Visa fullständig version : Fråga ang. underskott
Ok, detta kanske kommer bli lite svårt att förklara men jag ska försöka:)
Jag har då alltså en fråga om underskott när man deffar. Man brukar ju säga att man ska räkna ut sitt kcal behov och sen ligga ungefär 300-500 under det.
Men hur räknar man in kcalen man bränner av den ökande cardion?
Vi säger att jag styrketränar 3ggr/vecka. Mitt dagliga behov är 2500 kcal.
Sen ska jag deffa och lägger mig då på 2000 kcal /dag.
Sedan lägger jag till 3 löppass per vecka som bränner 400 kcal/st.
Dagarna jag kör cardio ligger jag ju på -900 kcal då( Mitt vanliga underskott + cardio) Ska jág käka 400 kcal extra då så jag ändå ligger på -500?
Hur fan ska man tänka?
Ska man räkna in cardion i kcal underskottet eller är det bara käka så man kommer får -500 kcal och sen bara köra på med cardion?
Ok, nu känns det som jag svamlar men någon kanske förstår min fråga:naughty:
King Grub
2007-02-21, 20:36
Allt intag minus all förbrukning.
Ju större underskott du har desto mer vikt tappar du, frågan blir då vad vikten består av. Om du är "kraftigt" överviktig kan du ligga på stort underskott och ändå tappa större delen i fett. Ju mer "normalviktig" du är desto dtörre risk är det att du tappar mer muskler än nödvändigt vid stort underskott
Så, hur tjock är du? ;)
:)
Jag är inte särsklit tjock.Jag hade tänkt att bli av med kanske 3-4 kg.
Ser det mer som finslipning än deff:P
Men dagarna jag kör cardio kommer jag kanske ligga på -900 kcal vilket låter ganska mycket tycker jag. Men är det lugnt om jag får i mig mina 2g protte/ kg för att behålla muskelmassa?
King Grub
2007-02-21, 20:54
Det går inte att säga med säkerhet. Det är fler faktorer än underskottets storlek som påverkar, och är du inte speciellt tjock, är -900 mycket.
Eddie Vedder
2007-02-21, 20:56
:)
Jag är inte särsklit tjock.Jag hade tänkt att bli av med kanske 3-4 kg.
Ser det mer som finslipning än deff:P
Men dagarna jag kör cardio kommer jag kanske ligga på -900 kcal vilket låter ganska mycket tycker jag. Men är det lugnt om jag får i mig mina 2g protte/ kg för att behålla muskelmassa?
Muskelmassa kommer du förlora vid underskott, det måste du räkna med. Det handlar om att minimera muskelförlusterna så gott det går bara, tung styrketräning, näringstajming efter träning och adekvat proteinintag och ite något jätteunderskott är en bra strategi. Cardion bryter tyvärr ner mer muskelmassa:( Men plocka aldrig bort den för de, cardio är oerhört bra för hälsan ur alla synvinklar å det är viktigare än muskler....borde va iaf.
Hmm,
Jag ska bara ner 3-4 kg som sagt, då kanske jag inte behöver dra till med överdriven cardio. Jag kör thaiboxning 2 ggr/vecka så de får räcka.
Jag får sikta på ett underskott på typ -400 eller något så ska det säkert gå bra:)
Johannes
2007-02-21, 20:59
Muskelmassa kommer du förlora vid underskott, det måste du räkna med. Det handlar om att minimera muskelförlusterna så gott det går bara, tung styrketräning, näringstajming efter träning och adekvat proteinintag och ite något jätteunderskott är en bra strategi. Cardion bryter tyvärr ner mer muskelmassa:( Men plocka aldrig bort den för de, cardio är oerhört bra för hälsan ur alla synvinklar å det är viktigare än muskler....borde va iaf.
Man behöver väl inte förlora muskler för att man ligger på underskott väl?
det beror på hur mycket kroppsfett man har. ett underskott behöver inte resultera med att man förlorar några muskler om man håller underskottet rimligt.
King Grub
2007-02-21, 21:07
Man behöver väl inte förlora muskler för att man ligger på underskott väl?.
Inte om man inte tänkt sig att bli riktigt hård. Skall man ner mot tävlingsnivå får man räkna med förluster mot slutet.
Rätta mig om jag har fel...
Om jag bränner Ca: 1000Cal på gymmet och äter ca: 800cal... är det så kallad underskot eller?
Eddie Vedder
2007-02-22, 06:01
Rätta mig om jag har fel...
Om jag bränner Ca: 1000Cal på gymmet och äter ca: 800cal... är det så kallad underskot eller?
Beror ju på va du äter i övrigt under dagen. Har du ett energibehov på 2500kcal exempelvis å så förbrukar du 1000 extra så innebär ju det et behov på 3500, å allt under 3500kcal i matväg är alltså ett underskott.
Käkar du 800kcal efter ett 1000kcalpass så ligger du inte på underskott om du exempelvis har käkat 3000kcal redan under dagen. Men om du innan passet låg i energibalans, förbrukar 1000kcal å äter 800 så ligger du på underskott ja. 200kcal närmare bestämt.
Varför lägger man till cardio när man deffar om man ändå bara ska ha ett så litet underskott.. Är det så man kan käka mer eller?;P
Sen, hur ska jag räkna ut mitt kaloriebehov. Jag vet om den där formeln men vet inte vad jag ska ha för aktivetsfaktor.
Det är ju olika dag till dag hur mycket jag rör på mig, ska jag räkna ut det dag för dag då?
500 kcal i underskott är asmycket för dem som kanske sammanlagt behöver 1700 kcal / dygn. Det blir drägligare att träna sig till -500kcal då än leva på 1200 kcal / dag.
Hur olika mycket är det frågan om? Går du i skolan/till jobbet varje dag, sitter ungefär lika mycket och gör ungefär samma saker kan du använda t ex aktivitetsfaktor 1,2 (eller vilken som nu stämmer på just din situation) och därefter lägga på extra aktiviteter som t ex gympa eller extra promenad efteråt.
För att få veta vad de olika aktiviteterna förbränner kan du använda http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html
Ok då hänger jag med.
Jag har fortfarande problem med min aktivitetsfaktor.
En dag för kan vara vara ungefär så här:
Gå till skolan, ca 10 min
Stillasittande 8-9 timmar
Hem, 10 min
Stillasittande 4 timmar
Gym 45-60 min Eller thaiboxning 1 timme 30 min
Sova
Ungefär så rör jag mig /dag.
Jag skulle använda aktivitetsfaktor 1,2 eller (om det är mycket spring mellan klassrum) 1,3 och multiplicera med det. Först därefter är det läge att lägga på övrig rörelse, t ex thaiboxning 1190 kcal (räknat med min vikt, 68 kg) eller gym 204 kcal.
Det borde bli ganska nära din förbrukning, trots att det är en generell kalkyl. Du kan justera siffrorna allt eftersom du märker att det behövs.
Smart, har aldrig tänkt på det sättet:) Så blir det att göra.
Fan vad thai boxning bränner. Nu fattar jag varför jag gått upp i vikt så segt den senaste tiden:)
exevision
2011-11-12, 09:50
Så, det är okej med ett underskott större än 500kcal utan att det skulle vara direkt negativt? Låg i snitt på ca 1000kcal underskott vid min förra deff och det gick ju ganska bra tycker jag.
Så, det är okej med ett underskott större än 500kcal utan att det skulle vara direkt negativt? Låg i snitt på ca 1000kcal underskott vid min förra deff och det gick ju ganska bra tycker jag.
så länge du inte tappar styrka(i större mängd) så tappar du inte muskler imho.
Och så ska man ju gärna må bra också ;)
Jag tappade inte styrka när jag körde 1400 kcal. Jag har byggt muskler och blivit starkare på 4 veckor med så stort underskott.
Lychgate
2011-11-12, 22:55
Jag tappade inte styrka när jag körde 1400 kcal. Jag har byggt muskler och blivit starkare på 4 veckor med så stort underskott.
Beroende på tidigare träningsvana kan detta vara nervanpassning där musklerna blir effektivare på att aktivera sig.
Håller med Pepz med modifikationen att det gäller personer med träningsvana och inte nybörjare.
exevision
2011-11-13, 03:56
Då kan även min nästa deff vara mellan 500 - 1000 kcal underskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.