handdator

Visa fullständig version : sex en gång var tredje vecka för maximala testosteronnivåer

Larsson85
2007-02-26, 23:13
Vet inte riktigt i vilket forum denna fråga passar, men vi testar här.

Jag hörde för ett tag sedan ett rykte om att det går att öka sin testosteronproduktion genom att reglera hur mycket sex man har. Teorin gick ut på att testosteronnivåerna i kroppen ökar hela tiden i två veckor fram tills det att man har utlösning, då kraschar det ner till min-nivån igen. När jag hörde detta så var det inte så att det rörde sig om några procentsökning, utan det var rejäla ökningar man kunde få, i stil med 2-3ggr skillnad. Min egna teori är att om det nu ökar i 2 veckor, så lär det avta i ungefär samma takt. Så istället för att krascha direkt efter 2 veckor, så låter man det gå en vecka till och sen drar ner det till min-nivån för att börja om på nytt igen.

Sen om detta är praktiskt genomförbart är en annan diskution, men det hade varit kul om någon har lyckats hitta någon rapport om detta på pubmed eller liknande.

regus
2007-02-26, 23:17
Det har snackats om här att avhållsamhet gör så man får en testoronpeak efter en vecka i EN dag- om jag inte missminner mig.

Summa summarum; lätt inte värt det. :)

krilleh
2007-02-26, 23:20
Det har snackats om här att avhållsamhet gör så man får en testoronpeak efter en vecka i EN dag- om jag inte missminner mig.

Summa summarum; lätt inte värt det. :)

Yep, var 8e dag går nivåerna ner till "normalt" så då ere fritt fram om man är tokseriös i träningen :)

Sniggel
2007-02-26, 23:23
haha, tror att det var 147% ökning efter 7 dagar, men denna ökning kom plötsligt, den var inte linjär. vid minsta lilla utlösning sjönk den till normal nivå igen.
Så om man nu skulle ha sex (inkluderar onani förstås ;)) var tredje vecka så kommer man teoretiskt ha höga nivåer i 2 veckor av 3.

Men vem fan klarar ens en veckas avhållsamhet? :Virro

krilleh
2007-02-26, 23:25
haha, tror att det var 147% ökning efter 7 dagar, men denna ökning kom plötsligt, den var inte linjär. vid minsta lilla utlösning sjönk den till normal nivå igen.
Så om man nu skulle ha sex (inkluderar onani förstås ;)) var tredje vecka så kommer man teoretiskt ha höga nivåer i 2 veckor av 3.

Men vem fan klarar ens en veckas avhållsamhet? :Virro

va? Den gick väl tillbaka till normala nivåer var 8e dag varesig man hade sex, runkade eller bara lät bli?

Sen var det nog mer än 147 % efter hela 7 dagar. Men där är jag lite osäker.

Klenis
2007-02-27, 14:20
Får man inte ha utlösning på en vecka? OMG... Jag skulle då aldrig klara det.

Cerberus
2007-02-27, 14:23
ja har fått massiv högerarm av min hobby :D

skulle aldrig orka låta bli sånt pga (även om JJ citerat mig :D) ökad testo.

Sniggel
2007-02-27, 14:26
va? Den gick väl tillbaka till normala nivåer var 8e dag varesig man hade sex, runkade eller bara lät bli?

Sen var det nog mer än 147 % efter hela 7 dagar. Men där är jag lite osäker.

Vad jag minns så stannade nivåerna tills nästa utlösning, kan ha kommit ihåg fel dock.

nilzzon
2007-02-27, 16:04
haha jag borde vara skitliten då ju! jag runkar fan typ 5 gånger per dag! 20 år

Gpajpen
2007-02-27, 16:15
5 gånger varje dag e fan starkt jobbat. nån gång jag legat i så mkt blir jag inte kåt alls nästföljande dag :( *cry*

JTH
2007-02-27, 16:35
Holy crap, då krachar min testosteronnivå många, många gånger per vecka...*cupid* *kissass*

Strandbyggarn
2007-02-27, 16:43
Värt att prova när det blir maxningsdags :D ..

bab0n
2007-02-27, 18:14
Haha! den var jobbig! :P Det blir nog till att bryta det ryktet... ;)

Larsson85
2007-02-27, 18:19
Det verkar som det finns många olika uppfattningar om när peaken kommer, hur det ökar innan peaken och hur det avtar efter. Därför ade det varit trevligt om någon (grub?) sitter på en rapport om hur det verkligen ligger till.

Hades
2007-02-27, 18:25
Frågan är ju också hur stor effekt den där testosteronökningen har på träningen. I mitt fall tror jag snarare att det skulle leda till så dålig koncentrationsförmåga att träningen skulle gå kasst.

nutz
2007-02-27, 21:13
Testosteronnivåerna höjs med 40-45%(eller var det 43- och 47%) över basnivån efter ca åtta dagars avhållsamhet.

Sniggel
2007-02-27, 21:35

Holy crap, då krachar min testosteronnivå många, många gånger per vecka...*cupid* *kissass*

Nej den är helt normal, inget händer efter ni har runkat med testonivån, men nånting händer när ni INTE runkar på 7 eller om det nu var 8 dagar, dö höjs den, sen kan höjningen försvinna om man nu inte gör det till en livslång avhållsamhet.

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=831309&postcount=11

tp_88
2007-02-27, 21:41
"The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline"

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.

Larsson85
2007-02-27, 22:27
Och om man fortsätter läsa i den rapporten så står det

No regular fluctuation was observed following continuous abstinence after the peak.

Betyder detta att nivån behålls hög efter 7 dagar?
Hur står sig detta mot doping. Om man jämför med dianabol och deca? VIlka nivåer är det man uppnår med dessa?

King Grub
2007-02-27, 22:41
Och om man fortsätter läsa i den rapporten så står det
Hur står sig detta mot doping.

1. Fortsatt avhållsamhet efter dag 7 innebär inte fortsatt förhöjda testosteronnivåer. Testonivåerna faller dag 8 ner till normala nivåer, även vid fortsatt avhållsamhet.

Om man jämför med dianabol och deca? VIlka nivåer är det man uppnår med dessa?

Testodopning - extremt mycket högre. 150% av normala basnivåer är ingenting. Och vi diskuterar inte mer om dopningsrelaterade saker här.

L-Sami
2007-02-27, 22:45
1. Fortsatt avhållsamhet efter dag 7 innebär inte fortsatt förhöjda testosteronnivåer. Testonivåerna faller dag 8 ner till normala nivåer, även vid fortsatt avhållsamhet.

Vad jag vet så gjorde inte studien på styrketränande individer, så kan det vara möjligt att för oss styrketränande så är testonivåer högre vid 7 dagars avhållsamhet?

Skrollovicz
2007-02-27, 22:49
Så det är alltså OK att ha sex en gång var 8:e dag?

L-Sami
2007-02-27, 22:53
Så det är alltså OK att ha sex en gång var 8:e dag?

Vad är det du vill uppnå med 150% av testobasnivån?
Maxa i bänkpress en gång i veckan?

Larsson85
2007-02-27, 23:02
OK, flåt. Ska inte hända igen.

Måste säga att jag trodde det skulle vara bättre effekt än vad vi kom fram till. Att gå runt och ha ett sexschema för att var 7:e dag få en förbättring känns kanske inte så lockande. Faktum är att jag testade 4-5 dagar och kände hur det pirrade i kroppen och tänket "shit, nu jävlar är jag full av testosteron, måste fråga hur det ligger till på kollozeum". Men det var väl antagligen bara placebo.

Dock såg jag ett intressant inslag på det vetenskapliga underbara prorgammet brainiac. Där testade de först två personers testonivåer. Sen lät de den ena sitta och göra icke manliga saker, medans den andra fick sitta och titta på kvinnobröst och göra andra manliga saker. De lyckades uppnå en mätbar skillnad på båda personerna efteråt. Så man kanske ska satsa på att ladda upp med en p-rulle innan träningspasset *flex* .

King Grub
2007-02-28, 08:52
Vad jag vet så gjorde inte studien på styrketränande individer, så kan det vara möjligt att för oss styrketränande så är testonivåer högre vid 7 dagars avhållsamhet?

Styrketräning innebär större testosteronfrisättning, så det troliga är nog, att det helt enkelt blir ett större basvärde än genomsnittet att räkna med.

tano
2007-02-28, 10:57
På vilken grupp människor gjordes studien? var det på individer från alla ålders perioder?
Är det samma sak för tonåringar? Är lite fundersam hur någon inte skulle få någon sorts utlösning under sju dagar. Mig veterligen är det en omöjlighet :D

olle lindblad
2007-02-28, 11:06
Dessa spekulationer slutar aldrig. Varför ligger detta under kosttillskottsdelen?

King Grub
2007-02-28, 11:09
I just den studien, 28 män, 21-45 år.

The purpose of this study is to gain understanding of the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men. The serum testosterone concentrations of 28 volunteers were investigated daily during abstinence periods after ejaculation for two phases. The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline. No regular fluctuation was observed following continuous abstinence after the peak.

As the testosterone peak occurred regularly on the 7th day of abstinence, it is impossible that the periodic fluctuation was an independent phenomenon or a libido phenomenon; it can only be explained that the periodic phenomenon is a result of the action of the hypothalamic-pituitary-gonad axis.

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.

In this study, ten healthy male volunteers were continuously monitored for their cardiovascular and neuroendocrine response to sexual arousal and orgasm. Blood was continuously drawn before, during and after masturbation-induced orgasm and analyzed for plasma concentrations of adrenaline, noradrenaline, cortisol, luteinizing hormone (LH), follicle stimulating hormone (FSH), prolactin, growth hormone (GH), beta-endorphin and testosterone. Orgasm induced transient increases in heart rate, blood pressure and noradrenaline plasma levels. Prolactin plasma levels increased during orgasm and remained elevated 30 min after orgasm.

In contrast, none of the other endocrine variables, including tesosterone, were significantly affected by sexual arousal and orgasm.

Psychoneuroendocrinology. 1998 May;23(4):401-11. Neuroendocrine and cardiovascular response to sexual arousal and orgasm in men.

Liten Men Fet
2007-02-28, 11:19
OK, flåt. Ska inte hända igen.

Måste säga att jag trodde det skulle vara bättre effekt än vad vi kom fram till. Att gå runt och ha ett sexschema för att var 7:e dag få en förbättring känns kanske inte så lockande. Faktum är att jag testade 4-5 dagar och kände hur det pirrade i kroppen och tänket "shit, nu jävlar är jag full av testosteron, måste fråga hur det ligger till på kollozeum". Men det var väl antagligen bara placebo.

Dock såg jag ett intressant inslag på det vetenskapliga underbara prorgammet brainiac. Där testade de först två personers testonivåer. Sen lät de den ena sitta och göra icke manliga saker, medans den andra fick sitta och titta på kvinnobröst och göra andra manliga saker. De lyckades uppnå en mätbar skillnad på båda personerna efteråt. Så man kanske ska satsa på att ladda upp med en p-rulle innan träningspasset *flex* .

Pirret du kände var väl att du var överkåt och kallingarna skavde mot snalen.
Herregud så dumt med avhållsamhet för att tro att det går bättre i träningen när resultatet skulle bli precis tvärtom då man skulle spendera tiden i gymmet på att fånglo på alla snygga tjejer. Skaderisken skulle tiodubblas då man hastigt vänder sig om i ett marklyft för att spana på ett par tuttar.

Unsub
2007-02-28, 22:30
Vad är det du vill uppnå med 150% av testobasnivån?
Maxa i bänkpress en gång i veckan?

jag tror mannen skämtade.

PowPow
2007-03-03, 02:04
Varför ligger detta under kosttillskottsdelen?

Resultatet av den manliga utlösningen kan kanske ses som ett kosttillskott?