Visa fullständig version : Trött efter mat?
Hej,
Varför blir man trött efter en måltid, det sägs att kroppen behöver energi för att bryta ner maten och det är därför man blir trött, stämmer detta?
Mvh
Hej,
Varför blir man trött efter en måltid, det sägs att kroppen behöver energi för att bryta ner maten och det är därför man blir trött, stämmer detta?
Mvh
Ja, mer blod som försörjer magen, mindre blod till resten av kroppen.
Hur trött man blir är väldigt individuellt, visa märker inte av det, medans andra vill "sova middag"
Även kallad paltkoma mm.
Skönt att sitta och halvsoffa på kontoret efter en fet lunch :)
shadowfire
2007-02-22, 21:38
Kan bero på mkt, du har insulinkänslighet och blodsockerspikar o ta hänsyn till. Prova att ge sjutton i att äta något på 6 timmar och sedan släng i dig en måltid proppad med goa kollisar, så får du känna på koma. :)
Belöningshormonerna oxå :eating: som säger åt kroppen att jakten på mat officiellt är över och att man kan/ska ta de lungt.
Snackade med en kille på jobbet om just detta. Han sa att det hade att göra med nervsystemet inte användes på samma sätt, utan man använde det likadant som under sömn. Någon som vet om det stämmer? Har aldrig hört det förr så blev intresserad.
Grandmaster
2007-09-06, 00:35
Snackade med en kille på jobbet om just detta. Han sa att det hade att göra med nervsystemet inte användes på samma sätt, utan man använde det likadant som under sömn. Någon som vet om det stämmer? Har aldrig hört det förr så blev intresserad.
Efter maten kopplas det parasympatiska nervsystemet ("vilo-läget") in, istället för det sympatiska (aktivitet).
Tack så mycket för det snabba svaret. Väldigt intressant, ska kolla upp det mer.
elderberry
2007-09-06, 18:22
jag börjar alltid frysa jättemycket när jag ätit. någon som vet vad det kan bero på?
Det svar jag har fått höra på varför man kan frysa efter matintag är att kroppen fokuserar på som är viktigt "just nu", och när man har ätit är det matsmältningen som är viktig och mindre energi läggs på uppvärmning av kroppen varför kroppstemperaturen kan sänkas lite temorärt när matsmältning "jobbar för högvarv".
Perfekt. Jag äter bara på kvällen/sen eftermiddag.
Min erfarenhet säger att det är vad man äter som spelar roll snarare än att man äter. Paltkoma är inte ett automatiskt resultat av att ha vräkt i sig mat. Jag kan äta 5K kalorier i en måltid bestående av ej tillagat kött och fett utan att bli det minsta trött. Gör jag detsamma med väl tillagat kött så hamnar jag i koma.
Efter maten kopplas det parasympatiska nervsystemet ("vilo-läget") in, istället för det sympatiska (aktivitet).
varför?
Eddie Vedder
2007-09-08, 19:32
varför?
För att det parasympatiska nervsystemet prioriterar t.ex. matsmältning och blodtilförseln går mer till mag-tarmkanalen än vid ansträngning då det sympatiska nervsystemet sätter in och tillför energi till t.ex. muskulatur.
Jag tyckte Grandmaster förklarade det så bra så det knappast gick att undgå att förstå varför.
Men visst kan man väl träna bort "paltkoman", bokstavligen, genom att t ex göra som ultralöparna som äter mat medan de springer?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.