handdator

Visa fullständig version : Hjälp med olika sorters mat under deff

Dalle89
2007-02-25, 12:01
Jag håller på med en deff nu och har gjort detta i cirka en månad, har sett lite resultat redan men tror att detta antagligen mest beror på att jag tränar mycket och har slutat äta skräpmat och godis m.m.
Helst så vill jag även äta så rätt som möjligt för att maximera mina resultat, och har lite frågor angående kosthållningen.
Till exempel, hur funkar saker som fruktsallad under en deff?
Har kaffe några positiva effekter för metabolismen?
Funkar keso lika bra som kesella?

Tacksam för svar

Eddie Vedder
2007-02-25, 12:09
Till exempel, hur funkar saker som fruktsallad under en deff?
Har kaffe några positiva effekter för metabolismen?
Funkar keso lika bra som kesella?

Vaddå funkar? Om du klarar av att hamna på underskott via den maten så funkar den, skulle du välja pommes-frites låda istället å hamna på underskott av de så skulle det funka.

Va gäller kaffet så kan koffein innebära en marginell ökning av energiförbrukningen, vet inte hur mycke dock. Har hört nån siffra på 150kcal per dyng vid intag av 400mg koffein men det tycker jag låter väldigt mycke fatktiskt.

Eddie Vedder
2007-02-25, 12:10
Ett tips är att iaf kunna kolla förstasidan å läsa lite om du nu inte orkar söka.

Den här tråden innehåller en hel del du kan få nytta av:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89583

Dalle89
2007-02-25, 12:14
Ok tack för hjälpen :)

zink
2007-02-25, 12:35
Ett tips är att iaf kunna kolla förstasidan å läsa lite om du nu inte orkar söka.

Den här tråden innehåller en hel del du kan få nytta av:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89583

Är det koffeinet som gör så att ämnesomsättningen ökar, eller? Tänkte, för då borde det ju vara samma sak med Coca-Cola t ex. :P

Eddie Vedder
2007-02-25, 12:54
Är det koffeinet som gör så att ämnesomsättningen ökar, eller? Tänkte, för då borde det ju vara samma sak med Coca-Cola t ex. :P

Ja det är koffeinet, många kör ju med koffeinpiller t.o.m. Men att dricka coca-cola för att öka ämnesomsättningen är ju, minst sagt, kontraproduktivt me tanke på alla kcal du får i dej för att komma upp i samma koffeinmängd som från kaffe som är i de närmaste kalorifritt.

Så att dricka coca-cola för att gå ner i vikt är inget att rekommendera kanske;)

Förresten tror jag du citerade fel inlägg va?*whistle*

Thorwaldsson
2007-02-25, 13:00
Men att dricka coca-cola för att öka ämnesomsättningen är ju, minst sagt, kontraproduktivt me tanke på alla kcal du får i dej för att komma upp i samma koffeinmängd som från kaffe som är i de närmaste kalorifritt.

Så att dricka coca-cola för att gå ner i vikt är inget att rekommendera kanske;)

Kall Coca Cola Light kontraproduktivt?

Eddie Vedder
2007-02-25, 13:04
Kall Coca Cola Light kontraproduktivt?

zink nämnde inget om light, bara coca-cola.

Light är en anan sak kanske, men fortfarande mycke mindre mängd koffein än kaffe så man får dricka mycke. Sen vet jag inte om det spelar in att kaffet höjer kroppstemperaturen oxå. Det gör ju inte cola light.

Dalle89
2007-02-25, 13:06
På tal om lightprodkter vad gäller läsk.. Hur bra/dåligt är det egentligen? Till exempel sprite zero är ju fullproppad med sötningsmedel ist.. Hur fungerar detta kalorimässigt?

Eddie Vedder
2007-02-25, 13:10
På tal om lightprodkter vad gäller läsk.. Hur bra/dåligt är det egentligen? Till exempel sprite zero är ju fullproppad med sötningsmedel ist.. Hur fungerar detta kalorimässigt?

Hur ska man kunna svara på hur dåligt nånting är? "Ja det är ungefär sju meter dåligt". Vad som är bra lr dålig mat är ju helt subjektivt. Att käka en chokladbit nån gång ibland är inte "dåligt" men att leva på choklad och välja bort annan näringsrikare mat kan ju definitivt ses som dåligt.
Det jag försöker säga är att man måste se en större bild av sin kosthållning å inte bara undra huruvida "det är bra och det är dåligt".

Är det aspartam lr sucralos som är sötningsmedlet (vilket oftast är fallet) så är det helt kalorifritt, acesulfam-C(som oxå förekommer i mycke lightläsk) tror jag oxå är kalorifritt.
Sen finns det ju en påvisad cancerrisk hos råttor vid hög konsumtion av aspartam å om de är nåt man vill bry sej om lr ej är ju upp till var och en. Allt ska förtäras med någorlunda måtta tycker jag.

Dalle89
2007-02-26, 16:03
Blodpudding... Är det bra näringskälla under en deff... Nu menar jag relativt andra maträtter...

LadyG
2007-02-26, 16:25
Blodpudding... Är det bra näringskälla under en deff... Nu menar jag relativt andra maträtter...

Det, och info om all mat du äter, kan du ta reda på i Livsmedelsverkets databas (http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242), eller genom att läsa innehållsförteckningarna och jämföra manuellt.

Lycka till med deffen!

Handcuff
2007-02-26, 16:34
Det, och info om all mat du äter, kan du ta reda på i Livsmedelsverkets databas (http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242), eller genom att läsa innehållsförteckningarna och jämföra manuellt.

Lycka till med deffen!

Eller använda sök som funktionen kolozzeum har..

nutz
2007-02-26, 16:54
Välkommen till Dalle89s oändliga tråd!

Eddie Vedder
2007-02-26, 16:58

Blodpudding är ju knappast kcalsnålt om man säger så, men det går som sagt aldrig att uttala sej om enskilda livsmedel. Att leva på blodpudding och ja ett högt energibehov kan innebära viktnedgång på samma sätt ett enormt överätande av torsk och broccoli kan leda till uppgång. Men va jag vet ligger väl en sån där "lumme" me 9%ig blodpudding på 900-1000kcal lr nåt sånt. Det är ju en hel del, samtidigt som man i regel äter nånting till blodpuddingen. Såsom energisnål bacon och lingonsylt t.ex.*whistle*

Handcuff
2007-02-26, 17:01
Blodpudding är ju knappast kcalsnålt om man säger så, men det går som sagt aldrig att uttala sej om enskilda livsmedel. Att leva på blodpudding och ja ett högt energibehov kan innebära viktnedgång på samma sätt ett enormt överätande av torsk och broccoli kan leda till uppgång. Men va jag vet ligger väl en sån där "lumme" me 9%ig blodpudding på 900-1000kcal lr nåt sånt. Det är ju en hel del, samtidigt som man i regel äter nånting till blodpuddingen. Såsom energisnål bacon och lingonsylt t.ex.*whistle*

Du glömde nämna något om det fantastiska blodproteinet....

Eddie Vedder
2007-02-26, 17:03

Haha, ja just ja. Hur kunde jag glömma:smash:
:D

Dalle89
2007-02-26, 19:15
Ok tack för infon, det om livsmedelsverket var bra :)... Och jag är fullt medveten om att man kan bli tjocl om man lever endast på något kalorisnålt om man "överkonsumerar" det... Ville bara få lite mer info om blodpudding så att säga, och det fick jag ju också på sätt och vis :)

King Grub
2007-02-26, 19:17
Det är en god idé att äta något järnrikt som blodpudding någon gång i veckan. Inget man bör basera sin kost på, men näringsrikt är det.

regus
2007-02-26, 19:28

Wait en liten halvsekund.
Har "blodprotein" lågt biologiskt värde?

Dalle89
2007-02-26, 19:45
Då kan jag passa på att fråga vad biologiskt värde är....

Eddie Vedder
2007-02-26, 19:51
Då kan jag passa på att fråga vad biologiskt värde är....

Förenklat är det hur pass lättupptagligt och fullvärdigt proteinet är, hur pass komplett aminosyreinnehåll kan man säga. Högst biologiskt värde har ägg.

Dalle89
2007-02-26, 20:16
Finns det någonstans där man kan kolla vad whey100 har?

Eddie Vedder
2007-02-26, 21:20
Finns det någonstans där man kan kolla vad whey100 har?

Vassle är ett superprotein!:thumbup:

Ligger på 104 i biologiskt värde.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biologiskt_v%C3%A4rde

Dalle89
2007-02-26, 21:35
Grymt.. Hade som sagt ingen aning om vad biologiskt värde var innan..
Helt off-topic, eddie, det är inte så att han på din bild är sångaren i rise against va? :P

Eddie Vedder
2007-02-27, 04:58
Helt off-topic, eddie, det är inte så att han på din bild är sångaren i rise against va? :P

Ne i Pearl Jam, det är han som är Eddie Vedder, min Gud:bow: