handdator

Visa fullständig version : Tjock av nattprotein?

carrro
2007-02-27, 11:20
Tränar ca 5 gånger i veckan, mest blir det spinnig men ev. något stationspass med lite styrka med. Undrar vilka som ska ta nattprotein, är det bara riktiga muskelbyggare eller ska jag också ta. Har sedane ntid ätit ett som heter milk-90 från ************* men har börjat känna mig svulen på sistone och undrar om det kan bero på just för mycket proteinpulvern *grr*
Hälsninar Carro

Eddie Vedder
2007-02-27, 11:44
Om du under längre tid får i dej mer energi än du förbrukar så går du upp i vikt, proteindrinken i sej bidrar inte mer till din viktuppgång än maten du äter till frukost utan det är ditt totala kcalintag kontra dina kcautgifter som avgör.

Om du nu går upp i vikt som du säger och inte trivs med detta så är det enda du kan göra at skära ner på nåt i matväg alternativt att du ökar din fysiska aktivitet. Om du väljer alternativet att främst skära ner på maten så skär ner på det du helt enkelt känner att du klarar dej bäst utan, trivs du med kvällsproteinet så fortsätt med det och "skär" nån annanstans istället. Det är alltid helheten som avgör och inte nåt specifikt livsmedel som man intar vid nån specifik tidpunkt.

Handcuff
2007-02-27, 12:09
Tränar ca 5 gånger i veckan, mest blir det spinnig men ev. något stationspass med lite styrka med. Undrar vilka som ska ta nattprotein, är det bara riktiga muskelbyggare eller ska jag också ta. Har sedane ntid ätit ett som heter milk-90 från ************* men har börjat känna mig svulen på sistone och undrar om det kan bero på just för mycket proteinpulvern *grr*
Hälsninar Carro

Du är ju utbildad kostrådgivare fgs! Vilket råd skulle du ge till en "klient" :confused:

carrro
2007-02-27, 14:06
Du är ju utbildad kostrådgivare fgs! Vilket råd skulle du ge till en "klient" :confused:

Hahaha Iknow men där lär man sig det som är mest basic. Och eftersom jag äter bara bra mat, tränar mycket så kan det ibland krävas ytterligare råd. Just vad gäller protein/kosttillskott i samband med muskler och viktminskning så är jag inte lika duktig som på att ge kompisar lättare råd om vad dom ska ändra på:-)

grabben i skogen
2007-02-27, 14:09
bra reklam för den utbildningen, haha

Sniggel
2007-02-27, 14:28
Kcal in / kcal ut måste ju ändå vara basic?

FreCKo
2007-02-27, 15:00
Du är inte laktosintolerant då?

carrro
2007-02-27, 16:24
Du är inte laktosintolerant då?

Hur vet man det? Då får man väl ont i magen när man intar mjölkprodukter om jag inte har helt fel?

carrro
2007-02-27, 16:25
Kcal in / kcal ut måste ju ändå vara basic?

Ja men som jag läst så fungerar det inte så för alla. Kroppen har svårare att göra om protein till kroppsfett utan tar då hellre kolhydrater så man kan inte helt gå efter denna metod alla gånger.

King Grub
2007-02-27, 16:27
Ja men som jag läst så fungerar det inte så för alla. Kroppen har svårare att göra om protein till kroppsfett utan tar då hellre kolhydrater så man kan inte helt gå efter denna metod alla gånger.

Fortfarande energilagarna som gäller. Oxiderar något till energi, kan något annat lagras in som kroppsfett. Ett överskott lagras, oavsett vad det kommer från, över en viss mätperiod. Det är inget som nollställs vid en viss tidpunkt och pang! så lagras allt "överskott" in som fett likt en bägare som rinner över. Både inlagring och förbränning är pågående processer - vid energiöverskott är inlagringen större än förbränningen, och tvärtom. Ju kortare mätperiod, desto mindre intressant. Man kan vara i positiv fettbalans - öka i kroppsfett - under ett par timmar men ändå gå minus över dygnet som helhet (eller en ännu längre mätperiod)., Fett lagras lättast in som kroppsfett, protein svårast. Det kommer ändå tillbaka till energibalansen. Om man överäter kolhydrat kommer inte så stor del av dessa lagras som kroppsfett, men fettförbränningen kommer att undertryckas och fett kan lagras in som kroppsfett medan kolhydraterna oxiderar. Och så vidare. Fettet i kosten lagras in obehindrat, men ökar också fettförbränningen. I slutändan kommer fettbalansen i stort att motsvara energibalansen.

Johan_P
2007-02-27, 16:33
Hahaha Iknow men där lär man sig det som är mest basic.

Detta ämnet är basic? :confused: Nu sjunker nästan mina tankar om PT's ännu lägre...

Men ja, Grub gör det utförligt övan som vanligt :)

TylerDurden84
2007-02-27, 19:59
Fortfarande energilagarna som gäller. Oxiderar något till energi, kan något annat lagras in som kroppsfett. Ett överskott lagras, oavsett vad det kommer från, över en viss mätperiod. Det är inget som nollställs vid en viss tidpunkt och pang! så lagras allt "överskott" in som fett likt en bägare som rinner över. Både inlagring och förbränning är pågående processer - vid energiöverskott är inlagringen större än förbränningen, och tvärtom. Ju kortare mätperiod, desto mindre intressant. Man kan vara i positiv fettbalans - öka i kroppsfett - under ett par timmar men ändå gå minus över dygnet som helhet (eller en ännu längre mätperiod)., Fett lagras lättast in som kroppsfett, protein svårast. Det kommer ändå tillbaka till energibalansen. Om man överäter kolhydrat kommer inte så stor del av dessa lagras som kroppsfett, men fettförbränningen kommer att undertryckas och fett kan lagras in som kroppsfett medan kolhydraterna oxiderar. Och så vidare. Fettet i kosten lagras in obehindrat, men ökar också fettförbränningen. I slutändan kommer fettbalansen i stort att motsvara energibalansen.

Om man leker med tanken att man är totalt tömd på kolhydrater och äter en redig portion av enbart protein, säg 800 g kycklingfilé. Skulle då "kroppen välja" att ta i stort sätt ALLT överskott av proteinet och omvandla det till glukos (dvs fettinlagringen blir egentligen obefintlig)?

Tanner
2007-02-28, 12:42
Det beror ju på en rad faktorer tex. jag antar att du menar att man är helt fastande och sen påverkar ju vad som händer mer, äter man någon mer under den dagen?

800g kycklingfilé --> 836kcal (typ som en middag i storlek)

Är då kycklingen det enda du äter så kommer det mesta oxideras för att förse kroppen med energi och du kommer mer eller mindre inte få någon glykogeninlagring och ingen fettinlagring heller... snarare att kroppen kommer omsätta fettväven för att förse dig med mer energi.

FreCKo
2007-02-28, 18:27
Hur vet man det? Då får man väl ont i magen när man intar mjölkprodukter om jag inte har helt fel?

Så kanske det var ja *whistle*