudet på spiken när talet om den klassiska byggarmaten kommer upp. Hur optimalt är det att bara äta kyckling och ris osv? Näringsfattigt. Även fast man inte kan tro det så är skolmaten bra ihopsatt, och alla måltider är sammansatta för att uppfylla näringskraven; förutsatt att man äter efter tallriksmodellen/kostcirkeln.
X-ecuter
2007-03-03, 13:33
Kräsna ungar.
Tolkia slår huvudet på spiken när talet om den klassiska byggarmaten kommer upp. Hur optimalt är det att bara äta kyckling och ris osv? Näringsfattigt. Även fast man inte kan tro det så är skolmaten bra ihopsatt, och alla måltider är sammansatta för att uppfylla näringskraven; förutsatt att man äter efter tallriksmodellen/kostcirkeln.
och hur menar du att jag skall göra vid en måltid då vi inte får något kött:hbang: dricka massor av mjölk eller ? kanske inte så bra vid deffen att trycka i sig 1 liter mjölk vid lunch
Scratch89
2007-03-03, 13:42
och hur menar du att jag skall göra vid en måltid då vi inte får något kött:hbang: dricka massor av mjölk eller ? kanske inte så bra vid deffen att trycka i sig 1 liter mjölk vid lunch
Vadå? Alla måltider innehåller proteinkällor. Sedan om det inte är optimalt kött som kyckling/fläskfilé så är det fortfarande mat med protein. Om det serveras t.ex pannkakor (vilket fortfarande räknas som undantag) så brukar det finnas keso till, annars fungerar det jättebra att komplettera med mjölk eller fil. Man behöver inte äta 60 gram protein varje måltid.
BE A FREAK!! A FREAK I TELL YOU!!
Vadå? Alla måltider innehåller proteinkällor. Sedan om det inte är optimalt kött som kyckling/fläskfilé så är det fortfarande mat med protein. Om det serveras t.ex pannkakor (vilket fortfarande räknas som undantag) så brukar det finnas keso till, annars fungerar det jättebra att komplettera med mjölk eller fil. Man behöver inte äta 60 gram protein varje måltid.
BE A FREAK!! A FREAK I TELL YOU!!
KESO? Vafan är det för lyxskola egentligen?
Till OP: Du kan ju testa att ha ett matschema som anpassar sig efter vad du får till lunch i skolan. Alla valmöjligheter finns när du är hemma så stryp inte näringstillförseln bara för att du inte får en proteinrik måltid. Ladda med kolisar då och skär på det senare under dagen istället.
Tror många som tränar (inklusive mig själv) överskattar den optimala kostens betydelse. En eller kanske två dåliga skolmåltider per vecka lär inte märkas på resultaten. Som tidigare antydits så behöver man inte äta tonfisk/kycklingfilé/oxfilé osv och på så sätt få i sig 60 g protein/måltid. Vi som tränar behöver ju faktiskt mindre (!) protein (relativt sett) än andra.
Tror många som tränar (inklusive mig själv) överskattar den optimala kostens betydelse. En eller kanske två dåliga skolmåltider per vecka lär inte märkas på resultaten. Som tidigare antydits så behöver man inte äta tonfisk/kycklingfilé/oxfilé osv och på så sätt få i sig 60 g protein/måltid. Vi som tränar behöver ju faktiskt mindre (!) protein (relativt sett) än andra.
Vad baserar du det på? Att vi skulle behöva mindre protein alltså.
Håller med alla andra, detta är inte England vi har BRA skolmat ät !Råvarorna som används är hemska, speciellt när det gäller kött, så låg kvalitet kött går inte ens att köpa i en livsmedelsbutik.
Det serveras i princip bara fläskkött, då med väldigt låg kötthalt, detsamma gäller förstås även då nötkött serveras.
Relativt sett. Vi behöver mer energi då vi tränar men kroppen är effektivare på att använda det protein den får i sig. Grundläggande kunskap till hur människokroppen fungerar, kanske finns att hitta i näringslära för högskolan. Att kroppsbyggare behöver kolossala mängder protein är en stor och utbredd myt!
Att kroppsbyggare behöver kolossala mängder protein är en stor och utbredd myt!
+1
Eddie Vedder
2007-03-03, 20:03
Styrketräningen i sej stimulerar ju proteinsyntesen, alltså har vi som regelbundet tränar styrketräning en mer effektiv proteinsyntes än en inaktiv person. med andra ord har vi egentligen ett lägre proteinbehov i förhållande till energibehovet. I synnerhet då man ligger på kcalöverskott, vid underskott kan att högre proteinintag vara på sin plats.
"Den gyllene siffran" på 2g protein per kg kroppsvikt är en ordentlig överskattning som förmodligen ingen människa behöver. Sen är det ju inte farligt lr så med det proteinintaget men det är betydligt mer än vad som krävs för att enbart tillgodose ens basala behov.
Då så, man lär sig nåt nytt varje dag.
Även om man nu verkligen skulle behöva 2-3g protein/kg kroppsvikt så skulle det likt förbannat inte vara någon fara om lunchen råkade innehålla "bara" 20g protein, för under 20g protte i en måltid är rätt svårt att hamna på om man inte äter väldigt lite.
Jag antar att jag egentligen inte borde uttala mig, eftersom jag inte själv styrketränar seriöst, men jag kan inte låta bli att ställa frågan (och jag har baskunskaper i biologi): Hur många på Kolozzeum tränar egentligen på den nivån att "vanlig mat" inte räcker till för deras behov? Och nästa fråga - är det dessa personer som skapar trådar som den här?
Jag antar att jag egentligen inte borde uttala mig, eftersom jag inte själv styrketränar seriöst, men jag kan inte låta bli att ställa frågan (och jag har baskunskaper i biologi): Hur många på Kolozzeum tränar egentligen på den nivån att "vanlig mat" inte räcker till för deras behov? Och nästa fråga - är det dessa personer som skapar trådar som den här?
Fråga 1: Fruktansvärt få
2: Garanterat inte
Men jag ska erkänna, jag tyckte inte heller att skolmaten dög när jag gick i gymnasiet. Nu gör jag dock det, och träningen går bättre än någonsin.
TerrorShark
2007-03-03, 22:38
Någon skrev att man bör äta den erbjudna lunchen för att kunna prestera bra mot slutet av dagen i skolan...vad jag kan minnas bestod min lunch under gymnasiet som mest av 2glas mjölk, oftast bara ett par glas vatten. hatade maten som erbjöds... nu däremot skulle jag inte tacka nej, har väl blivit äldre och vettigare...Fick sjukt bra betyg ändå... Bör dock tilläggas att jag inte styrketränade ett dugg då. Åkte skateboard och löpte. Vägde då kring 62kg. Numera 112...(har börjat träna, därav viktökningen...) lev livet tung! Ät maten och väx!!!
Scratch89
2007-03-04, 12:23
Problemet med dagens ungdomar är att de (vi?) är för kräsna. De jämför skolmaten med fredagkvällsmiddagen man brukar få tillagad av sin mor som lagat maten i 3 timmar.
Äh, det finns nästan alltid något sätt att få det till att bli nyttigare. Och i min mening så är det bättre med någon mat än ingen mat. I min skola är det sällan så onyttig mat, och när det blir så "onyttigt" kan man väl gott ta och äta det.
I värsta fall har ni väl mjölk och fil.
fläskfitta, osv är bra käk,,
jaså? *drool*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.