Visa fullständig version : Hämmar mjölk näringsupptaget?
Hårig-rygg
2007-02-24, 23:59
Jag vet att mjölk innehåller både kalorier och proteiner. Det stämmer väl att det är bra att dricka va? Jag brukar dricka chkladmjölk, alltså Pucko.
Jag har hört någonstans att mjölk kan hämma näringsupptag, stämmer detta? I så fall kan man ju inte dricka efter maten och så.
Nilsjohan
2007-02-25, 00:02
vart har du hört det?
Hårig-rygg
2007-02-25, 00:08
vart har du hört det?
Försöker hitta sidan, men uppnår dåliga resultat på den fronten. Vill veta om detta är falskt eller sant. Annars hade ju chokladmjölken varit en perfekt kalorikälla.
grabben i skogen
2007-02-25, 00:28
det ultimata är väl att du både snusar och dricker mjölk
du vet två minus blir plus
Hårig-rygg
2007-02-25, 00:31
Nämen lägg av! Sluta med den där liksom jävla provocerande tonen mot mig! Fan, jag ställer ju bara frågor för att få reda på så mycket som möjligt.
Hämmar mjölk näringsupptaget, eller bör man sluta dricka mjölk?
:laugh:
grabben i skogen
2007-02-25, 00:35
vad är mjölk då?
Hårig-rygg
2007-02-25, 00:39
vad är mjölk då?
Du vet väl vad mjölk är? Liksom fan nu får du ge dig, lämna min tråd!
grabben i skogen
2007-02-25, 00:40
hur vet du att mjölk innehåller kalorier OCH proteiner?
Hårig-rygg
2007-02-25, 00:45
hur vet du att mjölk innehåller kalorier OCH proteiner?
Jamen det står ju på paketet! Jag kan ju läsa! Mjölk är ju en bra kalorikälla. Men nehej okej då säger vi väl att mjölk är inte alls bra och så struntar vi i att dricka det. Alla nöjda? Bra.
grabben i skogen
2007-02-25, 00:47
vad är kalorier?
vad är proteiner?
vad är kolhydrater?
vad är fett?
du kanske ska läsa på lite baskunskaper?
på hemkunskapen kan nog fröken svara på dina frågor både utförligt och pedagogiskt.
Jag vet att mjölk innehåller både kalorier och proteiner. Det stämmer väl att det är bra att dricka va? Jag brukar dricka chkladmjölk, alltså Pucko.
Jag har hört någonstans att mjölk kan hämma näringsupptag, stämmer detta? I så fall kan man ju inte dricka efter maten och så.
Stora mängdel av mjölk hämmar näringupptagningen yes.
Hårig-rygg
2007-02-25, 00:49
vad är kalorier?
vad är proteiner?
vad är kolhydrater?
vad är fett?
du kanske ska läsa på lite baskunskaper?
på hemkunskapen kan nog fröken svara på dina frågor både utförligt och pedagogiskt.
Vad fan är det med dig? Va?! Kan du bara ge fan i den här jävla tråden istälelt för att förstöra den! Idiot!
Kan NÅGON svara på om mjölk hämmar näringsupptaget från maten man äter?
Hårig-rygg
2007-02-25, 00:49
Stora mängdel av mjölk hämmar näringupptagningen yes.
Aj fan...Ska sluta dricka mjölk då. Trodde det var nyttigt. Tack.
grabben i skogen
2007-02-25, 00:51
Aj fan...Ska sluta dricka mjölk då. Trodde det var nyttigt. Tack.
men för helvete. drick din mjölk och väx!
Hårig-rygg
2007-02-25, 00:52
men för helvete. drick din mjölk och väx!
nej mjölk hämmar näringsupptaget av annan mat. Läs den andre skribenten och vad han skrev. Jag måste sluta med mjölk.
Nilsjohan
2007-02-25, 01:06
Tips: Använd sök.
Mjölk är ett av våra vanligaste livsmedel och troligen så har någon på kolozzeum redan skivit något om mjölk tidigare.
T.ex:
Trevlig läsning för mjölkdrickare... av King Grub (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89456&highlight=mj%F6lk)
och
Mjölk efter tränig... av King Grub (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69637&highlight=mj%F6lk)
Hårig-rygg
2007-02-25, 01:12
Tips: Använd sök.
Mjölk är ett av våra vanligaste livsmedel och troligen så har någon på kolozzeum redan skivit något om mjölk tidigare.
T.ex:
Trevlig läsning för mjölkdrickare... av King Grub (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89456&highlight=mj%F6lk)
och
Mjölk efter tränig... av King Grub (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69637&highlight=mj%F6lk)
Tack, men enligt de länkarna är ju mjölk BRA att dricka. En skribent här skrev ju att det hämmar näringsupptaget .Vad ska man nu tro på.
Hårig-rygg: Du verkar onekligen vara experten på att hitta konstiga saker att fråga om ;)
Jag vet inte om mjölk hämmar upptaget av näringsämnen eller dylikt men att sluta dricka mjölk är för mig i alla fall helt omöjligt, det finns inte på kartan.
Mjölk har så många goda positiva egenskaper att dumt att inte dricka mjölk i min mening. Sen är det även ruggigt gott.
Du verkar snöa in dig för mycket på att allt ska vara perfekt, ingenting är perfekt. Acceptera. Ta din snus, drick din mjölk och var glad.
Jag drack för i övrigt precis ett glas mjölk tillsammans med en rostad macka med nutella på och avslutade med en göteborgsrape. Optimalt? Nej Gott och tillfredställande? Ja
Tack, men enligt de länkarna är ju mjölk BRA att dricka. En skribent här skrev ju att det hämmar näringsupptaget .Vad ska man nu tro på.
Se inte allting så svart eller vitt, och försök vara källkritisk, bara för att "en" okänd person skriver nåt behöver det inte stämma.
Sen skrev heller inte personen något utförligt svar där han förklarar vad han menar med hämmat näringsupptag. Vad i näringen hämmas? Hur mycket hämmas det? Når man upp till rekommenderade nivåer av ämne X trots att mjölk har hämmat det? Går personen att lita på?
Frågorna är fler än svaren.
(no offense cozemo: drar bara ett exempel)
Eddie Vedder
2007-02-25, 04:49
Kalcium hämmar upptaget av järn samt har påvisats kunna hämma zinkupptaget i djurförsök men inte på människor (Näringslära flör högskolan, 2006), mer än så är det förmodligen inte.
Du kan ju inte generellt säga "näringsupptaget hämmas av mjölk", det är precis som när folk säger att "näringen i maten försvinner när man kokar den". Man kan ju inte bara dra samma slutsatser om varenda näringsämne, finns värmekänsliga ämnen som C-vitamin å flera av B-vitaminerna men alla är inte värmekänsliga och vissa ämnen tas upp bättre efter uppvärmning.
Mjölk innehåller mycket kalcium, vitamin B-12, vitamin A-och D det är ett nyttigt livsmedel som givetvis inte ska överkonsumeras (men det ska ingen mat göras!). I övrigt är det bara kalciumets hämmande effekt på järnupptaget och den eventuella hämningen av zink som jag kan se.
Om man ar laktos intollerant hamnas narings och kcal upptagningen av mjolk da?
Nilsjohan
2007-02-25, 09:21
Om man ar laktos intollerant hamnas narings och kcal upptagningen av mjolk da?
Ja, brist på enzymet laktas kallas laktosintolerans. Utan detta enzym blir det svårt för tarmen att ta upp laktosen
Hårig-rygg
2007-02-25, 10:11
Okej hörrni, tack för svaren då. Jag fortsätter helt enkelt att dricka min chokladmjölk och mår bra då :)
Kan en bäbis leva och växa på enbart mjölk så ska nog inte en vuxen man dö av ett par glas om dagen :)
Jag skulle aldrig kunna avstå från mjölk, jag häver heller inte i mig upp emot 2 liter per dag.
"
Det är idag många som lägger ner stor möda på att äta så nyttigt som möjligt. Man räknar mängden kalorier, antalet gram fett, kolhydrater och protein. Via frukt och grönsaker hoppas vi få i oss vitaminer och mineraler. Men har du tänkt på hur mycket av dessa nyttigheter som din kropp faktiskt kan uppta och använda? Har du i övrigt dåliga levnadsvanor kan du faktiskt försämra ditt näringsupptag markant.
Allt vi äter måste brytas ner av vår mag- och tarmkanal och sedan upptas i blodet för transport ut till cellerna. Att du stoppar något i munnen är dock ingen garanti för att din kropp faktiskt kan använda sig av de tillförda näringsämnena. Om du regelbundet äter skräpmat och ofta stressar har du troligtvis ett sämre fungerande näringsupptag. Detta innebär att en del av de viktiga näringsämnena (som t.ex. vitaminer och mineraler) inte upptas och därför passerar rakt igenom systemet.
Ett dåligt näringsupptag leder på sikt till hälsokomplikationer då balansen mellan olika näringsämnen rubbas. Du kan uppleva att du ofta är trött och orkeslös, inte får några träningsresultat, du drabbas ofta av förkylningar eller har ett konstant sug efter en viss typ av mat. Det är alltså väldigt viktigt att ha ett bra fungerande näringsupptag.
Här följer lite tips om hur du kan förbättra ditt näringsupptag och vad som försämrar den.
Bättre upptag:
Drick 1 glas vatten 30 min. innan din måltid
Fibrer rengör tarmen och ökar blodcirkulationen
Råkost innehåller höga halter enzymer
Regelbunden motion som stimulerar tarmen
En lättare promenad strax innan en måltid
Sämre upptag:
Stress
Mjölk i större mängder
Socker och vitt mjöl (deg)
All färdigproducerad mat
Stillasittande
Hård fysisk aktivitet efter en måltid
Sömnbrist
Tips
Mineraler i form av kosttillskott är oftast svåra för kroppen att uppta och rekommenderas därför att intas tillsammans med måltid.
"
"
Tittar man rent generellt så finns det inte många av våra djurarter som i naturen dricker en annan arts mjölk, speciellt i vuxen ålder. Detta är dock något vi människor gör. Vi skandinaver har en genetisk fördel jämfört med de flesta andra folkslag som tillåter våra kroppar att lättare bryta ner mjölksockret laktos. Men trots detta är många av oss laktosintoleranta, och de flesta utan att ens veta om det. Detta innebär att mjölken orsakar mag- och tarmproblem.
Ju mer man konsumerar desto större blir problemen. Oftast handlar det om gasbildning, minskat näringsupptag och obehag.
"
Skrivet av Jim Roslund
Eddie Vedder
2007-02-25, 13:20
Kan en bäbis leva och växa på enbart mjölk så ska nog inte en vuxen man dö av ett par glas om dagen :)
Visserligen har väl små barn en högre halt laktasenzym som sen i regel avtar, därför är det ovanligt med laktosintolerans hos små barn jämfört med vuxna.
Lr har jag fått detta helt om bakfoten?
Eddie Vedder
2007-02-25, 13:22
Skrivet av Jim Roslund
Den okrönte konungen av kalkonartiklar.
Nilsjohan
2007-02-25, 15:38
Visserligen har väl små barn en högre halt laktasenzym som sen i regel avtar, därför är det ovanligt med laktosintolerans hos små barn jämfört med vuxna.
Lr har jag fått detta helt om bakfoten?
Barn som föds med laktosintolerans förekommer, men detta är mycket ovanligt.
En tråkig mutation som direkt leder till döden i stora delar av världen:(
Naturen har valt så att däggdjuren föder sina nyfödda med laktos eftersom det är en unik energikälla som få andra kan utnyttja ( läs nyfödda, vissa bakterier och vi folkslag som muterat och behållit laktasenzymet i vuxen ålder ).
En mutation som slår på laktasbildningen kräver att den nyfödda får en annan kolhydratkälla, fett och protein upplöst i rent vatten. Rent vatten är en bristvara i stora delar av världen och spädbarnet kan lätt infekteras.
Jag foddes med Laktosintollerans, dom upptackte det nar jag var 9 manader..konstant diarre kan inte varit kul for mamma och pappa xD
Det har dock forsvvunnit nu i tonaren och kan dricka nastan 2 liter utan problem. kanske lite mer gaser an vanligt.
NisseEriksson
2007-02-25, 21:43
Jag foddes med Laktosintollerans, dom upptackte det nar jag var 9 manader..konstant diarre kan inte varit kul for mamma och pappa xD
Det har dock forsvvunnit nu i tonaren och kan dricka nastan 2 liter utan problem. kanske lite mer gaser an vanligt.
Kalcium- och vitamin D-överskott är inget bra.
Kalcium- och vitamin D-överskott är inget bra.
jag KAN, sa inget om att jag gor det..
NisseEriksson
2007-02-25, 22:08
jag KAN, sa inget om att jag gor det..
Okej, men som du skrev det var det inte lätt att tolka.
Ha det bra :)
Okej, men som du skrev det var det inte lätt att tolka.
Ha det bra :)
Mitt satt att formulera det eller saken att det inte ar nagra öä
Hallå där "Hårig-rygg". För att krångla till det hela lite extra för dig tyvärr... Kakao är inte bra i mjölk då det förstör kalciumet :-(
Det stämmer att mjölk hämmar upptaget av järn. Därför brukade de servera apelsinjuice till blodpuddingen i skolan, eller borde/bör göra det, eftersom c-vitamin tvärtom hjälper kroppen att ta upp järnet.
Drick gärna mjölk, men för sig självt eller vid exempelvis frukost/kvällsmat om annan kalciumrik kost finns. Undvik mjölk till middagsmat (då det brukar vara meningen att vi ska få i oss järn) och drick helst inte mjölk med kakao i (tex. pucko).
Mycket visdomsord... men nu vet du. Som med det mesta; gör rätt oftast och lite "fel" (det ääääär ju gott med pucko) ibland, så ordnar det sig säkert bra.
;)
ps. barn kan leva på enbart mjölk eftersom den är anpassad för oss människors bebisar. De kan alltså inte leva (inte bra i alla fall) på enbart komjölk. Annars vore det ju knasigt av föräldrar att köpa dyra bröstmjölks-ersättningar om de inte har bröstmjölk, om de lika gärna kunde gå och ta några paket vanlig mjölk i kyldisken :-)
King Grub
2010-02-28, 18:48
The ability of 7 "oxalate-rich" foods to enhance urinary oxalate excretion was measured in 8 normal volunteers. The analyzed value for oxalate was high for spinach (1,236 mg.), moderate for chocolate (126 mg.) and tea (66 mg.), and for low vegetable juice, cranberry juice, pecans, and orange juice (2 to 26 mg.). The urinary oxalate increased by 29.3 mg. during eight hours after ingestion of spinach. However, it rose by less than 4.2 mg. from consumption of other food items. The bioavailable oxalate (per cent of total appearing in urine) was much less from food items of high or moderate oxalate content (spinach and chocolate) than from standard solutions of sodium oxalate (2.4 to 2.6 versus 6.5 to 7.3 per cent). Thus, only spinach among food items tested was capable of causing hyperoxaluria in normal subjects.
Urology. 1981 Jun;17(6):534-8. Bioavailability of oxalate in foods.
http://www.mayoclinic.com/health/calcium/AN01294
Härlig bump dina första inlägg blev... Till råga på allt är Hårig-rygg bannad.
Hallå där "Hårig-rygg". För att krångla till det hela lite extra för dig tyvärr... Kakao är inte bra i mjölk då det förstör kalciumet :-(
Det stämmer att mjölk hämmar upptaget av järn. Därför brukade de servera apelsinjuice till blodpuddingen i skolan, eller borde/bör göra det, eftersom c-vitamin tvärtom hjälper kroppen att ta upp järnet.
Drick gärna mjölk, men för sig självt eller vid exempelvis frukost/kvällsmat om annan kalciumrik kost finns. Undvik mjölk till middagsmat (då det brukar vara meningen att vi ska få i oss järn) och drick helst inte mjölk med kakao i (tex. pucko).
Mycket visdomsord... men nu vet du. Som med det mesta; gör rätt oftast och lite "fel" (det ääääär ju gott med pucko) ibland, så ordnar det sig säkert bra.
;)
Oj, hämmar kakao kalciumupptaget?
Det vore ju great...har alltid kakao i mina proteindrinkar/gainers :)
Blir till att googla lite på detta, vore ju fantastiskt :)
Äsch, hittar inget mer än följande på wikipedia...inget kakao nämnt där, och villket fall står det ju ändå aldrig hur mycket nåt hämmar så egentligen är det väl tämligen ointressant :(
Upptagandet av kalcium hämmas av livsmedel som innehåller fytin, exempelvis vetekli och spannmål. Upptaget hämmas även av livsmedel som innehåller oxalsyra, exempelvis spenat, rabarber och tomat.
King Grub
2010-02-28, 18:59
Jag har redan postat referens.
Jag har redan postat referens.
Oj, ja där ser man, då ska jag läsa där samtidigt som jag kollar 5-milen och lagar fiskpinnemiddagen :)
Äsch, kakao innehåller till väldigt liten del något som KAN hämma kalciumupptag....men det är så lite att det ev inte har nån betydelse alls.
Oh well, får räkna med fortsatt överkonsumption av kalcium då, och vem vet, kanske är det inte farligt alls heller....den som lever får se :)
Jag drar, den självklara, slutsatsen att man ska dricka mjölk till chokladen. Men även till spenaten och till teet.
Då binder vi oxalsyran som kalciumoxalat i tarmen. Det hindrar upptaget. Bättre att oxalsyran binds i tarmen än i njurarna som stenar.
Jag drar, den självklara, slutsatsen att man ska dricka mjölk till chokladen. Men även till spenaten och till teet.
Då binder vi oxalsyran som kalciumoxalat i tarmen. Det hindrar upptaget. Bättre att oxalsyran binds i tarmen än i njurarna som stenar.
Så för att hindra kalciumupptag från andra källor ska man dricka mjölk till det man äter?
Eller menar du för att hindra oxalsyra? :Virro
För att hindra upptaget av oxalsyran.
Enligt King Grubs abstrakt så kommer en del in. Något som måste utsöndras i nästa läge:furious:
Oxalsyra är en värdelös förening helt utan nytta för oss.
Yeahvlen
2010-02-28, 20:00
Utan nytta = farligt?
Kan vara, ja, i för stora doser.
Kan vara, ja, i för stora doser.
Som typ precis allt annat man kan stoppa i sig då :D
Yeahvlen
2010-02-28, 20:18
Som typ precis allt annat man kan stoppa i sig då :D
Ungefär.
Bortsett från att oxalsyra kan vara skadligt i mindre mängder än mycket annat.
Eddie Vedder
2010-02-28, 21:20
Äsch, kakao innehåller till väldigt liten del något som KAN hämma kalciumupptag....
Även flavonolerna hämmar kalciumupptaget, inte bara oxalsyran.
exevision
2013-05-02, 16:22
Så, är det dumt rent näringsmässigt att dricka mjölk till maten?
HAHAHAHAHAHAA!!!!!
Snälla exevision, säg att du trollar? *laugh*
HAHAHAHAHAHAA!!!!!
Du kanske skall tagga ner lite. Du (liksom vi övriga) ställer inte alltid Nobelprisfrågor själv.
exevision
2013-05-02, 18:44
HAHAHAHAHAHAA!!!!!
Läste bara någon som YTS postat om att man inte bör dricka mjölk till maten och fuderade om det låg något i det.
knuckles
2013-05-02, 18:48
Man bör inte dricka mjölk till blodpudding, mer vet jag inte.
Du kanske skall tagga ner lite. Du (liksom vi övriga) ställer inte alltid Nobelprisfrågor själv.
Nej alltså, jag tänkte att han drev med TS, den här tråden började på ett FANTASTISKT roligt sätt! Jag skulle aldrig får för mig att häckla någon för dumma frågor. Eller okej, men inte en sån här.
Läste bara någon som YTS postat om att man inte bör dricka mjölk till maten och fuderade om det låg något i det.
Om du tar dig igenom skrattfesten i början av tråden kan du hitta svaret där ;)
exevision
2013-05-03, 08:08
Det var detta jag läste:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=182134
Högst ett glas mjölk per måltid, i övrigt vatten, ev. smaksatt med citron eller limejuice. Varför? Mjölk är kalcium rikt och dricker man mer kommer man upp i väldigt höga intag. Mjölk minskar dessutom upptaget av järn. Har man högt järnbehov skall man inte dricka mjölk till måltiderna.
Han snackar iof mest om kalcium och inte om upptaget av andra näringsämnen än järn..
I det här inlägget (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2120826&postcount=21) finner du ett kort och koncist svar :)
Om jag har förstätt detta rätt nu, så innebär det att jag som är laktosintollerant, inte tar upp näringen från mjölken jag dricker, för att jag saknar rätt enzymer i tarmen? Eller är det bara mjölksockret jag inte kan ta upp?
Du kan inte ta upp mjölksockret. Laktosintolerans leder ju dock ofta till andra problem som gör att du inte tar upp resten av näringen riktigt lika bra heller.
hm, intressant, alltså om jag dricker 2 dl mjölk som ger ca 80 kcal, så kan min kropp inte tillgodogöra sig dessa 80 kcal?
vicarious
2013-05-03, 13:15
hm, intressant, alltså om jag dricker 2 dl mjölk som ger ca 80 kcal, så kan min kropp inte tillgodogöra sig dessa 80 kcal?
Kolhydraterna står inte för all energi i mjölken.
Fanns ju för många år sedan en skröna (?) som nämnde att i människokroppen samlar alla mjölkprodukter som slagg i tarmarna. Människokroppen kunde ha upp till 30Ibs alltså ca 14-15kg av "slaggmjölk i magtrakten"....
Kolhydraterna står inte för all energi i mjölken.
Nej det förstår jag med, men låt säga att 20% av kcal (orkar inte kolla upp) kommer från kolhydraterna, betyder det att min kropp bara tillgodogör sig 64 kcal av ett glas mjölk som består av 80 kcal?
Nej det förstår jag med, men låt säga att 20% av kcal (orkar inte kolla upp) kommer från kolhydraterna, betyder det att min kropp bara tillgodogör sig 64 kcal av ett glas mjölk som består av 80 kcal?
Det beror på hur väl du fortfarande behandlar laktosen och också i vilken koncentration du får i dig laktos i kroppen (de två faktorerna samverkar). Är du laktosintolerant i så hög grad att du inte tar upp någon laktos så kommer du inte att vilja dricka mjölk med laktos så det löser sig iofs av sig självt.
Det beror på hur väl du fortfarande behandlar laktosen och också i vilken koncentration du får i dig laktos i kroppen (de två faktorerna samverkar). Är du laktosintolerant i så hög grad att du inte tar upp någon laktos så kommer du inte att vilja dricka mjölk med laktos så det löser sig iofs av sig självt.
Jag är extremt intollerant och klarar inte av t.ex. bs whey delite som ska ha extra lakta(t?)enzymer tillsatta utan jag tar alltid tabletter när jag ska dricka mitt protein.
Jag frågade mest för att jag blev nyfiken. :)
exevision
2013-05-06, 09:49
Jag är extremt intollerant och klarar inte av t.ex. bs whey delite som ska ha extra lakta(t?)enzymer tillsatta utan jag tar alltid tabletter när jag ska dricka mitt protein.
Jag frågade mest för att jag blev nyfiken. :)
Prova Prolaktas. Ska tas varje dag och inte före måltid med mjölk. Betydligt bättre än Lactasin och liknande. Du kan iof bli lite rörig i magen de två första dagarna men sen så mår man som en kung i magen! Så är det iaf för mig. Finns på receptfritt på apoteken.
Nja vet inte om ja e så sugen på att byta ut lactrase som ja käkar nu mot ngt annat, den funkar väldigt bra för mig. Köper allt laktosfritt och äter tabletter när jag äter på restaurang och när ja tar vassle / casein. Min intollerans tillsammans med att jag har IBS gör att jag inte är så sugen på att experimentera
exevision
2013-05-06, 14:41
Nja vet inte om ja e så sugen på att byta ut lactrase som ja käkar nu mot ngt annat, den funkar väldigt bra för mig. Köper allt laktosfritt och äter tabletter när jag äter på restaurang och när ja tar vassle / casein. Min intollerans tillsammans med att jag har IBS gör att jag inte är så sugen på att experimentera
Jag käkade laktosfritt och Lactasin och Lactrase (samma sak egentligen) tidigare. Tyckte det fungerade fint. Var okej i magen, men inte mer. Med Prolaktas blev det som dag och natt. Dricker en liter mjölk varje dag utan problem. Äter stora måltider utan problem vilket jag inte kunde förr.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.