Visa fullständig version : Förvara frukt och grönsaker?
lillnisse
2007-03-01, 16:41
Hur förvarar man bäst frukt och grönsaker?
Förstörs vitaminer mm i kylskåpsmiljö?
Kan vissa frukter förstöras av andra om de förvaras tillsammans. Alternativt om jag gör en egen juice av diverse frukter och grönsaker, hur länge står den sig med det nyttiga kvar i behåll?
:Virro
Äpplen avger etylengas (om jag minns rätt) som påskyndar andra frukters mognadprocess så det kan vara dumt att förvara öpplen tillsammans med annat.
Annars är min tumregel att allt jag vill ska vara moget och rumstemprerat hamnar i skafferi, annars i kylskåp. En ytterst ovetenskaplig och antagligen spårämnesupptagssubadekvat metod.
Tjo! Jag formulerade mig på samma sätt som SLV. Missade några frukter bara.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15666
Bananer, plommon och äpplen avger mycket etylengas som påskyndar frukters mognad. Dessa kan man ha tillsammans en kort tid, som en dag. Ska de ligga flera dagar bör man ha dem på avstånd från varandra, annars blir de fort övermogna. Citrusfrukter påverkas inte och kan ligga i samma skål som annan frukt.
Snittblommor påverkas också, och kan vissna fort nära bananer, äpplen och plommon.
lillnisse
2007-03-01, 16:56
Det jag egentligen undrar över är följande.
Brukar mixa några bananer, äpplen, apelsiner, morötter, blåbär och allt annat som kommer i min väg med några burkar keso och så fyller jag upp med juice så det blir någon variant av smoothie.
Kan det vara möjligt att dra ihop några liter på en gång och ha några dagar eller bör jag göra varje drink för sig?
Känns ju tex onödigt slänga med 10 apelsiner om nu någon annan frukt neutraliserar allt det goda i apelsinerna så jag i slutändan bara står med en hink saft.
Det jag egentligen undrar över är följande.
Brukar mixa några bananer, äpplen, apelsiner, morötter, blåbär och allt annat som kommer i min väg med några burkar keso och så fyller jag upp med juice så det blir någon variant av smoothie.
Kan det vara möjligt att dra ihop några liter på en gång och ha några dagar eller bör jag göra varje drink för sig?
Känns ju tex onödigt slänga med 10 apelsiner om nu någon annan frukt neutraliserar allt det goda i apelsinerna så jag i slutändan bara står med en hink saft.
Det där vågar jag påstå är en färskvara. Satsa istället på att mixa ihop en dagsförbrukning varje dag. Det gör jag :thumbup:
Eddie Vedder
2007-03-01, 18:45
Ett tips va gäller frukt i kylskåp, så funkar alla utom bananer! Låt bananerna ligga två dygn i kylskåpet så är dom svarta sen, smakar fortfarande gott å dom är inte mjuka å kladdiga men kolsvarta.
lillnisse
2007-03-01, 19:14
Det där vågar jag påstå är en färskvara. Satsa istället på att mixa ihop en dagsförbrukning varje dag. Det gör jag :thumbup:
Håller det sig en hel dag då? :Virro
Ett tips va gäller frukt i kylskåp, så funkar alla utom bananer! Låt bananerna ligga två dygn i kylskåpet så är dom svarta sen, smakar fortfarande gott å dom är inte mjuka å kladdiga men kolsvarta.
what? why? :confused:
Cerberus
2007-03-01, 21:20
Jag förvarar mina äpplen i kylen för de smakar godare kalla, bananerna i vardagsrummet för ja gillar riktigt mogna bananer :D
Håller det sig en hel dag då? :Virro
Kylskåp. Det är din messias i detta fall. Haha och jag som delvis är satanist, det blir lustigt när man haft teologi.
*Edit* Cerberus, JA!! Kalla äpplen is the shit! Fy fasiken vad mycket godare dem blir.
Eddie Vedder
2007-03-01, 21:21
what? why? :confused:
Varför vet jag inte, men testa får du se. Dom blir svarta på bara nåt dygn. Men det är som sagt SKALET som blir mörkt, fruktköttet står sej längre.
Håller det sig en hel dag då? :VirroI kylskåp lär du kunna ha din drink längre än en dag också. Hur länge vågar jag dock inte svara på men frukter och bär innehåller ofta naturliga konserveringsmedel vilket gör att de står sig bra länge.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.