Logga in

Visa fullständig version : mat som inte har något utgångsdatum?

goodie
2007-02-28, 13:51
Hejsan.

Jag håller på att skriva en uppsats i ämnet naturkunskap. Uppsatsen handlar om att man skall åka ut i rymden med en raket och överleva 1 000 år.

Jag har fastnat på en del i uppsatsen när det gäller käket. Finns det någon sorts mat som inte har något utgångsdatum Har hört att militären har någon sort mat som är "vakumförsluten?".

Finns det inte något, får jag i värsta fall lägga in en farm i mitt rymdskepp med grisar, höns och kossor :D

Mvh goodie

jesuz
2007-02-28, 13:55
Vet inte hur det ligger till med mat helt utan utgångsdatum, men jag skulle nog satsa på vegetariskt istället för en farm.

Växter är mer lättskötta och ger vad man beöhöver dem med ifall man väljer rätt arter.

Ang. mat utan utgångsdatum så måste man ha med sig sjukt mycket mat per person ifall det ska räcka i 1000 år, bättre att göra rymdskeppet självförsörjande.

goodie
2007-02-28, 14:03
Okej.. tack.

Har en redan en botanisk trädgård i mitt rymdskepp. Kan skriva att allt dom äter kommer därifrån isf.:)

Prankie
2007-02-28, 14:11
Hur har du löst bränsle till raketen som ska räcka 1000år? *popcorn*

Liten Men Fet
2007-02-28, 14:13
Hur har du löst bränsle till raketen som ska räcka 1000år? *popcorn*

Det räcker väl med att ge den fart i början, i rymden finns ju inget som bromsar den så den fortsätter ju. Går ju åt lite bränsle när man ska ändra kurs dock.

Loke
2007-02-28, 14:13
Man kan ju undra om det är 1000 år på skeppet eller på jorden...

Med så mycket tid och en jonmotor och kärnkraft så får man nog en viss relativistisk effekt ;)

Anyway, att ta med sig hållbar mat är nog ingen bra ide. Möjligtvis vissa piller får att få i sig vissa vitaminer, som B12 till exempel. Din lärare är nog ute efter ett ekosystem :)

Nalfaren
2007-02-28, 14:19
Det måste innebära någon slags kvota för fortplantning eller liknande,
1000 år med samma personal, hmm, kan bli problem i framtiden...
Bäst att ta reda på vem som är släkt :)

goodie
2007-02-28, 14:20
Exakt, min lärare är ute efter ett ekosystem.

Vad det gäller bränsle så drivs raketen av solenergi hela resan.

HerrArne
2007-02-28, 14:22
Det enda praktiska är att frysa ner passagerarna. På det viset sparar man på allt, icke minst käket...

Haken är att det inte finns något fungerande sätt att frysa och sedan tina människor så att de förblir levande efter processen, men löser man det så... :)

HerrArne
2007-02-28, 14:24
Vad det gäller bränsle så drivs raketen av solenergi hela resan.

Ska den cirkla runt solen hela tiden? Ska den ta sig någonstans så kommer den att vara oerhört opraktiskt långt från närmsta sol en mycket stor del av resan. :D

goodie
2007-02-28, 14:31
Det enda praktiska är att frysa ner passagerarna. På det viset sparar man på allt, icke minst käket...

Haken är att det inte finns något fungerande sätt att frysa och sedan tina människor så att de förblir levande efter processen, men löser man det så... :)

Smart idé!

När vi kommer tillbaka till jorden kanske utvecklingen har gått tillräckligt mycket framåt så att man kan tina upp människor.. eller så är jorden förstörd :D

Läraren sa själv att den drivs på solenergi och att jag inte behöver tänka på drivbränslet till raketen. Hur man får ett fungerande ekosystem är den viktiga frågan.

Diana
2007-02-28, 14:31
Jag hade en maniskt ekonomisk mamma som bevisade för oss små knott att allt iaf KAN ätas efter förbrukningsdatum... :D
(uuuuh minnen... :laugh: )

skaparn
2007-02-28, 14:34
Viktigast är väl ändå att ta med tillräckligt med serier på skeppet. Man lär ju ganska snabbt komma så långt från jorden att kommunikationen blir gravt slö. Fast iofs gör det inget att vara en säsong eller två efter då eventuella spoilers tar lika lång tid på sig att nå skeppet.

beckman88
2007-02-28, 15:01
Ta med en javla massa Honung bara! Inget utgangsdatum :hbang:

z_bumbi
2007-02-28, 17:59
Det måste innebära någon slags kvota för fortplantning eller liknande,
1000 år med samma personal, hmm, kan bli problem i framtiden...
Bäst att ta reda på vem som är släkt :)

Att frysa in ägg och spermier och plocka fram var 200 år kanske kan vara en lösning.

Annars funkar alltid http://www.janetdavismusic.com/yctb3.jpg

PowPow
2007-02-28, 18:10
Vet inte hur det ligger till med mat helt utan utgångsdatum, men jag skulle nog satsa på vegetariskt istället för en farm.

Växter är mer lättskötta och ger vad man beöhöver dem med ifall man väljer rätt arter.

Och framför allt så får du ut mycket mer näring ur dem, jämfört med hur mycket energi som går åt vid framtagningen.

Glöm inte mobilladdare. Det är sjukt jobbigt när man glömmer den :(

Prankie
2007-02-28, 20:21
Haha, guldsvar till frågan. :D
Vi fryser ner hela ekosystemet och låta framtidens teknik lösa våra ekologiska problem. :)

regus
2007-02-28, 20:25
Haha, guldsvar till frågan. :D
Vi fryser ner hela ekosystemet och låta framtidens teknik lösa våra ekologiska problem. :)

Hur fryser man ner ekosystemet?

Sverker
2007-02-28, 20:29
Intressant fråga. Teoretiskt skulle det gå att ta med mat i en gallerbur på släp efter skeppet. Temperaturen är några grader över absoluta nollpunkten och det är absolut syrefritt. Tiden står alltså stilla för köttbullarna i gallerburen.

Det som slår på teorin är att den kosmiska strålningen kommer att bilda stora mängder fria radikaler och allt kommer att pollymerisera till en klump.
Spelar ingen roll ifall du stoppar in maten i rymdskepet. Den kosmiska strålningen kommer att tränga in ändå:(

HerrArne
2007-02-28, 20:31
Hur fryser man ner ekosystemet?

Enkelt. Bara att snabbt sänka ned det i flytande helium.
Tina det tillbaka till någon vettig status efter detta är som sagt det besvärliga...