handdator

Visa fullständig version : Mat på konserv

PowPow
2007-02-28, 03:31
Min undran är hur mat påverkas av att konserveras på konservburk.
Det händer att jag sätter i mig en burk konserverade vita bönor i tomatsås som komplemment vid lunchen, om den inte mättar tillräckligt. Och jag har alltid sett det som just en bukfyllare utan någon egentlig näring.

Men sen slog det mig - det är ju faktiskt bönor! (no shit, Sherlock!)
Och bönor är ju relativt näringsrika. Så jag tog en titt på burken och fann följande:

Protein: 5,1
Fett: 1,2
Kolhydrater: 11,5

Inte helt fy skam. Men hur är kvaliteten på näringen egentligen? Rent intuitivt så tänker jag att konservburksmat och näringsrikhet inte riktigt går ihop.

Upplys mig, den som kan.

Eddie Vedder
2007-02-28, 05:33
Min undran är hur mat påverkas av att konserveras på konservburk.
Det händer att jag sätter i mig en burk konserverade vita bönor i tomatsås som komplemment vid lunchen, om den inte mättar tillräckligt. Och jag har alltid sett det som just en bukfyllare utan någon egentlig näring.

Men sen slog det mig - det är ju faktiskt bönor! (no shit, Sherlock!)
Och bönor är ju relativt näringsrika. Så jag tog en titt på burken och fann följande:

Protein: 5,1
Fett: 1,2
Kolhydrater: 11,5

Inte helt fy skam. Men hur är kvaliteten på näringen egentligen? Rent intuitivt så tänker jag att konservburksmat och näringsrikhet inte riktigt går ihop.

Upplys mig, den som kan.

Faktum är att konservmat är ganska underskattad näringsmässigt, just det att maten är konserverad gör ju att inte en massa syre kommer åt och kan bryta ner syrekänsliga näringsämnen, exempelvis är karotenhalten hög i konserverade grönsaker. Att sedan mycket konservmat är dålig näringsmässigt är ju p.g.a. det är dåliga råvaror i sej, men så är det ju med den mesta billiga maten så det är inte p.g.a. konserveringen i sej.

Bra råvaror i konserverad form skulle jag inte tro är ett dugg sämre än bra råvaror framme i disken där dom ligger och blir för gamla.

Om detta är fel lär Sverker rätta mej, det här är hans expertområde.

Sverker
2007-02-28, 07:23
Ja, du ska bara veta vad jag stoppa i en autoklav Eddie Vedder:D

Många av B-vitaminerna är värmekänsliga och tar stryk när konservburken kokas i autoklaven. Sedan får många grönsaker dålig färg i burken, färgämnena tar stryk.

Tittar vi i SLVs databas ser vi på morötter att de innehåller 0.02 mg thiamin per 100 g. Färsk morot innehåller 0.038 mg thiamin. Det betyder 40 - 50 % förlust vid kokningen. Förluster vid infrysning ( och förkokning ) brukar vara kring 25 - 30 %.

Max
2007-02-28, 07:30
Just vita bönor i tomatsås lär ju inte få så stora förluster jämfört med traditionell tillagning av samma rätt. Upptaget av lykopen från tomaterna lär öka pga tillagningen och mineralerna och fibrerna i bönorna finns kvar.

PowPow
2007-02-28, 17:57
Tack för svaren!

Påverkas kvaliteten på proteinet vid konserveringen?
Om det beror på produkten, så låt oss hålla det vid bönor.

Sverker
2007-02-28, 19:38
I bönor så ÖKAR kvaliten eftersom den rejäla värmebehandligen denaturerar trypsininhibitorerna.

När det gäller brunfärgning så är det mer beroende på de andra ingredienserna i burken. Alltså stoppar man inte ned ämnen som gynnar brunfärgning när man autoklaverar.

Du kan se konserver som bra proteinkällor

PowPow
2007-02-28, 20:22
Tack igen. Nu har jag fått en helt ny syn på konservburksmat :D