Visa fullständig version : varför inte hungrig under viktminskning?
drkarloff
2007-02-28, 22:09
Okej, en sak jag alltid har undrat över. Borde man inte bli hungrig om kroppen får mindre kcal än den behöver, dvs när man söker viktminskning genom att bränna mer kcal än man intar? Eller hur funkar kroppen?
/det finns inga dummar frågor bara dumma svar:smash: /
Cerberus
2007-02-28, 22:10
ja det blir i princip alla efter ett tags dietande pga ändrad hormonmiljö(mättnads och hungerhormoner).
Eddie Vedder
2007-03-01, 04:33
Okej, en sak jag alltid har undrat över. Borde man inte bli hungrig om kroppen får mindre kcal än den behöver, dvs när man söker viktminskning genom att bränna mer kcal än man intar? Eller hur funkar kroppen?
Jo kroppen vill ju ha tillräckligt med energi till sina kroppsfunktioner så i regel kommer kroppen säga till.
Alla upplever inte det dock, det där med hunger är extremt psykosomatiskt och handlar lika mycket om sug förmodligen. Såvida man inte ligger på VLCD kanske, då lär kroppen skrika efter näring men det tänker jag aldrig ta reda på.
Torsk_ole
2007-03-01, 07:40
Jag har precis börjat med min deff. I början upplevd jag att man blev mycket hungrig, typ jämt. Nu så är jag inte alls lika hungrig längre och träningen går lika bra.
Fatality
2007-03-01, 08:32
Jag har precis börjat med min deff. I början upplevd jag att man blev mycket hungrig, typ jämt. Nu så är jag inte alls lika hungrig längre och träningen går lika bra.
Känner igen mig där, slängde om hela min livsstil och började gymma 5 dar i veckan, när jag hade kört så i ca en månad så var jag van vid att äta lite och nu går det bara neråt, är inte grinig eller något pga jag äter för lite mat..
Rätta mig om jag har fel men,
efter några stadiga kaloriunderskottsdagar så vänjer sig kroppen vid det,
och hamnar i ett så kallat "svältläge"?
Såvida man inte ligger på VLCD kanske, då lär kroppen skrika efter näring men det tänker jag aldrig ta reda på.
Jag har testat en VLCD-kur under ett antal veckor och faktum är att i alla fall för mig så vande jag mig rätt snabbt med det och var inte speciellt hungrig. De första tre-fyra dagarna var lite tuffa, men sedan var det inget problem.
Rätta mig om jag har fel men,
efter några stadiga kaloriunderskottsdagar så vänjer sig kroppen vid det,
och hamnar i ett så kallat "svältläge"?
Om du håller dig på cirka 500 kcal under din dagliga förbrukning så ska det inte hända. Däremot om du går under det så kommer kroppen till slut att hamna i svältläge, alltså att kroppen börjar använda muskelförbränning till energi och lagrar fett. Anledningen är därför att kroppen är "medveten" om att mindre muskler = mindre energi som behövs.
Därför kan man inte gå ner mer än en viss mängd i veckan utan att tappa muskler. Därför är även folk som varit på monsterdieter väldigt smala.
Just "svältläge" har jag förstått inte riktigt finns som ord. Men att däremot kroppen anv det som finns tillgängligt för att tillgodogöra sig tillräckligt energi (vid för lågt underskott = musklerna) stämmer däremot.
500 kcal i underskott är ju ett mått utifrån att man har tillräckligt med fett som kan frigöra den mängden energi. Ju mindre fett på kroppen, desto mindre underskott kan man ligga på för att inte tappa muskelmassa.
Men att kroppen skulle börja lagra fett vid underskott låter mysko...
Eller är jag ute och cyklar nu? *whistle*
Eddie Vedder
2007-03-01, 12:46
Men att kroppen skulle börja lagra fett vid underskott låter mysko...
Eller är jag ute och cyklar nu? *whistle*
Nej du har helt rätt, det s.k. "svältläget" är bara skitsnack. Vid underskott och viktnedgång kommer kroppens ämnesomsättning sjunka, ibland mer drastiskt för en del än för andra, olika från person till person.
Det innebär att det kan bli svårare att hamna på kcal underskott, man får helt enkelt sänka energiintaget ytterligare, öka aktiviteten ytterligare lr va man nu väljer. Men sålänge man hamnar på underskott går man ner i vikt. Viktnedgången upphör aldrig sålänge man ligger på kaloriminus, det säger ju sej självt att kroppens energikrävande aktiviteter kommer ta sin energi nånstans ifrån för att bli tillgodosedda. Oavsett om man ligger å glor rätt upp i taket kräver ju fortfarande levern, hjärnan, hjärtat, matsmältningsorgan o.s.v. energi. Om dom bara skulle sluta så dör vi ju.
Vad jag märkt så verkar hungern bero lite på hur man ätit innan också. När jag gått från skräpmat till en nyttig kost och energiunderskott var det inte ofta jag var hungrig. Nu efter att ha bulkat på bra käk däremot... det är helt sjukt mycket svårare. Förhoppningsvis vänjer jag mig dock snart.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.