Visa fullständig version : istället för keso - vad?
Jag brukar alltid äta 2 rejäla fibersmörgåsar med mycket keso och tomat till frukost. Men fick nyligen reda på att ja är överkänslig mot laktos, så nu till min fråga..
är det någon som har ngt tips på vad man kan ha på mackorna istället för keso som är lika mättande?? För ett par skinkskivor eller liknande är långt ifrån lika mättande som underbara keso!
Eddie Vedder
2007-02-27, 18:34
Jag brukar alltid äta 2 rejäla fibersmörgåsar med mycket keso och tomat till frukost. Men fick nyligen reda på att ja är överkänslig mot laktos, så nu till min fråga..
är det någon som har ngt tips på vad man kan ha på mackorna istället för keso som är lika mättande?? För ett par skinkskivor eller liknande är långt ifrån lika mättande som underbara keso!
Är du väldigt överkänslig? Laktosintoleransens grad varierar ju väldigt från åerson till person och vissa kan ju exempelvis dricka ett glöas mjölk om dagen.
Kanske klarar du av laktosmängden från keson på dina två mackor sålänge du undviker mjölk, fil, youghurt etc.?
Har för mig att Valio säljer laktosfri keso.
Är inte sååå överkänslig att ja inte alls kan äta keso då jag inte får i mig laktos från något annat livsmedel. Men efter ungefär 1 veckas tid börjar magen knasa sig och jag måste äta ngt annat några dagar. Det är därför ja undrar om tips, just under de dagar ja måste "vila" från mjölkprodukter.
http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=505
smakar bra enligt mig.
Eddie Vedder
2007-02-27, 18:53
Är inte sååå överkänslig att ja inte alls kan äta keso då jag inte får i mig laktos från något annat livsmedel. Men efter ungefär 1 veckas tid börjar magen knasa sig och jag måste äta ngt annat några dagar. Det är därför ja undrar om tips, just under de dagar ja måste "vila" från mjölkprodukter.
Dom dagarna kan du ju testa elenis tips, själv tycker jag Valios laktosfria produkter är väldigt goda men bara lite dyra. Å den kostnaden är ju ingen fara i längd om du ändå bara äter det på dom dagarna då du "vilar magen". Annars är ju tonfisk oerhört mättande tycker jag, å precis som keso är det väldigt proteinrikt, kalorisnålt och billigt. Kalkonpålägg med tomat och/eller andra grönsaker blir oxå en mättande smörgås.
LadyInsane
2007-02-27, 21:23
Själv älskar jag kikärtor och ibland kan jag mixa dem och sätta på mackan. Bara att krydda lite, samt tillsätta lite citron så blir det gott. Proteinrikt och nyttigt är det.
Annars som de andra har förslagit finns laktosfri cottage cheese. Själv tycker jag inte den är särskilt god men om du blandar den med något (ex sylt, äppelmos) så blir det godare. :)
Ägg, är ju mättande och bra! FAst kanske inte är så gott till skinka-.-
CoolHandLuke
2007-03-01, 11:59
Hur är det med kvargen och laktos?
Annars som de andra har förslagit finns laktosfri cottage cheese. Själv tycker jag inte den är särskilt god men om du blandar den med något (ex sylt, äppelmos) så blir det godare. :)
Tycker man om keso får man nog i sig Valios variant, de smakar ungefär lika äckligt enligt mig. :)
Annars slår jag ett slag för ost, lagrad minst ett år = extremt lite laktos.
Det finns folk som tycker om att ha avokado på mackan, jag gillar inte avokado men det är ganska mättande och tjockt.
Något som är skitgott är hummus som finns att köpa färdig på bl.a. hemköp och malmborgs. mums. Kikärtsröra för dem som inte vet :D
Jag är också laktosintollerant men keso har jag inga problem med, kanske inte du heller =) testa dej fram.
Hur är det med kvargen och laktos?
Det är nog ungefär det samma, kanske lite mer laktos i kvargen. Men det ska inte vara några mängder i någon av dom eftersom dom båda är syrade produkter.
Som sagt vanlig hårdost kan man äta om man inte är väldigt känslig, så gott som allt mjölksocker i osten blir till mjölksyra inom dom första 2 dygnen.
rostbiff kanske eller så tar man flera skivor skinka.. behöver ju inte välja "tunna skivor". här har du några förslag på goda och mättande mackor fast du kanske får kolla att det är laktosfritt eller hitta laktosfria alternativ.
gravad lax, philadephia och spenat eller hm.. stuvad spenat med typ soja el havregrädde å gravad lax de passar säkert
bön el kikärts el linsröra
leverpastej och gurka
guacomole
makrill i tomatsås
typ nån färdig röra (skagen kyckling?)
kyckling, sweet chilisås eller nått finns ju såndära stekt och skivad kyckling sån kan man använda..
man kan ha sylt.. göra egen sylt av typ banan och bär de mättar bra..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.