Visa fullständig version : Hur viktigt är det att tugga maten väl?
fabiansthlm
2007-02-23, 10:56
Hur viktigt är det att tugga maten väl?
Vet att jag skyfflar och trycker in maten många gånger, utann att tugga mkt alls!
Spelar detta ngn roll ur näringssynpunkt, om kroppen får svårt att hinna bryta ned osv osv
Om man har magproblem med stressmage så borde noggrant tuggande hjälpa om man ska tro alla "hälsoråd" och dietister?!
MvH
King Grub
2007-02-23, 10:57
Spelar detta ngn roll ur näringssynpunkt, om kroppen får svårt att hinna bryta ned osv osv
Ja. Beror på vad det är, men visst minskar näringsupptaget i olika stor utsträckning.
Bantningstips: tugga inte maten ordentligt
machine gun
2007-02-23, 12:50
Den får även lägre GI..
eandersson
2007-02-23, 14:34
Innan kroppen kan börja ta hand om maten måste den sönderdelas och det är i munnen som denna nedbrytning börjar. Läpparna och kinderna innehåller muskulatur som tillsammans med tungan bearbetar födan och blandar den med saliv. Denna funktion kallar vi den mekaniska sönderdelningen. Det finns även en kemisk sönderdelning, den ansvarar enzymerna för. Enzymerna finns i saliven som i sin tur finns i spottkörtlarna.
Källor:
http://66.102.9.104/search?q=cache:i9-EYMaQLYIJ:www.intermilia.se/Matspjalkningen.ppt+matspj%C3%A4lkningen&hl=sv&ct=clnk&cd=5&gl=se
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/2168.asp
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/2820.asp
Man skall tugga maten, det är därför man har tänder. Ju bättre man tuggar, desto större yta finns för matsmältningsenzymerna att jobba på d.v.s. destoa smidigare går nedbrytningen. Hela vitsen med att använda tänderna för att sönderdela födan är ju att den del av kroppen som sköter näringsupptaget, och som INTE har några tänder att tugga med, skall slippa försöka göra det. Jämför själv: att mala maten mellan kvarnstenar (tänderna) eller att skaka den i en skinnpåse (magsäcken); var tror du är effektivast?
Att inte tugga är också ett effektivt sätt att skaffa sig gaser och bråkig mage.
Ganymedes
2007-02-23, 17:00
Äter man som folk så löser det sig. Vet folk som fått för sig att man ska tugga ett visst antal gånger osv. Helt sanslöst.
Strandbyggarn
2007-02-23, 17:09
Äter man som folk så löser det sig. Vet folk som fått för sig att man ska tugga ett visst antal gånger osv. Helt sanslöst.
haha ja en 30 gånger eller va dom nu säger .. :D
vikingen_nr1
2007-02-23, 18:15
Jag har räknat o jag tuggar cirka 35 ggr varje matbit jag stoppar in. Kan tillägga att jag är långsam att äta å :/
Ganymedes
2007-02-23, 20:00
Jag har räknat o jag tuggar cirka 35 ggr varje matbit jag stoppar in. Kan tillägga att jag är långsam att äta å :/
Är det inte katabolt att tugga maten så mycket då? :naughty:
J de Koof
2007-02-28, 09:41
Måste medge att jag inte hört den förr. Lägger den till de övriga gamla knepen "lägg ner besticken mellan tuggorna" och "drick ett glas vatten inför varje måltid".
/J
Eddie Vedder
2007-02-28, 09:42
Måste medge att jag inte hört den förr. Lägger den till de övriga gamla knepen "lägg ner besticken mellan tuggorna" och "drick ett glas vatten inför varje måltid".
/J
Om du ändå är inne på att köra dieter som tar död på magen så föreslår jag rå potatis. Kroppen tar knappt upp några kcal alls från rå potatis, sen hur man mår är ju en annan sak men för personer där viktnedgång är viktigare än livet självt kan det kanske va värt att testa.
J de Koof
2007-02-28, 09:57
Om du ändå är inne på att köra dieter som tar död på magen...
Haha... egentligen betvivlar jag att några positiva effekter alls kan uppnås med otuggad mat, men har inga belägg för det. Jag är dock lite nyfiken på hur det kan tänkas fungera som bidrag till viktminskning (ont i magen så man vill inte äta mer?)
/J
För att lägga till ytterligare ett alternativ. Potatismos på rå potatis. Undrar vart det hamnar ur GI- och näringsupptagssynpunkt.
King Grub
2007-02-28, 21:57
För att lägga till ytterligare ett alternativ. Potatismos på rå potatis. Undrar vart det hamnar ur GI- och näringsupptagssynpunkt.
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=2343205
Militären
2007-03-01, 08:24
Jag kan tänka mig att kroppen inte tar upp näringen lika snabbt om du inte tuggar maten vilken i sin tur gör att du får i dig mindre kcal, MEN du hinner dock trycka i dig mycket mer mat innan du känner dig mätt än om du äter lugnt och tuggar maten.
Kanske mindre saliv blandas med maten ifall man tuggar dåligt? Saliv är ju viktigt för matsmältningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.