Visa fullständig version : ej överskott men gå upp i vikt?
Hej hjärnkontoret
Jag bara tänkte på en grej. Man kan ju bygga massa utan att ligga på överskott ( tex om man är nybörjare). Om vi säger att man bygger en del massa utan att ligga på överskott, då kommer man ändå inte gå upp i vkt väl?
(För utan kcal +, ingen viktuppgång)
Men samtidigt väger muskler ju.
Slartibartfast
2007-02-24, 15:26
Sissas paradox!
King Grub
2007-02-24, 15:37
Kroppens fettmängd är inte oföränderlig.
Kroppens fettmängd är inte oföränderlig.
Hur menar du?
Om du kan utveckla lite
King Grub
2007-02-24, 17:21
Uppbyggnad och nedbrytning är konstanta, pågående processer, uppbyggnad och nedbrytning av protein, fett, kolhydrat för att ta makronutrienterna.
Det finns inget som säger att X kcal av energiintaget alltid kommer att användas till samma process, i samma fördelning, dag efter dag, även vid identisk energibalans. Även om du i ett teoretiskt exempel skulle ligga på exakt +-0 i energibalans, dag efter dag, skulle varken nybildningen eller nedbrytningen av muskelprotein eller fettvävnad vara lika stor varje dag.
En mängd faktorer påverkar vad som skall nybildas (och brytas) ned. Styrketräning är en sådan faktor, en faktor som uppreglerar mängden protein som nybildas.
Ola Wallengren
2007-02-24, 17:23
Det krävs inte så mycket energi för att bygga muskler och muskelmassans energiinnehåll är inte så stort, så om man förbrännt 1/2kg fettväv så är det ganska mycket energi och om man omvandlar detta till muskler (alltså samma energiinnehåll) så blir det mycket mer vikt i muskelmassa. Man kan alltså gå upp i vikt trots energibalans. Främst beroende på att muskelmassan innehåller mycket mer vatten och vatten innehåller ju inten energi (som kroppen kan använda).
Sissas paradox!
Där hade du fel. Som nybörjare så kan man lägga på sig muskler och minska i fettvikt utan att ligga på överskott. Samtidigt. Läs dessutom Olas intressanta inlägg.
Det krävs inte så mycket energi för att bygga muskler och muskelmassans energiinnehåll är inte så stort, så om man förbrännt 1/2kg fettväv så är det ganska mycket energi och om man omvandlar detta till muskler (alltså samma energiinnehåll) så blir det mycket mer vikt i muskelmassa. Man kan alltså gå upp i vikt trots energibalans. Främst beroende på att muskelmassan innehåller mycket mer vatten och vatten innehåller ju inten energi (som kroppen kan använda).
Ah, tack för svar!
När man läst trådar ibland om hur mkt muskelmassa man lägger på sig normalt per år så har det varit så lite så jag fick inte ihop det. Men då har man kanske syftat på ren muskelmassa och vikten på den vilket jag antar inte är samma sak som du pratar om.
Jag har även varit rätt fascinerd av vad vågen visat för egen del. Jag är ju inte säker, men jag tror inte att jag legat på ett stort överskott. Däremot så har jag typ aldrig tränat förut, i synnerhet inte styrketräning så det kanske inte är så konstigt ändå då. Inte för att viktuppgången gör nåt, jag bara undrar var fanken de kilona satt sig. Måste sett ut som en sparris innan :)
Sissas paradox!
Förbryllar forskare världen över :cool:
Ola Wallengren
2007-02-24, 19:11
Ah, tack för svar!
När man läst trådar ibland om hur mkt muskelmassa man lägger på sig normalt per år så har det varit så lite så jag fick inte ihop det. Men då har man kanske syftat på ren muskelmassa och vikten på den vilket jag antar inte är samma sak som du pratar om.
Jag har även varit rätt fascinerd av vad vågen visat för egen del. Jag är ju inte säker, men jag tror inte att jag legat på ett stort överskott. Däremot så har jag typ aldrig tränat förut, i synnerhet inte styrketräning så det kanske inte är så konstigt ändå då. Inte för att viktuppgången gör nåt, jag bara undrar var fanken de kilona satt sig. Måste sett ut som en sparris innan :)
De flesta nybörjare kan lätt lägga på sig 10kg muskler det första året om man har ett vettigt upplägg, men det hör ju till nybörjargrejen att göra en hel del fel i början.
Man kan också öka ett kilo eller så genom att glykogeninlagringen blir större i en tränad muskel så där kan man relativt snabbt också hämta lite extravikt.
Okej!
Finns förklaringar till att vågens siffror visar mer än förr alltså. :)
Tack för svaren!
Johannes
2007-02-25, 15:38
Är det så att nybörjare bygger ganska mycket rätt snabbt från början?
pragmatist
2007-02-25, 16:09
Är det så att nybörjare bygger ganska mycket rätt snabbt från början?
Nja, allra först i början svarar kroppen på styrketräning främst genom neurologisk anpassning, d.v.s. den blir bättre på att använda de muskelfibrer som redan finns där. Det brukar ta några månader innan den verkliga tillväxten tar fart, d.v.s. det är först då som kroppen tvingas börja anpassa sig genom att bygga mer muskler.
Individuella variationer kan förekomma givetvis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.