handdator

Visa fullständig version : kvälls-smoothie

Sehnsucht
2007-02-21, 23:28
hur bra är det att hälla i sig cirka 8dl smoothie som kvällsmål...+ nån macka.??

ingredienser:
1dl hallon
1dl blåbär
1dl havregryn
150gram kesella
5-7dl naturell yoghurt

hur reagerar kroppen på detta?, är det något dåligt me det?

och reagerar kroppen annorlunda på "fast" mat åå flytande mat?

Raggis
2007-02-21, 23:32
Hade du tänkt äta det med sked? För, lär bli ganska trögflytande :P

Sehnsucht
2007-02-21, 23:37
okey okey, sanningen är att jag häller ner en skvätt mjölk :em: *whistle*

remixxa
2007-02-21, 23:37
Undrar samma sak. Kör på någon liknande variant.

250g kessela
Lite bär av något slag + tillhörande grupp Funlight, tex jordgubbar plus jordgubssmak
Lite is
1dl minimjölk
Mixad med stavmixer

Nu vid defftider, kan de tänkas vara något negativt? Tror inte det själv men man vet aldrig ibland. känns som det smakar lite för gott för att de skulle vara bra.

Raggis
2007-02-21, 23:39
Tja, mitt tips är att räkna ut hur ni ligger till, både proteinmässigt och kolhydratsmässigt, under en hel dag. Så ser ni om ni behöver tillföra något extra.

Allt handlar om kcal ut > kcal in. Spelar ingen roll om ni får i er kalorierna via bär eller en slaskig korv.

FreCKo
2007-02-22, 00:03
Tja, mitt tips är att räkna ut hur ni ligger till, både proteinmässigt och kolhydratsmässigt, under en hel dag. Så ser ni om ni behöver tillföra något extra.

Allt handlar om kcal ut > kcal in. Spelar ingen roll om ni får i er kalorierna via bär eller en slaskig korv.

Fast en slaskig korv lär ju innehålla massa dåliga fetter också ;)

Raggis
2007-02-22, 00:10
Fast en slaskig korv lär ju innehålla massa dåliga fetter också ;)

Givetvis. Men, bara för att få en inblick över hur det ligger till.

FreCKo
2007-02-22, 00:17
Givetvis. Men, bara för att få en inblick över hur det ligger till.

Tänkte väl ;)

För övrigt så ser den där smoothien riktigt bra ut! Frukt och havregryn är riktigt bra för kroppen och kesella är proteinrikt :thumbup: Hade jag inte vart så fattig hade jag fan försökt köra något liknande varje frukost, det finns INGET bättre än flytande föda till frukost, då gärna iskallt som en smoothie *drool*

Stab
2007-02-22, 03:58

Det är just sånna där kommentarer som är så sjukt jävla dumma? :smash:
Vem är du lixom...Mr Kunnig som droppar skit råden?

Det e klart som fan att det utgör en skillnad på källan till kcalen som man får i sig, det är riktigt jävla basic. ( en artikel väldigt simpelt skriven ang; http://forum.body.se/showthread.php?t=2843 )

z_bumbi
2007-02-22, 10:43
Om man har ett konstant proteinintag så är en kalori en kalori.

TEF-skillnaden är redan borträknat från de livsmedelstabeller vi använder.

aspenridge
2007-02-22, 11:06
stab, lugn nu, jag litar på att raggis litade på att alla visste det redan, kanske dumt å anta det men så var det nog

frecko, varför är det bäst med flytande föda på morgonen? nyfiken as always!

Langster
2007-02-22, 11:36

Antar att han helt enkelt tycker att det är enkelt och gott på morgonen.
Själv föredrar jag rostat bröd med marmelad.

FreCKo
2007-02-22, 11:50
stab, lugn nu, jag litar på att raggis litade på att alla visste det redan, kanske dumt å anta det men så var det nog

Skulle inte tro att det finns något "bättre" med det på det sättet, jag gillar det mer bara :D Man piggnar till på ett annat sätt tycker jag, men det kan också bero på att jag oftast käkar mackor till frukost, och när jag gjort smoothie har det gått åt STORA mängder frukt och bär vilket min kropp kanske inte är så van vid...

Sen så smular det inte och man slipper koka det, bara mixa alla ingridienser och dricka *drool* Iofs blir det lite mer disk, men det kan man ta hand om när man kommer hem istället :thumbup:

Handcuff
2007-02-22, 12:12
[QUOTE=Stab;2113629]Det är just sånna där kommentarer som är så sjukt jävla dumma? :smash:
Vem är du lixom...Mr Kunnig som droppar skit råden?

Det e klart som fan att det utgör en skillnad på källan till kcalen som man får i sig, det är riktigt jävla basic. ( en artikel väldigt simpelt skriven ang; http://forum.body.se/showthread.php?t=2843 )[/QUOTE

Ser inget dumt i hans inlägg. Känns som om du kastar sten i glashus...

Sehnsucht
2007-02-22, 18:47
jajaa, men nu vare inte kcal in/ut vi skulle snacka..
för dom flesta här på forumet vet redan om de.

jag ville mer ha reda på om de finns något för/nackdel med att "äta" flytande föda.
och speciellt med att dricka så mkt yoghurt.

utgå från att vara optimala*flex*

-------------------------------------

tar flytande föda, mindre plats i magen ?:D
tänker då om man kunde maximera magsäckens "ihopdragande"
så den blir mindre...:D

burkmat
2007-02-22, 19:02
ta 5 dl havregryn o 2 dl proteinpulver och 1 liter mjölk sen mixar du ihop skiten o dricker, då blir man stark för det har jag sett på TV

FreCKo
2007-02-22, 19:08
jajaa, men nu vare inte kcal in/ut vi skulle snacka..
för dom flesta här på forumet vet redan om de.

jag ville mer ha reda på om de finns något för/nackdel med att "äta" flytande föda.
och speciellt med att dricka så mkt yoghurt.

utgå från att vara optimala*flex*

-------------------------------------

tar flytande föda, mindre plats i magen ?:D
tänker då om man kunde maximera magsäckens "ihopdragande"
så den blir mindre...:D

Jag blir inte lika äckligt mätt av flytande föda och det är så jävla smaskigt att på morgonen göra sig en iskall smoothie på yoghurt och valfri frukt *drool*

Emil_Larsson
2007-02-22, 19:14
SehnSucht? Rammstein låt :hbang: :hbang: :hbang: :hbang:

Anti offtopic.

Dnepr
2007-02-23, 02:52
Ser inget dumt i hans inlägg. Känns som om du kastar sten i glashus...

Vadå kastar sten i glashus? Låt säga att han ligger på energibalans - kan du då säga att det är lika bra att äta en fet pizzaslice mot ett proteinrikt mål fyllt med antioxidanter? Tänk om han inte ligger på energibalans utan på underskott - inser du vilken skillnad det blir då? I hans inlägg så ser man ju att frånvaron lyser av egen erfarenhet och dryper av att han läst mycket från Grub. Killen är 19 bast - har inte tränar speciellt länge - och har ingen som helst erfarenhet av att käka bra proteinrik mat på kvällen under lång tid - mot att käka pizza/fet korv under lång tid.

Raggis
2007-02-23, 03:11
Vadå kastar sten i glashus? Låt säga att han ligger på energibalans - kan du då säga att det är lika bra att äta en fet pizzaslice mot ett proteinrikt mål fyllt med antioxidanter? Tänk om han inte ligger på energibalans utan på underskott - inser du vilken skillnad det blir då? I hans inlägg så ser man ju att frånvaron lyser av egen erfarenhet och dryper av att han läst mycket från Grub. Killen är 19 bast - har inte tränar speciellt länge - och har ingen som helst erfarenhet av att käka bra proteinrik mat på kvällen under lång tid - mot att käka pizza/fet korv under lång tid.

Ta det lugnt. Det var en dålig jämförelse. Det jag främst ville förmedla, var att man kan hamna på kcal+ genom att äta frukt och bär också. Men, du behöver inte slänga ur dig dumma anklagelser.

Dnepr
2007-02-23, 03:18
Ta det lugnt. Det var en dålig jämförelse. Men, du behöver inte slänga ur dig dumma anklagelser.

Att resonera blint kring kcal in kcal ut håller inte - och jag vill inte vara otrevlig - men när du säger så - så vittnar det om lite dålig erfarenhet. Man sitter ju inte med en minräknare och vrålanalyserar allt i minsta detalj innan man intar kvällsmålet. Och även om man skulle gjort det så kan man räkna fel och det som står på förpackningarna är bara generella uppskattningar. Därför kommer det alltid vara bättre med den smoothien han föreslog än en dassig fet korv. Det gäller att veta vad man säger när man ska in och rekommendera folks matvanor.

Raggis
2007-02-23, 03:33
Att resonera blint kring kcal in kcal ut håller inte - och jag vill inte vara otrevlig - men när du säger så - så vittnar det om lite dålig erfarenhet. Man sitter ju inte med en minräknare och vrålanalyserar allt i minsta detalj innan man intar kvällsmålet. Och även om man skulle gjort det så kan man räkna fel och det som står på förpackningarna är bara generella uppskattningar. Därför kommer det alltid vara bättre med den smoothien han föreslog än en dassig fet korv. Det gäller att veta vad man säger när man ska in och rekommendera folks matvanor.

Jodå, självklart. Blir gärna tillrättavisad. Man lär sig nya saker livet ut. Men, jag föreslog inte korven. Jag ville bara att han skulle få en inblick över hur det ungefär ligger till.

korv3n
2010-02-10, 23:11
Undrar samma sak. Kör på någon liknande variant.

250g kessela
Lite bär av något slag + tillhörande grupp Funlight, tex jordgubbar plus jordgubssmak
Lite is
1dl minimjölk
Mixad med stavmixer

Nu vid defftider, kan de tänkas vara något negativt? Tror inte det själv men man vet aldrig ibland. känns som det smakar lite för gott för att de skulle vara bra.

Kör på en liknande själv. Är fint å köra på kvällskvisten när man är lite lat. :devil:

Fernicus
2010-02-10, 23:41
Lite gammal tråd, men min morgon/kvällsdrink ser ut såhär

200g kvarg
1 banan
2dl havregryn
mjölk
kaffe om det är morgon
mixas några minuter :)

korv3n
2010-02-10, 23:52

200g kvarg
1 banan
2dl havregryn
mjölk
kaffe om det är morgon

kaffepulver i smoothien alltså? :confused: eller har jag missuppfattat nu. Låter lite märklgt.

_slipknot1_
2010-02-11, 17:56

200g kvarg
1 banan
2dl havregryn
mjölk
kaffe om det är morgon

Intressant med kaffe, kör du nybryggt?