Visa fullständig version : Oraffinerat
Det är nyttigare för kroppen att äta naturligt och oraffinerat, än att äta något som har tillverkats i onaturliga processer.
Det måste ju betyda att det är bättre för kroppen att man dricker röd mjölk istället för blå.
Det borde betyda att smör är nyttigare än margarin?
Att bryggkaffe med malda bönor är bättre än snabbkaffe?
Det är bättre för kroppen att äta och dricka saker som är ekologiskt märkta? Eftersom det är få steg mellan natur och färdig produkt.
Är jag helt vilse eller stämmer detta? *popcorn*
King Grub
2007-02-22, 22:15
Det har inte med "onaturligt" att göra, utan att mikronäringsämnen kan försvinna i en del processer.
Fet mjölk är inte nyttigare än mager; det är något som majoriteten av befolkningen ändå behöver dra ned på som har tagits bort.
Den feta mjölken är lika raffinerad som den lätta om jag inte minns fel. Först avlägsnar man nämligen allt fett från ALL mjölk, sedan tillsätter man den mängd man vill ha i mjölken, 0.5%, 1,5% osv.
Eddie Vedder
2007-02-22, 22:23
Den feta mjölken är lika raffinerad som den lätta om jag inte minns fel. Först avlägsnar man nämligen allt fett från ALL mjölk, sedan tillsätter man den mängd man vill ha i mjölken, 0.5%, 1,5% osv.
Ja ska man dricka mjölken såsom den är direkt från kon får man nog använda sked för att inmundiga den*spy*
Rätta mig om jag har fel, men är det inte onaturligt att ta bort fett från en standardmjölk, som förekommer naturligt i naturen, i kossan. Krossa fettsmolekylen eller hur nu processen ser ut?! Något måsta väl mejerierna göra av de befintliga fetterna?
Undrar eftersom jag råkade höra en intressant disskussion om detta på lunchen idag, och vill veta om något är sant. Dock lät det väldigt logiskt, men kanske inte helt rätt.
SNOTCROW
2007-02-22, 22:29
Rätta mig om jag har fel, men är det inte onaturligt att ta bort fett från en standardmjölk, som förekommer naturligt i naturen, i kossan. Krossa fettsmolekylen eller hur nu processen ser ut?! Något måsta väl mejerierna göra av de befintliga fetterna?
När det kommer till komjölk tror jag att det initialt inte är svårare än att fysiskt sila den. Det är då man får 'gammaldags mjölk'. Tror jag! Sen får man finfördela fettet för att sära på mjölk och fett. Men jag har svårt att tro att det krävs att man ändrar nåt på molekylnivå.
Eddie Vedder
2007-02-22, 22:29
Undrar eftersom jag råkade höra en intressant disskussion om detta på lunchen idag, och vill veta om något är sant. Dock lät det väldigt logiskt, men kanske inte helt rätt.
Va jag vet är det enda man gör att man helt enkelt ser till att den större delen av fettet "flyter på ytan" som skum som man sen tar bort, därav engelskans "skimmed milk", men jag kan mycke väl ha fel.
Va jag vet är det enda man gör att man helt enkelt ser till att den större delen av fettet "flyter på ytan" som skum som man sen tar bort, därav engelskans "skimmed milk", men jag kan mycke väl ha fel.
Jo, och sen tillsätter man det igen i en kontrollerad mängd. Det skrevs ett bra inlägg en gång i tiden om hur man framställer mjölk. Mkt lärorikt. Kommer dock inte ihåg vem som skrev den eller vad tråden heter.
Så det som motiverar att man ska äta en naturligt oraffinerad kost är att näringsämnen försvinner i förfiningsprocesser?
Eddie Vedder
2007-02-23, 05:36
Så det som motiverar att man ska äta en naturligt oraffinerad kost är att näringsämnen försvinner i förfiningsprocesser?
Ja i många raffineringsprocesser är det ju så, men man kan aldrig säga att förädling alltid är sämre, all uppvärmning får ju ses som es sorts förädling och morötter är ju bättre att äta kokta än råa, likaså ägg.
I spannmålsprodukter avlägsnas ju exempelvis kliet(skalet) å groddarna å i dessa sitter en stor del av fibrerna och näringen. Så allt gjort på fullkornsmjöl ist för vitt mjöl är ju mer näringsrikt, fullkornsris mer näringsrikt än exempelvis jasminris.
Jo, och sen tillsätter man det igen i en kontrollerad mängd. Det skrevs ett bra inlägg en gång i tiden om hur man framställer mjölk. Mkt lärorikt. Kommer dock inte ihåg vem som skrev den eller vad tråden heter.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25395
Fler livsmedelsartiklar http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=733033&postcount=8
Ja ska man dricka mjölken såsom den är direkt från kon får man nog använda sked för att inmundiga den*spy*
Nej det är bara att dricka. 40 gradig mjölk är inte så gott däremot så kyl den först och se till att ingen annan än du själv dricker av den för annars kan det bli dyrt om den råkar vara förorenad.
gammeldagsmjölk (vinröda paket) är den mjölk som är mest naturlig.. om man låter den stå ett tag typ ett dygn så flyter fettet upp till ytan och man kan ta bort det.. eller röra om om man vill det.. fungerar även bra till matlagning tycker jag..
Mjolken direkt fran Kon har enda bara ca 5% fett
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25395
Fler livsmedelsartiklar http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=733033&postcount=8
Tack, där har vi den. Emmzan är författare.
Det har inte med "onaturligt" att göra, utan att mikronäringsämnen kan försvinna i en del processer.
Men det spelar väl ingen roll sålänge man får i sig tillräckligt av näringsämnena genom resterande mat?
Vad är naturligt och vad är onaturligt ?
Emmzan har ju skrivit en bra uppsats om mjölk:thumbup:
Fettet i mjölken bildas ju i mjölkkörlarna. Det är rent fett bestående av triglycerider ( triacylglycerol ). När körtelcellerna som bildar fettet trycker ut mjölken ur cellen följer lite av cellembranet med. Cellmembranet består av fosfolipider och kolesterol. Nu har vi en fettdroppe som är löslig i vatten och kan simma runt.
Dessa droppar är inte på något sätt helt stabila. Förutom att de flyter i vatten och stiger till ytan ( gräddsätter sig / separerar ) så kyls dropparna av och membranet spricker mer och mer upp. Mjölken är alltså naturlig fram till det ögonblicket kon mjölkas. Därefter bryts den bara ned.
Det är alltså mycket lätt att separera av grädde från skummjölken. Det går enkelt att göra med en handvevad separator av märket Alfa-Laval. Därefter är det lika enkelt att blanda in en exakt mängd fett i skummjölken, 0.5 %, 1.5 %, 3 % osv. För att förhindra att fettet stiger till ytan på nytt så homogeniceras mjölken. Man slår helt enkelt sönder de stora fettdropparna till mindre och gör fettets yta miljoner gånger större. Till de nya nakna fettdropparna rusar kaseinproteiner fram och lägger sig på ytan och täcker fettet. Nu är mjölken homogenicerad och stabil, den gräddsätter sig inte.
Vad är naturligt och vad är onaturligt ? I proceserna flyttar man runt de olika byggstenarna men tillslut, nere i tunntarmen är de bara naturens enkla byggstenar-protein, fett och kolhydrat;)
Vad är naturligt och vad är onaturligt ?
Vad är naturligt och vad är onaturligt ? I proceserna flyttar man runt de olika byggstenarna men tillslut, nere i tunntarmen är de bara naturens enkla byggstenar-protein, fett och kolhydrat;)
Jag har tankt pa det.. Spelar ju inte sa stor i slutandan om det kommer fran socker eller havregryn, kollisarna. Endast naringen val?
Enkelt sätt...ja. Men tråkigt. Att äta är så mycket mer än bara näring.
Nu var det ett mycket längre steg mellan rent socker och havregryn än det är mellan homogenicerad och icke homogenicerad mjölk.
Socker är energi medan havregryn är hela konceptet på vad vi kallar näringsriktigt.
Emil_Larsson
2007-02-24, 10:15
Mjolken direkt fran Kon har enda bara ca 5% fett
5 %? min pappa är uppväxt på landet och han säger att mjölk direkt från kon är som grädde.
King Grub
2007-02-24, 10:23
Komjölk ger runt 3.9% fett "naturell". Renmjölk ger hela 18% och sälmjölk 53%. :D
5 %? min pappa är uppväxt på landet och han säger att mjölk direkt från kon är som grädde.
Den är inte exakt som grädde men i klass med grädde, beror lite på vilken ko också. 3.9%/5% är iaf väldigt långt ifrån hur den känns när man dricker den. Men det kanske spelar in att den inte varit in på mejeriet o pastoriserats osv.
Beror nog mer på att grädden satt sig på ytan och skummjölken ligger under:D
Skulle kossorna ge 40 procentig mjölk skulle vi inte ha ett smörberg utan en ocean av grädde.
CoolHandLuke
2007-02-27, 18:02
Lättvarianter av mjölk och kulturmjölk har tillsatser av A och D-vitamin. Antagligen syntetiska?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.