handdator

Visa fullständig version : USB Elgitarr se hit!

hobbitar
2007-02-25, 13:24
Funderar på att köpa denna, någon som har en liknande och tror ni det fungerar bra?
http://www.jamshop.se/html/jam_mate_ub1.htm

Eller om jag köper ett billigare paket med en vanlig förstäkare, kan jag ändra ljudet på gitarren då också? Lite svårt att förklara för mig som inte kan nåt om gitarrer men kan man ändra på förstärkaren så att det låter "rockit"/aukustiskt m.m... eller måste man köpa till ýtterligare tillbehör då?

Officer
2007-02-25, 13:26
Ehm, blir det här din första gura? Varför köper du den? För att leka runt eller vill du ha en bra gura?

Det där kan jämföras med en leksaksgitarr som du kan köpa för 200 kronor på Rinkeby Marknad.
Träsort, akustik, balans osv osv hos den guran är ingenting du kan jämföra med en "riktig" elgitarr, även de billigare varianterna för kring 1500 kr.

Köp ett billigt nybörjarpaket på t ex Jam eller Musikbörsen istället. För en 2 lök kan du få en helt ok nybörjargura och en schysst sovsrumsförstärkare där du kan få till ljud som slår USB-gitarren med hästlängder (förklarar hur dålig den är..)

hobbitar
2007-02-25, 13:28
Ehm, blir det här din första gura? Varför köper du den? För att leka runt eller vill du ha en bra gura?

Det där kan jämföras med en leksaksgitarr som du kan köpa för 200 kronor på Rinkeby Marknad.
Träsort, akustik, balans osv osv hos den guran är ingenting du kan jämföra med en "riktig" elgitarr, även de billigare varianterna för kring 1500 kr.

Nej jag ska ha den mest för att "leka runt" som du säger :) Ja det blir den första gitarren isåfall. Men det billigaste paketet där på jam.se, funkar det bra för en nybörajre som aldrig har spelat elgitarr förr?

Det borde väl finnas nån nybörjarbok att köpa också va?

Officer
2007-02-25, 13:30
Gå in i musikaffären och fråga efter deras nybörjarpaket. Det brukar vara en Squier eller annan variant av Fender Stratocaster-kopia av gura. Det är absolut inte det bästa, men jag lovar dig att du inte kommer att märka någon skillnad mellan en 15,000 kr Fender och en 1500 kr Squier om du inte vet hur man spelar ordentligt ändå.
Jag har en polare som köpt ett sånt billigt 1500krspaket och det är helt klart godkänt. Vi brukar spela på den under förkröket :Virro då jag inte vågar ta min dyra :em:

Bok behöver du inte inhandla. Det enda du behöver till en början är hur man stämmer guran och vanliga ackord. Det hittar du på t ex www.cyberfret.com

hobbitar
2007-02-25, 13:34
Gå in i musikaffären och fråga efter deras nybörjarpaket. Det brukar vara en Squier eller annan variant av Fender Stratocaster-kopia av gura. Det är absolut inte det bästa, men jag lovar dig att du inte kommer att märka någon skillnad mellan en 15,000 kr Fender och en 1500 kr Squier om du inte vet hur man spelar ordentligt ändå.
Jag har en polare som köpt ett sånt billigt 1500krspaket och det är helt klart godkänt. Vi brukar spela på den under förkröket :Virro då jag inte vågar ta min dyra :em:

Bok behöver du inte inhandla. Det enda du behöver till en början är hur man stämmer guran och vanliga ackord. Det hittar du på t ex www.cyberfret.com

Tack anabol!

Jag vet inte om det finns nån vidare musikaffär här i stan men ska kolla runt lite. Annars kanske jag beställer det billiga paketet på jam.se om det inte finns någon bättre sida?

Officer
2007-02-25, 13:36
Tack anabol!

Jag vet inte om det finns nån vidare musikaffär här i stan men ska kolla runt lite. Annars kanske jag beställer det billiga paketet på jam.se om det inte finns någon bättre sida?

Ja gör så.
Köp med ett extra paket strängar också. Jag rekommenderar storlek .10 på strängtjockleken (standard är .09). .10'orna är lite hårdare, har bättre ton och stämmer bättre. Men det är förstås en smaksak..

X-ecuter
2007-02-25, 13:57
ja det är väl bättre att satsa på något nybörjar paket som anabolic säger :) dock bör du köpa 0.11 då det blir lättare att spela på nerstämmd gura osv *cupid* Manligt skall det ju vara

Officer
2007-02-25, 13:58
dock bör du köpa 0.11 då det blir lättare att spela på nerstämmd gura osv *cupid* Manligt skall det ju vara

Det är en sanning det du säger.
.10 passar bra endast på Drop D, djupare än så och då blir strängarna för fladdriga *whistle*

X-ecuter
2007-02-25, 14:03
Det är en sanning det du säger.
.10 passar bra endast på Drop D, djupare än så och då blir strängarna för fladdriga *whistle*

men det är nog bäst att börja med 0.9 sedan gå över till 0.10 när man är lite mer van och 0.11 när du känner dig redo att börja slita på fingrarna :hbang: :devil:

Ame
2007-02-25, 14:52
Tack anabol!

Bor du i Halmstad? Där finnas en bra affär iaf (musikalen), köpte ett nybörjar paket där och det var helt ok grejer att börja spela på.

Dalle89
2007-02-25, 14:58
Skulle tipsa dig att gå in i en musikaffär och testa lite olika gitarrer.. Personligen skulle jag säga att du bör lägga ut runt 3000 för en gitarr som du kan utvecklas med... Om du dock bara vill lära dig lira lite för skoj skull så räcker ett sånt gitarrpaket för runt 1500 kronor rätt bra... Kolla blocket är också ett tips..
Lycka till

hobbitar
2007-02-25, 18:23
jag hittar inga nybörjarpaket på denna sidan men jag har för mig att jag sett det förr?

http://www.musikborsen.se/

Officer
2007-02-25, 18:27
jag hittar inga nybörjarpaket på denna sidan men jag har för mig att jag sett det förr?

http://www.musikborsen.se/

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=19491&artno=122312&fm=1

:hbang:

hobbitar
2007-02-25, 18:29
http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=19491&artno=122312&fm=1

:hbang:

Tack!!

Jag fattade ingenting av vad det stod men det lät bra :)

Officer
2007-02-25, 18:35
Tack!!

Jag fattade ingenting av vad det stod men det lät bra :)

Det är som sagt ingen duglig gura i längden. Men denna kan du gott ha i något år att spela på innan du börjar fördjupa dig i guror och köper en bättre för runt 3-4000 kr.
Du får ju med allt du behöver i detta paket ändå. Skitbilligt.

hobbitar
2007-02-25, 18:36
Det är som sagt ingen duglig gura i längden. Men denna kan du gott ha i något år att spela på innan du börjar fördjupa dig i guror och köper en bättre för runt 3-4000 kr.
Du får ju med allt du behöver i detta paket ändå. Skitbilligt.

Gött, bara en sista fråga. Kan man ändra på förstärkaren så att det blir dist/vanligt ljud?

Officer
2007-02-25, 18:40
Gött, bara en sista fråga. Kan man ändra på förstärkaren så att det blir dist/vanligt ljud?

Jadå det går. Finns en gain/dist-kanal som du trycker igång.

hobbitar
2007-02-25, 18:49
Sådär Anabolic nu har jag beställt den!:)

Vilket jäkla impulsköp!!

(Som jag egentligen inte hade råd med:em: )

Officer
2007-02-25, 18:51
Sådär Anabolic nu har jag beställt den!:)

Vilket jäkla impulsköp!!

(Som jag egentligen inte hade råd med:em: )

muhahaha JAG LURADE DIG!! det är ett skitpaket!!!!!11

:Virro

hobbitar
2007-02-25, 18:53
muhahaha JAG LURADE DIG!! det är ett skitpaket!!!!!11

:Virro

Va? Mitt liv känns plötsligt meningslöst*cry*

Sonny
2007-02-25, 18:54
Skulle tipsa dig att gå in i en musikaffär och testa lite olika gitarrer.. Ja, en nybörjare som aldrig spelat gitarr förut lär juh veta exakt vad han ska "känna" efter etc.

Officer
2007-02-25, 18:54
Va? Mitt liv känns plötsligt meningslöst*cry*

nejdå för fan du kommer att rocka hårt

Jag väntar mig ett komplett och korrekt Painkiller-solo från dig om 2 veckor.

hobbitar
2007-02-25, 18:56
nejdå för fan du kommer att rocka hårt

Jag väntar mig ett komplett och korrekt Painkiller-solo av dig om 2 veckor.

haha det kan nog bli lite svårt. Men så småningom vill jag lära mig introt till "Sweet child o mine":hbang:

"Hinder - lips of an angel.mp3" hade också vart kul att kunna.

Officer
2007-02-25, 18:58
haha det kan nog bli lite svårt. Men så småningom vill jag lära mig introt till "Sweet child o mine":hbang:

"Hinder - lips of an angel.mp3" hade också vart kul att kunna.

Haha just MP3-varianten? :Virro

Sweet Child 'O Mine-introt är så enkelt så du kommer inte fatta ska du se.

Glöm inte Smoke on the water :D

Sonny
haha det kan nog bli lite svårt. Men så småningom vill jag lära mig introt till "Sweet child o mine":hbang: Grin, efter smoke on the water måste det vara ett utav dom mest sönder mörsade riffen man hört på musikaffärer.. :D

Officer
Grin, efter smoke on the water måste det vara ett utav dom mest sönder mörsade riffen man hört på musikaffärer.. :D

Nej, 2 st white trash körde ju Enter Sandman-riffet under två timmar då jag var hos musikbörsen och kolla guror förra helgen

Dalle89
2007-02-25, 22:05
Haha jag har också råkat ut för det.. Dock så är det metallica som gäller när man ska spela... Nu vet jag inte hur bra du är på att spela hobbitar om du ens kan ta ett ackord men ett tips är ju att lira klassiska låtar som nothing else matters och sånt.. Stairway to heaven e också go nybörjarlåt..
Ett starkt tips är att kolla mycket på videos där andra spelar t.ex på you**** och sånt (får man länka?)... Så lärde jag mig sjukt mycket... Och alla tabs till låtar hittar du på www.ultimate-guitar.com (där kom den)..
Puh.. Behövde skriva av mig :P